تحقیق رایگان درمورد پیامبر (ص)، عوامل اجتماعی، کشورهای اسلامی

دانلود پایان نامه ارشد

برای محقق داشتن آن لازم می‌آید، این زنجیره ممکن است حقیقی باشد یا تخیلی رخ‌داده باشد یا فرضی انگاشته شود، اما در همه احوال از مشخصه‌ای نظری، طراحی شده، خلاصه شده، از پیش آماده شده بر حسب نیاز درک و شناخت عمل یا اعمال بعدی برخوردار است. در یک کلام الگویی است برای بازآفرینی واقعیت به کار میبرد… اما فراتر از این یا به رغم این تعاریف، فیلمنامه در سینما با افراد و با جوامع روابطی برقرار میکند که ارزش بررسی دقیق و عمیق را داراست» (وانوا، 1379: 299ـ300). در مجموع فیلمنامه را میتوان اینگونه تعریف کرد:
فیلمنامه نوشته ایست که واقعه یا رویدادی را با استفاده از عناصر دیداری ، شنیداری ، گفتاری و رفتاری چه در قالب داستانی و چه غیرداستانی به شکلی موجز و نمایشی روایت می‌کند.

فصل دوم:مبانی نظری تحقیق

2ـ1 بررسی تحقیقات پیشین
آثار و پژوهش‌های متنوعی وجود دارند که به مضامین دینی در حوزه‌ی سینما پرداخته‌اند؛ اما در اغلب آن‌هابه‌طور مشخص و انحصاراً، در چگونگی بازنمایی چهره‌ی معصومین (ع) موضوعیت نداشته است. به عبارتی در این آثار، چگونگی روایت‌های دینی مورد پژوهش بوده‌اند و نه نحوه‌ی بازنمایی چهره‌ی بزرگان دینی. از مهم‌ترین این آثار و پژوهش‌هامی‌توان به عناوینی از متون منتشر شده‌ی خارجی و نیز داخلی اشاره داشت.
1. کتاب مسیح هالیوود7،نوشته‌یآدِلِه رینهارتز، در سال 2007. نویسنده‌ی کتاب اشاره دارد که اغلب فیلم‌سازان در خصوص فیلم‌هایی که درباره‌ی زندگی حضرت مسیح (ع) ساخته‌اند، این ادعا را صریحاً طرح کرده‌اند که پایبند به تاریخ بوده‌اند و از متون، عناوین و روایت‌های تاریخی بهره گرفته‌اند. علی‌رغم این ادعاها، فیلم‌های مربوط به زندگی حضرت مسیح (ع) به‌ناچار از عناصر غیر تاریخی بهره گرفته است. در همه‌ی این فیلم‌ها، صحنه‌ها یا دیالوگ‌هایی وجود دارند که در منابع اولیه همچون انجیل‌ها دیده نمی‌شوند، مانند بسیاری از صحبت‌های حضرت عیسی (ع) در این فیلم‌ها با مادر و حواریونش و سخنان رمزآلود و پرهیزگارانهاش. آن‌ها همچنین شخصیت‌هایی خیالی را خلق کرده‌اند همچون «زیراه8» در فیلم مسیح ناصریه‌ی9 ی فرانکو زیفرلی10 که طراحی و هدایت به صلیب کشیده شدن مسیح (ع) را به عهده داشت. برخی از این فیلم ها، داستان هایی فرعی دارند که در منابع قدیم دیده نمیشوند. برای مثال، در فیلم شاه شاهان، بین یهودا و باراباس، پیوندی نزدیک دیده می شود و این دو، در زمره ی رهبران گروهی یهودی قرار داده شدهاند که به دنبال استفاده از محبوبیت مسیح برای شورش هستند (Rainhartz, 20077: 4).
از نکاتی که در این کتاب بر آن تأکید شده، این است که فیلم‌های مربوط به حضرت مسیح (ع)، از جهت استفاده از گذشته و تاریخ به‌عنوان ابزار بازتولید پیام‌هایی امروزی، بسیار قابل‌توجه‌اند و البته این موضوع، ویژگی همه‌یفیلم‌های تاریخی دانسته می‌شود.
2. کتاب مسیح، انجیل‌ها و تصویرپردازی سینمایی،نوشته‌ی جفری ال استیلی و ریچارد والش که در سال 200711 چاپ شده است. هر فصل از این کتاب، بخش مختصری از گفتگوی فیلم‌های مربوط به حضرت مسیح (ع) را ذکر کرده و درباره‌ی ژانر، فضای فرهنگی و انجیل‌های استفاده شده در فیلم بحث کرده است.
3. کتاب مسیح در فیلم‌های سینمایی: راهنمای 100 سال نخست،نوشته‌ی بارنز تاتوم در سال 200412 است. تاتوم در این کتاب، به فیلم‌های مسیح (ع)، رویکردی تاریخی ـ انتقادی دارد و تلاش کرده است اطلاعات زمینه‌ایدرباره‌ی ساخت هر فیلم و نیز نحوه‌یاستفاده‌ی هر فیلم از مطالب انجیل را ارائه کند. به‌علاوهواکنش‌های مردم، منتقدان و گروه‌های دینی به فیلم‌ها را تشریح کند.
4. کتاب منجی بر پرده‌ینقره‌ای،نوشته‌ی گوئمیک دبورا، در سال 199913. این کتاب که توسط ریچاد سی، استن، کلایتون اِن. جفورد و گوئریک دبونا نوشته شده،درباره‌ی فضای فرهنگی و تاریخی هر فیلم ساخته شده درباره‌ی حضرت مسیح (ع) و اینکه هر فیلم، چه میزان با مستندات تاریخی ذکر شده در انجیل‌ها مطابقت دارد، بحث می‌کند. بخشی از هر فصل به جنبه‌های فنی فیلم‌ها مانند نحوه‌ی حرکت دوربین، نور و تدوین فیلم‌ها اختصاص یافته است.
5. کتاب خواندن اناجیل در تاریکی،نوشته‌ی ریچارد والش، در سال 200314. ریچارد والش نویسنده‌ی این کتاب نیز به فیلم‌های مربوط به حضرت مسیح (ع) به‌عنوان تولیداتی فرهنگی و بازنمایی ایدئولوژیک درباره‌ی مسیح (ع) نگاهی دارد.
6. مقاله‌ی«منجی سینمایی: فیلم‌های مسیح و ادبیات مربوطه»، نوشته جان رینی، در سال 201015. این مقاله ضمن اینکه مروری بر مهم‌ترینفیلم‌های سینمایی ساخته‌شده در سینمای کشورهای غربی درباره‌ی حضرت مسیح (ع) از ابتدای تولد سینما تا اوایل قرن 21 دارد، تلاش کرده است دسته‌بندی نسبتاً جامعی از فیلم‌های مربوط به حضرت مسیح (ع) ارائه کند. ازجملهفیلم‌های موزیکال، فیلم‌های ساخته شده بر اساس یک انجیل، فیلم‌های رئالیستی ـ تاریخی و… .
7. کتاب محمد رسول‌الله و مبارزان مسلمان بر پرده‌ی سینما،نوشته‌ی ابوالحسن علوی طباطبایی، در سال 1387. این کتاب به بررسی پیشینه‌ی ساحت فیلم‌های محمد رسول‌الله، شیر صحرا (عمر مختار)، فیلم مستند محمد: میراث یک پیامبر، انیمیشن محمد: آخرین پیامبر، فیلم الناصر صلاح‌الدین (ساخته‌ی یوسف شاهین درباره‌یصلاح‌الدین ایوبی)، مالکوم ایکس (مبارز مسلمان آمریکایی) و فیلم مختومقلی درباره‌ی شاعر و روحانی مشهور ترکمن (ساخته‌ی وایسلی کارلیوف) پرداخته است.
نویسنده در بررسی فیلم الرساله یا محمد رسول‌الله، اطلاعات جالب توجهی از پیشینه‌ی ساخت و نیز مشکلات و مسائلی که مصطفی عقاد در ساخت فیلم با آن‌ها مواجه بوده، به‌ویژه در خصوص مخالفت‌هایی که از سوی علمای کشورهای اسلامی و دولت‌های این کشورها صورت گرفت، ارائه داده است.
نگارنده در نقد فیلم محمد رسول‌الله، این فیلم را مطرح کننده‌ی بخشی از تاریخ اسلام می‌داند که نمی‌تواند از زندگی پیامبر (ص) و از طریق ارتباطش با خداوند به بیانی اسطوره‌ای برسد. «فیلم، گاهی با توسل جستن به روایت غیرتاریخی، جنبه‌ایافسانه‌ای پیدا می‌کند و عوامل اجتماعی در آن نادیده گرفته می‌شود. فیلم، بخش‌های مهمی از زندگی پیامبر (ص) مانند بعثت، فتح مکه، غزوه‌های احد، بدر و… را دربرمی گیرد. در مقایسه‌ی این فیلم با سایر فیلم‌های مذهبی جهان متوجه می‌شویم که غالباً آن فیلم‌ها سعی دارند از طریق روایت زندگی پیامبر (ص) و از طریق ارتباطی که این پیامبران با خداداشته‌اند، به بیانیت اسطوره ای دست یابند که بهترین نمونه ی آن فیلم شاه شاهان16 (نکلاس ری17 ـ 1961) محسوب میشود. فیلم محمد رسول الله به دلیل ممنوعیت تصویرگری معصومان در اسلام، محمد (ص) را به عنوان قهرمان اصلی در اختیار نداشته و در نتیجه نمی توانسته از طریق ارتباط او با خداوند به زیبایی های فیلمی اسطوره ای دست یابد» (علوی طباطبایی، 1387: 68).
8. مقاله‌یتاریخ مقدس، نوشته‌ی سید حمید میرخندان، در سال 1382 است. این مقاله در کتاب مطالعات دینی فیلم به نوشته‌ی خود میرخندان، توسط فارابی چاپ شده است. مشکات در این مقاله، ابتدا به توضیح مفهوم تاریخ مقدس می‌پردازد و سپس درباره‌ی چهار مقوله‌ی تحقیق، تخیل، رویکرد و دیدگاه کلامی بحث می‌کند.
در مورد بحث غیاب نیز پیش از این نظریه‌پردازان ساختارگرا و پساساختگرا درباره‌ی امر کلی «غیاب» در زمینه‌یزبان‌شناسی، تقابل نوشتار و گفتار، و نیز روایت شناسی سخن گفته‌اند که برخی از این بحث‌ها به فارسی نیز ترجمه شده است. اما به نظر می‌رسد پیش از این «غیاب در پرداختن به زندگی معصومین (ع) برای نگارش فیلمنامه» موضوع پژوهشی علمی نبوده است. بنابراین هنوز جای اثری که این مهم را با نگرشی پژوهشی علمی مورد بازخوانی قرار دهد خالی به نظر می‌رسد.
9. پژوهشی نزدیک به موضوع ما، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر، دانشکده سینما تئاتر که ایثار ابومحبوب نوشته است تحت عنوان: بررسی کارکردهای غیاب در اجرای تئاتر» 1389 به راهنمایی دکتر فرزان سجودی. در این پژوهش ایثار ابومحبوب بر اهمیت غیاب، هم به‌عنوان عنصری تکنیکی و هم به‌عنوان رویکردی سبک‌شناختی تأکید و کارکردهای دلالتی غیاب را بر صحنه تبیین می‌کند. ابومحبوب در ادامه به بررسی رویکردهایی در تئاتر قرن بیستم می‌پردازد که با به غیاب راندن نظری و عملی برخی عناصر اجرا، تمایل خود را به حذف عناصر تئاتر برای پیرایش آن، نشان داده‌اند. همچنین به امکان دیگر غیاب در اجرای تئاتر می‌پردازد و به این نتیجه می‌رسد که غیاب موجب می‌شود که اجرای تئاتر را در وضعیتی ایستا تصور کنیم و امکان بررسی غیاب را در هر یک از عناصر اجرا مثل نور، حرکت، صدا و غیره مرور کنیم و بشناسیم.
10. مقاله‌ی«راهکارهای بیان غیاب: بررسی موردی فیلم روسری آبی» که در کتاب نشانه‌شناسی: نظریه و عمل به قلم دکتر فرزان سجودی آمده است همین رویکرد را در بررسی موردی خود به کار انداخته است. سجودی در این مقاله با رویکرد نشانه‌شناسی به غیاب اجباری و کاربرد آن در فرار از سانسور می‌پردازد. همین نوع غیاب را آقای محمد رضایی راد نیز در کتابی تحت عنوان (…) نشانه‌شناسی سانسور و سکوت سخن، در موردِ مطبوعاتِ یک دوره‌ی خاص تاریخی در ایران بررسی کرده است. که ارتباطی به مورد پژوهش ما ندارد و نگارنده قصد ندارد با رویکرد نشانه‌شناسی به بحث غیاب بپردازد.
11. کتابزیبایی‌شناسی نفی در آثار مالارمه است. بابک معین در این کتاب شعر مالارمه را شعر غیاب معرفی می‌کند و معتقد است که شاید هیچ شاعر و اندیشمندی را نتوان یافت که تا قبل از مالارمه این چنین نظام‌مند به مسئله‌ی غیاب در فرایند معناسازی اشاره کرده باشد. دکتر معین ضمن پرداختن به زیبایی‌شناسی مالارمه در خصوص شعر و زبان شاعرانه، اندیشه‌هایی از او را مطرح می‌کند که تأثیر به سزایی بر منتقدین و اندیشمندان دهه‌های اخیر گذاشته است.
12. کتاب دیگر خوانشی پساساختگرا از آثار عباس کیارستمی است که توسط فریده آفرین، امیرعلی نجومیان در سال 1389 به‌وسیله‌ی نشر علم منتشر شده است که در یک بخش از این کتاب به بحث نشانه‌شناسی غیاب در آثار عباس کیارستمی پرداخته شده است. نویسندگان با بررسی غیاب در آثار کیارستمی به این نتیجه می‌رسند که نشانه‌های غیاب در فیلمهای او یکی از نشانههای اصلی هستند.
پیشینه‌ی تحقیق نشان می‌دهد تعداد پژوهش‌های نزدیک به این موضوع، محدود است که البته با توجه به جدید بودن بحث در حوزه‌ی نظر، دور از انتظار نیست. در این رساله با استفاده از پژوهش‌های صورت گرفته توسط نظریه‌پردازان، شگردِغیاب درپرداختن به شخصیت معصومین (ع) مورد بررسی وتجزیه وتحلیل قرارگیرد.

2-2 چارچوب نظری تحقیق
نگارش فيلمنامه به‌عنوان بستر اصلي و محور پيوند عناصر سينمايي، يكي از مهم‌ترين مراحل شكل‌گيري و توليد فيلم است كهمعمولاً موفقيت يا شكست هر فيلم از فيلمنامه نشأت مي‌گيرد. برای نگارش فیلمنامه ساختارها و عناصر گوناگونی وجود دارد. عناصر فیلمنامه از داستان، شخصیت‌ها، موسیقی، مکان‌ها و … تشکیل شده‌ است. از آنجایی که استفاده از تکنیک «غیاب» در عناصر فیلمنامه کارآیی دارد، در این بخش به بحث درباره‌ی عناصر درام وفیلمنامه می‌پردازیم.

2ـ2ـ1 عناصر فیلمنامه
فیلمنامه طرحی است برای ساختن یک فیلم که از عناصری مانند پیرنگ، شخصیت، کشمکش، بحران، نقطه اوج، گفتگو تشکیل شده است. اینها عناصر ساختاری فیلمنامه هستند که در اینجا به طور مختصر مورد بررسی قرار میگیرند. هر فیلمنامه نویس، کارگردان، تهیه کننده، تدوینگر، بیننده و هر کسی که درباره ی سینما مینویسد یا آن را آموزش می دهد باید با این عناصر بنیادی آشنا باشد.
البته مجموعه‌ای از جنبه‌های ثانوی نیز در کار فیلمنامه نویسی وجود دارد که عبارت‌اند از : شکل و شمایل فیلمنامه به عنوان یک طرح یا نقشه؛ حرفه‌ی فیلمسازی به عنوان یک مهارت، صنعت و هنر؛ ملاحظات تولید و اشکال مختلف طرح یا خلاصه‌ی داستان، پیش‌نویس فیلمنامه و اقتباس. این وجوه گرچه در مقایسه با کشمکش، پیرنگ، ساختار

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درمورد نمایشنامه، تحلیل روایت، روان درمانی Next Entries تحقیق رایگان درمورد مینیمالیسم، پیش‌فرض‌ها، منابع تاریخی