دانلود تحقیق با موضوع علائم جمعی، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، مصرف کنندگان

دانلود پایان نامه ارشد

«مواد غذايي بهروز»، « عطريات بيژن» و …
نام هاي خانوادگي همچون «رنو» (لويک سل رنو)، «نستله (هانري نستله)»، «ليپتون (توماس ليپتون)»
شعارها و کلمات قصار مانند: «کوکاکولا64 »، «کاشي عقيق انتخاب دقيق»، « ذائقه ايراني نوشابه ايراني» و…65
ب: اعداد، حروف و حروف اختصاری
تعداد علایم قابل ثبت درسطح جهان تقریباً نامحدود هستند، و مطابق با قانون مصوب کشورها، علامت تجاری ممکن است متشکل از یک یا چند کلمه، حرف یا عدد باشد. همچنین برخی از علائم در قالب اعداد و حروف می تواند بی معنی باشد مثل ال جی. امروزه بسياري از اعداد براي مردم کشورهاي مختلف، در سطح ملي ويا بين المللي ، ياد آور يک کالا يا خدمت است.
• عدد «212» نوعي عطر، «110» نوعي لوازم آرايش، « رستوران 7 »، «747» براي نوعي هواپيماي بوئينگ
• حروف «کیو و کیو» و «سی کی» براي نوعي ساعت، «ال جی» براي لوازم خانگي و صوتي تصويري …
• آی بی ام66
• ترکيب حروف و  اعداد: «شانل 5»، « پژو 206» و…67
ج: علائم رنگی
اگر چه رنگ همراه با کلمات، طرح، نمادها، آرم و دیگر علائم قابل تشخیص به طور سنتی برای یک مارک تجاری قابل انتخاب بوده است، اما رنگ به تنهایی در سایه و سایه روشنهای خاکستری پوشیده شده قابل انتخاب و مطلوب می باشد. تمایز رنگ و توانایی افتراق بین فام های مختلف از یک رنگ، امتیاز مورد نظر بوده است. قوانین و مقررات رنگ به تنهایی در دو مورد در ملاحظات سیاست گذاری های کلان وجود دارد. اولین، نگرانی که وجود دارد در خصوص تعداد محدودی از رنگ ها است که با اعطای حقوق انحصاری آن رنگ ها دیر یا زود مخزن تهی از دسترسی می شود و در نتیجه وجود ضد رقابتی لازم است. دومین نگرانیی که وجود دارد این است که رنگ به تنهایی مورد حمایت قرار گیرد، که سبب کم کردن سرعت فرآیند ثبت علامت تجاری برای جلوگیری از نقض و دادخواهی های طولانی در طول سایه ها و سایه روشن های رنگ منجر می شود.
با این حال، در تاریخ 28 مارس سال 1995، دیوان عالی آمریکا درخصوص شرکت کوالیتکس برگزار شد عیله محصولات شرکت جاکوبسن، که قانون علامت تجاری فدرال اجازه ثبت نام از یک مارک تجاری که، صرفا و به سادگی، از یک رنگ تشکیل شده را داده است. دادگاه ثبت طلا رنگ سبز را به عنوان یک مارک تجاری برای کیسه فشرده مورد استفاده برای خشک شویی مجازدانسته است. دادگاه متذکر شد که از زبان قانون مدون علامت تجاری و اصول اساسی قانون علامت تجاری این گونه به نظر می رسد که کالر به عنوان علامت تجاری مورد حمایت وپوشش قرار گرفته است. دادگاه، با این حال اشاره داشت، حمایت از علائم تجاری رنگ تنها به رنگ هایی است محدود می شود که معانی ثانوی بدست می دهند و در رابطه به شناسایی و تشخیص یک نام تجاری خاص که نشان دهنده مبداء آن است کمک می کند. این به این معنی است که یک رنگ نمی تواند به عنوان یک مارک تجاری مورد حمایت واقع شود مگر اینکه مصرف کنندگان ارتباط خاصی بین آن رنگ با تولید کننده و یا منبع کالا (یا خدمات) برقرار کنند.68
د: علائم جنبشی و متحرک
تصاویر متحرک در قالب یک کلیپ فیلم، ویدئو، انیمیشن، آرم و غیره همچنین می تواند در برخی از کشورها واجد شرایط ثبت باشد. علائم تجاری متحرک نیز ممکن است به عنوان نشانه های متحرک، علائم در حال حرکت، یا علائم جنبش شناخته شده باشند. از شرایط یک علامت تجاری حرکتی شامل شرح مفصلی است از اجزاء یا عناصر این علائم تجاری مختلف و اثر متقابل آن ها با یکدیگر که توضیح داده شده در یک سلسله مراحل متناوب است. شرح علامت تجاری حرکتی (شرکت فیلم سازی) کلمبیا نشان داده می شود که متشکل از یک تصویر در حال حرکت از یک فلش از نور که از آن اشعه های نور در برابر یک پس زمینه از آسمان و ابرها ساطع توصیف شده است. صحنه پس از آن صفحه رو به پایین به یک مشعل که توسط یکی از چهره های زن بر روی یک پایه برقرار شد. کلمه کلمبیا به نظر می رسد در بالا در حال اجرا از طریق مشعل است و پس از آن یک رنگین کمان دایره ای در آسمان که شکل را احاطه کرده است به نظر می رسد. درست مانند ایالات متحده، در اتحادیه اروپا نیز ثبت علائم تجاری حرکتی مجاز است. تنظیم و باز کردن درب لامبورگینی دارای یک علامت تجاری حرکتی است.

شکل 2-1: علامت تجاری روی درب لمبورگینی
2-3-7-3 علائم نامرئی/ غیرمادی
علائم تجاری غیر متعارف و یا غیر سنتی نسبتا جدید در صحنه مالکیت معنوی می باشد. که در واقع هر علامتی که در دسته بندی سنتی از علائم تجاری مانند حروف، کلمات، آرم، اعداد، تصاویر و کاراکتر نیآمده ممکن است یک مارک تجاری غیر متعارف نامیده شود. بنابراین علائم تجاری غیر متعارف علامت های نشات گرفته از اشکال، اصوات، بوها، طعم و بافت تشکیل شده است.
الف: بند اول: علائم صوتی
علامت تجاری صدا یک علامت تجاری غیر متعارف است که در آن عملکرد علامت تجاری منحصر به شناخت منشاء تجاری محصولات یا خدمات با استفاده از یک کلیپ صوتی به دست می آید در اغلب کنوانسیون ها و قوانین مدون در تعریف علامت تجاری دربرگیرنده صدا به عنوان یک مارک تجاری شناخته شده، و یا حداقل، این نوع علائم نادیده گرفته نمی شوند. تنها تعداد انگشت شماری از کشور ها یک استاندارد و یا مجموعه ای از الزامات را برای علائم تجاری صدا به رسمیت شناخته اند. این استانداردها تکامل یافته اند به طور عمده با توجه به موارد تحت پیگرد قرارگرفته، و از آنجا که حتی در این کشورها تعدادی از برنامه های تحت پیگرد محدود بوده است، دستورالعمل ها، در صورت وجود، به خوبی توسعه نیافته است. اگر چه قوانین علامت تجاری مصوبه اتحادیه اروپا (ای یو) به صراحت صدا درتعریف علائم تجاری نمی آید، دادگاه عدلی اروپا (ای سی جی) احساس کردند که نشانه های صوتی را می توان ثبت و به عنوان علائم تجاری تا وقتی که امکان تشخیص کالاها یا خدمات از یک تعهد از دیگر تعهدات وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد. برای ثبت نام صداها دراتحادیه اروپا، نه تنها باید دنبال قوانین علامت تجاری سنتی باشند بلکه باید به صورت گرافیکی به نحوی روشن، دقیق، خود شامل، شکل برابر و دسترسی یکسان، قابل فهم، با دوام و با هدف نشان داده شود. به طور کلی، برنامه های کاربردی در قالب نمادهای موسیقی در توصیف صدا این نیازها را برآورده ساخته، در حالی که توضیح و توصیف در صدا واژه و یا تسمیه تقلیدی وجود ندارد. این به این معنی است که نت های موسیقی می تواند در قالب نمادهای موسیقی نشان داده قابل قبول باشد در حالی که سر و صدا مانند یک پارس سگ یا خروش شیر که نمی تواند با یک نت نویسی موسیقی قابل نمایش باشد اما به صدا واژه و یا تسمیه تقلدی توضیح داده می شود،69
ب: بند دوم: علائم بویایی
با توجه به ماده (2) تی ام دی و ماده سی تب ام آر4 : یک علامت تجاری می تواند از هر علامت قادر به نشان دادن شامل گرافیکی، به خصوص کلمات، از جمله نام های شخصی، طرح، نامه ها، اعداد، شکل کالا یا بسته بندی آن ها، ارائه شده باشد که از جمله نشانه های قابلیت تمایز کالاها یا خدمات از یک تعهد نسبت به دیگر تعهدات علائم بویایی می باشد (علائم عطری نیز نامیده می شود) بو یکی از قوی ترین نوع حافظه انسان است. کسب و کار در حال حاضر نشان می دهد که علاقه به استفاده با انواع خاصی از بوی در محصولات خود، به منظور لبه تمایز افزایش یافته است. علائم بویایی به طور بالقوه پس از ثبت می توانند منشا تجاری کالا و خدمات را نشان دهد. اما در عمل، برای تحقق شرط نمایش تصویری یک بو، بسیار دشوار است. اولین علامت بوی انگلستان در سال 1996 برای به سومیتومو شرکت لاستیک ژاپن اعطا شد عطر گل رز به لاستیک بکار برده شد.70
ج: بند سوم: سایر علائم نامرئی
در دنیای امروز علائمی نامرئی دیگری ایجاد شده اند که صورت مادی نداشته و از طریق قوای حسی درک می شوند. این موارد مثل سایر موارد غیر قابل رویت نیز درقانون کشور ما جایگاهی نداشته ولی قوانین مالکیت صنعتی اغلب کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا پذیرفته اند که «طعم و مزه ( انواع شراب و …) و نحوه و ابتکار در بافت و نیز علائم ارتعاشی » می توانند به مثابه یک علامت تجاری مورد حمایت قرارگیرند.
2-3-7-4 علائم جمعی و تایید کننده
الف: بند اول: تعریف علامت جمعی
علائم جمعی علائمی هستند که برای تمیز و تشخیص محصولات محل معین یا اشخاص تهیه کننده آن ها استفاده می شود. برخلاف علائم فردی که برای اشخاص معین حقیقی یا حقوقی استعمال می شود و مشخص کننده محصولات تجاری متعلق به آن ها می باشد علائم جمعی معمولاَ متعلق به انجمن ها، نهادها یا گروه هایی است که اعضای آن ها به دلیل پاره ای ویژگی ها و خصوصیات برجسته، خود را به این علائم معرفی می نمایند مانند انجمن حسابداری یا مهندسی.71
در بند ب ماده قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری، علائم جمعی بدینگوه تعریف شده است: علامت جمعی یعنی نشان قابل رویتی که با عنوان جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبداء و یا هرگونه خصوصیات دیگری مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و ححقوقی را از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.
ب: بند دوم: تعریف علامت تایید کننده
این علائم برخلاف علائم جمعی نشان دهنده عضویت تولید کننده یا ارائه کننده خدمات در یک موسسه یا انجمن نبوده بلکه بیانگر وجود استاندارد مشخص در محصول یا ارائه شده می باشد. بر این اساس علائم تصدیقی(تایید کننده) بر خلاف علائم جمعی ناظر بر وجود استانداردهای کیفی خاصی است که در محصول یا خدمات ارائه شده وجود دارد و در سراسر جهان شناخته شده است مانند استانداردهای ایزو 9000.72
ج: بند سوم: حمایت کنوانسیون پاریس از علائم جمعی
براساس بند (۱) ماده ۷ مکرر کنوانسیون پاریس، کشورهای عضو اتحادیه متعهد می‌شوند، اظهارنامه مربوط به علائم دسته جمعی متعلق به جماعاتی را که وجودشان بر خلاف قوانین کشور مبدأ نیست، بپذیرند و از آن حمایت نمایند، حتی اگر این جماعت دارای یک مؤسسه صنعتی یا تجاری نباشند.
2-3-7-5 علائم مشهور و دامنه اینترنتی
الف: بند اول: تعریف علائم مشهور
این علائم در واقع آن دسته از علائم تجاری است که مورد شناخت وسیعی از عموم مردم می باشند و معیار برای تشخیص آن عبارت است از تشخیص مردمی با ضریب هوشی متنوع که با احساس و سپس توجه به علامت از طریق حواس پنج گانه خود، اطلاعات پیشین خود را دسته بندی نموده فوراَ محصول یا خدمات مورد نظر، علامت را ادراک می کنند.73
ب: بند دوم: مفهوم دامنه اینترنتی
نام هاي دامنه راه هايي هستند كه از طريق آن اشخاص و شركت ها مي توانند خود را در شبكه جهاني اينترنت معرفي نمايند. به عبارت ديگر نام هاي دامنه نشاني هايي براي وب سايت هايي هستند كه متضمن فايل هاي اطلاعات رايانه اي از قبيل اسامي، واژگا ن، پيام ها، تصاوير، صداها، و پيوندهايي ساير اطلاعات مي باشند.74
اخيراً نام دامنه هاي سطح بالا سه دسته شده اند. يك قسم به نام هاي دامنه سطح بالا با كد كشوري country codeTLDs (cc) TDs هستند كه يك كد دو حرفي است و مطابق كدهاي استاندارد سازمان استاندارد بين المللي 3166(ایزو 3166) تعريف شده اند و هم اكنون 246 نام دامنه با كد كشوري تعريف شده است ازقبیل ir براي سايت هاي ايراني ، يك قسم ديگر نام دامنه سطح بالا نوعي که(Genoric top – level domain name (g TLDs)) نامیده می شود که شامل نام هایmuseum, info, coop, biz,، aero, int, edu, org net, Com به ترتیب به ترتيب براي سازمان هاي غير انتفاعي و غير تجاري تأمين كنندگان شبكه، معاهدات بين المللي، نمايندگي هاي دولت و موسسات آموزشي استفاده مي شود: نام دامنهint براي سازمان هاي بين المللي به كار مي رود. قسم سوم قسم جديدي است که از مارس 2004 توسط ICANN معرفی شده شامل نامهایasia, cat, jobs, mobi, post, tel (TELNIC),، travel می باشد.75
ج: بند سوم: تفاوت علائم تجاری با دامنه اینترنتی
نام هاي دامنه دارای تفاوت هاي اساسي با علائم تجاری است كه در زیر به

پایان نامه
Previous Entries دانلود تحقیق با موضوع مصرف کننده، حمل و نقل، بازاریابی، مصرف کنندگان Next Entries دانلود تحقیق با موضوع دارایی ها، نام تجاری، محصولات لبنی، دارایی های نامشهود