دانلود تحقیق در مورد صدا و سیما، سیاست گذاری، انقلاب اسلامی، پیامدهای فرهنگی

دانلود پایان نامه ارشد

موارد استفاده از موسیقی پاپ، از سالهای دور و نزدیک مربوط به جشن های انقلاب اسلامی است. با توجه به اینکه که موسیقی پاپ، موسیقی بر اساس فوریت است. و در مقاسیه با موسیقی کلاسیک یا سنتی به سرعت تولید می شود در شرایط حساس و بحرانی مانند شرایط انقلاب اسلامی بیشتر از سایر موسیقی ها فرصت بروز و ظهور می یابد. در انقلاب اسلامی ایران در ماه های منتهی به انقلاب اسلامی گروه های مردمی از جوانان که به گفته خود حتی از موسیقی یا شعر به صورت آکادمیک مطلبی نمی دانستند، دست به تولید آثاری انقلابی با زمینه های کاملاً مردمی می کنند، که از آنها بعضاً به عنوان سرودهای انقلابی یاد می شود.
اگرچه بحث بر سر این موضوع همچنان وجود دارد که آثار تولید شده در آن بازه زمانی در زمره موسیقی ایرانی است یا پاپ اما به نظر می رسد، صحبت های خود تولید کنندگان که بر عدم آشنایی با موسیقی صحه می گذاردند باعث می شود که این آثار را خارج از دسته بندی معمول موسیقی دستگاهی ایرانی بدانیم و آنها را در زمره موسیقی مردم پسند بشماریم. آثاری مانند ایران ایران، برخیزید، بهمن خونین، الله الله تو پناهی بر یتیمان و…. البته کمی بعد تر از پیروزی انقلاب، موسیقی پاپ به طور کلی حذف می شود و نزدیک به دو دهه موسیقی دستگاهی غلبه کامل دارد. و اتفاقا بهترین آثار اساتید موسیقی ایرانی هم متعلق به همان دو دهه سکوت موسیقی پاپ است. البته بازهم باید تاکید کرد که موسیقی سنتی ما در همان ایام پیروزی هم بسیار درخشان است اما کمرنگ! قطعه “سپیده” ساخته مرحوم محمدرضا لطفی یکی از همین نقاط درخشان است. اما از آنجایی که تولید موسیقی دستگاهی اساساً پروسه ای زمان بر است، در دوره ی پیروزی یک انقلاب نمی توان انتظار داشت که ده اثر مانند سپیده تولید شود، اما در طول دو دهه این اتفاق می افتد.

کد13: سیاست های سازمان های رسانه ای و هنری در مورد موسیقی
کد14: بهره برداری از ظرفیت بسته بندی در موسیقی پاپ
سیاست های سازمان های هنری عمدتاً مبنی بر تولید آثار فاخر است و در مورد آموزش بسیار سلیقه ای عمل می شود. البته در مورد وزارت ارشاد سیکل مشخصی برای صدور مجوز فعالیت آموزشگاه های خصوصی وجود دارد. اما در بخشی که خود دولت متصدی آموزش است به دلیل مبهم بودن سند های بالادستی در خصوص موسیقی و یا تفسیر های شخصی به صورت کاملاً سلقه ای عمل می شود. اما آنچه واضح است در حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیشتر موسیقی ایرانی مورد توجه است و تولید آثار فاخر در این راستا صورت می گیرد. البته در همین جا نکته قابل توجه این است که اثر” ساقی سرمست” که با آهنگسازی آریا عظیمی نژاد و آواز استاد کریمخانی است، با وجود آواز هایی ایرانی بیشتر حال و هوایی پاپ دارد یا می توان گفت از سازبندی پاپ برای بسته بندی و ارائه اثری بدیع استفاده شده است. همین بهره برداری قابلتی به نام ” بسته بندی ” را برای موسیقی پاپ به وجود می آورد.
البته در برنامه های مناسبتی شهرداری که مخاطب آن عموم مردم و جوانان هستند مشاهده می شود که سازمان فرهنگی هنری سراغ موسقی دان ها و خوانندگان پاپ می رود. برای نمونه در برنامه ” برآستان جانان” از محمد علیزاده استفاده شد. در همین جا می توان تناقضی را در سیاست های و عملکردهای این سازمان در حوزه موسیقی مشاهده نمود.
در سازمان های رسانه ای مانند صدا و سیما مسئله به شکل دیگری است. صدا و سیما به عنوان رسانه ای ملی سعی در جمع کردن تمام سلیقه ها چه از سوی مخاطب و چه تولید کننده را دارد. با این حال مشاهده می شود که در هیچ کدام از این عرصه ها موفق عمل نمی کند. به دلیل اینکه هیچ کدام از دو طیف موسیقی دان های پاپ و ایرانی از روند آن راضی نیستند و در مواقع گوناگون هر کدام لب به شکوه می گشایند. معمولاً شکوه های آنها در دو زمینه است: 1- آنها همیشه از اینکه صداو سیما به سمت یکی از این دو نوع موسیقی گرایش دارد شکایت می کنند. 2- در هر دو نوع موسیقی افراد همواره از اینکه از افرادی با درجه هنرمندی پایین استفاده می شود انتقاد می کنند.
این سردرگمی نیز ریشه در روشن نبودن سندهای بالادستی در حوزه موسیقی دارد. که منجر می شود در دوره های مختلف شاهد ظهور سلیقه ها و به تبع آن موسیقی های متفاوت هستیم.
موسیقی پاپ در سال 76، با سیاست گذاری صحیح از طرف صداو سیما و وزارت ارشاد و با پشتوانه هایی مانند فریدون شهبازیان، قیصر امین پور و تنظیم کنندگانی مانند فواد حجازی و بهروز صفاریان و خوانندگانی مانند محمد اصفهانی و علیرضا عصار، روند روبه رشد و دور از انتظاری داشت، اما با سیاست گذاری های غلط از سوی صدا و سیما و وزارت ارشاد، نسل دوم موسیقی پاپ در ایران به راستی به ابتذال کشیده شد و جریان اصلی موسیقی پاپ همراه با موسیقی زیرزمینی مسیری خطرناک و ویروسی را طی کرد. به نظر می رسد موسیقی پاپ بیشتر با سیاست گذاری سر و کار دارد تا موسیقی دستگاهی. موسیقی دستگاهی، موسیقیِ فرهنگی و تاریخی است که در طول زمان شکل گرفته و کمتر قابل دستکاری است و به سختی دچار تحول می شود. بنابراین سیاست گذاری چندان در آن تاثیری ندارد. اما موسیقی پاپ به دلیل ماهیت متغییرش برای پیمودن مسیری صحیح همواره نیازمند سیاست گذاری درستی است.
باید اذعان داشت در چند سال اخیر به دلیل سیاست های جدید و شرایط جدید موسیقی پاپ دو اتفاق در عرصه موسیقی پاپ در صدا و سیما افتاده است.
1- از طرفی گرایشی به سمت موسیقی های پاپ مذهبی به وجود آمده که معلول مناسب هایی مانند ماه رمضان و یا تیتراژ سریال های تلویزیونی دینی است.
2- به طور کلی موسیقی پاپ توانسته مشروعیت خود را در کنار موسیقی ایرانی بدست آورد و شاهد پخش انواع مختلف موسیقی های مردم پسندی باشیم که مدیران صدا و سیما به فراخور زمان آنها را مناسب پخش می دانند. که این مسئله بسیار به جذب مخاطب کمک می کند، به طور مثال استفاده و معرفی تلویحی گروه “سِوِن” در سریال “زمانه” یکی از اتفاقاتی است که تاکنون تنها در سینما شاهد نمونه های مشابه آن بوده ایم. این نحوه هزینه کرد برای موسیقی پاپ از سوی صدا و سیما یکی از نقاط چرخش صدا و سیما بعد از سال 76 به سمت موسیقی مردم پسند است.

کد15: نقش تلفیق ترانه و موسیقی در موسیقی پاپ مذهبی
کد16: رابطه تناسب سازندگان یک اثر با ماندگاری و اثربخشی
محمد اصفهانی در کنسرت اخیر خود در جشنواره موسیقی فجر سال 93، در شب اول کنسرت، درباره ساخت اثر دینی “دیده بگشا” اظهار می دارد: وقتی ساخت ملودی این اثر همراه با علیرضا کهن دیری به اتمام رسید، ملاحظه کردیم که ملودی و آهنگ این اثر بسیار سنگین و با وقار است و نیاز به یک ترانه فاخر دارد. از این رو همان شب تلفنی با استاد علی معلم صحبت کردیم و از ایشان خواستیم که ترانه ای برای این اثر بسراید. ابتدا ایشان قبول نکردند، اما بعد از اصرار هایی که کردیم، ایشان نیمه های شب تماس گرفتند و ترانه دیده بگشا را که همان ساعت سروده بودند را از طریق تلفن خواندند. ….
نکته ای که در این خاطره وجود دارد و با ارجاع به ماندگاری این اثر می توان در مورد آن تامل کرد، این است که در مورد ساخت این اثر اولاً مانند موسیقی دستگاهی ایران، قبل از سرودن شعر یا ترانه ملودی ساخته شده است، که این روش متداول در دهه های 30 تا 50 در موسیقی سنتی ما بوده است. و نکته ی دیگر اینکه هنگامی که هنرمندان قابلی همچون علیرضا کهن دیری، استاد علی معلم و محمد اصفهانی در کنار یکدیگر قرار می گیرند، ماندگاری اثر به نوعی تضمین شده است. در واقع اگر سه رکن اصلی موسیقی پاپ، یعنی ملودی، ترانه و خواننده به درستی در کنار یکدیگر می توانند موفقیت اثر را تضمین کنند.
کد17: انتشار تک آهنگ، و پیامدهای فرهنگی جدید آن
در کنار تیتراژهای تلویزیونی که به صورت تک آهنگ تولید وپخش می شوند، فرهنگ تولید و پخش تک آهنگ چندی است که در بازار موسیقی مردم پسند فراگیر شده است. بی ثباتی در عرصه اقتصاد موسیقی، حضور جوانان کم صبر، موضوعات جدید، امکانات رایانه ای و فن آورانه و عدم توقع مالی عده ای از فعالان این عرصه باعث شده تا انتشار تک آهنگ به صورت یک فرهنگ در عرصه توزیع موسیقی پاپ بروز پیدا کند. در کنار بازار عمومی موسیقی پاپ، فرهنگ تک آهنگ باعث می شود تا در عرصه تولیدات مذهبی هم با تولید روز افزون این نوع آثار باشیم. به ویژه مناسبت های مذهبی بستر مناسبی برای ساخت موسیقی های پاپ مذهبی است. در این مناسبت ها آثاری انتشار می یابند که دلبستگی و علاقمندی های مذهبی سایر فعالان عرصه موسیقی مردم پسند، که چندان سابقه ای در تولید آثار مذهبی ندارند، را نمایان می سازد.
به طور کلی فرهنگ تک آهنگ با استفاده از بازار نابسامان موسیقی مردم پسند و تکثیر غیرمجاز آثار خود را به عنوان شیوه ای همه گیر معرفی و تثبیت کرده است. این اصطلاح جدید در فرهنگ لغات موسیقی پاپ باعث شده تا همه ی سلیقه ها با حداقل خود را در بوته نقد مخاطبان قرار دهند. که از این جمله موسیقی های بسیار احساسی مذهبی هستند.
امروز دیگر خواننده و مخاطب طاقت صبر کردن برای تهیه آلبوم را ندارند و تک آهنگ ها هستند که هر روز از سوی خواننده ها منتشر می شوند. یکی از دلیل این امر بحث قدیمی کپی رایت است. اگر هنرمند به بازگشت سرمایه اش امیدوار بود صبر می کرد تا از آن بهره مند شود و درنتیج کارش را به صورت یک آلبوم ارائه می داد یا حداقل به گونه ای که بتوان از آن برداشت مال ی را انتظار داشت . و این باعث می شود که کیفیت کار موسیقی های پاپ بسیار پایین باشد، چون ارزش سرمایه گذاری را ندارد. بنابراین در این بازار تهیه آلبوم های مجاز و مذهبی و کارهای مذهبی بیشتر برای تثبیت حضور است تا خود کار مذهبی. چون در آن صورت است که خواننده در رسانه ملی دیده خواهد شد.
کد18: تنوع ژانریک موسیقی مردم پسند
یکی از ویژگی های موسیقی مردم پسند که از ابتدا همزاد این موسیقی بوده است، تنوع ژانریک این موسیقی است. موسیقی مردم پسند ناگزیر است که برای جلب تمام سلایق هر روز خود را با فناوری های جدید، تکنیک های جدید نوازندگی و خوانندگی و نیز بهره بردن از موسیقی اقوام مختلف غنای خود را بیشتر کند. حرکت موسیقی مردم پسند بر این محور و از سویی مخاطب جوان و فعال آن سبب شده است که در طول تاریخچه این موسیقی شاهد تنوع ژانرهایی مختلف باشیم. ژانرهایی که با مقتضیات هر نسل ارتباطی فکری و فرهنگی دارد و هرگز هیچ کدام از آنها به دست فراموشی کامل سپرده نشده اند بلکه کم رنگ تر شده و از تعداد طرفداران آنها کاسته شده است.
در هر حال تنوع ژانریک در موسیقی مردم پسند می تواند یک ظرفیت بالقوه در جذب مخاطبان متکثر باشد. موسیقی مردم پسند با این امکان سعی می کند تمام سلایق را به خود جذب کند و حتی گاهی ژانرهای مختلف این موسیقی فرصت پیدا می کنند که در دوره ای به صورت مطلق در صدر بازار قرار می گیرند. این امکان در موسیقی مذهبی هم وجود دارد و و موسیقی مذهبی در سراسر جهان سعی دارد تا از ژانرهای مختلف موسیقی پسند کمک بگیرد. برای نمونه موسیقی جز که ریشه هایی فرهنگی و تاریخی دارد، یکی از ژانرهای محبوب موسیقی پاپ است که قابلیت های متمایزی برای بیان اعتقادات مذهبی را دارد؛ به ویژه اخیراً آهنگسازان سعی می کنند از قابلیت های موسیقی جز در بازسازی موسیقی های محلی که غالباً هم مذهبی و اعتقادی هستند استفاده کنند.
کد19: ویدئو چت سامی یوسف- ایجاد پیوند بین مسلمان سراسر جهان از طریق موسیقی پاپ مذهبی
در سوم ژوئیه 2014 در یک ویدیو چت با طرفدارانش در سراسر جهان ارتباطی تصویری برقرار می کند. این قرار قبلاً از طریق رسانه های سامی یوسف از جمله سایت وی و سایر صفحه های رسانه ای وی در شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی شد. این ارتباط ویدیویی که با استقبال جوانان مسلمان از سرتاسر جهان مواجه شد، در ابتدا به صورت پرسش و پاسخ بود و بعد از پاسخ گویی به چند سوال شخصی، سامی یوسف دو تن از جوانان حوزه موسیقی پاپ مذهبی- نادر و تام- را از طریق ویدیوکنفرانس معرفی می کند. وی در این چت ویدیویی ضمن اشاره به روند تجاری سازی در

پایان نامه
Previous Entries دانلود تحقیق در مورد زندگی روزمره، صدا و سیما، انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر ایران Next Entries دانلود تحقیق در مورد همزاد، ، ایرانی،، شعر)