دانلود تحقیق در مورد تلفن همراه، کودکان و نوجوانان، کودکان و نوجوان، مصرف کنندگان

دانلود پایان نامه ارشد

آفريده انسان است. کلمه Logie يا Logos در يونان قديم بمعني علم، دانش و خرد بکار مي رفته است. به اين ترتيب تکنولوژي در ترکيب اين دو کلمه، هنر، مهارت و دانش و علم را تداعي مي کند و اين مفهوم نهفته است که انسان خردمند در تعامل با طبيعت به قوانين عام آن دست مي يابد و با بازافريني اين قوانين در محيط و شرايط و تحول ، کاربردهاي مورد نظر خود را ايجاد مي نمايد ( محمودزاده، 1381: 57).
اصطلاح فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي (Information & Communication Technologys) که مخفف آن ICTs اشاره به ابزار، فنون و روشهايي دارد که در جريان انتقال، انتشار، ذخيره، بازيابي و پردازش اطلاعات به کار ميرود.ريچارد هيکز اين پديده را بعنوان تجهيزات الکترونيکي که در امر گرداوري، پردازش و ذخيره سازي اطلاعات بکار مي رود، تعريف نموده است (هيکز، 1382: 8).
امروزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، اهميت و نقش روز افزوني در توسعه جوامع دارد. فن آوري اطلاعات و ارتباطات وجه تمايز بنيادين ما با دوران گذشته است. فناوري اطلاعات و ارتباطات و ويژگي هاي اين فناوري، به هر دو فناوري اطلاعات و رايانه اطلاق مي شود. فناوري اطلاعات شامل هرگونه تجهيزات و سيستم هاي اتصال داخلي (سيستمهاي فرعي) و اشکال فناوري استفاده شده در ايجاد، ذخيره، ساماندهي، مديريت، جابجايي، نمايش، تعويض، تبادل، انتقال يا دريافت اطلاعات به هر شکل ممکن آن مي شود. اطلاعات ممکن است به اشکال مختلف از جمله : داده هاي تجاري، مکالمات همراه با صدا، تصاوير ثابت و متحرک، نمايش هاي چند رسانه اي و غيره باشد (مظلومي، 1383: 15).
تعريفي که در اين مطالعه به آن اتکا مي شود بر اين مبناست که تکنولوژي اطلاعات، مجموعه وسيع و گوناگون از فناوريها (اينترنت، ماهواره، تلفن‌همراه، تلويزيونهاي‌ کابلي، کامپيوترهاي خانگي و ويديو) است که براي‌ برقراري ارتباط بين انسانها (فرستادن و دريافت انواع‌ پيامهاي کلامي، تصويري و صوتي) و نيز براي توليد، انتشار، ذخيره و بازيابي اطلاعات به کار مي‌رود (طيب، 1379: 15-13).
جهان امروز، بر فراز يکي از نادرترين مقاطع تاريخ‌ ايستاده است.از اين جهت که حجم اطلاعات، به صورت تصاعدي در حال افزايش است و رسانه‌هاي‌ اطلاعرساني، پيرامون ما را به‌طور کامل احاطه کرده‌ است.در اين عصربه دست آوردن اطلاعات يک‌ ضرورت است.آنامالينا معتقد است کنترل اطلاعات‌ در عصر جديداهرم قدرت و عنصر اساسي استيلاي‌ فرهنگي است.به گفته وي عصر الکترونيک، انسانها را به جايي رسانيد که به شدت احساس کنند که به‌ يکديگر وابسته‌اند (پيشين: 373) .
فرهنگ ديجيتال رسانه هاي جديد، بر ذوق، سليقه، الگوهاي ارتباطي و نيز نيازها و ارزشها تاثير گذاشته است. اگر تا يک دهه گذشته فرهنگ ها و خرده فرهنگ هاي جوانان حول مصرف، بويژه در عرصه هاي مربوط به پوشش و لباس و موسيقي متمرکز بود، در حال حاضر فناوري هاي ارتباطي تعاملي و مجازي، بويژه اينترنت و تلفن همراه، الزمات جدي را براي خرده فرهنگ هاي جوانان پديد آورده اند که از جمله مي توان به تقويت فرديت، استقلال عمل و انتخاب گري، سيال و متکثر ساختن هويت، خصوصي کردن دنياي زندگي، ايجاد تمايز و ارزشمند ساختن آن و اهميت يافتن فزاينده سبک زندگي اشاره کرد. بهمين ترتيب پيشگامي جوانان در استفاده از قابليت هاي رسانه هاي نو و مهارت بيشتر آنان در استفاده از اين رسانه ها، الگوهاي ارتباطي جديدي را در ميان جوانان شکل داده که امتداد آن، هر دو حوزه خصوصي و عمومي را در بر مي گيرد (ذکايي، 1388: 121).
دراتر معتقد است که رابطهء ميان جوانان و رسانه‌ها دو شکل کلي به خود گفته است:يکي‌ گفتمان بدبيني فرهنگي و ديگري گفتمان خوش‌بيني فرهنگي.ارزيابي منفي رابطه بين جوانان و رسانه‌ها به‌ويژه در مشاجرات عمومي به دنبال معرفي فناوري‌هاي نوين رسانه‌اي ديده مي‌شود، مشاجراتي که در نزديکي مرز هراس رسانه‌اي قرار مي‌گيرند.اين امر در بسياري از کارهاي‌ پژوهشي درباره سنت تحقيق راجع به تأثيرات رسانه‌ها ديده مي‌شود که به‌طور سنتي بر تأثيرات‌ منفي مفروض نمايش صحنه‌هاي پورنو و خشونت‌آميز در فيلم و تلويزيون متمرکز شده‌اند. گرچه در مورد ميزان تأثيرگذاري رسانه‌ها بر جوانان اتفاق نظر وجود ندارد اما از آنجا که ميان‌ اين يافته‌ها و نگراني‌هاي عمومي درباره اثر رسانه‌ها بر کودکان و نوجوانان همبستگي وجود دارد، هنوز در درجه اول اهميت قرار دارند Drotner,2000: 22) ).
از سوي ديگر، در ذيل گفتمان خوش‌بيني فرهنگي عنوان مي‌شود که جوانان پيشگامان‌ فرهنگ رسانه‌اي شده‌اند، آنان طلايه‌دار کاوش در فناوري‌هاي رسانه‌اي نوين‌اند و غالبا در بسط اشکال جديدي از دريافت نوآوراند، درست همان‌گونه که امروزه تعداد بي‌شماري از آنان در ساختن رسانه‌ها، از طراحي هوم‌پيج‌هاي شخصي، وب‌لاگ‌ها، توليد محتواي رسانه‌اي و… مشارکت دارند.امروزه جوانان اولين نسلي هستند که با کامپيوترها – مهم‌ترين و گسترده‌ترين‌ نوع رسانه نوين-بزرگ شده‌اند و اولين کساني نيز به‌شمار مي‌روند که آن‌ها را در فرهنگ‌ زندگي روزمره‌شان ادغام کرده‌اند (پيشين:251).
مهمترين ويژگي فناوريهاي ارتباطي، از نظر مک‌لوهان عبارت است از:
1- سرعت بالاي اين فناوريها، به طوري که‌ الکتريسيته، يک شبکه جهاني شبيه سيستم اعصاب‌ مرکزي انسان به وجود آورده که به ما امکان مي‌دهد جهان را همچون کل واحد درک کنيم و هر حادثه محلي، انعکاس جهاني داشته باشد.
2- سياسي شدن و تشديد آگاهيهاي سياسي و اجتماعي انسانها
3- رمززدايي از انسان و جامعه؛ بدين معني که عصر جديد، عصر ابهام‌زدايي از انسان، جامعه و تاريخ است و ديگر خرافه‌ها، به عنوان واقعيت، تجلي نمي‌کند (ساروخاني، 1373: 32)
صرفنظر از تعاريف متعددي که از تکنولوژي اطلاعات شده است، دسترسي سريع به اطلاعات و انجام امور بدون در نظر گرفتن فواصل جغرافيايي و محدوديت هاي زماني، محوري ترين دستاورد اين فناوري مي باشد. از ديگر ويژگي هاي فناوري اطلاعاتي مي توان به موارد زير اشاره کرد: تعاملي بودن فناوري (دوطرفه بودن فرايند ارتباط) ، جمع زدايي (گرايش به ارتباطات فردي)، ارتباط ناهمزمان، تمرکز زدايي، استفاده از ظرفيت بيشتر و انعطاف پذيري ( صنايعي، 1383: 15).
فناوري‏هاي نوين ارتباطي هرگز داراي بار خنثي نيستند، بلکه جزئي‏ از فرهنگ به حساب آمده و در يک بستر فرهنگي ايجاد مي‏گردند و به‏ همين خاطر با مفهوم خاص خودشان باعث ايجاد ارزش‏هاي نوين در جوامع گشته و موجب پيدايش نگرش‏ها و باورهاي تازه‏اي در اذهان‏ مردم مي‏گردند و اين در حاليست که باورها و ارزش‏هاي فرهنگي‏ جامعه از طريق فرآيند آموزش فرهنگ در ذهن مخاطبان نهادينه گردد، آنگاه است که از اين تکنولوژي‏هاي نوين به منظور تقويت ارزش‏هاي‏ بومي و ملي جوامع واردکننده و پذيراي اين فناوري‏ها استفاده مي‏شود ( مزرعي، 1388: 103).

1-5-4- فناوريهاي نوين ارتباطي
“رسانه هاي جديد”، مجموعه ي متمايزي از فناوري هاي ارتباطات و داراي ويژگي هاي مشترک “ديجيتالي بودن” و دسترسي گسترده شهروندان به آن براي “استفاده شخصي” است. مفهوم رسانه هاي جديد، واجد معاني زير است:
– تجربيات متني جديد: انواع جديد ژانر، صور متني، سرگرمي، لذت و الگوهاي مصرف رسانه اي(بازي هاي کامپيوتري، فرامتن ها و…).
– شيوه هاي جديد بازنمايي جهان: عرضه تجربيات و امکانات جديد بازنمايي (محيط هاي مجازي، رسانه هاي تعاملي صفحه بنياد).
– روابط جديد بين سوژه ها (کاربران و مصرف کنندگان) و تکنولوژي هاي رسانه اي: تغيير در استفاده و دريافت تصاوير و رسانه هاي ارتباطي درزندگي روزمره و معاني نهاده شده در تکنولوژي هاي رسانه اي.
– مفاهيم جديد رابطه اندام زيستي با رسانه هاي تکنولوژيک: چالش با تمايزهاي پذيرفته شده بين انسان و چيزهاي تصنعي، طبيعت و تکنولوژي، بدن و [رسانه ها به عنوان] مصنوعات تکنولوژيکي، واقعي و مجازي.
– تجربيات جديد روابط بين جسم، هويت و اجتماع: تغييرات در تجربه شخصي و اجتماعي زمان، فضا و مکان(در سطوح محلي و جهاني) که دلالت مي کند بر شيوه هايي که در آن، ما خودمان و جايگاه مان در جهان را تجربه مي کنيم.
– الگوهاي جديد سازماندهي و توليد: تجديد سازمان و يکپارچگي گسترده در فرهنگ، صنعت، اقتصاد، دسترسي، مالکيت، کنترل و مقررات گذاري رسانه اي (ليستر، داوي، گيدينگز، گرانت و کِلي، 12:2003 به نقل از مهدي زاده، 1392: 301).
اساسي ترين جنبه ي فناوري اطلاعات و ارتباطات، “ديجيتالي شدن” است که به واسطه آن، همه متون (معناي نمادين در همه ي اشکال رمزگذاري شده و ثبت شده) به رمز دوتايي (دوگانه) قابل تقليل است. مهمترين پيامد ديجيتالي شدن براي نهادهاي رسانه اي، همگرايي بين همه ي اَشکال رسانه اي موجود بر حسب سازمان، توزيع، دريافت و مقررات گذاري است (پيشين: 302).

1-5-5- موبايل
پيشرفت سريع علم و تکنولوژي، دستاوردهايي را به ارمغان آورده است که بديهي ترين نتيجه آنها، صرفه جويي در زمان، هزينه ها، سرمايه گذاري، نيروهاي انساني و استفاده بهينه از ثروت بي انتهاي نهفته در اطلاعات است. تکنولوژي ارتباطات، وراي همه فرهنگ ها، سياست ها، بعنوان پيشگام همه تحولات جهاني، حرکتي شتابان و شتاب دهنده دارد. تحولاتي که در اقتصاد جهاني، تکنولوژي، سياست و شيوه هاي کار و زندگي در حال شکل گرفتن هستند، تماماً بر اين پيشگام، يعني ارتباطات تکيه دارند (عبدالهي. 1386: 47).
سرعت تغيير جوامع در طول دو دهه اخير حقيقتا شگفت‏انگيز بوده است، ميزان‏ اطلاعات ردوبدل شده در طول همين زمان کم، جهان را دچار تحولات جدي کرده‏ است.پديده‏هايي چون نمابر که روزگاري از نشانه‏هاي بارز مدرنيسم و امکانات گرانبهاي ارتباطي به‏شمار مي‏رفتند، اکنون کاملا همگاني‏اند و ظهور پست الکترونيک، مرگ‏ سريع و بي‏صداي تلگراف را رقم زده است.تلفن‏هاي همراه باعث شده‏اند که افراد همواره‏ قابل دسترس باشند و به همين دليل، مفاهيمي که سابقا در يک دفتر کار بزرگ معنا پيدا مي‏کردند، اکنون در يک گوشي کوچک مجتمع‏اند (محمودي بختياري، 1388: 177).
کلمه موبايل از واژه لاتين موبيليس mobilis گرفته شده و معاني متنوعي براي آن ذکر کرده اند: گروهي آنرا يک شي منقول و سهل الانتقال، غيرثابت و آزاد معنا کرده اند، گروهي ديگر براي آن معاني انعطاف پذير، سريع و چابک را برشمرده اند، عده اي آنرا بمنزله يک شي نوبه نو شونده و تغيير يابنده از نظر شکل و قيافه گرفته اند و نهايتاً گروهي آنرا به عنوان شي ناپايدار و نا استوار تعبير کرده اند(International Telecommunication Union (ITU),2004 ).
پس از اختراع تلفن، انديشه تلفن بدون سيم که امکان ارتباط افراد با ديگران را فراهم آورد، مطرح‌ گرديد.از اين‌رو فن‌آوري تلفن همراه، نخست براي حفظ امنيت کشتي‌هاي اقيانوس‌پيما، طراحي‌ و به کار گرفته شد و درپي کارآمدي که تلفن همراه در اين زمينه از خود نشان داد، به کارگيري‌ آن در اتومبيل‌هاي پليس آمريکا، مورد توجه قرار گرفت. مقاصد تجاري، هدف بعدي بود که‌ براي تلفن همراه، تعريف شد و باگسترش بيشتر تلفن همراه، کاربري‌هاي اجتماعي و تفريحي آن، درحد گسترده‌اي مورد استفاده قرار گرفت (McGuigan,2005:1).
با توسعه فناوري هاي مخابراتي بويژه در زمينه ارائه خدمات راديويي، از سال 1992 ميلادي خدمات تلفن همراه سلولي در بازارهاي اروپا راه اندازي شد. اگرچه در گذشته با استفاده از فناوري ماهواره، نوعي تلفن هاي سيار خودرويي (درواقع پايانه هاي سيستم اينمارست بودند که در ابعاد بزرگ تر نسبت به تلفن هاي همراه امروزي و با آنتن هاي به نسبت بزرگ در صندوق عقب خودرو جاي مي گرفت) بويژه در کشورهاي اروپايي به کار گرفته مي شد اما تلفن هاي سلولي به مراتب کم حجم تر، قوي تر و کاراتر بودند.درايران نيز براي نخستين بار در سال 1373 خورشيدي يعني در همان سالهاي نخستين ورود اين سيستم به بازار جهاني، تلفن همراه نوع GSM (Global System Mobile) به معناي سيستم موبايل جهاني که از استانداردهاي اروپايي پيروي مي کرد

پایان نامه
Previous Entries دانلود تحقیق در مورد تلفن همراه، استفاده از تلفن همراه، انتقال اطلاعات، کانون توجه Next Entries دانلود تحقیق در مورد تلفن همراه، استفاده از تلفن همراه، خارج از خانه، دستور زبان