تحقیق رایگان درباره ورودی شهر، حمل و نقل، روابط عمومی، استان قزوین

دانلود پایان نامه ارشد

شهرستان شود فضای ورودی شهری است که گردشگران از طریق آن وارد شهر شد. و در واقع اولین تصور از شهر که در ذهن تازه واردین نقش می بندد و ذهنیتی مثبت یا منفی را ایجاد می کند در همین ورودی ها شکل می گیرد. در این راستا ورودی شهرها اولین و تاثیر گذارترین فضای شهری در مواجهه با شهر هستند که به عنوان یکی از نماده و نشانه های شهر، معرف و بازتابنده هویت و شخصیت یک شهر است.

تصویر 2-8 ورودی مشگین شهر
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری مشگین شهر).

از آن جایی که که هویت شهر تنها با ایجاد بلوار و چند تابلو یا تندیس و از این قبیل سطحی نگری ها تعریف و محقق نمی شود و نمی توان از اینکه شهر، توریستی، مذهبی باشد. برای هویت خاص هر ورودی لازم است ورودی نماد چهره و شخصیت شهر باشد. محور جاده اهر به عنوان یکی از اصلی ترین مبادی ورودی مشگین شهر است. که به علت بی توجهی مسئولان شهرداری مشکین شهر با کاستی های بسیاری مواجه است.

تصویر 2-9 نماهای ورودی مشگین شهر
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری مشکین شهر).

این نقایص با توجه به نقش پر اهمیت محور، ذهن همگان را به خود مشغول می کند چرا که مدیریت شهری را ملزم به ساماندهی سیمای و منظر شهری می کند.
محور ورودی مشگین شهر از جاده اهر یکی از ورودی هایی است که متاسفانه هیچ گونه توجهی به آن صورت نگرفته و حاشیه های آن نیز به علت بی توجهی شهرداری به این امر بلاتکلیف مانده اند. محور ورودی شهر به بازار روز، بازار آهن آلات، باتلاق و محل ساخت و ساز غیر مجاز با مجوز شده است و ساختمان های احداثی در مسیر خیابان اصلی احداث می شود.

2-15-4. جیرفت
ورودی محور ترانزیتی کرمان – جیرفت
مبادی ورودی شهر جیرفت پیشانی جنوب کرمان است، و باید توجه ویژه ای به آن شود و به همین دلیل شهرداری با هزینه ای حدود 800 میلیون تومان اقدام به طراحی و اجرای بلوار سید سلطان احمد (حد فاصل پلیس راه تا میدان امام حسین ع) جیرفت نمود، و با کاشت درختان نخل و چیدن سنگ های سفید از رودخانه دلفارد در اطراف این درختان جلوه بسیار زیبایی به آن داده، ولی این زیبایی به دلیل اینکه در شب‎ها نور و روشنایی معابر ندارد به چشم نمی آید.

تصویر 2-10 نماهای ورودی محور ترانزیتی کرمان- جیرفت
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری شهر جیرفت www. daqianus. com).

نبود روکش مناسب آسفالت و قرار گرفتن نمایشگاه دائمی شهر جیرفت در این بلوار نیز مشکلاتی را برای رهگذران این ورودی رقم زده است.

2-15-5. تبریز
ورودی شرقی تبریز: یکی از طرح های زیبا و فعال عمرانی تبریز طرح ورودی شرقی تبریز و اتصال آزاد راه تهران – تبریز به شریان های ورودی شهر می باشد.
این طرح ها شامل دو پل بزرگ در کنار هم می باشند که شامل طرح تبادل امام علی (ع) و پل اتصالی آزاد راه تهران تبریز به بزرگ راه کسایی می باشند که در فاصله 500 متری هم در حال احداثند.

نقشه 2-1 پل های در دست احداث ورودی شرقی تبریز
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری تبریز).

تشریح ورودی تبریز بعد از تکمیل آزاد راه تهران – تبریز، ورودی تبریز صد چندان زیباتر خواهد شد چرا که آزاد راه با گذر از میان باغات سعید آباد و با سمنج به شهرک مدرن خاوران منتهی خواهد شد که با عبور از مدرنترین شهرک مسکونی ایران به پارک جنگلی ائل باغی متصل شده از کنار جنگل کاری های انجام شده در ائل باغی گذر خواهد کرد. این آزاد راه با پلی زیبا که بر روی بزرگ راه کسایی تبریز در حال احداث است، به بزرگ راه کسایی متصل خواهد شد که در صورت تعیین مسیر به سوی تبریز به پل عظیم امام علی متصل شده و از طریق رمپ به داخل شهر وارد خواهد شد که نمای ورودی شهر تبریز صد چندان زیباتر و دل نشین تر خواهد شد.

تصویر2-11 نماهای ورودی پل امام علی(ع) شهر تبریز
ماخذ: (روابط عمومی شهرداری تبریز)

این پل با داشتن 16 ورودی و خروجی یکی از بهترین پروژه های عمرانی تبریز قلمداد می شود که تاکنون برای احداث آن 35 میلیارد تومان هزینه شده است. و این پل بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طبق اعلام شهرداری تبریز قرار است تا پایان شهریور به بهره برداری کامل برسد.

2-15-6. کلاچای
تاکنون برای اجرای پروژه ساماندهی ورودی شهر کلاچای يک ميليارد و 620 ميليون ريال هزينه شده است. عمليات اجرايی يک باند اين پروژه که شامل تعريض، شن ريزی، جدول گذاری، زيرسازی و آسفالت به اتمام رسيده و باند ديگر آن نيز آغاز شده است. برای اجرای کامل اين پروژه بلوار، روشنايی، فضای سبز و رفوژ وسط بلوار نيز پيش بينی شده است. با اجرای اين پروژه علاوه بر تسريع و تسهيل در آمد و شد خودروها، از حجم بار ترافيک کاسته می شود و اين مسير پيش از اين همواره آبستن حوادث جاده يی بوده و آسيب های جانی و مالی فراوانی را در برداشته است. اين پروژه به طول 650 متر از ابتدای پل شکسته نوده آغاز و تا سه راه نگين شمال کلاچای ادامه خواهد داشت ضمن اينکه يک دهنه پل به دهنه 6 متر و به طول 23 متر و با هزينه يی بالغ بر 400 ميليون ريال از محل منابع استانی بر روی رودخانه نوده ساخته شده است. ساماندهی ورودی شهر کلاچای از خواسته های شهروندان منطقه بوده است و شهرداری خود را ملزم و متعهد به اجرای آن دانست. شهر کلاچای با جمعيتی بالغ بر۱۸هزار نفر در 80 کيلومتری شرق مرکز گيلان قرار دارد.
ماخذ: (کلاچای, اجرای طرح ساماندهی ورودی شهر کلاچای، 1388www. keIachi. blogfa. com). مجری مهندسین مشاور پژوهش و عمران.

2-15-7. قزوین
 متاسفانه دربرنامه ریزی ها و طرح های رسمی شهری، نظیر طرح های جامع و تفصیلی، توجه چندانی به ساماندهی و تقویت جایگاه ورودی شهرها توجهی نمی شود. شهر قزوین نیز از این قضیه مستثنی نیست و مبادی ورودی آن مورد هجوم کاربری های مختلفی بویژه کاربری های تعمیرگاهی و کارگاهی قرار گرفته و بسیاری از کیفیت های تاریخی، هویتی، طبیعی و بصری شهر را به عنوان شهری تاریخی با بستر طبیعی منحصر بفردش مورد تهدید جدی و نگران کننده قرار داده است.
در این رهگذر سه ورودی شاخص شهر از سمت شهرهای تهران، رشت و همدان به دلیل  فضا و کاربرد شهری توسط شهرداری قزوین مورد شناسایی قرار گرفت و در سال 87 طرح آنها به مهندسین مشاور ارائه شد.
پس از بررسی در جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی قزوین +20 و کارگروه های مختلف، طرح در حال حاضر در مرحله تصویب در دبیر خانه کمیسیون طرح تفصیلی شهر قزوین است و از آنجا که عملیات اجرایی طرح در برنامه و بودجه اجرایی شهرداری قزوین قرار گرفته و محقق شده راه کارهای ارائه شده توسط مشاور عملیاتی شود. تخصیص بودجه یک میلیارد تومانی برای هر یک از مناطق یک و دو بعنوان محرک طرح در خصوص ساماندهی مشاغل مزاحم بودجه سال 1390 شهرداری قزوین، ضرورت اتخاذ سیاست های تشویقی وعدم استفاده از جبر برای واحدهای تعمیرگاهی موجود را مورد تاکید می توان قرار داد.
حفظ باغات سنتی شهر قزوین با در نظر گرفتن شعار گردشگری و فرهنگی، توجه خاص به محور رشت و همدان به عنوان اولویت نخست به دلیل شرایط مناسب و اعمال سیاست های مختلف شامل زیبا سازی و بهسازی، تغییر کاربری، جابجایی و تخریب با توجه به شرایط هر محور از جمله مواردی است که در دستورکار شهرداری قزوین قرار گرفته است.
کاربری‌های تعریف شده جهت ورودی بلوار مرحوم ابوترابی را شامل مرکز فرهنگی، حمل و نقل، فضای سبز با قابلیت اقتصادی و گردشگری است و حدفاصل فلکه دروازه تهران قدیم تا سه راهی شهرصنعتی البرز به طول 2/7 کیلومتر علاوه بر کاربری‌های عنوان شده، خدمات مورد نیاز مسافران، احداث هتل، بازارچه‌های فرهنگی و خوداشتغالی، تجاری کارگاهی، بازار سنگ، پمپ بنزین و کارگاه‌های نجاری، آهنگری، خرازی و خراطی را مطابق مصوبه در بر می ‌گیرد. در خصوص محور ورودی بوئین‌زهرامی توان خاطرنشان کرد: حدفاصل پل خط راه ‌آهن تا سه راهی ورودی غربی شهر صنعتی البرز موسوم به سه راهی مشعلدار به طول 7. 6 کیلومتر طبق نقشه‌ها قطعه ‌بندی شده و براساس سطح اشغال و تراکم ساختمانی، حریم جاده‌ها و نوع بنای مجاز، مناطقی با کاربری حفاظتی، کشاورزی، انبار، مسکونی، مزرعه دامداری، خدمات حمل و نقل، ایستگاه خودروهای تاکسی و مسافربر، شهرک گلخانه ‌ای و مراکز فروش محصولات آن، گردشگری، فضای سبز، خدمات مورد نیاز مسافران، تعاونی و اتحادیه‌ کشاورزی و باغداری با تائید گروه ضوابط و مقررات شهرداری پیشنهاد شده است.
مشاور در این مصوبه، محور صنعت حدفاصل فلکه مینودر تا سه راهی پل ‌وینا به طول سه کیلومتر را برای کاربری ‌های بوستان عمومی و موزه ‌ای، گردشگری، فضای سبز، شهربازی و باغ موزه‌ها، خدمات بین راهی، پایانه حمل و نقل خودروهای مسافربری شمال شرق قزوین، خدمات گردشگری، سالن اجتماعات و سالن‎های جشن، مراکز تفریحی جانبی با رعایت حریم مجاز معرفی کرده است.

تصویر 2-12 طرح ورودی شهر قزوین از سمت تهران
ماخذ: (مهر، شورای حمل و نقل استان قزوین(www. tinn. ir)

خاطرنشان کرد: کاربری‌های پیشنهاد شده با توجه به توانمندی و شرایط هر ورودی و بکارگیری نظر متخصصان توسط مشاور به کارگروه مسکن و شهرسازی که نمایندگانی از استانداری، سازمان مسکن و شهرسازی و شهرداری در آن عضو هستند، ارائه شد و این طرح پیشنهادی به  تصویب رسید.
رفع آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ایجاد زیبایی بصری در این طرح در نظر گرفته شده هرچند هنوز ساز و کار اجرایی این طرح مشخص نشده است. دریافت مجوز تبصره یک ماده یک قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی وباغها درمورد درخواست های خارج از محدوده شهر قزوین الزامی است. (مهر, شورای حمل و نقل استان قزوین، 1390).

2-15-8. ورودی غربی تهران
اتوبان تهران کرج در امتداد اتوبان قزوین و با طول33 كيلومتر، محور ارتباطی است كه بار ترافيكی بيشتر از 10 استان غربی و شمال غربی كشور را به دوش می‌كشد. حجم عظيم مسافران به تهران، همچنین جمعيت ساكن در كرج که به دلیل فاصله كوتاه تا تهران و قرارگيری كانون‌های عمده صنعتی و شغلی وابسته به صنعت که در اين محور تردد دارند، باعث شده است تا محور آزادراه تهران کرج از مهم ترين محورهای مواصلاتی شهری در کشور و از پر ترددترین جاده‌ها در سطح کشورهای منطقه محسوب شود.

تصویر2-13 تعیین محدوده طراحی و همنشینی آن با یکدیگر
ماخذ:(سازمان زیباسازی شهر تهرانwww. zibasazi. ir).

محدوده طراحی در اتوبان تهران کرج
این محدوده باید به نحوی انتخاب می‌شد که با لکه‌ای درشت شهری هم جوار اتوبان ارتباط برقرار می‌کرد. “موقعيت ورودی می بايست در حريم و قلمرو شهر باشد تا تعلق به شهر و تغيير حالت و احساس حضور از حوزه‌ای به حوزه ديگر و رسيدن به حريم تمدن و شهر احساس گردد. همچنين در اين حالت دسترسی به، خدمات و نقاط اصلي شهر آسان‌تر می‌گردد. ” همچنین جهت ایجاد نظرگاه به شهر، توجه به چگونگی شکل‌گیری منظر در محور حرکت به سمت شهر، چگونگی ادراک کاربران در حرکت با سرعت خودرو در آزادراه و چگونگی تعریف محورهای دید و شاخصه‌های ادراک بصری در آن، محدوده آنرا تعریف می‌کنند.
محل طراحی در مسیر اتوبان در محدوده تقاطع اتوبان آزادگان که امتداد آزادراه تهران شمال و به نحوی کمربندی تهران نیز می‌باشد انتخاب شد تا مسافران در دیگر محورهای واصل نیز از تجربه فضای ورودی بهره‌مند شوند. این محل همجوار دو محدوده بزرگ سبز شهری، پارک چیتگر و پارک جنگلی خرگوش دره قرار گرفته است، تا به نحوی با نقش اتصال دهنده آنها را نیز داشته باشد.
 محل مورد نظر از پلی که بعد از آن سیمای شهر تهران مشاهده می‌شود دو کیلومتر فاصله دارد و ارتفاع مطلوب حدود سی وپنج متر از سطح زمین در نظر گرفته شده تا منظره تهران بوضوح قابل مشاهده باشد و با توجه به شیب مجاز، حداقل

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درباره ورودی شهر، استان مازندران، روابط عمومی، توسعه شهر Next Entries تحقیق رایگان درباره ورودی شهر، پست مدرنیسم، توسعه پایدار شهری، توسعه پایدار