دانلود تحقیق در مورد سازمان تجارت جهاني، سازمان ملل، کانون توجه

دانلود پایان نامه ارشد

افزايش تنش هاي سياسي واشنگتن و مسکو از آنجايي حائز اهميت است که اين احتمال وجود دارد که واشنگتن به علت مخالفت مسکو با فروش سلاح به ايران اين موضوع را بهانه کرده و روسيه را به علت کيفيت دموکراسي و سياست خارجي اين کشور مورد انتقاد قرار دهد و روابط دو کشور بيش از پيش تيره گردد. کارشناسان روسي علت شدت گرفتن انتقادات آمريکا از روسيه را مخالفت اين کشور با تحريم اقتصادي و نظامي ايران دانسته اند و نسبت به تأثير اين اختلافات در آستانه اجلاس ماه ژوئن هشت کشور صنعتي جهان در سن پترزبورگ هشدار داده اند. ژنرال يوري بالويفسکي، رئيس ستاد فرماندهي نيروهاي نظامي روسيه با درخواست تحريم تسليحاتي ايران مخالفت کرده و گفته بود: روسيه به تعهدات نظامي خود عمل خواهد کرد و موشک هاي “تور ام يک” که نسل جديدي از سيستم پدافند هوايي است را در فاصله سال هاي 2006 الي 2008 به ايران تحويل مي دهد. آمريکا و اسرائيل به اين قرارداد يک ميليارد و چهارصد ميليون دلاري اعتراض کرده اند ولي روسيه اعلام کرده است که موشک‌هاي مذکور کاملأ دفاعي هستند و طبق رعايت قوانين بين المللي به ايران فروخته شده‌اند. (سايت خبري آفتاب، 2/2/1385)
متعاقبا روسيه اعلام کرد: تا پايان سال 2006 ميلادي 29 واحد سيستم دفاع هوايي “تور ام يک” به ايران تحويل مي‌شود. ميخائيل ديميتريف، رئيس سازمان فدرال همکاري‌هاي فني و نظامي روسيه در اظهاراتي که از تلويزيون روسيه پخش شده گفته است: مسکو به تعهد خود در تحويل مجموعه پدافند هوايي تورام‌ يک به ايران پايبند خواهد بود زيرا دليلي براي خودداري روسيه از اجراي اين قرارداد وجود ندارد.
اظهارات رئيس سازمان فدرال همکاري‌هاي حتي و نظامي روسيه در خصوص تحويل اين پدافند هوايي در حالي صورت مي‌گيرد که ايالات متحده بعد از آزمايش موشک‌هاي ضد رادار ايراني در جريان برگزاري مانور پيامبر اعظم (ص) در خليج فارس، با حساسيت خاصي راردادهاي موشکي ايران را دنبال و تلاش مي‌کند با اعمال فشار ، مانع از تحويل مجموعه‌هاي موشکي به ايران شود. اين قرارداد نظامي بزرگترين قرارداد نظامي روسيه با يک کشور خارجي است که طي‌ سال‌هاي گذشته امضا شده است.
روسيه در حال حاضر سيستم‌هاي موشکي سام را در اطراف نيروگاه بوشهر مستقر کرده و پيشنهاد فروش انواع گوناگوني از سيستم‌هاي پدافند هوايي را داده است تا تهران بتواند از نيروگاه‌هاي خود در زمان حملات دفاع کند. (سايت خبري آفتاب، 18/7/1385)
بهرحال روسيه اولين سري از سيستم پدافند موشکي پيشرفته “تور ام يک” را به ايران تحويل داد. تحويل اولين سري از اين موشک‌ها به ايران در حالي صورت گرفت که آمريکا و اسرائيل همواره مقامات روسي را براي صرف‌نظر کردن از اين قرارداد تحت فشار قرار داده بودند.
يک مقام عالي‌رتبه نظامي روسيه گفت: “تحويل سيستم موشکي تور ام يک به ايران که قرارداد آن در دسامبر سال گذشته ( 2005 ) منعقد شده آغاز شده و در حال حاضر اولين مجموعه به تهران تحويل داده شده است”. اين موشک‌ها قرار است در اطراف سايت‌هاي هسته‌اي ايران و همچنين نيروگاه هسته‌‌اي بوشهر مستقر شوند.
آمريکا با متهم کردن ايران به داشتن برنامه تسليحات هسته‌اي پنهاني همواره روسيه را براي عدم ارسال اين موشک‌ها به ايران تحت فشار گذاشته بود ولي روسيه از قرارداد فروش اين موشک‌هاي فوق پيشرفته به ايران دفاع و اعلام کرده که تحويل آنها به ايران کاملا منطبق بر قوانين بين‌المللي بوده است.
به گفته کارشناسان، موافقت مسکو با ايجاد چتر حفاظتي قدرتمند بر فراز نيروگاه بوشهر به آن معناست که روسيه علنا سياست ايستادگي در قبال حمله محدود نظامي آمريکا به تأسيسات اتمي جنوب ايران را در پيش گرفته است. (خبرگزاري ايتارتاس، 23/11/2006)
شوراي روابط خارجي آمريکا نيز در يک بررسي از روابط ايران و روسيه تاکيد کرده است: اکنون روس‌ها بخش اعظم تسليحات مورد نياز ايران را تامين مي‌کنند. در اين ميان سيستم دفاع هوائي که قرار است روسيه در اختيار ايران قرار دهد توجه آمريکا را بيش از هر معامله ديگري به خود جلب کرده است. اين شورا در ادامه، پيرامون “سيستم ضد موشکي روسيه که به ايران فروخته شده” نوشته است: اين سيستم به ايران، توانايي بازدارندگي در مقابل هرگونه حمله اسرائيل و آمريکا به تأسيسات هسته‌ايش را مي‌دهد. (سايت خبري آفتاب، 12/8/1385)
در ادامه سياست هاي فشار غرب و متحدانش عليه ايران ، ايهود اولمرت نخست‌‏وزير اسرائيل با سفر به مسکو در نيمه اکتبر 2006 وارد عمل شد و خواستار جلب حمايت روسيه براي ممانعت از دستيابي ايران به تسليحات هسته‌‏اي شد. اما ولاديمير پوتين رئيس‌‏جمهوري روسيه هيچ اطمينان خاطري به وي نداد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اولمرت در كنفرانس خبري مشترك با پوتين گفت: “دليلي وجود ندارد كه ما اهداف ايران، كشوري كه مقامات آن علناً اعلام مي‌‏كنند خواستار تخريب اسرائيل هستند، را ناديده بگيريم”. اولمرت گفت: “كل جامعه بين‌‏المللي بايد براي ممانعت از اهداف ايران براي دستيابي به تسليحات هسته‌‏اي متحد شود”. من ديدار با ولاديمير پوتين را با اين فكر ترك كردم كه وي خطري كه از سوي ايران اعمال مي‌‏شود را درك كرده است.
خبرگزاري فرانسه نيز گزارش داد كه اولمرت پس از ديدار با پوتين دركاخ كرميلن به خبرنگاران گفت: “از طريق ارعاب ايران مي‌‏توان مانع برنامه هسته‌‏اي تهران شد”. وي گفت: “به پوتين گفتم كه اگر ايران نترسد، شانسي براي ممانعت از دستيابي اين كشور به تسليحات هسته‌‏اي نداريم. ايراني‌‏ها بايد ترسانده شوند تا چيزي كه آنها مايل نيستند رخ دهد، اتفاق بيفتد”.
بنابراين گزارش، روابط ميان اسرائيل و روسيه در سال‌‏هاي اخير گرم شده است اما آنها درباره مسأله هسته‌‏اي ايران عميقاً اختلاف ‌‏نظر دارند. زيرا اسرائيل مانند غرب ، اظهارات ايران درباره استفاده از برنامه هسته‌‏اي براي توليد انرژي را باور ندارد. اما روسيه اعلام كرده است: هيچ مدركي از هدف ايران براي توليد تسليحات هسته‌‏اي وجود ندارد و كماكان به ساخت نيروگاه هسته‌‏‏اي بوشهر ادامه مي‌‏دهد. (خبرگزاري ايتارتاس، 18/10/2006)
در همين حال، اواسط ماه نوامبر 2006 شاهد ديدارهاي پياپي رؤساي جمهور آمريکا و روسيه و مذاکره در مورد برنامه هسته‌اي ايران بود که نهايتا به توافقاتي در اين زمينه دست يافتند.
بوش در نيمه نوامبر 2006 در راه ويتنام و در فرودگاه بين‌المللي مسکو با پوتين ديدار و در خصوص مساله هسته‌اي ايران با وي مذاکره کرد.
مجددا جرج بوش و ولاديمير پوتين روساي جمهور آمريکا و روسيه در حاشيه اجلاس همکاري اقتصادي آسيا ـ اقيانوسيه براي دومين بار در طول يک هفته با يکديگر ديدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه طرفين مذاکره کردند. علاوه بر موضوعاتي همچون بحران کره‌شمالي و پيوستن روسيه به سازمان تجارت جهاني، مساله هسته‌اي ايران نيز در کانون توجه رهبران دو کشور قرار داشت.
براي روس‌ها اين نشست فرصت مناسبي بود تا موافقت آمريکا براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني را به دست آورند.
از سوي ديگر آمريکا نيز به دنبال کسب حمايت مسکو از تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران است. جرج بوش در اين سفر قصد داشت همانگونه که جامعه جهاني در واکنشي تند آزمايش اتمي کره‌شمالي را محکوم کرد، بتواند اعضاء مخالف شوراي امنيت را نيز به جبهه موافقين پيش‌نويس تحريم ايران وارد کند. (خبرگزاري آسوشيتدپرس، 17/11/2006)
کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا نيز در تلاش براي کسب اجماع جهاني عليه ايران در ديدار با همتاي چيني خود بر لزوم تصويب سريع قطعنامه تحريم ايران در شوراي امنيت تاکيد کرد. (پيشين)
در اين راستا، پوتين در ديدار با بوش توانست موافقت نامه پيوستن کشورش به سازمان تجارت جهاني را به امضاء کشوري که مدت‌ها با ورود روسيه به اين سازمان مخالفت مي‌کرد برساند. البته در مقابل، رئيس جمهور آمريکا نيز تلاش کرد حمايت پوتين از قعطنامه تحريم ايران را به دست آورد. آمريکائيها معتقدند در اين زمينه موفق عمل کرده‌اند.
توني اسنو سخنگوي کاخ سفيد پس از ديدار بوش و پوتين به خبرنگاران گفت: بوش معتقد است توانسته در متقاعد کردن پوتين به حمايت از قعطنامه تحريم ايران به پيشرفت قابل توجهي دست يابد. روسيه يکي از پنج عضو دائم شوراي امنيت است که با انتقاد از پيش‌نويس قطعنامه تحريم ايران که توسط تروئيکاي اروپا تهيه شده خواستار تعديل تحريم‌ها شده است. روس‌ها معتقدند تحريم بايد به گونه‌اي باشد که نهايتأ به از سرگيري مذاکره با ايران منتهي شود.
اسنو در بخش ديگري از سخنانش گفت: روس‌ها لزوم فرستادن پيامي روشن به ايران را فهميده‌اند. بنا به گفته سخنگوي کاخ سفيد ، تهديدات امنيتي در اختيار داشتن سلاح اتمي از سوي ايران از موضوعات مهم در گفتگوهاي پوتين و بوش بوده است. در اين راستا ولاديمير پوتين گفت: روشن است که اين مساله بر امنيت روسيه تأثير مي‌گذارد. مخالفت‌هاي روسيه با تحريم‌هاي پيشنهادي اروپا ، تاکنون مانع از تصويب قطعنامه‌اي درخصوص اعمال تحريم عليه ايران شده است. چين نيز از مواضع روسيه حمايت مي‌کند. اکنون بايد شاهد تأثير مذاکرات جرج بوش با همتايان روسي و چيني خود بر تصويب قطعنامه تحريم ايران بود. (خبرگزاري فرانسه، 18/11/2006)
روزنامه “واشنگتن پست” در تاريخ 1/10/1385 با پرداختن به اين موضوع که مخالفت‌هاي مداوم روسيه با تصويب قطعنامه تحريم عليه ايران، غربي‌ها را به ستوه آورده و در عين حال عملکرد دولت جرج بوش در مقابل سياست‌هاي زيرکانه روسيه را ضعيف دانسته است. همچنين عقب‌نشيني‌هاي آمريکا در مقابل خواست‌هاي روسيه، طرح اين فرضيه را ممکن ساخته است که مسکو قطعنامه تحريم ايران را به نمايش ضعف غرب تبديل کرده و تصويب نهايي آن نيز نمي‌تواند پيروزي مهمي براي جبهه آمريکا و اروپا باشد. (روزنامه واشنگتن پست، 21/12/2006)
بنا به نوشته اين روزنامه آمريکايي، شوراي امنيت سازمان ملل با هدف تحت فشار قراردادن ايران رسيدگي به پرونده هسته‌اي اين کشور را آغاز کرد. اما در جريان اين رسيدگي روند کاملا متفاوتي دنبال شد. يعني در حالي که ايران به غني‌سازي اورانيوم خود همچنان ادامه مي‌دهد، بررسي‌هاي شوراي امنيت با اقدامات دولت پوتين از مسير اصلي خود خارج شده است.
“واشنگتن پست” آورده است: شوراي امنيت ابتدا به ايران تا 31 آگوست 2006 فرصت داد فعاليت‌هاي غني‌سازي‌اش را متوقف کند و تهديد کرد در غير اينصورت ، تهران با تحريم روبرو خواهد شد. ايران از پذيرش اين درخواست جهاني امتناع کرد و حتي رئيس جمهور اين کشور تصريح کرد که غرب قادر به اعمال تحريم عليه کشورش نيست. البته روسيه نيز اظهارات آقاي احمدي‌نژاد را تأييد کرد چون با گذشت دو ماه از تهيه پيش‌نويس قطعنامه تحريم ، هنوز تصويب آن به علت مخالفت‌هاي مکرر مسکو امکان‌پذير نشده است. به نوشته اين روزنامه ، پس از مهلت 31 آگوست دولت جرج بوش که ديپلماسي چند جانبه براي مهار برنامه هسته‌اي ايران را در پيش‌ گرفته بود، مجموعه‌اي از تحريم‌هاي ميانه‌ را پيشنهاد داد که شامل محدوديت مسافرت مقامات ارشد ايراني، ممنوعيت صادرات تجهيزات مربوط به برنامه هسته‌اي و موشکي ايران و بلوکه کردن دارايي خارجي شرکت‌هايي که به ايران در توسعه برنامه هسته‌اي‌اش کمک مي‌کردند بود. قرار بود در صورت امتناع دوباره ايران از توقف فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش، تحريم‌هاي وسيع‌تري عليه تهران درنظر گرفته شود.(پيشين)
“واشنگتن پست” با اشاره به ناتواني آمريکا در “مهار ايران” مي‌نويسد: “دولت جرج بوش نزديک به چهار ماه براي کسب حمايت روسيه وقت صرف کرده و هنوز هم موفق به انجام آن نشده است. آمريکا اول تحريم‌هاي مربوط به پروژه نيروگاه هسته‌‌اي بوشهر را از تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران مستثني کرد و پس از آن نيز تروئيکاي اروپا ممنوعيت سفر مقامات ايراني را ناديده گرفت. دولت آمريکا حتي با پيوستن روسيه به سازمان تجارت جهاني به عنون شرط مسکو براي تصويب تحريم‌ها موافقت کرد. در تازه‌ترين اقدام روس‌ها نيز، ويتالي چورکين نماينده اين کشور در سازمان ملل خواستار به تعويق افتادن نشست ديروز شوراي

پایان نامه
Previous Entries دانلود تحقیق در مورد سازمان ملل متحد، سپتامبر 2001، جبران خسارات، سازمان ملل Next Entries مقاله درمورد شیخ اشراق، تاریخ فلسفه، خود و دیگری، یونان باستان