دانلود تحقیق با موضوع آموزش و پرورش، آموزش خانواده، هویت دینی، تعاملات اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد

كه تغييرات فرهنگي و هويتي جوامع را چندان تهديد نمي‌كرد. مگر اينكه بين دو كشور جنگي درمي‌گرفت يا كشوري مستعمرة كشور ديگر مي‌شد. اما امروزه با وجود فناوري‌هاي نوين، شرايط كاملاً تغيير كرده و سرعت تبادل اطلاعات به شكل‌هاي مختلف باعث شده است كه تغييرات هويتي و فرهنگي نيز با شتاب و سرعت بيشتري صورت گيرد و همين مسأله نگراني‌هاي بحقي را براي همة جوامعي كه به نوعي در معرض و بزرگراه اين تبادلات قرار گرفته و در اين مسير كمترين توليد محتوا را براي عرضه دارند، ايجاد كرده‌است.
در حدود 150 سال گذشته که ما در معرض فناوریهای جدید قرار داریم کمتر موردی داریم که مقاومت مردم در برابر فناوری‌های جدید این‌قدر اندک باشد. اینترنت و به تبع آن شبکههای اجتماعی مجازی که در بستر آن ظهور و رشد کردهاند دارای کارکردهای وسیعی هستند و به سختی می‌توان در مورد خوب یا بد بودن آن قضاوت کرد. از یک جهت به تولید علم کمک می‌کند، آموزش را آسان می‌کند، اوقات فراغت را پر می‌کند، ارتباطات اجتماعی و انسانی را توسعه می‌بخشد و عملاً یک رسانه‌ي چندین منظوره است. از طرف دیگر این رسانه می‌تواند اثرات مخرب هم داشته باشد ولی جنبه‌های مثبت آن اجازه نمی‌دهد که قضاوتی کلی درباره بد بودن آن کرد.
اینترنت محدوده‌ای در حال رشد از تعاملات اجتماعی شده که افراد در آن به سرگرمی و فعالیت‌های اجتماعی مشغول اند. ابزارهای اینترنتی با چنان سرعت و عمقی گسترش یافته‌اند که بسیاری از مؤسسات اجتماعی، موسسات خبری، شرکت‌های تجاری، خیریه‌ها و دولت سعی در حفظ هویت خود در اینترنت دارند.
امروزه بسیاری از مسائل عادی تعاملات اجتماعی روزانه می‌تواند به صورت اينترنتي و آنلاین انجام شود.
البته در این خصوص که فناوری اینترنت در نهایت برای کل جامعه، محیط‌های محلی یا سعادت فردی خوب است یا بد، اتفاق نظرهای متفاوتی وجود دارد.
هر چند استفاده از اینترنت به سرعت و در سطحی گسترده رواج یافته، هنوز بسیار زود است که در باره نقش اجتماعی دراز مدت آن نتیجه‌گیری کنیم. بیشتر عقاید موجود درباره حسن و قبح و کیفیت اثرگذاری اینترنت، در بهترین حالت یک فرضیه است؛ حتی ممکن است تمامی یا اکثر آن نظریه‌ها در شرایطی خاص درست باشند.
آن چه مسلم است این است که اینترنت زمینه‌ي اجتماعی جداگانه و متمایزی نیست که بتوان آن را به صورت مجزا مورد مطالعه قرار داد. به عبارت دیگر ارزیابی دقیق استفاده از اینترنت همچون تمامی پدیده‌های اجتماعی موکول به آگاهی از شرایط اجتماعی و گذر زمان است.
کاربردهای شبکههای اجتماعی با بررسی تمام جوانب آن چون در ایران مطالعه نشده است ممکن است برآوردها از آن کم، غير علمي و یا حتی شاید مبالغه آمیز باشد. شبکههای اجتماعی بازاري است که در سطح جهان گسترده است و در آن همه چيز يافت مي‌شود و هرکس به فراخور حال، خوشه‌اي از آن برمي‌گيرد.
آنچه که این پژوهش و نتایج آن به دست می‌دهد در وهلهی نخست توجه متولیان فرهنگی کشور به این نکته است که شبکههای اجتماعی را نیز باید مانند هر پدیدهی نوظهور دیگری و به عنوان یک واقعیت بپذیریم و با برداشتن عینک بدبینی نسبت به آثار سوء آن برای هدایت نسل جوان جامعه که به عنوان بیشترین کاربران این شبکهها در فضای وب حضوری فعال دارند برنامهریزی مناسب داشته باشیم تا ضمن به حداقل رساندن آفتهای آن از این شبکهها به عنوان یک فرصت برای تعمیق هویت دینی جامعه بهره بگیریم. تجربه نشان داده‌است كه برخورد غير فرهنگي با پديده‌هاي اجتماعي و فرهنگي هيچ‌گاه به نتيجه‌ي مطلوب منتهي نشده‌است؛ شايد در كوتاه‌مدت بتواند يك مشكل يا معضل اجتماعي را به ظاهر حل كرده يا خاموش كند، اما هرگز نمي‌تواند به غايت و نتيجه‌ي مطلوب مورد نظر متوليان در دراز مدت منتهي شود. اگر با پديده‌هاي اجتماعي و فرهنگي كه شبكه‌هاي اجتماعي مجازي نيز نمونه‌اي از آن‌ها است، با مطالعه‌ي علمي و بررسي دقيق موضوع همراه با تحليل‌هاي كارشناسانه و همراه با نگاه فرهنگي برخورد شده و از تصميمات خلق‌الساعه و احساسي پرهيز و براي هر مسأله برنامه ريزي متناسب صورت پذيرد، به طور حتم نتيجه‌ي مورد نظر دور از دسترس نخواهد بود.
مهم‌ترین کوشش برای حفظ هویت دینی در عصر اطلاعات و در عین حال بقا در این جامعه‌ي‌ شبکه‌ای، ‌استفاده‌‌ي خردمندانه و برنامه‌ریزی شده از رسانه‌ها و فناوریهای ارتباطی جدید به ویژه شبکههای اجتماعی و سایر امکانات این عصر برای ایجاد شرایطی جدید جهت همزیستی میان تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و اقوام و نژادهای گوناگون است.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که اکنون ما در شرایطی قرار داریم که علیرغم اعمال محدودیت در دسترسی به برخی از شبکههای اجتماعی، قادر نیستیم مانع نفوذ فناوری اينترنت در فضای کشور عظیم و پهناور ایران و پیرامون آن شویم، از این رو کاربرد شبکههای اجتماعی را امری ضروری و در عین حال اجتناب ناپذیر می‌دانیم.
از سوي ديگر بر اساس يافته‌هاي پژوهش حاضر مي‌توان گفت كه متأسفانه هويت ديني در هر نسل نسبت به نسل گذشتة خود سياليت بيشتري يافته و نسل به نسل از عمق و استحكام آن كاسته مي‌شود و باورهاي ديني سست‌تر مي‌شود و عمل به دستورات و فرائض ديني نيز كم‌رنگ‌تر مي‌شود.
البته نبايد از نظر دور داشت كه با یک برنامه‌ریزی حساب‌شده و سرمایه‌گذاری مؤثر با تولید محتوا در جهت تبيين و اطلاع‌رسانی فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی می‌توان کوشا بود. در این صورت دسترسی به اینترنت و حتی دیگر رسانه‌ها مانند تلفن همراه و حتي ماهواره نه تنها به زیان مردم نبوده بلکه به سود جامعه است. ورود به این میدان ارتباطی و بهره‌گیری مناسب از امکانات آن، می‌تواند روزانه هزاران و حتی میلیون‌ها نفر در کشور و حتی سراسر جهان را به سمت تولید علم و اندیشه سوق دهد. با تولید محتوا می‌توان در جهت فرهنگ‌سازی، توسعه‌ي اقتصادی، آگاهی رسانی و افزایش دانش، ابزاری مناسب در اختیار داشت. شبكه‌هاي اجتماعي مجازي در مقايسه با رسانه‌هاى ديگر داراى يك ويژگى منحصر به فرد مي‌باشند. شبكه‌ي اجتماعي مجازي، فضاى آزادى است كه هر فردى با كمترين هزينه، مى تواند افكار و انديشه هايش را با استفاده از آن، در معرض ديد مخاطبان زيادى قرار دهد.
به اين ترتيب، اكنون با حجم انبوهى از اطلاعات در اينترنت و اين شبكه‌هاي اجتماعي روبه‌رو هستيم. بديهى است كه سهم كشورهاى پيشرفته از اين اطلاعات بيشتر است. اكنون، كشورهاى بسيارى براى به دست آوردن اعتبار بيشتر، مردم خود را تشويق مى‌كنند تا به توليد اطلاعات در اينترنت بپردازند.
اما اگر از این فضای ایجاد شده به خوبی استفاده نشود، می‌تواند تهدید محسوب شود؛ برای جلوگیری از این تهدید باید توجه داشت که در این فضا تنها مصرف کننده‌ي صرف نباید بود و باید به سمت تولید و توسعه براساس محتوای غنی گام برداشت تا آسیب‌های اجتماعی بی‌فرهنگی‌ها با جایگزینی محتوا روزبروز کاهش یابد.
علاوه برمتولیان فرهنگی جامعه، خانواده نیز در این راستا میتواند به عنوان یک رکن مهم و تأثیرگذار در جهت کنترل جوانان و نوجوانان و هدایت آنان در جهت استفاده‌ي صحیح و بهینه از این شبکهها ایفای نقش نماید که برای رسیدن به این هدف نیازمند آموزش خانوادهها میباشیم.
در کنار همهی اینها آموزش و پرورش نیز در آموزش نسل فردای جامعه به منظور بهرهمندی مطلوب از اینترنت و کاربردهای آموزنده و مفید آن میتواند نقشی بی بدیل داشته باشد.
به نظر مي‌رسد در کنار همه‌ي آثار مثبت شبکه‌های اجتماعی مجازی، تصور برخی از پیامدهای منفی آن‌ها و چالش‌هایی که ایجاد نموده‌اند، امری بدیهی است. آنچه پيدا است اینکه به‌جای برخورد سلبی با این پدیده‌ي نوین، بررسی و ریشه‌یابی مشکلات و پیامدهای منفی ناشی از آن و در پیش گرفتن راه‌های اصلاحی، قطعاً نتایج بهتری را دربر خواهد داشت.

2-5) پیشنهادها
براي كسب نتايج بهتر و برنامه‌ريزي مناسب‌تر در اين حوزه پيشنهادات ارائه‌شده در دو بخش مجزا تنظيم شده‌است.
1-2-5) پيشنهاد به نهاد‌ها و دستگاه‌هاي زيربط
1- پیشنهاد میشود که متولیان و مدیران فرهنگی کشور ( شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا شوراي عالي فضاي مجازي ) با آسیب شناسی کامل شبکههای اجتماعی و بدور از برخوردهای احساسی و مقطعی، برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشند.
2- رسانه‌ي ملي به عنوان رسانه‌اي فراگير و با نفوذ بالا در درون خانواده‌ها مي‌تواند با تهيه‌ي برنامه‌هاي مناسب در قالب‌هاي هنري نسبت به آموزش خانواده‌ها در مواجهه با استفاده از اينترنت، حضور در فضاي مجازي و عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي مجازي در جهت حفظ و انتقال ارزش‌هاي فرهنگي، ديني و ملي و شناخت فرصت‌ها و آسيب‌هاي احتمالي اين شبكه‌ها در صورت عدم شناخت و استفاده‌ي مناسب از آن نقش داشته باشد.
3- پیشنهاد میشود که وزارت آموزش و پرورش با تغییر سیاستهای آموزشی خود از حافظه محوری به سمت پژوهش محوری در سطوح مختلف و متناسب با دورههای آموزشی در استفاده از فناوریهای روز ارتباطی بهگونهای دانشآموزان را درگیر استفاده‌ي کاربردی از اینترنت کند که این نوع استفاده در وجود آنان نهادینه شده و فرصت تفکر در استفادههای نامطلوب، از آنان گرفته شود.
4- پيشنهاد مي‌شود كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به جاي سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي براي مسدود و محدود‌كردن ميزان دسترسي به شبكه‌هاي اجتماعي نسبت به صرف هزينه و برنامه‌ريزي در جهت توليد محتواي متناسب با فرهنگ و ارزش‌هاي غني ايراني و اسلامي و با مشاركت و درگير نمودن كاربران در توليد چنين محتوايي ضمن اشاعه‌ي ارزش‌هاي والاي ديني و ملي در تور جهان‌گستر فضاي مجازي برنامه‌ريزي داشته‌باشد تا هم اعتماد داخلي بيشتري را كسب نموده و هم در جهت تقويت هويت ديني و ملي گاه‌هاي مؤثرتر و عملي‌تري برداشته‌باشد.

2-2-5) پيشنهاد به محققان آينده
1- اینترنت و فناوریهای حاصل از آن، آنچنان در تارو پود جامعهی امروز بشر پیچیده شدهاست که تمامی جوانب زندگی اجتماعی آدمی را از روانشناسی فردی و تربیتی گرفته تا ارتباطات میانفردی و جمعی دربر میگیرد و این پژوهش تنها بخش کوچکی آز آن را مورد مداقه قرار دادهاست و برای رسیدن به یک دیدکلی در این حوزه باید بررسی رابطه‌ي استفاده از شبکههای اجتماعی و هویت فردی، عملی، ملی، منطقهای، قومی و … هر یک به صورت مجزا مورد پژوهش قرار گیرد که به دانشجویان این حوزه پیشنهاد میشود.
2- سياست‌گذاري فرهنگي در فضاي جهاني‌شدن نيز از جمله موضوعاتي است كه در شرايط عصر كنوني، پژوهش در آن موضوع براي برنامه‌ريزي‌هاي آينده، ضروري بنظر مي‌رسد.
3- از آنجا كه نوع استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي و يا نوع برخورد، مواجهه و استفاده از فناوري‌هاي نوين و تغييراتي كه الزاماً به همراه دارند مي‌تواند پينود عميقي با ريشه‌هاي فرهنگي و فرهنگ عمومي جامعه داشته باشد، پژوهش در مورد سياست‌گذاري در حوزه‌ي فرهنگ عمومي نيز به عنوان يك پزوهش بنيادي ضروري بنظر مي‌رسد و پيشنهاد مي‌گردد.
4- با توجه به اينكه دانش‌آموزان نيز مي توانند در معرض آلودگي‌هاي حاصل از شبكه‌هاي اجتماعي قرار گيرند؛ اين موضوع نيز مي‌تواند براي انجام پايان نامه مورد توجه قرار گيرد.
5- تحليل محتواي شبكه‌هاي اجتماعي مجازي به صورت كيس استادي نيز به دانشجويان و محققان آينده، پيشنهاد مي‌شود.

– فهرست منابع

1. آراسته‌خو، محمد(1381)؛ نقد ونگرش بر فرهنگ اصطلاحات اجتماعي، علمي؛ تهران، چاپخش، چاپ اول.
2. افتاده، جواد. ” آشنایی با تاریخچه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی”. همشهری آن‌لاین؛ 20 خرداد 1390.
3. اميدوار، احمد، علي‌اکبر صارمي(١٣٨١) . اعتياد به اينترنت: توصيف، سبب شناسي، پيشگيري، درمان و مقايس هاي سنجش اختلال اعتياد به اينترنت. مشهد: نشرتمرين.
4. اميركافي، مهدي (1383). طراحي الگوي جامعه‌شناختي انزواي اجتماعي در شهر تهران. رساله دكتري. دانشگاه تربيت مدرس.
5. بهرا

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع ناخودآگاه، ساختار اجتماعی، همبستگی اجتماعی، انقلاب مشروطه Next Entries دانلود تحقیق با موضوع جامعه اطلاعاتی، دانشگاه تهران، مدارس هوشمند، آموزش و پرورش