تحقیق رایگان درمورد زبان فارسی، آموزش زبان، آموزش زبان فارسی، پیش آزمون

دانلود پایان نامه ارشد

مانند محتوای آموزشی استاندارد، به سادگی میتواند کیفیت آموزش بالاتری را نسبت به دیگر شیوه ها(حضوری و الکترونیکی) برای دانشجویان فراهم نماید. (سیدی، یعقوبی1391)
2-2-14-2-تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور
اسمیت در سال 2013 در تبیین موفقیت یادگیری تلفیقی(ترکیبی) اظهار می کند: افزودن تعامل فعال بر خط، میتواند ادراک یادگیری دانش آموز ، ارتباطات اجتماعی و لذت برخورداری از حمایت معلم را تقویت کند . در حالی که ممکن است معلمان احساس کنند استفاده از روش های تکنولوژی باعث می شود با کلاس شان ارتباط کمتری داشته باشند اما این مسئله روی تاثیر استفاده از چنینی روش یادگیری اثر نمی گذارد . (اسمیت، هیگن ، 2013)
نتیجه تحقیق اتسون ، سینکلیر و وایدمن در سال 2008 نشان می دهد که یادگیری تلفیقی در دروس مختلف بر نگرش و اقدامات آموزشی معلمان و در و یادگیری دانش اموزان در موضعات مختلف موثر واقع شده است. این مطالعه نشان داده است که برای پیشرفت تخصصی معلمان،پتانسیل وجود دارد البته باید مطالعاتی بر ماهیت تکالیف انلاین صورت بگیرد.(اتسون و …، 2008 )
اسلاجادو در سال 2011 به این نتیجه رسید که پیشرفت قابل ملاحظه ای در تمامی موضوعات مورد نظر به نفع یادگیری تلفیقی نسبت به آموزش چهره به چهره( سنتی) وجود دارد . همچنین با بررسی نظرات دانش آموزان نشان داده است که با استفاده از روش های مختلف در یادگیری، نگرش، اطمینان و انگیزه دانش آموزان در دروس بهبود یافته است(اسلاجادو ، م 2011)
جک،فلتچر ، لین و … در سال 2007 با انجام یک تحقیق دریافتند که ترکیب تکتن و تصاویر دیداری و صوت برای ارائه و آموزش لغات، موجب یادگیری و تعریف واقعی و عینی از این لغات شده و حافظه کوتاه مدت و حافظه دیداری این افراد را بهبود میبخشد و رشد یادگیری، یادسپاری و یادآوری لغات در افراد دچار نارسایی های یادگیری را افزایش می دهد و باعث تقویت توانایی تجسم دیداری و آموزش با کیفیت بالا در دانش آموزان از طریق ابعاد مختلف صورت میگرد.( فلتچر ، جک . لین . 2007)
2-2-15-مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دهخدا
مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در سال 1368 به پیشنهاد مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی و دکتر غلامرضا ستوده تأسیس شد. این مرکز نخستین نهاد دانشگاهی است که با هدف گسترش و ترویج زبان و ادبیات فارسی تأسیس شده و هرساله پذیرای دانشجویان فراوانی از نقاط مختلف دنیا است. از زمان گشایش، این مرکز در سال 1368 با یک دانشجو کار خود را شروع کرد و هم اکنون تا اواسط سال جاری (1393) نزدیک به 13316 دانشجوی خارجی از بیش از 50 کشور گوناگون جهان در آن فارسی آموخته‌اند، به نحوی که این تعداد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مرکز، قادر به خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان فارسی هستند. علاوه بر آن بسیاری از دانشجویان دورۀ ارشد و دکتری در رشتۀ خاورشناسی از آلمان، انگلستان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، لهستان، کره و دیگر کشورها دوره‌های این مرکز را گذرانده‌اند. در سال جاری این مرکز پذیرای دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های بامبرگ، دانشگاه اُپسالا، دانشگاه ورشو و کراکُف، دانشگاه آکسفورد و کمبریج، دانشکده اوزاکا و مطالعات ترکیه، دانشگاه پکن، دانشگاه اسلو نروژ، دانشگاه اینالکو فرانسه، دانشگاه دهلی، دانشگاه برلین آلمان، دانشگاه سن پترزبورگ، دانشگاه مسکو، دانشگاه هی کرۀ جنوبی، دانشگاه بارسلونا، دانشگاه الفارابی قزاقستان، دانشگاه ملبورن استرالیا، دانشگاه ناپل ایتالیا و … بوده است. مدرسان مرکز که عهده‌دار آموزش زبان‌آموزان هستند، همگی دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان هستند.
کلاس‌های زبان فارسی از سطح مقدماتی تا پیشرفته و در شش سطح برگزار می‌گردد. همچنین بعد از اتمام دوره‌های پیشرفته چنانچه زبان‌آموزان مایل باشند، می‌توانند به صورت اختیاری در دورۀ عالی و ادبیات شرکت کرده و با ادبیات کهن فارسی آشنا شوند.
زبان‌آموزان این مرکز را گروه‌های مختلفی تشکیل می‌دهند:
1. کسانی که در دانشگاه‌های کشورهای خود زبان فارسی، ایران‌شناسی، شرق‌شناسی، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل خوانده‌اند؛ این افراد با روادید کوتاه مدتی که خود مرکز عهده‌دار تهیۀ آن است، به ایران می‌آیند و برای مدتی با فرهنگ و زبان فارسی در محیط زبان آشنا می‌شوند.
2. عده‌ای از زبان‌آموزان دارای روادید کار.
3. کسانی که از طریق ازدواج با ایرانیان تابعیت ایرانی به خود گرفته‌اند.
4. اعضای وابستۀ سفارت‌خانه‌ها .
5. ایرانیان نسل دوم و سوم که در خارج از کشور متولد شده و یا برای مدت زیادی دور از محیط زبانی گویشوران فارسی‌زبان بوده‌اند.

وظایف مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی
1. آموزش به غیرفارسی‌زبانانی که از طریق عقد قرارداد یا تفاهمنامۀ همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های خارج از کشور به این مرکز معرفی می‌شوند.
2. آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیر ایرانی که دارای بورس تحصیلی هستند و از طریق وزارت علوم معرفی می شوند.
3. اخذ روادید دانشجویی کوتاه‌مدت برای متقاضیان علاقه‌مند به فراگیری زبان فارسی از نقاط مختلف جهان به‌ویژه دانشگاه‌هایی که کرسی زبان فارسی دارند.
4. آموزش به سفرا و دیپلمات‌ها و وابسته‌های فرهنگی و سیاسی
5. آموزش به کسانی که از طریق رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر معرفی می‌شوند.
6. تمدید روادید زبان‌آموزان.
7. معرفی دانشجویان علاقه‌مند به ادامۀ تحصیل در یکی از دانشگاههای ایران به وزارت علوم.
8. معرفی مدرس مجرب در زمینۀ آموزش زبان فارسی به مراکز دانشگاهی که دانشجوی خارجی دارند. هم‌اکنون مرکز عهده‌دار آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی مشغول به تحصیل در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران است.
9. فراهم آوردن زمینه‌های مشترک در امور پژوهشی مربوط به زبان و ادب فارسی: این مرکز از سال 90 تا کنون توانسته است هفت کتاب در زمینۀ آموزش زبان فارسی با همکاری انتشارات دانشگاه تهران به چاپ برساند. چهار مجلد در زمینۀ آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم و سه مجلد در زمینۀ آموزش ادبیات فارسی به خارجیان. و هم اکنون نیز چاپ کتاب‌های دیگری را به منظور تکمیل منابع آموزشی خود در دست اجرا دارد.
10. برگزاری آیین نکوداشت پایان دوره‌های زبان‌آموزی و برگزاری اردوهای فرهنگی – تفریحی و بازدید از شهرهای مختلف ایران

فصل سوم

روش پژوهش

3-1-مقدمه
این فصل به روش شناسی تحقیق اختصاص دارد. تصمیم گیری درباره روش تحقیق بستگی به هدف تحقیق، ماهیت مسأله مورد مطالعه و روش های مختلف بررسی آن دارد (دلاور، 1384). انتخاب يك روش تحقيق علمي و قابل اطمينان از مهمترين اصول و معيارها در يك پژوهش مي باشد و رسيدن به اهداف علمي مورد نظر بدون انتخاب يك روش صحيح و منطقي امكان پذير نيست، بنابر اين لازم است كه در امر تحقيق با در نظر گرفتن موضوع مورد مطالعه، امكانات و شرايط موجود و اهداف مورد نظر مناسب ترين شيوه ها را برگزيد تا بتوان داده هاي مورد نياز را جمع آوري و تجزيه وتحليل نمود و در نهايت به نتايج قابل قبولي دست يافت. بهترین روش کسب دانش، روش علمی است، زیرا تلاش می کند نفوذ پیش داوری پژوهشگر را در زمان آزمون یک فرضیه یا نظریه کمینه سازد و اطلاعاتی (تا حد ممکن) مبتنی بر واقعیت به دست دهد. به بیان دیگر پژوهشگران تلاش می کنند با استفاده از روش علمی، اطلاعاتی به دست آورند که از عقاید شخصی، ادراکات، تورشها، تعصبها، ارزشها، نگرشها و عواطف به دور باشد (هومن، 1386). روشهای تحقیق ابزارهای دستیابی به واقعیت به شمار میروند. از این رو در هر تحقیق، پژوهشگر تلاش میکند تا مناسبترین روشها را انتخاب کند (دلاور، 1385). در مسیر این انتخاب باید توجه داشته باشیم، که وجود روشهای مختلف پژوهش انواع مختلف پژوهش را از همدیگر جدا و متمایز میسازد، یعنی هر نوع پژوهش، روش خاص خود را ایجاب میکند. در واقع میتوان گفت از عوامل مهم تفاوت بین تحقیقهای مختلف وجود همین روشهای تحقیق متفاوت بین آنهاست (سرمد، بازرگان و حجازی، 1388).
فصل پیش به بررسي مفاهيم و ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته شد. در اين بخش زمان آن فرا رسيده است كه روش شناسي اين پژوهش مورد بررسي قرار گيرد. آنچه که نتايج برآمده از يک تحقيق را ارزشمند و قابل استناد مينمايد، روش تحقيق ساختارمند، هدفمند و علمي ميباشد. هر تحقيقي مطابق با ماهيت و ساختار مسئله مورد بررسي نيازمند روش تحقيق متناسب با آن ميباشد.
هدف از تحقیق حاضر مقایسه تاثیر آموزش به شیوه ترکیبی و معمول بر خلاقیت، انگیزش و یادگیری زبان آموزان غیر ایرانی شاغل به تحصیل در مرکز آموزش زبان فارسی دهخدا بود. در اين فصل متناسب با هدف تحقیق فوق، روش شناسی تحقيق شامل روش و نوع تحقيق، جامعه آماري، نمونه آماري و روش جمعآوري اطلاعات، پایایی و روایی ابزار هاي اندازه گيري و روشهاي سنجش آماری فرضیههای تحقیق بیان شده است.
3-2- روش تحقيق
تحقيق عبارت است از فرايند جستجوي منظم براي مشخص کردن يک موقعيت نامعين (دیوئی، به نقل دلاور، 1389). انتخاب روش تحقيق مناسب به هدفها، ماهيت و موضوع مورد تحقيق و امکانات اجرايي بستگي دارد. اصطلاح روش تحقیق، به عنوان یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مسئله، در نظر گرفته شده است. بهترین تعریفی که با آنچه مورد نظر ما است مطابقت میکند، عبارت است از: روش تحقیق، مجموعه ای از قواعد، ابزار و راههای معتبر (قابل اعتماد) و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راهحل مشکلات است (خاکی، 1389). تحقيق حاضر از نظر هدف، تحقيقي كاربردي است چرا كه ابزار پيشنهادي میتواند به صورت اجرايي در يک سازمان مورد استفاده قرار گيرد (دلاور، 1389).
با توجه به ماهیت موضوع و هدف این پژوهش که مقایسه تاثیر آموزش به شیوه ترکیبی و معمول بر خلاقیت، انگیزش و یادگیری زبان آموزان غیر ایرانی شاغل به تحصیل در مرکز آموزش زبان فارسی دهخدا است. مناسبترین روش مطالعه آزمایش از نوع شبه آزمایشی یا شبه تجربی بود.
آزمایش دقیق ترین و در عین حال پیچیده ترین شکل پژوهش علمی است. آزمایش، حادثه ای است که به منظور جمع آوری اطلاعات در بارۀ یک یا چند فرضیه، به وسیلۀ پژوهشگر طرح ریزی و اجرا می شود و از ویژگیهای آزمایش کنترل، انتخاب تصادفی و تکرار پذیری است (دلاور، 1386).
اين تحقيق از لحاظ هدف، كاربردي و از لحاظ نحوه گردآوري اطلاعات توصيفي1 است. براي انجام اين پژوهش از روش همبستگی براي توصيف متغيرهاي تحقيق و تبيين تعامل بين آنها استفاده خواهد شد.
3-3-قلمرو مکاني و زماني تحقيق
مکان انجام این تحقیق، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موسسه آموزش زبان فارسی دهخدا واقع در شهر تهران است. اين پ‍ژوهش از بهمن ماه سال 93 تا مرداد ماه سال 94 در تهران اجرا گردید.
طرح تحقیق حاضر از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با دو گروه آزمایش گواه بود. در این طرح با جایگزینی تصادفی نیمی از اعضای نمونه انتخاب شده در گروه آزمایش و نیمی دیگر در گروه گواه جایگزین می شوند. هر کدام از گروهها دوبار از طریق پرسشنامه خلاقیت، انگیزش و یادگیری مورد اندازه گیری قرار گرفتند. اندازه گیری اول با اجرای پیش آزمون و اندازه گیری دوم با اجرای پسآزمون بود. با این تفاوت که گروه آزمایشی متغییر مستقل شیوه ترکیبی دریافت کردند. ولی برای گروه گواه متغییر مستقل شیوه معمول اعمال شد (این طرح را در جدول شماره 1 مشاهده می کنید).

جدول3- 1ـ طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه
گروه پژوهشی
پس آزمون
متغیّر مستقل
پیش آزمون
انتخاب تصادفی
آزمایشی
T2
X
T1
R
گواه
T2
y
T1
R

3-4-جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (سرمد، بازرگان و حجازی،1387). جامعه آماری به تمامی افرادی اطلاق میشود که عمل تعمیم پذیری در مورد آنان

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درمورد کیفیت آموزش، آموزش الکترونیک، فیزیولوژی، خلاقیت و نوآوری Next Entries تحقیق رایگان درمورد ، جدول4ـ4:، ،