دانلود تحقیق در مورد زندگی روزمره، صدا و سیما، انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر ایران

دانلود پایان نامه ارشد

بدنی در نوع خود بدیع و بسیار جلب توجه کننده است به طوری که تمام توجه مردم و بینندگان را هم به دلیل نو بودن و هم به دلیل عطف توجه از کلام و موسیقی به اجرا همراه دارد. البته با نگاهی رسانه ای او در برابر مردم و دوربین ها زانو می زند. در واقع می توان این گونه تفسیر کرد که او هم زمان از مردم و دوربین ها هم التماس می کند که توجه خود را به او معطوف کنند.
کد5: پدیده های جوان موسیقی و موسیقی پاپ مذهبی
با وارد شدن به سایت های اینترنتی این خوانندگان( حامد زمانی ،حامد محضر نیا،پویا بیاتی و …) می توان نشانه های دینی از فعالیت های آنها را یافت، برای نمونه وقتی وارد سایت اینترنتی یا به قول خود او رسانه اینترنتی پویا بیاتی می شوید با این جمله مواجه می شوید:
“پویا بیاتی: موسیقی مادامی که از اخلاق بی بهره باشد، غذایی است که روح را مسموم می کند.”
پویا بیاتی خواننده نسل جدید موسیقی پاپ است که با انتشار آلبوم های پاپ آیینی مشهور شده است.
در سایت وی می خوانیم:
دو سال پس از انتشار آلبوم کشتی نوح اولین آلبوم اختصاصی موسیقی پاپ با موضوعیت انتظار موعود دومین آلبوم مهدوی پـــویا بیـــــاتی با نام ” دور از تو سال ها ” نیز در آستانه انتشـــــار قرار دارد .در این آلبوم که هفت قطعه خواهد داشت تنظیم کلیه قطعات بر عهده مهدی خیر خواهی است .قطعات آلبوم عبارتند از: آرامش ، آرزو ، بی کسی ، گلایه ، لحظه ها ، رویا ،  یوسف ترانه سرایان : اصغر عظیمی مهر ، پریسا سیر ، مریم سلطانی ، مسعود اصلانی ، ناصر و نادر نامدار و پویا بیاتی. پویا بیاتی بهـــــــمن مــــاه را برای انــــــتشار آلبوم دور از تو سالها ، انتخاب کرده است .تهیه کننده این مجموعه سید مهدی چاوشی است و موسسه فرهنگی تبیان امتیاز پخش این آلبوم را در اختیار دارد. دور از تو سالها سومین آلبوم آئینی پویا بیاتی پس از انتشار “کشتی نوح” و “شش گوشه ” است. این آلبوم بهمن ماه از طریق پرتال های اینترنتی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
نکاتی دینی از سایت رسمی پویا بیاتی
هدیه پویا بیاتی به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و دهه کرامت جــبران روایـتی اعتقادی از اصـــغر عظیمی مـهر | ملودی و صدای: پویا بیاتی | تنظیم: فریبرز خاتمی
پویا بیاتی : فارغ از هرگونه سفارش مرسوم رسانه ای و یا ارگانی،  و صرفا در جهت انجام رسالت هنری و اعتقادی خودم اقدام به ساخت این اثرکردم ، امید که رضایت حضرت معبود حاصل گردد که جز اینم آرزویی نیست.
پروردگارا عاقبت اعمال ما را ختم به خیر بگردان که تو راز نهفته در سینه ها را می دانی و از نیت همه ی ما آگاهی.
کد6: تیتراژهای تلویزیونی و موسیقی پاپ مذهبی
یکی از نمود های برجسته بهره برداری از موسیقی پاپ دینی تیتراژ های تلویزیونی است. برای استفاده از موسیقی پاپ در تیتراژهای تلویزیونی نمی توان تاریخ دقیقی ذکر کرد و تنها می توان به این موضوع اشاره کرد که موسیقی پایان مجموعه های تلویزیونی از سینما به قاب تلویزیون راه یافته است. بعد از استفاده از ترانه های پاپ در میانه ی فیلم های سینمایی و فراگیر شدن این تکنیک، کم کم پای ترانه ها به سریال های تلویزیونی هم باز شد. بعد از انقلاب اسلامی به دلیل تغییر شرایط فرهنگی حاکم بر مدیریت صدا و سیما و ساخت سریال های مذهبی، به طبع موسیقی تیتراژهای اتنها نمیز رنگ و بویی مذهبی به خود می گرفت. با آغاز دهه 70 و روند ساخت سریال هایی با مضامین مردم پسند و پرداختن این سریال ها به زندگی روزمره مردم، شکل آهنگ سازی نیز تغییر کرد و گرایش به سمت موسیقی پاپ در این سریال ها بیشتر نمایان شد. از اولین تیتراژهایی که با حال و هوای پاپ ساخته شد و بسیار مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت می توان به تیتراژ سریال تلویزیونی “آوای فاخته” اشاره کرد. این تیتراژ که ساخته ی فریدون شهبازیان بود توسط محمد اصفهانی خوانده شد و توانست تغییری در عرصه موسیقی تیتراژ ایجاد نماید. تیتراژ سریال پر بیننده “امام علی (ع)” نیز یکی دیگر از تیتراژهای مشهور و موفق آن دوران بود. به دلیل فضای حاکم بر موسیقی کشور این حرکت تا چند سال بعد به کندی صورت گرفت. اما در سال 76 با تغییر مدیریت شورای موسیقی صدا و سیما و اقبال این سازمان به موسیقی پاپ بسیاری از جوانان مستعد فرصت یافتند تا در کنار اساتید موسیقی دست به خلق آثاری بدیع بزنند که تا سالها نیز همچنان پرقدرت هستند و چندان از سوی خوانندگان دیگر تکرار نشده است. تغییر در فضای موسیقی و گرایش به موسیقی پاپ باعث شد فضای موسیقی تیتراژها هم تغییر کند و رویکرد تهیه کنندگان سریال به موسیقی تیتراژ به عنوان محملی برای جذب مخاطب بیشتر متحول شود. می توان گفت در این دوره موضوع تیتراژ به جزئی بدیهی از سریال ها تبدیل می شود که می توان گفت اگر سریالی تیتراژ نداشت باید تعجب می کرد. سریال کت جادویی، مسافری از هند، شب آفتابی، خط قرمز، …. از طرفی همان طور که قبل از این ذکر شد با توجه به ساخت سریال های مذهبی به طبع درخواست برای تیتراژهای مذهبی بیشتر می شد. به ویژه ساخت سریال های مناسبتی که با ساخت سریال های ماه رمضان کلید خورد باعث شد تیتراژهای تلویزیونی بیشتر در معرض توجه قرار گیرند و یکی از نقاط اوج آن سریال گمگشه بود. تیتراژی که به تنهایی توانست خواننده ای جوان و پر مخاطب را به نسل جوان و مخاطبان تلویزیون معرفی نماید که پیش از این فقط به عنوان نوازنده و آهنگساز شناخته می شد. شهرت بسیار سریع مجید اخشابی و استقبال کم نظیر مردم از این تیتراژ باعث شد موج جدیدی در نگاه به تیتراژها به وجود آید. موفقیت این تیتراژ به حدی بود که خواننده آن برای چند سال متوالی بعد از آن نیز خواننده تیتراژ سریال های ماه رمضان بود. از طرفی سریال “ولایت عشق” به عنوان سریالی پر بیننده، با آهنگسازی بابک بیات، از آهنگسازان متبحر موسیقی پاپ، توانست با تیتراژ کم نظیر خود مخاطبان بیشتری را برای سریال دست و پا کند. استقبال مخاطبان به قدری بود که باعث شد تصویر خواننده یعنی ” محمد اصفهانی” در تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون نیز پخش شود. این پیش زمنیه ها و تکرار هر ساله تیتراژهای مذهبی باعث شد که تیتراژهای مذهبی هم به لحاظ کمیت و هم از نظر کیفیت روند رو به رشدی را به پیماید.
برای مثال می توان به اثری اشاره کرد که در سال 91 محمد اصفهانی آن اجرا کرد. تیتراژ سریال “یه تیکه زمین ” به حدی موفق بود که می توان گفت بیشتر از خود سریال مورد اقبال قرار گرفت. در مصاحبه با افراد بسیاری که این ترانه را شنیده بودند از آنها درباره محتوای این سریال سوال کردم، در کمال تعجب بیشتر از 70 درصد آنها اصلاً سریال را ندیده بودند. مابقی افراد مصاحبه شونده نیز به بیان های مختلف اظهار داشتند که تیتراژ این سریال، که در ابتدای این سریال پخش می شد، نقش مهمی در جذب آنها به تماشای این سریال داشته است.
نهایتاً، استفاده از ترانه های پاپ در تیتراژهای تلویزیونی به عنوان مکمل و متمم سریال علاوه بر اینکه به عنصری ضروری برای جذب مخاطب تبدیل شده است، توانسته به روندی رقابتی در بین خوانندگان موسیقی پاپ تبدیل شود. به شکلی که با خواندن یک تیتراژ تلویزیونی علاوه بر درآمد حاصل از آن، تلویزیون کمک شایانی به فروش بلیط کنسرت های آنان خواهد کرد.
از طرفی مشاهده می شود در برخی از برنامه های مناسبتی مانند ” ماه عسل” سعی می شود از خواننده های خاصی استفاده شود که کمتر شناخته شده اند و حتی قبل از آن به عنوان خواننده مجاز شناخته نمی شدند. از آن جمله می توان به مهدی یراحی یا محمد علیزاده اشاره کرد.
یکی از نکات شاخص در تیتراژهای تلویزیونی این است که نوع موسیقی با توجه به محتوای سریال تعیین می شود. برای مثال سریال هایی که به زندگی روزمره می پردازند الزاماً از موسیقی پاپ استفاده می کنند و سریال هایی که به عنوان نمونه به تاریخ معاصر ایران می پردازند از موسیقی سنتی ایران استفاده می کنند. این روند را می توان در تیتراژ خوانی های سالار عقیلی و علیرضا قربانی مشاهده کرد. این خوانندگان عمدتاً تیتراژ سریال هایی را اجرا کرده اند که درآنها به گذشته پرداخته شده است. مدار صفر درجه، کیف انگلیسی، تبریز در مه، کلاه پهلوی، …. این موضوع تلویحاً کارکردی را برای موسیقی سنتی در اذهان ایجاد می کند که موسیقی سنتی نمی تواند به مسائل جدید و به روز بپردازد. در نقطه مقابل موسیقی پاپ با حضوری فعال هم در برنامه های دینی و هم در برنامه های روتین تلویزیون چهره ای کارآمد از خود نشان داده است. ارزانی، جذابیت، و سایر ویژگی های موسیقی مردم پسند که همواره به آنها اشاره شده است، در توفق استفاده از تیتراژهای پاپ بر تیتراژهای سنتی نیز تاثیر گذار است.
در مجموع می توان تیتراژ سریال های مذهبی، را محلی برای نمود و رشد موسیقی پاپ مذهبی دانست؛ که در دو دهه روندی رو برو رشد را هم از جنبه کمی و هم از جنبه کیفی طی کرده است. و علاوه بر تأمین مخاطبان انبوه برای تلویزیون، توانسته جریان موسیقی پاپ دینی را به عنوان گفتمان موسیقایی جدیدی مطرح کند.
کد7: رسانه ی پخش مولفه ای معنا ساز در موسیقی پاپ مذهبی
رسانه ی پخش یکی دیگر از مولفه های معنا ساز است. همواره تفاوت در دریافت معنا وابستگی عمیقی با رسانه ی پخش آن داشته است. تا جایی که مک لوهان پیام و رسانه را در فراگرد ارتباط یکی می داند. پخش یک قطعه موسیقی در صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران می تواند معنایی مذهبی ایجاد کند، در حالیکه همان قطعه در دستگاه پخش خانگی معنایی دیگر. برای نمونه در مصاحبه با یکی از مخاطبان وی به قطعه “برقصا” از محسن چاووشی اشاره داشت، وی اظهار می داشت این قطعه قبل از اینکه از رسانه صداو سیما پخش شود، در مقایسه با زمانی که او خود اقدام به دانلود و گوش کردن این آهنگ کرده بود، معنایی کاملاً متفاوت داشت.
کد 8: تولید کننده ی اثر (اعم از خواننده، نوازنده و شرکت) مولفه ای معنا ساز در موسیقی پاپ مذهبی
مولف اثر یکی دیگر از مولفه های مهم معنا ساز است. به ویژه در موسیقی ای که با رویکردی خاص مانند تبلیغات دینی ساخته می شود، مؤلفین و در موسیقی پاپ خواننده ی آن بر روی دریافت معنای اثر، تاثیر بسزایی می گذارد. سبک زندگی خواننده، و اطلاعاتی که مخاطب از زندگی خصوصی یک خواننده دارد می تواند بر دریافت او اثر گذار باشد. از سویی روند حرفه ای که یک خواننده در طول چند سال طی کرده می تواند بر دریافت مخاطب اثرگذار باشد. برای نمونه در مصاحبه با یکی از مخاطبان وی اظهار داشت: ” من تاکنون هیچ کار سبکی از محمد اصفهانی نشنیده ام.” و همین باور باعث شده بود که وی پیگیر آثار او باشد و با آثار موسیقایی وی ارتباط یرقرار کند.
کد 9: عنوان آلبوم موسیقی، مولفه ای معنا ساز در موسیقی پاپ مذهبی
عنوان اثر یکی از مولفه های معنا ساز است که در ادبیات پژوهش به آن اشاره شده است. اما عنوان آلبوم موسیقی نیز می تواند خود واجد معنایی برای اثر باشد. مثلاً محمد اصفهانی نام برکت را برای آلبوم موسیقی خود انتخاب می کند. نام آلبوم موسیقی در اینجا مولفه ای است که از قبل بر درک و دریافت مخاطب تاثیر می گذارد. یا ماه غربستان، ولایت عشق و … یا آلبوم آریا عظمی نژاد
کد10: دلالت های خارج از متن، مولفه ای معنا ساز در موسیقی پاپ مذهبی
به طور کلی دلالت های رسانه ای خارج از متن ترانه و موسیقی نیز می توانند به تاثیر معنای اثر کمک کنند. یکی از مصاحبه شوندگان به ترانه” حس غریب” علی لهراسبی اشاره می کند،که زمان پخش آن یا تصاویر باعث می شد که ترانه برای او دلالتی دینی پیدا کند. در اینجا عوامل معنی ساز خارج از متن ترانه، مذهبی یا مرتبط با مسائل مذهبی هستند نه خود ترانه.
کد11: زمان پخش از رسانه، مولفه ای معناساز در اثر دینی
زمان در دین مقوله ای است واجد کیفیت هایی معنوی؛ بنابراین پخش یک موسیقی در یک زمان خاص می تواند برداشتی دینی را ایجاد کند. در حالیکه ممکن است اثر هیچ رنگ و بوی مذهبی دیگری نداشته باشد.
کد12: برنامه های مناسبتی مذهبی و انقلابی رسانه ی ملی
یکی از

پایان نامه
Previous Entries دانلود تحقیق در مورد فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، جامعه ایرانی، فرهنگ ایرانی Next Entries دانلود تحقیق در مورد جاری سازی، تحلیل محتوا، تجاری سازی، تحلیل محتوای کیفی