دانلود تحقیق در مورد رضایتمندی، رضایت گردشگران، رضایت گردشگر، مقصد گردشگری

دانلود پایان نامه ارشد

دهان مثبت امکان جذب گردشگران بعدی به مقصد مورد نظر وجود دارد (کوزاک و رمینگتون،2000).
بیگن83 و همکارانش (2001)، دریافتند که درک وجه استنباط شده از مقصدگردشگری مقدمه ای از درک کیفیت، بهداشت، قصد بازگشت و اشتیاق برای توصیه مقصد سفر به دیگران می باشد. کیفیت به عنوان فاکتوری است که عامل ایجاد رضایت و اشتیاق بازگشتن به مقصد است و رضایت می تواند منجر به توصیه مقصد به دیگران باشد. با این وجود هیچ رابطه ای بین “رضایت برای بازدید دوباره” و “توصیه مقصد به دیگران” وجود ندارد (بیگن و همکارانش،2001).
هسو و کانگ84 (2007)، رابطه بین مشخصه های سفر و آگاهی گردشگران بین المللی بر احتمال بازدید دوباره از هنگ کنگ را مورد بررسی قرار دادند. نتیجه مطالعه نشان داد که بسته تورها به بازدید کنندگانی فروخته شد که برای بار اول به مقصد مورد نظر سفرمی کردند در حالی که مسافرین تجاری/کاری و کسانی که برای ملاقات دوستان و اقوام مقیم در مقصد می رفتند به صورت مستقل از تورها سفر کردند. گردشگرانی که برای بار اول به مقصد مورد نظر سفرمی کردند حداقل زمان را در هنگ کنگ سپری می کردند (5/3 شب) در حالی که کسانی که برای ملاقات دوستان و اقوام مقیم در هنگ کنگ آمده بودند زمان بیشتری را در آنجا صرف کرده اند (7 شب). بازدیدکنندگانی که دوباره به هنگ کنگ سفر می کردند بیشتر از همه در آنجا ماندند. مسافرین سفرهای تجاری بیشترین تعدد مسافرت را به هنگ کنگ داشتند. بازدید کنندگان از سفر به هنگ کنگ راضی بودند، هر چند یافته ها نشان داد که رضایت لزوماٌ منجر به وفاداری و اشتیاق بازگشت دوباره به مقصد نمی شود و به این دلیل که بعضی از گردشگران با وجودی که از سفرشان به هنگ کنگ راضی بودند احتمال بسیار کمی برای بازگشتشان به آنجا وجود داشت ) هسو و کانگ،2007).
تورس و کلین85 (2006)، دریافتند که شاد سازی مشتری، شاخص بهتری برای ارتباط مشتری است تا رضایت مشتری، چرا که مشتریان خوشحال بیشتر به مقصد وفادارند و بیشتر سفر به مقصد را به اطرافیانشان توصیه می کنند(تورس و کلین،2006).
بنت و راندل تیل86 (2004) ، دریافتند که رضایت و وفاداری دو ساختار متفاوت هستند. سطح بالای رضایت دلالت بر سطح بالای وفاداری مشتریان ندارد(بنت و راندل تیل،2004).
ویور87 و همکارانش(2007)، ارتباط بین متغیرهای قابل پیش بینی (طول مدت ماندن، تعداد افراد در سفر، انواع پکیج های مسافرتی، تعداد کشورهایی که مورد بازدید قرار می گیرند، و تعداد کشورهایی که به منظور تفریح به آنها سفر می شود) و متغیرهای شاخص (رضایت، کیفیت خدمات، ارزش پول، و احتمال بازگشت و بازدید دوباره) را مطالعه کردند. مطالعه نشان داد که بیشتر شهرهایی که گردشگران بازدید کردند، جاهایی بودند که کیفیت خدمات آنها از طرف گردشگران تایید شده بود .گردشگر های مستقل (دارای دوست وآشنا در مقصد) احتمال بیشتری برای بازگشت به مقصد نسبت به توریست هایی که با بسته تور مسافرت می کنند، داشتند. با این حال گروه دیگر کیفیت خدمات را بالاتر از گروه مستقل ارزیابی کردند. این مساله احتمالاٌ به این دلیل است که بسته تور توسط مدیران تور برنامه ریزی شده و گردشگران کیفیت بالای خدمات را از راهنمای تور، هتل و رستوران ها دریافت کرده اند. تمرکز استراتژی های بازاریابی بر اپراتورهای تور به جای گردشگری مستقل یک توصیه است. در این مطالعه تعداد کشورهایی که مورد بازدید قرار می گیرند و ارزش پول، همبستگی کمتری با احتمال بازدید دوباره از مقصد داشتند(ویور و همکارانش،2007).
هویی و همکاران (2007)، دریافتند که احتمال سفر دوباره به سنگاپور رابطه مثبتی با سطح رضایت کلی توریست دارد. با این حال، سنگاپور کشور کوچکی است و گردشگران می توانند کل کشور را در عرض چند روز ببینند. با وجودی که گردشگران سطح بالایی از رضایت را در مورد سنگاپور داشتند، تمایل بیشتری به توصیه سفرهای دیگری که رضایت یکسانی در مورد آنها به دست آورده بودند داشتند) هویی و همکارانش،2007).
مورفی88 و همکارانش(2000)، دریافتند که محیط (مثل طبیعت و فرهنگ) و زیر ساخت ها (مانند؛ خرید، غذا و محل اقامت) بر درک کیفیت، ارزش تجربیات گردشگر و قصد بازدید دوباره از مقصد اثر می گذارد (مورفی و همکارانش،2000).
به طور خلاصه چنین می توان بیان کرد، در طی مرحله قبل از سفر، تصویر مقصد به وسیله عوامل شخصی (انگیزه ها،عوامل جمعیت شناختی) و عوامل محرک(منابع اطلاعاتی،تجارب گذشته)شکل می گیرد.هنگامی که افراد در مرحله ی مسافرت قرار می گیرند،چندین ویژگی از مقصد سفر مانند هتل ها، رستورانها، مراکز خرید، فرودگاه و… را تجربه می کنند،در این مرحله گردشگر انتظارات خود از مقصد را با تجربیات واقعی که در طول مرحله سفر رخ می دهد ، مقایسه می کند.اگر تجارب واقعی چیزی بیش از حد انتظار باشد رضایت گردشگران را در پی دارد و برعکس.گردشگران راضی در مرحله بعد از سفر با احتمال بیشتری به بازدید مجدد و تمایل به توصیه کردن مقصد سفر علاقه مندند. آنچه را که در این فصل بیان شد را می توان در نگاره شماره 8 ، مشاهده کرد:

نگاره شماره 8 : چارچوب پژوهشی

منبع :راکتیدا،2009

2-15 پیشینه تحقیق
تحقیقات قابل توجهی در زمینه گردشگری انجام شده است که هر کدام به بررسی بعدی از ابعاد گسترده این صنعت پرداخته اند.در زیر تعدادی از تحقیقات را مشاهده می کنید که از نظر موضوعی ،مشابه تحقیق انجام شده می باشد،که به اختصار به آن ها اشاره می شود:
1-بررسي عوامل مؤثر در انتخاب مقصد گردشگري( مطالعه ي گردشگران ايتاليايي در ايران (
نوشته : مهرناز شفیعیان
پایان نامه حاضر به بررسی بخش پيش از سفر ، شناخت ويژگيهاي جمعيت شناختي و انگيزه هاي رانشي، انواع منابع اطلاعاتي و همچنين مهمترين عوامل جذب كننده و محدودكننده مؤثر بر انتخاب مقصد ايران مي پردازد ؛ در بخش پس از سفر، به تغيير احتمالي تصوير مقصد ايران نسبت به پيش از سفر در ذهن گردشگران پرداخته شده و اثر كيفيت تجربه ي سفر به ايران بر تصوير اين مقصد، تمايل گردشگران به بازگشت مجدد به كشورمان و تمايل آنها به توصيه بازديد مقصد ايران به ساير گردشگران بالقوه بررسي شده است.تحقیق مذکور نتایج زیر را بیان کرده است:
مهمترين منابع اطلاعاتي رسمي گردشگران ايتاليايي براي انتخاب مقصد ايران “كتابهاي راهنماي ايران”، “رسانه” و مهمترين منبع اطلاعاتي غير رسمي نيز “تعريف دوستان” هستند.
مهمترين عامل انگيزشي گردشگران ايتاليايي در انتخاب مقصد ايران ” آشنايي با ديگر فرهنگها”، مهمترين عامل جذب كننده “جاذبه هاي فرهنگي- تاريخي” و مهمترين عامل محدودكننده “لزوم رعايت حجاب” است.
بين متغيرهاي”كيفيت تجربه سفر” و ” تمايل به بازگشت مجدد به مقصد” و متغيرهاي” تكميل شناخت از فرهنگ ايران ” و ” تصوير مقصد پس از سفر” رابطه آماري معناداري وجود دارد، اما بين متغير “كيفيت تجربه سفر” و متغيرهاي ” تمايل به توصيه ديگران به بازديد از مقصد ” و “تصوير مقصد پس از سفر” رابطه آماري معناداري وجود ندارد.
2-بررسی اثرات تکرار سفر به اصفهان بر میزان رضایت گردشگران خارجی
نوشته: بهرام رنجبریان و محمد زاهدی
در این مقاله سطح رضایت گردشگرانی که برای نخستین بار به اصفهان سفر می کنند، در مقایسه با آن ها که این سفر را تکرار کرده اند، مورد بررسی قرار گرفته است. رضایت گردشگران در بخش های :خدمات و حمل و نقل محلی،کیفیت امکتنات اقامتی،مهمان نوازی و توجه به مشتری، سطح قیمت ها، زبان مشترک و ارتباطات،جنبه های فرهنگی، امکانات خرید،خدمات تورگردان با استفاده از آزمون t مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که سطح رضایت خاطر گردشگرانی که سفر به اصفهان را تکرار کرده اند، پایین تر از انهایی است که برای نخستین بار چنین سفری را تجربه می کنند.
3-وجه استنباط شده از ایران به عنوان یک مقصد گردشگری
نوشته :بهرام رنجبریان
در این مقاله مبانی نظری چگونگی شکل گیری و مدیریت وجه یک مقصد گردشگری توضیح داده شده است.جامعه آماری این تحقیق کلیه اساتید علوم انسانی دانشگاه های امریکا می باشد. تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سوالات است: آیا تجربه قبلی بازدید افراد نمونه تحقیق از منطقه ای که ایران در آن قرار گرفته است بر وجه استنباط شده آن ها از ایران تأثیر می گذارد؟و آیا وجه استنباط شده از ایران به عنوان یک مقصد گردشگری توسط افراد نمونه تحقیق بر علاقه آن ها برای سفر به ایران تأثیر می گذارد؟ نتایج تحقیق بیانگر این است که تجربه قبلی سفر به منطقه موجب تعدیل نگرش های اولیه نسبت به ایران می گردد و همچنین استنباط گردشگران از میزان ریسک سفر به ایران و وجهه استنباط شده از آن بر علاقه گردشگران برای سفر به ایران تأثیر می گذارد.
4- بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر رضایتمندی توریستی (مطالعه موردی گردشگران خارجی جزیره کیش)
نوشته : حسین ملکی
هدف این پایان نامه بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر رضایتمندی توریستی می باشد این تحقیق به شیوه پیمایش انجام شده و داده ها از یک نمونه 250 نفری از گردشگران خارجی جزیره کیش جمع آوری شده است در این تحقیق از نظریات سلسله مراتب نیازهای مزلو ، تئوری مبادله هومنز و تئوری وسیله و هدف مرتن جهت تبیین رضایتمندی توریستی استفاده شده است.
نتایج تحقیق نشان می دهد که بین عوامل جمعیتی ، اقتصادی، آگاهیهای توریست، تجربیات توریست، تبلیغات، موقعیت سیاسی ایران، جاذبه های توریستی ، ملیت، مذهب و رضایتمندی توریستی رابطه های مثبت و معنا داری وجود دارد.نتایج تحلیل چند متغیره نشان می دهد که متغیرهای جذابیت بازار ، حقوق توریستی ، جذابیت تاریخی و سن متغیر هایی هستند که دارای بیشترین اثرات بوده و در متن رضایتمندی توریستی وارده معادله رگرسیون شده اند و توانسته اند بیش از نیمی از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. با توجه به این که بیش از نیمی از واریانس متغیر وابسته ( رضایتمندی توریستی ) بوسیله مدل تحقیق تبیین شده است به نظر می رسد مدل نظری تحقیق که بر گرفته از نظریات مزلو، هومنز و مرتن می باشد، برای سنجش رضایتمندی توریستی مدل مناسب و کارایی بوده است.
2-16 معرفی اجمالی جاذبه های گردشگری استان کرمان
ایران به لطف تنوع جغرافیایی و اقلیمی از غنای گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است که در منطقه خشک نیمکره شرقی بی نظیر است. استان کرمان پهناورترین استان ایران است که در جنوب خاوری ایران واقع شده و از لحاظ تاریخی، سابقه سکونت در این ناحیه به هزاره چهارم پیش از میلاد می رسد. استان کرمان از تنوع آب و هوایی گرم، شدیدا خشک، متمایل به نه چندان خشک، سرد و ییلاق متمایل به استپ و نیمه خشک تا کویری برخوردار است
روستای میمند
روستای میمند واقع در استان كرمان تنها یک نمونه از جاذبه‌های گردشگری خاص استان است. این روستای باستانی از معدود موارد معماری صخره‌ای است كه به شكلی گسترده در تمامی ساختار روستا استفاده شده است. نمونه‌های معماری صخره‌ای هر چند كه در دیگر كشورها نیز به طور معدودی به چشم می خورند؛ اما هیچ كدام جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری میمند را ندارند. به عنوان نمونه مهم ترین شاخصه این روستا در مقایسه با مواردی چون دهكده كاپادوكیه‌ی تركیه، مسكونی بودن واحدهای صخره‌ای میمند است كه این خصوصیت در سایت‌های مشابه میمندكم تر دیده می شود.
باغ سنگي بلورد سيرجان : اين باغ از شاهكارهاي تاريخ است . در نزديكي دهستان بلورد واقع در روستاي مياندوآب و در فاصلة 45 كيلومتري جنوب شرقي سيرجان و به دست فردي ناشنوا به نام “درويش خان گنگ اسفنديار پور” كه به كشاورزي اشتغال داشته حدود 30 سال پيش ساخته شده است . اين در حقيقت يادگار گلستاني است كه وي روزگاري از دست داده و به خيال خودش بوستاني از سنگ و چوب را به اين منظور ساخته است . با اين انديشه كه ديگر ظالم، باغ سنگي او را نمي گيرد و با چنين اميدي عمر خود را گذرانده است .
كلوت هاي شهداد :
از جمله جاذبه‌های طبیعی کرمان که شکوه و عظمت آن هرگز در باور نا آشنایان نمی‌گنجد، کویر است. از

پایان نامه
Previous Entries دانلود تحقیق در مورد رضایت مشتری، مصرف کننده، مصرف کنندگان، رضایت گردشگر Next Entries دانلود تحقیق در مورد روش تحقیق، استان کرمان، شاه نعمت الله ولی، جامعه آماری