دانلود تحقیق در مورد سازمان ملل، سازمان ملل متحد، وزارت خارجه

دانلود پایان نامه ارشد

با يوگني آداموف وزير انرژي اتمي روسيه، ملاقات آلبرت گور معاون رئيس جمهور آمريكا با ميخائيل كاسيانوف نخست وزير روسيه و مجددا در ديدار كلينتون با پوتين در “اجلاس هزاره‌اي سران” مطرح كرد. در نتيجه روسيه با متوقف كردن صادرات اين تجهيزات موافقت كرد. بسپالكو نماينده مطبوعاتي وزارت انرژي اتمي روسيه اعلام كرد: “با توجه به حساس بودن مسئله، اين صادرات در دو كميسيون روسي و آمريكايي بررسي خواهد شد”. متعاقبا بازرسي انجام شده اثبات كرد كه تجهيزات در نظر گرفته شده براي صادرات به ايران نمي‌تواند براي توليد سلاح اتمي بكار گرفته شود ولي همزمان برخي تخلفات از سوي موسسه ” ان.اي.اي.ا.اف.ا ” از قوانين روسيه در جريان صادرات تجهيزات ليزري كشف شد. لذا تصميم به ممنوع ساختن صادرات تجهيزات ليزري به ايران گرفته شد. (پيشين)
آمريکا بارها از روسيه درخواست کرده که به قراردادهاي تسليحاتي خود با ايران عمل نکند. در ژوئن 2006 روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز در گزارشي با عنوان آمريکا ساير کشورها را براي تحريم تسليحاتي ايران تحت فشار قرار مي دهد” نوشته بود: ايالات متحده از روسيه و اروپا درخواست کرده که در صورت ناتواني در ايجاد اجماع بين المللي براي تحريم اقتصادي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد ، ايران را تحريم تسليحاتي کنند. دولت آمريكا از ساير کشورهاي جهان درخواست کرده تا با کنترل فعاليت هاي شرکت هايي که در زمينه‌هاي صنعتي و نظامي فعاليت مي کنند اقدامات مناسبي را به منظور اطمينان از عدم انتقال قطعات حساس و تکنولوژيهايي که کاربردي دوگانه دارند را انجام دهند. (روزنامه نيويورک تايمز، 10/6/2006)
اين در حالي است که ايران بارها اعلام کرده: فعاليت هاي هسته اي اين کشور کاملا صلح آميز بوده و حتي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي تا کنون هيچ مدرکي دال بر نظامي بودن فعاليت هاي هسته اي ايران پيدا نکرده اند.
3- فشار ايالات متحده در مورد عدم همكاري کشورها با ايران در زمينه انرژي اتمي کشور مستقل و بزرگ چين را نيز شامل گرديده است. در جريان ديدار آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور ايران از پكن در سپتامبر 1992، موافقتنامه ساخت دو راكتور آب سبك به توان 300 مگاوات در بوشهر منعقد شد. اما متعاقباً بر اساس فشارهاي آمريکا ، چين وادار گرديد تا اين معامله را فسخ كند.
ايران در نوامبر 1996 به آژانس بين المللي انرژي اتمي اطلاع داد که در نظر است كارشناسان چيني در مركز پژوهشهاي اتمي اصفهان دستگاه تبديل اكسيد اورانيوم (U3O8 ) به هگزافلورايد اورانيوم (6 UF ) را بسازند كه ماده‌اي گاز مانند بوده و در شيوه سانتريفيوژي غني سازي اورانيوم بكار گرفته مي‌شود. لکن يك سال بعد طرف چيني تحت فشار ايالات متحده اين معامله را نيز لغو كرد. (خلوپکوف، آنتون، 2001)
در ادامه اين فشارها ، دولت آمريکا در ژوئن 2006 دارائي هاي چهار شرکت چيني و يک شرکت آمريکايي را به اتهام آنچه که کمک به ارتقاي موشک هاي ايراني ناميده، توقيف کرد. خزانه داري آمريکا اعلام کرد: شرکت هاي مذکور، براي ايران قطعات موشک و تکنولوژي تامين کرده اند که استفاده نظامي دارد. شرکت هاي، “آليت تکنالوژي”، “دفتر اقتصادي و بازرگاني ليمت”، “تعاوني ملي صادرات – واردات دستگاه‌هاي دقيق”، “تعاوني صنعتي ديوار بزرگ چين” و از ايالت کاليفرنياي آمريکا شركت “هوا فضاي GW” شرکت‌هايي بوده اند که اموال آنها توسط خزانه داري آمريکا توقيف شده است. اين اقدام در حالي صورت گرفته که آقاي احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران و هوجين تائو، رئيس جمهور چين قرار بود روز 25 خرداد 1385 در شانگهاي چين با يکديگر ديدار کرده و در خصوص مشوق هاي ارائه شده کشورهاي اروپايي به ايران که به منظور ترغيب اين کشور براي تعليق فعاليت هاي هسته اي ارائه شده بحث و گفت و گو کنند.
به نظر مي رسد اين اقدام دولت آمريکا براي توقيف دارايي هاي شرکت هاي چيني به علت عدم حمايت چين از مواضع خصمانه آمريکا عليه فعاليت هاي هسته اي ايران بوده است. پيشتر در همين رابطه به گزارش ژوئن 2006 روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز اشاره گرديد.
شرکت تعاوني صنعتي ديوار بزرگ چين، با انتقاد شديد از اقدام اخير خزانه‌داري آمريکا براي توقيف اموال چهار شرکت چيني به اتهام آنچه که آمريکا آن را کمک به ارتقاي موشکهاي ايراني ناميده بود اظهارات آمريکا را بي پايه و اساس دانست و همکاري موشکي با ايران را تکذيب کرد. (خبرگزاري شين هوا، 13/6/2007)
اين شرکت در بيانيه اي اقدام خزانه داري آمريکا براي توقيف دارايي‌هاي اين شرکت را نادرست خوانده و بر اين موضوع تأکيد کرده که اين شرکت هيچ کمکي به هيچ کشوري در برنامه‌هاي تکثير سلاح هاي کشتار جمعي نکرده است. در ادامه بيانيه با تاکيد بر اينکه فعاليتهاي اين شرکت در راستاي استفاده صلح آميز از تکنولوژي فضايي است گفته شده: شرکت تعاوني صنعتي ديوار بزرگ چين به کليه قوانين و مقررات بين‌المللي پايبند است. اين شرکت چيني در بيانيه خود همچنين با غير منطقي دانستن اقدام اخير آمريکا به اين موضوع اشاره کرده که هدف واقعي آمريکا از چنين اقدامي براي همه شناخته شده است. در ادامه اين بيانيه اين شرکت خواستار رفع تحريم از شرکت تعاوني صنعتي ديوار بزرگ چين و شرکتهاي ديگر شده و همچنين خواستار دريافت غرامت از آمريکا شده است. (پيشين)
چين که يکي از کشورهاي تازه وارد به عرصه تکنولوژي فضايي است به خاطر خدمات ارزان، مشتريان فراواني دارد و همين موضوع سبب حسادت آمريکا به توان بالاي شرکت هاي چيني در جلب مشتريان جهاني شده است.
کارشناسان چيني گفته اند: شرکت هاي فعال در زمينه تکنولوژي فضايي به دليل اقدامات مداخله جويانه آمريکا دچار مشکلاتي هستند. در همين خصوص خبرگزاري شين هوا به نقل از يک کارشناس آورده است: افرادي در آمريکا از مشاهده وجود يک بخش فضايي قدرتمند در چين خوشحال نيستند. (پيشين)
وزارت خارجه چين نيز اقدام آمريكا براي تحريم چهار شركت چيني مظنون به همكاري با ايران در برنامه تسليحاتي را غير مسئولانه و بدون استناد دانست. (پيشين)
4- تقريباً تمام كشورهاي قادر به صادرات تجهيزات و فن‌آوريهاي اتمي از دهه 1990 تاکنون، زير فشار ايالات متحده از همكاري با ايران در زمينه انرژي اتمي صرفنظر كردند. بنا به گزارشها در اوايل دهه 1990 ، ايالات متحده از دولت آلمان درخواست كرده بود اجازه فروش قطعات بلوك پنجم نيروگاه “نورد” در گريسفالد (با راكتور و.و.ا.ار 440) را به ايران ندهد، اين نيروگاه كاملاً ساخته شده بود ولي عمليات راه‌اندازي و تنظيم دستگاههاي آن پس از اتحاد آلمان متوقف شده بود.
در همان دوران هم، ايالات متحده به دولت جمهوري چك مراجعه و درخواست كرده بود اجازه فروش قطعات يدكي به ايران توسط كمپاني “اشكودا” را ندهد. (خلوپکوف، آنتون، 2001)
همچنين براي ساخت نيروگاه بوشهر در ابتدا قرار بود نمايندگان کشورهاي اوكراين و چك در تكميل بلوك اول نيروگاه مشارکت نمايند. مؤسسه “توربو اتم” (واقع در شهر خاركف- اوکراين) بايد توربين بخار را تحويل مي‌داد لكن اوكراين در جريان ديدار 6 مارس 1998 مادلن آلبرايت وزير امور خارجه ايالات متحده از كي‌يف، در ازاي حمايت واشنگتن از عضويت آن کشور در رژيم كنترل فن‌آوريهاي موشكي و قول افزايش ميزان كمك به بخش انرژي اوكراين و در وهله اول به خاركف، از تحويل توربين به ايران صرفنظر كرد. به ارزيابي طرف اوكرايني، ضرر مستقيم مؤسسه به 1/5 ميليون دلار بالغ شد. اين مبلغ براي طراحي توربين هزينه شده بود. در مجموع “توربو اتم” در رابطه با عدم شركت در پروژه بوشهر قريب به 40 ميليون دلار پول دريافت نكرد. (پيشين)
كمپاني “zvvz Milevsko” در جمهوري چك نيز بايد تجهيزات تهويه و كولر نيروگاه بوشهر را تحويل مي‌داد. دولت چك در مارس 2000 در آستانه ديدار مادلن آلبرايت از پراگ، اجراي اين معامله را ممنوع كرد. قانون مربوطه توسط پارلمان چك تصويب شد. منفعت از دست رفته كمپاني بيش از 5 ميليون دلار بود. (پيشين)
5- اين محدوديتها، شرکتهاي آمريکايي را نيز شامل مي شود. بعنوان مثال، وزارت بازرگاني ايالات متحده در ژوئن 1997 كمپاني “Dell” را در مورد صادرات غيرقانوني تجهيزات رايانه‌اي به ايران طي ماههاي مارس تا ژوئن 1992 مقصر شناخته و آن را به پرداخت جريمه به مبلغ 50 هزار دلار محكوم كرد. بنا به اطلاع اين كامپيوترها در تجهيز مركز اتمي اصفهان مورد استفاده قرار گرفته است (مطابق با قوانين صادراتي ايالات متحده، صدور آنها به روسيه نيز ممنوع است).
حدود يك سال بعد وزارت بازرگاني ايالات متحده كمپاني “گيت وي 2000” را بخاطر 87 مورد نقض قوانين صادراتي، منجمله صادرات غيرقانوني كامپيوتر به ليبي و ايران به پرداخت 420 هزار دلار جريمه محكوم كرد. (پيشين)
در ادامه اين فشارها، دولت آمريکا در ژوئن 2006 دارائي هاي يک شرکت آمريکايي از ايالت کاليفرنيا بنام “هوا فضاي GW” به همراه چهار شرکت چيني را به اتهام آنچه که کمک به ارتقاي موشک هاي ايراني ناميده، توقيف کرد. خزانه داري آمريکا اعلام کرد: شرکت‌هاي مذکور، براي ايران قطعات موشک و تکنولوژي تأمين کرده‌اند که استفاده نظامي دارد. (خبرگزاري بلومبرگ، 13/6/2006)

3-3-6) فشار آمريکا و متحدانش بر آژانس بين المللي انرژي اتمي و ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت:
پرونده ايران بيشترين کشاکش را تحت تأثير فشار آمريکا و متحدانش طي ساليان گذشته در آژانس بين المللي انرژي اتمي داشته است. از سوي ديگر علاوه بر ايران، مقامات آژانس و اعضاء مستقل شوراي حکام آژانس نيز در رابطه با برنامه مسالمت آميز اتمي ايران تحت اين فشار بوده‌اند.
1- آژانس بين المللي انرژي اتمي هنگام كمك فني به ايران فشار شديد ايالات متحده را احساس مي‌كند. حق عضويت آمريکا برابر با 25 درصد بودجه آژانس بوده و همچنين 32 درصد از بودجه صندوق داوطلبانه كمك فني و همكاري ( 25/18 ميليون دلار) توسط آن تأمين مي‌شود. ايالات متحده سعي دارد پرداخت حق عضويت خود را با متوقف ساختن كمك فني به ايران مشروط نمايد. در سال 1999 كنگره ايالات متحده لايحه‌اي در مورد كاهش پرداختهاي آمريكا به صندوق كمك فني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ميزان متناسب با كمك آن به ايران، در صورت ادامه واگذاري كمك فني به ايران را تصويب كرد. اين كاهش تا وقتي معمول خواهد بود كه وزير امور خارجه ايالات متحده به كميته‌هاي روابط بين المللي كنگره و سنا نامه‌هايي ارائه دهد كه اين برنامه با اهداف عدم اشاعه و امنيت ايالات متحده مغايرت نداشته باشد. (خلوپکوف، آنتون، 2001)
شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تاريخ 1/12/1385 براي کمک به اجراي تحريم‌هاي وضع ‌شده از سوي شوراي امنيت سازمان ملل (بر اساس قطعنامه 1737)، قطع نيمي از کمک‌‌هاي فني به ايران را تصويب کرد. اعضاي شورا تصميم گرفتند تا 22 پروژه از 55 پروژه‌ کمک‌هاي فني آژانس به ايران را معلق ساخته و در مورد برخي پروژه‌هاي ديگر نيز سطح همکاري‌ها را کاهش دهند. در بيانيه صادره از سوي IAEA گفته شده: تصميم شوراي حکام با توجه به متن قطعنامه 1737 شوراي امنيت در آذرماه گذشته که توقف اطلاعات و کمک‌هاي فني به تهران را خواستار شده بود اتخاذ شده است.
نماينده اسلووني در آژانس و رئيس ‌دوره‌اي شوراي حکام با دفاع از تصميم اتخاذ شده توسط اعضاي شورا، آن را “حرفه‌اي” و “غيرسياسي” و براي حصول اطمينان از عدم انحراف در برنامه هسته‌اي ايران توصيف کرد.
علي‌اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس در واکنش به تصميم جديد شوراي حکام درباره قطع کمک‌هاي فني به ايران گفت: برنامه غني‌سازي اورانيوم در تأسيسات نطنز مطابق برنامه قبلي از سوي ايران دنبال خواهد شد. (خبرگزاري رويترز، 19/2/2007)
2- بر اثر فشار و اعمال نفوذ ايالات متحده بر شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي و تصميمات آن شورا و بدنبال گفتگوهاي ديپلماتيک بين ايران و گروه تروئيکاي اتحاديه اروپا، کليه فعاليتهاي اتمي ايران از سال 2003 به حالت تعليق درآمد. لکن از آنجا که برگزاري گفتگوهاي

پایان نامه
Previous Entries مقاله درمورد جنس مخالف، عاشق و معشوق، زیبایی مطلق، نمایشنامه Next Entries دانلود تحقیق در مورد روابط دوجانبه، سازمان ملل، سازمان ملل متحد، قرن نوزدهم