تحقیق رایگان درباره ورودی شهر، پست مدرنیسم، توسعه پایدار شهری، توسعه پایدار

دانلود پایان نامه ارشد

طول مسیر نیاز باشد. در این محدوده و ارتفاع، چشم‌اندازی از شهر قابل رویت است که در کلیت آن سیمای تهران مشخص ودر زمینه شهر، نمادها و نشانه‌های آن قابل تشخیص‎اند.

طرح ورود
مطالعه دیدهای پیاپی در هنگام حرکت با خودرو به عنوان بخشی از فرآیند طراحی در نظر گرفته شده است. زیرا سعی بر آن بود که نحو مشاهده سکانس‌ها با توجه به سرعت حرکت ناظر قابل پیش‌بینی باشد. طرح به صورت یک سری تصاویر پرسپکتیوی است که به سرعت به صورت سکانس‌ها به نمایش در می‌آید تا در فرآیند بصری چشم‌اندازی کلی از منظر شهر را تداعی کند. به این لحاظ نیاز به سناریویی بود که با توجه به ماهیت ادراک در حرکت که مشخصات آن ذکر شد کاربر را در توالی مناظر قرار دهد. سناریو با استفاده از محرک‌های موثر حسی در حین حرکت از مناظر مورد مشاهده که اینجا سیمای شهر است بوجود می‌آید. البته توجه به نوع و میزان محرک‌های حسی و ترکیب شدن آن با سرعت‌های بالا باید به نحوی صورت گیرد تا موجب انحراف حواس راننده از جاده و یا کم شدن سرعت نشود. طول مسیر در نظر گرفته شده با توجه به زمان خیره شدن به چشم‌انداز، زمان دیدن جسم و دریافت مشخصات و درک آن در سرعت 100تا 120 کیلومتر در ساعت برابر 220 ثانیه در نظر گرفته شد. با سرعت ذکر شده حداقل طول مسیر اتوبان برای دریافت هر سکانس یک کیلومتر می‌باشد. (منبع قبلی).

تصویر 2-14 تعیین امتداد مسیر با توجه به مناظر تشکیل دهنده در ورودی غربی تهران
ماخذ: (سازمان زیباسازی شهر تهرانwww. zibasazi. ir).

با توجه به محدوده در نظر گرفته شده جهت طراحی و بررسی دیدهای قابل ارائه در وضعیت موجود و آینده طراحی آن ورودی به مثابه مسیری با چهار سکانس طراحی شد.
 سکانس اول: صعود، ورودی با آغاز مسیر بالا رفتن شروع می شود. دید سمت راست کم کم محدود و دید به سمت چپ و مناظر پارک جنگلی خرگوش دره و در پس آن شهرک‌های صنعتی و مسکونی در جوار رشته کوه البرز دیده می‌شود. مخاطب، پی به تغییر در ماهیت راه می برد و برای اتفاق بعدی آماده می‌شود. طول مسیر2/1 کیلومتر، شیب 5/2 درصد، دید محدود، زمان: 55 ثانیه.
 سکانس دوم: رویش هندسی سیمان، پس از گذر از مسیر سکانس اول ورسیدن به ارتفاع مطلوب، محدودیت های دید تمام شده و مسافر امکان آنرا می یابد که شهر تهران را نظاره کند، دید به سمت قسمت‎های مرکزی شهر تهران و دشت فراخ پوشیده از ساختمان در دامنه کوه های شمالی شهراست، ناظر موقعیت خود را به شهر می‌سنجد، در سیمای کلی مورد مشاهده بسته به ذهنیت خود به خوانش متن می‎پردازد. طول مسیر 1. 2 کیلومتر، بدون شیب، دید باز، زمان: 55 ثانیه.
 سکانس سوم: کوهستان شمیران، اتوبان با گردشی نرم رو به شمال شهر امتداد پیدا می‌کند. رشته کوه البرز در شمال تهران از که مهم ترین عناصر طبیعی شهر و شاخص جهت‌یابی تهران است رخ می‌نماید. شناخت شیب تهران به جهت‌یابی صحیح مسافران و خوانایی شهر می‌انجامد. همچنین در پس کوه‌های شمالی قله دماوند رخ می‌نماید. که نقطه تمرکز ناظر بر سمت آن می‌باشد. طول مسیر 2/1 کیلومتر، بدون شیب، دید باز، زمان: 55 ثانیه.
سکانس چهارم: فرود، پس از صعود و گذر از مسیر ورودی شهر اکنون موقع رسیدن به شهر فرا رسیده است، مسیر با شیب ملایم شروع به نزول می کند، راستای دید به سمت محور اتوبان و در امتداد آن شهر می باشد، در این سکانس مخاطب با مشاهده امتداد مسیر و موقعیت آن در شهر موقعیت خود را در هنگام ورود می‌یابد. از عناصر آشنای مسافران در این منظره می‌توان به مجموعه اکباتان، ورزشگاه آزادی، پارک ارم اشاره کرد. دید در مسیر از سمت چپ محدود می‌شود تا علاوه بر تنوع، ناظر را به منظره جنوبی (مرکز شهر) متوجه کند. طول مسیر 1. 2 کیلومتر، شیب طولی 5/2 درصد به سمت پایین، دید محدود، زمان: 55 ثانیه.
سکانس‌ها بر مبنای معرفی شهر در حداقل زمان ممکن در کوتاه‌ترین طول مسیر و کم ترین تغییر سرعت بوجود آیند. مسیر خروجی نیز به صورت اختلاف در تاریکی و روشنایی و فضای باز و تونل در آغوش توپوگرافی بوجود آمده از مسیر رفت شکل گرفته است.

کاربران پیاده
با بالا رفتن مسیر آزادراه، فضای ایجاد شده در قسمت زیرین و هم سطح زمین، پتانسیل آنرا دارد که به کاربران پیاده اختصاص داده شود و به عنوان یک فضای شهری که هم جوار دو فضای سبز بزرگ شهری اطراف محدوده طراحی در محدوده سایت موجود است، که ارتباطی میان شان وجود ندارد، عمل نماید. بالا بردن سطح آزادراه امکان استفاده از فضای شکل گرفته در سطوح زیرین را ایجاد می‌کند از طرف دیگر با استفاده از سطح وسیعی زمین بدون کاربری که در جنوب محدوده قرار دارد و تعریف آن به صورت فضای سبز واسط پارک چیتگر و پارک جنگلی خرگوش دره سبب احیاء این فضاها نیز خواهد شد. (کیمیایی, 1391).
 
2-15-9. نصب دروازه ماهی ورودی شرق بندرانزلی
دروازه های ورودی نیز به نوعی باعث ایجاد کریدور بصری و ادراکی بین خارج و داخل شهر می گردند که به حس ورود به منزله مهم ترین وظیفه یک ورودی شهر اثر گذارند. (خادمی، 1388، ص86). دروازه ها نقاط ورود به هر مکان و یا محیطی هستند که به لحاظ جایگاه مکانی ویژه ای که نسبت به آن مکان و یا محیط دارند، از حساسیت بصری و ادراکی بالایی برخوردار می باشند. ویلیام وایت معتقد است دروازه، نقطه عطف در فرآیند ورود و خروج، میان دو مکان (داخل و خارج) می باشند. (وایت،1999، ص187). دروازه‎ها در ورودی شهرها با ایجاد تاکیدات ادراکی – بصری، حس ورود به محیط جدید را القاء می نمایند. در واقع دروازه ی ورودی یک شهر عموماً به صورت یک عنصر مسلط بصری در مسیر ورود به شهر با فضای شهر در نظر گرفته می شود که نه تنها به لحاظ ارزش های معماری و زیباشناختی دارای نقش نشانه ایست بلکه مکان یابی دقیق این عنصر مسلط که بایستی در محور دید ناظرین قرار گیرد، نقش دعوت کنندگی و جهت دهی به افراد و در نتیجه خوانایی و افزایش غنای بصری و حسی ایفاء می کند هر چند که در شهرهای بزرگ امروزی، دروازه ها نمی توانند به تنهایی بیان کننده پدیده ورود باشند. نصب دروازه ماهی توسط شهرداری بندرانزلی در تیرماه سال 1392 با هزینه ساخت 550 میلیون تومان انجام گردید، این سازه ازجنس فلز با تیر و ورق با وزن حدود یکصد تن بوده، و با اضافه کردن قسمت میانی که نماد خورشید و حرکت موج و دریاست، دارای 15 متر ارتفاع خواهد بود، و حداقل ارتفاع سازه دروازه ماهی هفت و نیم متر، و عرض آن 40 متر دارای دو دهنه ی 13 متری در دو مسیر عبوری رفت و برگشت می باشد. همچنین سایت این سازه دارای بخش های دیگری از جمله ایستگاه نشیمن و انتظار با سقف شیشه ای (یا طلق شفاف)، محلی برای استقرار بیلبوردها، تابلوها و نقش برجسته های معرف هویت شهری بندرانزلی است. و همچنین ساخت آب نما در سمت شمالی سازه، اجرا خواهد شد. و انتخاب طرح ماهی برای دروازه ی ورودی شهر بندرانزلی رابا توجه به شاخصه ی این شهر که از دیر باز با صید و صیادی و ماهیگیری به عنوان پیشه ی اصلی مردم انزلی عجین بوده و مناسب می باشد و این نماد به مسافران و گردشگران نشان می دهد، به چه شهری با چه هویت و خصوصیتی وارد می شوند.

تصویر 2-15 دروازه ماهی ورودی شرق بندرانزلی
ماخذ: (نظریه کمیسیون برنامه، بودجه و عمران شهری شورای اسلامی و شهرداری شهر بندرانزلی1392).

2-15-10. دروازه قرآن ورودی غرب شهر خشکبیجار رشت
نصب دروازه ی قرآن در ورودی شهر خشکبیجار رشت توسط شهرداری در تیر ماه سال 1391 ساخته شد، و همچنین این دروازه قرآن برای اولین بار از نوع خود در سطح استان های شمالی، شمال غربی و شمال شرقی کشورمی باشد. پروژه دروازه قرآن در ورودی شهر خشکبیجار از سمت خمام نصب شده است. شهرداری این پروژه را از اعتبارات فرهنگی خود اختصاص داده است. کل اعتبارات هرینه شده برای این پروژه حدود 46 میلیون تومان بوده است، که با احتساب رنگ آمیزی، پیاده روسازی و نورپردازی مجموعاً 50 میلیون تومان هزینه داشت. طول پیاده رو، در نظر گرفته شده 5/11 متر می باشد تا هر مسافری که وارد خشکبیجار می شود بتواند در این مکان استراحت کند و از مناظر اطراف بهره مند شود.

تصویر 2-16 نصب دروازه قرآن ورودی غرب شهر خشکبیجار از سمت خمام
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری شهر خشکبیجاررشت).

2-16. دیدگاه ها و نظریات شهری
برنامه ریزی و طراحی شهری دارای مجموعه ای از نظریه های خاص خود می باشد، لیکن این نظریه ها ندرتا چیز بیشتری از اظهار نظرها و باورهای شخصی متخصصین و نظریه پردازان صاحب نام حرفه می‎باشد. بنابر این این دیدگاه ها و نظریه ها بدنبال بهبود کیفیت شهر و ایجاد یک محیط انسانی مطلوب در آن هستند. در این مبحث تعدادی از این نظریه ها و دیگاه ها بررسی می شود.

2-16-1. نظریه مدرنیسم
مدرنیته، نوشدن، تجددگرایی، نو اندیشی، نوپنداری، نوطلبی، نوین گرایی، و دوره جدید جهان مدرن در مقابل دنیای کهن بعد از پایان قرون وسطی که انسان به عنوان محور سنجش تمام ارزش ها قرار گرفت مطرح گردید. از زمانی که توجه به ذهن و تفکر عقلی مبنای ارزیابی پدیده های جهان مطرح شد، ایدئولوژی مدرنیسم و جامعه مدرن شکل گرفت. به مجموعه تحولات سریع فرهنگی و تمدن اروپایی از رنسانس به این سو مدرنیته می گویند. رنسانس نهضتی هنری، ادبی و فلسفی بود که نقطه عطفی در تمدن غرب محسوب می شودزیرا با وقوع آن باورهای ذهنی فرون وسطی و جهان سنت، مورد شک و تردید قرار گرفت. رنسانس به معنای زندگی دوباره و تجدید حیات علم و دانش و اصول و نمادهای روم باستان است. خصوصیات اصلی عصر رنسانس را می توان در انسان گرایی واقع گرایی و خرد گرایی خلاصه کرد. در مورد تاریخ آغاز رنسانس نظرات متفاوت است و سال های مختلفی عنوان گردیده است. سال 1420 میلادی، تاریخ احداث گنبد کلیسای جامع فلورانس توسط اولین معمار بزرگ عصر رنسانس، «فیلیپو برولنسکی» سال 1453 تاریخ سقوط قسطنطنیه، مرکز حکومت روم شرقی یا بیزانس توسط سلطان محمد فاتح پادشاه مقتدر عثمانی و همچنین سال 1453، تاریخ پایان جنگ های صد ساله (1453-1337) بین انگلستان و فرانسه به عنوان مبداء تاریخ رنسانس مطرح شده است. (خسرو پناه، 1380، ص65).

2-16-2. نظریه پست مدرنیسم
پست مدرنیسم عنوان مکتبی است که در اواخر دهه 1970 میلادی مطرح گردید. بعضی از نویسدگان زمان پیدایش آن را در دهه آخر قرن 19 و دهه آغازین قرن بیستم دانسته اند این اصطلاح ابتدا در سال 1917 میلادی به وسیله “توس رودلف” فیلسوف آلمانی برای توصیف “هیچ گرایی” به کار گرفته شد، در سال 1975 میلادی “چارلزجنکز” این اصطلاح را برای معماری به کار برد، که توسط “دنیل بل” در سال 1976 مورد نقد قرار گرفت. به هر ترتیب این اصطلاح در دهه 1960 تا 1970 به اوج شهرت رسید و کاربرد عام پیدا کرد و امروزه به عنوان یک مکتب فکری در همه حوزه های معماری، هنری، انسان شناسی، جامعه شناسی و جغرافی کاربرد دارد.
پست مدرنیسم مانند بسیاری از اصطلاحات و تعابیر دیگر دچار بی ثباتی و تزلزل در معناست؛ یعنی یک نظریه نظام مند، با فلسفه ای جامع و فراگیر نیست؛ بلکه یک پیکره پیچیده و در هم تنیده و متنوع از اندیشه ها، دریافت ها، تشخیص ها، شناخت ها، تفاسیر، تعابیر، برداشت ها، آراء و نظریات متفاوتی از فرهنگ رایج و ترسیم نمایی از کثرت پدیده های مرتبط به هم می باشد. (علیزاده، 1383، ص156).
پست مدرنیته بیانگر سقوط یا دگرگونی و تحول تند در شیوه های مدرنیته سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که از اواسط قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم در بیشتر کشورهای صنعتی غرب و چه غالب و مسلط را دارا بود. (شماعی و دیگران، 1384، ص172).

2-16-3. نظریه توسعه پایدار شهری
توسعه پایدار شهری(City sustainable development):
 توسعه شهری بعنوان یک مفهوم فضایی را می توان به معنی تغییرات در کاربری زمین و سطوح تراکم جهت رفع نیازهای ساکنان شهری در زمینه مسکن حمل و نقل، اوقات فراغت و غذا و غیره تعریف کرد یا توسعه‎ای است که تمام جنبه های اجتماعی،

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درباره ورودی شهر، حمل و نقل، روابط عمومی، استان قزوین Next Entries تحقیق رایگان درباره ساختارگرایی، توسعه پایدار، توسعه شهر، توسعه پاید