دانلود تحقیق با موضوع مالکیت فکری، مالکیت صنعتی، مصرف کنندگان، سازمان های بین المللی

دانلود پایان نامه ارشد

دست می دهند و عملاً به جای اسم عام استفاده می شوند: “Zipper” (زیپ) یا «گرامافون»، که درآغاز علامت تجاری بشمار می آمدند ولی بعداً به صورت اسم عام درآمدند. نکته دیگر این که یک علامت تجاری ممکن است دریک کشور به صورت یک نام عمومی در آید اما درکشور دیگر همچنان یک علامت تجاری باقی بماند. مثل واژه «زیراکس» که امروزه در ایران با فعل «کپی کردن » برابر است حال آن که در واقع یک علامت تجاری است.81
ج: نشانه های توصیفی
توصیفی علامت تجاری به این معنی است که آن علامت به ترکیبات، کیفیات یا ویژگی های اساسی یک کالا یا خدمت اشاره داشته باشد. شکر سرخ، روغن نباتی، لباس زمستانی، ماهنامه سینمایی و … علامت،”JUICY” به طور مشخص توصیفی از میوه ها می باشد و همچنین دارای ویژگی تمایز هم نمی باشد. در عین حال زمانی که JUICYبرای بولدوزرها و سایر ماشین آلات ساخت و ساز سنگین بکار می رود، یک علامت تجاری توصیفی نیست.82
د: مغایر بودن علامت تجاری با نظم عمومی و اخلاق حسنه
علائم نظر گرفته می شود بر خلاف نظم عمومی یا اخلاق. کلمات و تصاویر که ناقض هنجارهای معمول، پذیرفته اخلاق ودین به طور کلی مجاز به ثبت نام به عنوان علائم تجاری نیست.
ه: علامت های تجاری فریبنده
این علامت های تجاری که به احتمال زیاد به فریب و یا گمراه کردن مصرف کنندگان به عنوان مثال در ماهیت، کیفیت و یا منشاء جغرافیایی آنها از محصول می انجامد. به عنوان مثال، روغن مارگارین در بازاریابی تحت علامت تجاری یک گاو نشان داده شود آن رد می گردد و آن را به عنوان گمراه کننده برای مصرف کنندگان است، که به احتمال زیاد رقیبی برای علامت با فراورده های لبنی است (به عنوان مثال کره). پرچم، بیرق های، نشانه رسمی و نمادهای مرتبط با دولت ها و سازمان های بین المللی که در روابط بین المللی در دفتر وایپو معمولا ثبت نام گردیده اند رد خواهند شد.
1-3-8 گفتار هشتم: زیبایی شناسی وعناصر تشکیل دهنده علامت تجاری
گرايشات به زیبایی و طراحي درطول تاريخ از علايق انسان ها بوده است و تخيل آن ها را در دست خود گرفته است. هنرهاي دستي و تحسين برانگیز اشيا با اشكال جذاب به اندازه تمدن بشري قدمت دارد. بنابراين تحقيقات پيشين درباره آرم تجاري در ارائه ي كيفيت زيبايي شناسانه براي مشتريان تاكيد مي كند. اگرچه به علاوه ي لذت ديداري حاصل، تمايلات زيبايي شناسانه در آرم تجاري ميتواند پيوند احساسي مشتريان را با چيزي كه به خودشان نزديك تر و عزيزتر ميدانند بوجود مي آورند.
همان طور كه گولدمن مي گويد، نشان هاي تجاري كه جذابيت زيبايي شناسانه دارند مشتريان بيشتر مي توانند با آن ها رابطه برقرار كنند تا آن هايي كه ندارند. مثل آرم تجاري شركت والت ديزني كه تصوير يك قلعه ي پريان است تاثير بسزايي درلذت بردن و ارتباط احساسي با مشتريان دارد. به همين صورت هلو كيتي با تصوير يك گربه سفيد بامزه كه يك تل قرمز برسرش دارد و شكل آن بدون دهان است روابط عميقي با مشتريان سراسر دنيا برقرار که براساس طراحي و اشكال كوايي (درژاپني يعني بامزه) است. ازاين رو تمايلات زيبايي شناسانه آرم تجاري جزاصلي توانايي يك نشان درجذب مشتري و برقراري ارتباط عاطفي با آن است كه بدين صورت تعهد مشتري را افزايش مي دهد.83
حال باتوجه به جذابیت های زیباشناسانه، عناصری را که در تشکیل یک علامت تجاری نقش دارند را می توان به زیر نام برد:
1. اسامی که دارای شکل و ممیز خاصی باشند.
2. حروف و ارقام
3. رموز و تصاویر
4. جعبه ها و ظروفی که کالا در آن جای می گیرد.
2-4 مبحث چهارم: وضع مقررات داخلی و بین المللی برای علامت تجاری
با توجه به اینکه در فصل دوم به ابعاد حمایت از علائم تجاری در ایران و ایالات متحده امریکا ونیز کنوانسیونهای بین المللی خواهیم پرداخت به نظر می آید بهتر در این جا، شمه ای در خصوص تاریخچه و وضع قوانین و مقررات در کشورها و کنوانسیون های یاد شده بیان گردد.
2-4-1 وضع مقررات در ایران
نخستين قرارداد مالکيت معنوي ميان دولت آلمان و ايران، در سال 1309 توسط مجلس شوراي ملي به تصويب رسيد. موضوع اين قرارداد حمايت از مخترعين و دارندگان امتياز علائم صنعتي و تجاري و حقوق مالکيت صنعتي و ادبي بود. اما سابقه این حقوق در ایران به کمتر از یک قرن می رسد که در سال 1304 شمسی با تصویب اولین قانون ثبت علائم تجاری، عنوان قانونی یافته و تحولی درحقوق مالکیت ایران ایجاد کرده است. قانون سال 1304 به دلیل اختصار و کارآمد نبودن، با تصویب قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات در سال 1310 نسخ شد. آیین نامه اجرای قانون ثبت علائم و اختراعات نیز در همان سال تصویب و در سال 1337 اصلاح شد.
علاوه بر قانون یاده شده و آیین نامه اجرایی آن، کشور ایران در تاریخ 24/09/38 به کنوانسیون پاریس راجع به حمایت از مالکیت صنعتی و تجارتی و کشاورزی ملحق شد. که طبق ماده 9 قانون مدنی قرارداد مزبور هم در حکم قانون ایران است، اما به این نکته اشاره می شود که در ایران مفاد قرارداد پاریس بطور مستقیم اجرا نمی شود، بلکه در حدود قوانین و آیین نامه های داخلی آن اجرا می گردد. به طور مثال در ایران قانون طرح ها و مدل های صنعتی تصویب نشد، پس به اتکای کنوانسیون پاریس نمی توان عناوین مذکور را قابل حمایت دانست. همچنین با تصویب قانون الحاق ایران به موافقت نامه مادرید راجع به ثبت بین المللی علائم و پروتکل مربوط به آن ، کشور در تاریخ 28/05/82 مسئولیت دیگری را در مقابل کشورهای عضو، پذیرفته است.84
بالاخره در سال 1386 قوانین قبلی جاي خود را به قانون ثبت اختراعات، طرح هاي صنعتي و علائم تجاري در ايران داد. که بیشتر جهت جلب سرمایه گذاری های داخلی و بیشتر سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت. سپس آیین نامه اجرایی آن در تاریخ 01/11/1387 و نیز اصلاحیه آیین نامه اجرایی در سال 1392 ابلاغ گردید. در این قانون و آئین نامه اجرائی مربوط علاوه بر به روز گردیدن قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات مصوب 1310 که باتوجه به تحولات و رشد تکنولوژی پاسخگوی نیاز های روز نبود ، برای اولین بار در کشور امکان ثبت و حمایت از طرح صنعتی را که علی القاعده  از سال 1337(یعنی بعداز الحاق به کنوانسیون پاریس) موظف به وضع قانون ملی برای حمایت در این زمینه بوده ایم میسر نموده است.
این قانون علاوه بر ایجاد وظایف جدید در باب توسعه كمي و كيفي حمایت و ثبت مالکیت صنعتی، تشکیل مراجع شبه قضایی اداری بمنظور کاهش دعاوی در مراجع قضایی و… نظام ثبت اختراع کشورمان را از سیستم اعلامی به تحقیقی تغییر داده است.85
2-4-2 وضع مقررات در ایالات متحده امریکا
در آمریکا هم قوانین فدرال و هم قوانین ایالتی(قانون جداگانه ی هر ایالت) بر حقوق علائم تجاری حاکم هستند. در ابتدا، قانون کامن لا ایالت، عمده ی مقررات مربوط به حقوق علامت تجاری را مقرر نمود. ولی در اواخر سال 1800، کنگره آمریکا اولین قانون فدرال آمریکا در زمینه ی حقوق علائم تجاری رو تصویب کرد. سپس این قانون فدرال رفته رفته گسترش پیدا کرد و بیشتر زمینه هایی که قبلا توسط قانون ایالتی پوشش داده می شدند را بر عهده گرفت. قانون اصلی فدرال در این زمینه، اکنون، قانون لانهام86 است که در سال 1946 تصویب و آخرین تغییرات آن مربوط به سال 1996(اخرین اصلاحیه در 14 ژانویه 2013) است. امروزه، عمده ترین قانون منبع حمایت حقوقی از علائم تجاری که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. همان قانون فدرال است. هرچند قانون ایالتی نیزهنوز مورد استفاده است ولی بیشتر مباحث حول محور قانون فدرال انجام می شود87

2-4-3وضع مقررات در کنوانسیون های بین المللی
در این قسمت نگاهی اجمالی به تاریخچه و وضع مقررات در کنوانسیون ها و موافقت نامه ای خواهیم داشت که فصول بعدی با نگاهی دقیقتر به مواد آن پرداخته می شود.
2-4-3-1 کنوانسیون پاریس (برای حمایت از مالکیت صنعتی)
از دو قرن پیش تمایل کشورها برای متحدالشکل کردن قوانین داخلی و بین المللی در زمینه حمایت از مقولات مربوط به مالکیت فکری افزایش یافت و این مسئله را می توان نتیجه شکست نمایشگاه بین الملی اختراعات و ابداعات وین 1873 دانست، به علت عدم حمایت کافی از اختراعات خارجی ارائه شده در نمایشگاه، مهمانان خارجی تمایل به نمایش محصولات خود نشان ندادند، و با وجودی که اغلب کشورها تمایل بسیاری برای انتقال فناوری های جدید داشتند، عملا نمایشگاه اختراعات وین با شکست مواجه شد. به دنبال کنگره ای که در پی نمایشگاه در وین برگزار شد، کنگره دیگری در پاریس در 1878 برگزار گردید و پیش نویسی را تهیه کرد که پیشنهاد نمود اتحادیه های بین المللی برای حمایت از مالکیت صنعتی تشکیل شود، این پیشنهاد به همراه تعدادی دعوت نامه از سوی دولت فرانسه برای کشورهای شرکت کننده در کنگره پاریس ارسال شد، در سال 1883 کنفرانس دیگری در پاریس برگزار شد که منجر به پذیرش نهایی و امضای کنوانسیون پاریس شد. و این سرآغاز تدوین مقررات بین المللی در حوزه مالکیت فکری شد. مقررات و قواعد بین المللی تنها برای کشورهایی الزام آور است که به این کنوانسیون ها پیوسته اند.
این کنوانسیون به اکثر مصادیق مالکیت صنعتی از جمله حق اختراع، علایم تجاری، طرح های صنعتی مدل های مصرفی و نشان مبدا جغرافیایی مربوط می شود. هدف کنوانسیون پاریس ایجاد نظامی برای مخترعین است تا بتواند از اختراع آن ها در سطح بین المللی حمایت کند. در مفاد این کنوانسیون اشاره دارد که بر طبق «اصل رفتار ملی»، در ثبت مالکیت فکری و نیز اقامه دعوا هیچ تفاوتی بین شهروندان کشورهای عضو وجود نداشته و در دادگاه ها برخورد یکسانی بین مخترعین کشورهای عضو به عمل خواهد آمد. کنوانسیون پاریس در سال 1883 منعقد شد و بعداُ در بروکسل (1900)، واشنگتن (1911)، لاهه (1925)، لندن (1934)، لیسبون (1958) و استکهلم (1967) مورد بازنگری قرار گرفت. کنوانسیون پاریس در سال 1979 اصلاح شد.88
و به موجب ماده یک قانون اجازه الحاق دولت ایران به اتحادیه عمومی بین المللی معروف به پاریس مصوب 10/12/1337 به دولت اجازه داده شد که الحاق خود را به اتحادیه عمومی بین المللی معروف به پاریس، که مقر آن در برن استو برای مالکیت صنعتی و تجارتی و کشاورزی به موجب پیمان های چند جانبه تشکیل شده با تمام تغییرات و اصلاحاتی که تا این تاریخ در آن به عمل آمده اعلام دارد.
2-4-3-2 کنوانسیون سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)
ریشه سازمان جهانی مالکیت فکری89 به سال 1883 یعنی زمانیکه یوهانس برامز سومین سمفونی خود را می ساخت، رابرت لویس استیونسون جزیره گنج را می نوشت و جان و امیلی روبلینگ ساخت پل بروکلین نیویورک را تکمیل می کردند بر می گردد. همان طور که بیان شد کنوانسیون پاریس برای حمایت از حقوق مالکیت فکری در سال ماه مارس 1883 در پاریس به امضا رسید. این کنوانسیون در سال 1884 با 14 کشور عضو و با تاسیس یک دفتر بین الملی90 جهت انجام وظایف اداری، به اجرا در آمد. در سپتامبر 1886 برای حمایت از مالکیت آثار ادبی و هنری، کنوانسیون برن به تصویب رسید. مشابه با کنوانسیون پاریس، دفتر بین الملی مربوط به کنوانسیون برن نیز تاسیس شد. در سال 1893 دو دفتر کوچک مذکور در هم ادغام شد و یک سازمان بین الملی به نام دفتر بین‌المللی برای حمایت از مالکیت فکری یا بی ای آر پی آی91 بوجود آمد. مقر این سازمان کوچک در برن کشور سوئیس واقع شده بود. در سال 1960، این سازمان از برن به ژنو منتقل شد تا به سایر سازمان های بین الملی در این شهر نزدیک تر باشد. یک دهه بعد یعنی در سال 1970 به دنبال اجرای کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت فکری، با انجام اصلاحات ساختاری و اداری، بی ای آر پی آی به وایپو تبدیل شد. اندکی بعد در سال 1974، وایپو به یکی از سازمان های تخصصی سازمان ملل تبدیل شد. هم اکنون 185 کشور در این سازمان عضویت دارند.
سازمان جهانی مالکیت فکری، دو هدف اصلی را دنبال می کند: هدف اول ارتقای حمایت از مالکیت فکری در سراسر جهان از طریق همکاری بین دولت ها و در صورت لزوم با همکاری سایر سازمان های بین المللی است و هدف دوم وایپو

پایان نامه
Previous Entries دانلود تحقیق با موضوع دارایی ها، نام تجاری، محصولات لبنی، دارایی های نامشهود Next Entries دانلود تحقیق با موضوع مالکیت صنعتی، مناطق آزاد تجاری، ثبت اختراعات، مالکیت معنوی