دانلود تحقیق با موضوع مصرف کننده، حمل و نقل، بازاریابی، مصرف کنندگان

دانلود پایان نامه ارشد

مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیت دار کشور مربوط یا سازمان ذیربط اجازه استفاده از آن صادر شود. در ماده 5 قانون ثبت علائم و اختراعات سابق ایران آمده بود،که هیچ یک از علائم ذیل را نمی توان بعنوان علامت تجاری اختیار نمود و یا آ ها را یکی از اجزاء یک علامت تجاری قرار داد:
1. پرچم ایران و هر چیز دیگری که دولت ایران استعمال آن را به عنوان علائم تجاری منع کند، علامت هلال احمر، نشانه، مدال ها و انگهای دولت ایران.
2. کلمات یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی وامثال آن.
3. علامات موسسات رسمی مانند هلال احمر و صلیب احمر و نظایر آن.
4. علائمی که مخل انتظامات عمومی و یامنافی عفت باشد
5. گمراه کننده نبودن علامت
علامت تجاری نباید گمراه کننده باشد. به این معنی که، علامت نباید مشتری را از لحاظ کیفیت و منشأ علامت به اشتباه بیاندازد. به طور مثال برای پارچه پنبه ای علامت «سفید پشم» گمراه کننده است زیرا ممکن است مشتری تصور کند که پارچه مزبور پشمی است.53
2-3-6 گفتار ششم: اهداف و کاربردهای علامت تجاری
هدف اصلی قوانین علامت تجاری برای جلوگیری از رقابت ناعادلانه با استفاده از آزمون و شیوه های سردر گمی مصرف کننده و نیز ارائه حقوق و جبران خسارت به صاحب علامت تجاری است. جلو گیری از شیوه های سردرگمی مصرف کننده است که مصرف کننده مطمئن شود می تواند با اعتماد به نفس که در هنگام خرید یک محصول یا خدمت ارائه شده یک علامت تجاری خاص، محصول و یا خدمات مورد انتظاررا در واقع بگیرد .به عبارت دیگر، مصرف کننده اتکاء دارد بر استاندارد کیفیت توسط انجمنی که محصول و یا خدمات ارائه شده صاحبان علامت تجاری را در بازار به رسمیت شناخته است.54
با توجه به شرح اهداف، اکنون به کارکردهای آن می پردازیم.
2-3-6-1 تمایز کردن کالاها و منشاء آن
علامت تجاری به منظور متمایز و منحصر کردن یک محصول برای مصرف کننده، باید منبع محصول را نشان دهد. نه به این معنا که علامت ،شخص واقعی که محصول را تولید کرده است، معرفی کند. کافی است که به واسطه علامت مصرف کننده بتواند به یک بنگاه خاص اعتماد کند، نه اینکه دقیقاُ بنگاهی که تحت این علامت تجاری در برابر محصول مسئول و پاسخگوست را بشناسد. عمل نشان دادن منبع چنان که توضیح داده شد، نشان می دهد که علامت تجاری کالاهای یک بنگاه خاص را از کالاهای دیگر بنگاه ها متمایز می سازد. همین که علامت به مصرف کننده امکان تمیز محصولی را که روی آن نصب شده است از محصولات بنگاه های دیگر که وارد بازار شده اند، فراهم کند، این کارکرد تمیز را داراست. بنابراین کارکرد تمیز و کارکرد نشان دادن منبع نمی تواند واقعاُ جدا از هم باشند. در راستای تامین اهداف عملی می توان صرفاُ روی کارکرد تمیز علامت تجاری تکیه کرد و آن را به این ترتیب تعریف کرد. که علامتی که بتواند کالاهای یک بنگاه را از انواع مشابه بنگاه های دیگر تمیز دهد.55
2-3-6-2 کاربرد صنعتی علامت تجاری
صنعتگران و تولید کنندگان می توانند با استفاده از علامت تجاری و با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و حتی مالیاتی و… کشور، به توسعه گسترش فعالیت خود اقدام نموده و از قابلیت های متفاوت علامت تجاری در ارائه خدمات و عرضه تولیدات همگون یا متفاوت خود برخوردار شوند. به گونه ای که، به صلاحدید و سلیقه خود، برای ارائه یک محصول، از چندین علامت تجاری استفاده نمایند تا از این طریق از تمامی توانائی های علامت تجاری بهره مند شوند و یا اینکه از یک علامت تجاری برای انواع مختلف تولیدات خود استفاده نمایند و یا اینکه تولیدات مختلف را، با علامت های تجاری خاص هر کالا و تحت یک علامت کلی عرضه نمایند و از این طریق با سرمایه گذاری در علامت کلی، علائم گوناگون دیگر را تحت پوش قرار دهند.56

2-3-6-3 بیان کیفیت خاص کالاها یا خدمات
مشتریان هنگامی که به دفعات از کالا یا خدمات با یک علامت تجاری استفاده می کنند، به سرعت نسبت به کیفیت و ارزش پولی آن علامت تجاری احساس ویژه ای پیدا می کنند. این حس ویژه به مصرف کنندگان کمک می کند که از خرید محصولات امتحان نشده دوری جویند. بیشتر مصرف کنندگان ریسک پذیر نبوده و امتحان کردن کالا و یا محصولات نا شناخته ها دوری می جویند، اما علامت تجاری به آن ها اطمینان بیشتری داده و ترس ونگرانی آن ها را کاهش می دهد. نشان تجاري مي تواند مديريت شود تا عدم اطمينان را در زندگي افراد كاهش دهد و آن ها را قادر سازد تا كنترل كارامدي را در بدست آوردن نتايج دلخواه تسهيل كند. ازاين رو نشان تجاري مي تواند يك حس تاثير گذار داشته باشد كه به افراد كمك كند تا فعاليت هاي روزانه خود را بهتر انجام دهد. آرم ها كه نمايش ديداري يك نشان تجاري اند قادرند كه مزاياي عملكردي آن را به مشتريان ياداوري كنند. و اين گونه مزايا را به آن ها مرتبط كنند. مثلا آرم تجاري صداي خش و خش با يك شكل نيز يك برتري را كه ورزشكاران براي آن در تلاشند را نشان مي دهد. و يا آرم ردبول را در نظر بگيريد، كه دو گاو نر مهاجم روبروي همبا خورشيدي درخشان در مقابل است اين نشان تجاري اطمينان مي دهد كه اين محصول به ذهن و بدن زندگي مي بخشد.57
2-3-6-4 افزایش بازاریابی
امروزه علائم تجاري، عنصر مركزي بازاريابي و استراتژي عرضه كالاها يا خدمات هستند. در اصل، عرصه رقابت تجاري، ميدان رقابت علايم و اسامي تجاري است نه تجّار اما، افزايش مراودات تجاري، رابطه مستقيمي با افزايش رقابت‌هاي مكارانه تجاري دارد كه در دهه‌هاي اخير با بهره‌گيري از فناوري‌هاي جديد به صور گوناگون گسترش يافته است58. امروزه جنبه تبلیغاتی علامت تجاری با استفاده از شرایط حاکم بر جامعه می تواند تصویری قوی از محصولات و خدمات شرکت خود در افکار عمومی بوجود آورد. آگاهی علامت تجاری یک شاخص عمومی اثر بخشی ارتباطات بازاریابی می باشد. آگاهی علامت تجاری تحت عنوان نسبت مشتری و هدفی که دارای نقش قبلی درباره علامت تجاری می باشند اندازه گیری می شود. این مورد توسط دو ابزار مشخص، اندازه گیری می شود:
تشخیص علامت تجاری و فراخوانی مجدد علامت تجاری. تشخیص علامت تجاری توانایی مشتری برای شناخت یک برند مشخص هنگامی که صراحتاَ در مورد آن برنداز او (مشتری) سوال می شود یا هنگامی که برند مورد نظر را به او نشان می دهند، تعریف می شود( که به آن آگاهی همراه با کمک می گویند) فراخوانی علامت تجاری توانایی مشتری برای بازیافتن یک علامت تجاری در ذهن هنگامی که طبقه ای از محصولات را به داده می شود اما نامی از علامت تجاری بیان نمی شود، بیان شده است.(همچنین به عنوان آگاهی خود انگیز یا بدون کمک می توان از آن نام برد).59
2-3-7 گفتار هفتم: انواع علامت تجاری
در این گفتار سه گروه از علائم را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اول علائمی که از حیث موضوع مورد حمایت هستند و دوم علامت هایی که قابلیت ثبت شدن را دارند و قانوناً تحت حمایت قرار می گیرند. سوم علامت هایی که نمی توان آنها را به عنوان علائم تجاری ثبت نمود و مورد حمایت، قرار داد.
2-3-7-1 علائم ازحیث موضوع حمایت
الف: علامت صنعتی و تولیدی
علامت صنعتی ،علامتی هستند که تولید و محصولات معین و مشخصی را که متمایز با سایر محصولات موجود در بازار است معرفی کرده ومعمولاُ با علامت تجاری متفاوت است مگر اینکه تولید کننده، توزیع کننده آن محصول هم بوده که از این رو علامت صنعتی که نشان و گواهی استاندارد را دارا می باشد، علامت تجاری آن شرکت نیز محسوب می شود. گواهینامه یا تایید یه علامت تجاری (CTM) نشان می دهد که کالا یک تاجر از تاییدیه استانداردهای خاص برخوردار است.
استاندارد معمولا گواهی می کند:
• کیفیت
• محتوا
• روش ساخت
• منشاء جغرافیایی
سی تی ام60 معمولا بر روی کالا نه برای معامله گران و تجار مختلف، بلکه فقط از آن برای یک معامله گر و تاجر خاص استفاده می شود. استاندارد و یا هر مرجع صلاحیتدار صدور گواهینامه اخذ CTM توسط مالک را مورد تایید قرار می دهد. صاحب CTM ممکن است آن را خود استفاده کنید، اما معمولا آن ها اجازه خواهد داد که دیگران به عنوان کاربران مورد تایید از آن استفاده کنید، استفاده باید مطابق با قوانین CTM باشد.61
ب: علائم تجار و بازرگانان و توزیعی
علامت تجاری توزیع، به آن دسته از علائم تجاری گفته می شود که توسط یک توزیع کننده یا تاجر روی کالاهایی قرار می گیرد و مسئولیت عرضه آن کالا در بازار بر عهده آن شخص می باشد اعم از این که آن کالا بوسیله آن شخص تولید شود یا اشخاص دیگری. برخلاف علامت تجاری صنعتی، علامت تجاری توزیعی متعدد نبوده و وسیله ای برای تشخیص منشاء و مبداء تولید نمی باشد. در حالی که علامت تجاری صنعتی دقیقآ بیانگر محل تولید محصول شناخته می شوند. البته اگر علامت تجاری توزیعی، اختصاص به کالاهای تولیدی توسط یک واحد تولیدی را داشته باشد در این صورت علامت تجاری تولید و توزیع می تواند یکسان باشد. و اصولاُ می توان گفت، شباهت بیشتری بین اصطلاح علامت تجاری با مفهوم علامت توزیعی و جود دارد.
ج: علائم خدماتی
خدماتی که توسط موسسات و شرکت های تجاری حمل و نقل اعم از زمینی، دریایی و هوایی در زمینه حمل مسافر و بار انجام می پذیرد و همچنین خدمات ارائه شده بوسیله بانک ها و موسسات اعتباری و صندوق قرض الحسنه از هر قسم که باشد و نیز خدمات مشاورهای اشخاص حقیقی و حقوقی و تجار ممکن است از طریق علامت تجاری ارائه شود.بدین گونه که، روی کاتالوگ و اوراق و بروشورهای مورد استفاده شخص ارائه کننده خدمت، علامت تجاری اختصاصی درج می شود. به طور مثال، شرکت های حمل و نقل مسافر بر روی اوراق مربوط به تعیین زمان ارائه خدمت حمل و نقل خود، علامت تجاری خود را چاپ می نمایند مثل علامت تجاری هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) که بر روی بلیط های صادره درج شده است.62
2-3-7-2 علائم قابل ثبت
مجموعه ای متداول از علائم شامل آن شامل حروف، اعداد، کلمات، آرم، تصاویر، نمادها، و یا ترکیبی از یک یا بیشتر از این عناصر، بنابراین، غیر ازعلائم متداول علائمی بر ظاهر، شکل، صدا، بو، طعم و بافت می شود. افزایش رقابت تجاری و جامعه مصرف کننده رو به رشد صاحبان نام تجاری را به نوآوری روش های جدیدتری جهت رقابت با رقبای خود، برای افزایش محصولات خود وادار کرده است. علامت های تجاری غیر متعارف به طور گسترده ای در زمان های اخیر در نتیجه ای از تغییرات قانونی که در توسعه یفته و درتعریف علامت تجاری نیز پذیرفته شده است63. اما در حقوق ایران فقط علائم قابل مشاهده را مد نظر قرار داده است، که در ذیل به شرح هریک از اشکال می پردازیم.
الف: کلمه یا کلمات و علائم بیانی
اين علائم که حدود هشتاد درصد ازعلائم راتشکيل مي دهند هم ديدني وهم شنيدني هستند، اما نقطه اشتراک ديگر همه آنها اين است که از حروف الفبا تشکيل شده اند. اين علائم، شامل واژه هاي زبان رايج، واژه هاي خارجي، نو واژه، نام هاي کوچک و خانوادگي، نام هاي مستعار، شعارها و کلمات قصار مي باشند. واژه هاي زبان رايج مانند: پودر لباسشويي «دريا»، کيک «رشد»، خميردندان «نسيم»
واژه هاي خارجي مانند: شرکت ايران ناسيونال، دست کش رزماري، هتل ميامي، رستوران سورنتو.
البته در ايران به دليل قانون ممنوعيت بکارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه (مصوب 14/9/1375) شرکت ها و موسسات از واژه هاي ايراني که آهنگ انگليسي يا غربي داشته باشند استفاده مي کنند مانند علامت: «نيکا»، «کرند» ، «سير» ، «نيک کالا». نو واژه (استفاده از لغات جديد يا قديم در مفهوم نوين): منظور کلماتي است که توسط شرکت صاحب علامت بوجود امده باشد و فاقد مفهوم است. مانند: «تاژ»، «ياهو»، «کداک»
نام هاي خانوادگي و نام هاي کوچک : مانند:

پایان نامه
Previous Entries دانلود تحقیق با موضوع مالکیت صنعتی، مالکیت معنوی، محصولات کشاورزی، حقوق مالکیت صنعتی Next Entries دانلود تحقیق با موضوع علائم جمعی، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، مصرف کنندگان