تحقیق رایگان درباره ناخودآگاه، افغانستان، آداب و رسوم، امام سجاد

دانلود پایان نامه ارشد

زمان خلفاي اموي که لعن علي عليه‌السلام در معابر رايج بود، ايرانيان اين برنامه را اجرا مي‌کردند و زماني که اين کار توسط عمر بن عبدالعزيز قدغن شد، بعضي از شهرهاي ايران مقاومت کردند و ابوحنيفه که بزرگترين فقيه اهل تسنن است يک ايراني است. مطالعه دين زرتشت و آداب و رسوم آن نشان مي‌دهد که بسياري از آداب و رسوم آن وارد مذهب شيعه شده و از اين طريق تا امروز حفظ شده است. طبيعي است که هر ملتي داراي يک سلسله عقايد و افکار مذهبي يا غير مذهبي است و هنگامي که تغيير عقيده بدهد، قسمتي از عقايد پيشينيش را که در ضميرش باقي مانده است را ناخودآگاه در عقايد جديدش وارد کند، ايرانيان نيز ناخودآگاه برخي از عقايد خويش را با صبغه اسلامي حفظ کردند. مانند پاره‌اي از خرافات مثل پريدن از روي آتش در چهارشنبه آخر سال يا سوگند خوردن به سوي نور (چراغ). اين وظيفة اسلامي است که با مقياسهاي اصولي اسلام، عقايد پاک و خالص اسلامي را از کدورت انديشه‌هاي جاهلي هميشه دور نگه دارند. ادوارد براون گويد: به عقيده ايرانيان حسين بن علي پسر کوچکتر فاطمه دختر پيامبر، شهربانو دختر يزدگرد سوم آخرين پادشاه ساساني را به نکاح خود درآورد بنابراين هر دو فرقه بزرگ شيعه (اماميه و اسماعيليه) نه تنها نماينده حقوق و فضائل خاندان نبوتند بلکه واجد حقوق دو فضائل سلطنت نيز مي‌باشند زيرا نژاد از دو سو دارند. 1- بيت رسالت 2- دودمان ساساني. فرزند حسين بن علي و فرزندانشان از شاهزادگان و منسوب به سلسله ساساني شمرده شده و بدين ترتيب دوام حکومت ايراني تعيين شد و از آن به بعد کلمه “سيد” هم که به اولاد ائمه اطلاق مي‌شد در واقع جانشين کلمه شاهزاده گشته است.
يزدگرد پس از آن که نتوانست در پايتخت مقاومت کند با دربار و حرم سراي خود در حالي که جماعتي کثير بودند و يزدگرد جمعيت را کم مي‌دانست شهر به شهر فرار کرد و پناه جست اگر مردم مي‌خواستند از او حمايت کنند و جلوي مهاجمين را بگيرند قادر بودند، اما او را پناه ندادند تا در خراسان به آسيابي پناه برد و به دست آسياباني يا يکي از مرزداران ايراني کشته شد. چگونه ممکن است که ايراني به خود يزدگرد پناه ندهد ولي اهل بيت پيامبر را به خاطر پيوند با يزدگرد گرامي بدارد. هر ايراني مي‌داند که شهربانو مقام و موقعيتي بالاتر از مادران ساير ائمه که بعضي عرب و بعضي آفريقايي بودند ندارد و هيچ شيعه ايراني يا غير ايراني در دل خود احترام بيشتري نسبت به وي احساس نمي‌کند. از لحاظ تاريخي اصل داستان ازدواج شهربانو با امام حسين و تولد امام سجاد مشکوک است و از ميان همة مورخين تنها يعقوبي جمله‌اي به اين مضمون دارد و ادوارد براون و کريستين سن نيز داستان را مجعول مي‌دانند اگر بر فرض هم ايرانيان اين داستان را جعل کرده باشند حتماً پس از 20سال از اصل واقعه بوده يعني مقارن با استقلال سياسي ايرانيان که در اين صورت از پيدايش مذهب شيعه 200 سال گذشته بود در روايتي از کافي آ‌مده است که دختران يزدگرد را در زمان عمر به مدينه آوردند عمر به توصيه امير‌المومنين عليه‌السلام او را آزاد گذاشت که هر که را که مي‌خواهد انتخاب کند و او حسين بن علي عليه‌السلام را انتخاب کرد ولي اين روايت گذشته از آن با تاريخ تطابق ندارد در سند آن ابراهيم بن اسحاق احمدي نهاوندي و عمرو بن شمر وجود دارد که روايت را غير قابل اعتماد مي‌کنند. اگر احترام ايرانيان نسبت به ائمه به خاطر انتساب شان به خاندان ساساني باشد بايد همين دليل براي خاندان اموي نيز احترام قائل شوند. مثلاً چرا عبيدالله بن زياد نيمه ايراني و مادر او مرجانه تمام ايراني را پست و منفور مي‌شمارند.(همان:34)
4-8- جغرافياي شيعه: بيشتر شيعيان در منطقه خاور ميانه و خليج فارس زندگي مي کنند. در اين منطقه کشوري که هم از نظر کل جمعيت وهم از نظر درصد، بيشترين ميزان را به خود اختصاص داده است، ايران است. به اين ترتيب با نگاهي به نقشه جغرافياي تشيع مشخص مي شود که ايران در قلب قلمروهاي شيعي جهان قرار گرفته است و پيراموني هاي شيعه بسان لايه هايي آنرا احاطه کرده اند. بر اساس آمار، 90 درصد از جمعيت 70 ميليوني ايران را شيعيان تشکيل مي دهند. اين تعداد بيش از40 درصد کل جمعيت شيعيان دنيا است. کشورهاي ديگري که داراي اکثريت جمعيت شيعه و يا اقليت هاي شيعي قابل توجه هستند، عمدتا در اطراف ايران قرار دارند. عراق، آذربايجان، بحرين، عربستان سعودي، افغانستان، پاکستان و … بهترين نمونه ها را به دست مي دهند در دهه هاي اخير تحولات بين المللي موجب شده تا پراکندگي جمعيت شيعيان افزايش خيره کننده اي پيدا کند و زبان هاي رايج تشيع از چهار زبان فارسي، عربي، اردو و ترکي به زبان هاي متعدد افزايش يابد. امروز در کاليفرنياي آمريکا يک ميليون ايراني وجود دارد و در بسياري از کشورهاي اروپايي که نسل سوم آنها امروزه دراين کشورها به عنوان شهروند رسمي و پذيرفته شده حضور دارند، از جمله شيعياني محسوب مي شوند که دامنه حضور شيعيان را در اقصي نقاط جهان پراکنده کرده است. از سوي ديگر اشغال افغانستان، مهاجرت نيروي کار از پاکستان و هند به انگليس و کشورهاي اروپايي، جنگ جهاني دوم، تجارت، تحصيل و جنگ هاي عراق و کشورهاي عربي موجب شد که اين پراکندگي افزايش چشمگيري پيدا کند و شاهد حضور شيعياني که متاسفانه آمار دقيقي هم از آنها نداريم در مناطق مختلف جهان باشيم. متاسفانه هنوز آمار دقيقي از مراکز تشيع در سراسر جهان هم نداريم.(احمدي:4:1389)
4-8-1-خاورميانه: مذهب شيعه از سال 1501 ميلادي يعني با آغاز سلسله صفويه در ايران دين رسمي كشور بوده است. اما با انقلاب اسلامي سال 1979 به رهبري آيت الله خميني (ره)براي نخستين بار در تاريخ روحانيون زمام حكومت كشوري شيعه را به دست گرفتند. بي شك اين مهم ترين رويداد در تاريخ شيعه محسوب مي‌شود. از سوي ديگر، خاورميانه در كنار واقع شدن به عنوان مهد دين اسلام و همچنين اديان ابراهيمي، نه تنها ازمنظر ژئوپليتيك بلكه از منظر قرار گرفتن بر منابع انرژي جهان نيز مورد توجه كشورهاي ديگر به خصوص قدرت هاي استعماري است. از سوي ديگر، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، توجه انديشمندان و دولت‌هاي استعماري و عرب دست نشانده، جمعيت‌هاي شيعي در سراسر جهان را به عنوان عاملي براي تهديد محسوب مي‌كردند و خاورميانه نيز به دليل قرارگرفتن ايران، عراق، بحرين، عربستان، پاكستان و … ديگر كشورهاي مسلمان مورد توجه و رصد كشورها و حكومت‌ها بوده است.(سايت شيعه شناسي)
-تشيع در اردن: پيش از آغاز جنگ در عراق و پناهنده شدن تعدادى از آوارگان و جنگ‏ زدگان شيعه به اردن، کمتر شهروند اردنى از ماهيت اعتقادات تشيع و جايگاه آنان در دين مبين اسلام باخبر بود؛ 97% از مجموع ساکنان کشور 7 ميليونى اردن را مسلمانان اهل سنت تشکيل مى‏دهند و پس از آنان مسيحيان و دروزيان به ترتيب بالاترين ميزان اتباع را در اين کشور دارا هستند. بر اساس آمارهاى رسمى، شيعيان، کمتر از 1 درصد از جمعيت کشور اردن را تشکيل مى‏دهند، هرچند اندک شيعيان عراقى که در اردن زندگى مى‏کنند به واسطه فرار از جنگ و پناهنده شدن در اردن، ميلياردها دلار در اين کشور سرمايه‏گذارى کرده‏اند و باعث شکوفايى اقتصاد اين کشور شده‏اند، اما همواره از سوى دولت به عنوان يک اقليت مذهبى، نگاهى توهين‏ آميز و در بسيارى از مواقع تحقيرآميز به آنان مى‏شود. اهل سنت اردن در قياس با بسيارى از کشورهاى عربى ديگر به‏ويژه کشورهاى حاشيه خليج فارس، بسيار معتدل مى‏باشند و هيچگاه خود را درگير تنش‏هاى مذهبى نکردند تا آن‏که “عبدالله دوم” پادشاه اردن چند سال پيش نسبت به گسترش “هلال شيعى” در کشورش و نيز منطقه خاورميانه هشدار داد و اين سرآغازى بود براى ايجاد حساسيت در ميان اهل سنت اردن نسبت به شيعيان. به عنوان مثال نيروهاى امنيتى اردن در تابستان گذشته شش شهروند شيعه را به اتهام ” ترويج مذهب تشيع و برهم زدن امنيت کشور” دستگير کرده بودند، دولت اردن در کنار برخورد علنى با شعيان، همواره مى‏کوشد تا به شهروندان اين کشور القاء کند که خطر شيعيان کمتر از خطر صهيونيست‏ها نيست.(سايت شيعه شناسي)
-تشيع در يمن:کشور يمن در جنوبي ترين منطقه شبه جزيره عربستان قرار دارد و سرزميني است سبز و خرم. از لحاظ مذهبي حدود 45 درصد جمعيت يمن را پيروان مكتب زيديه تشكيل مى‏دهند در حاليکه اهل سنّت که اغلب شافعي مذهبند 53 درصد و درصد اندکي هم شيعيان اسماعيليه هستند. منطقه يمن در سال1750 ميلادي جزء قلمرو دولت عثماني در آمد و با سقوط امپراتوري عثماني، در سال1934 ميلادي با انعقاد قراردادي با انگلستان به استقلال رسيد. سابقا حكومت يمن در دست اميري بود كه او را امام يمن مي خواندند و او شخصا كشور را اداره مي كرد ولي از سال1962 ميلادي برابر1341 شمسي به جمهوري تبديل شد. يمن، قريب به22 ميليون نفر جمعيت دارد كه30 درصد آنها شيعيان زيدي مذهب مي باشند؛ يعني قريب5/6 ميليون نفر. اين آمار قبلابيشتر بوده؛ يعني در زمان حكومت خود زيدي ها حدود40 درصد بوده است. (همان)
4-8-2-تشيع و آفريقا: سوابق طولاني اسلام در آفريقا به حدي است که آن را به عنوان دين بومي و سنتي اين قاره توصيف مي کنند. زيرا در طول يک قرن بعد از وفات پيامبر (ص)، اسلام در کل شمال آفريقا رايج گشت، پس از آن شاخ آفريقا را در برگرفت و به تدريج به سمت جنوب گسترش يافت. اگر چه اين گسترش در ابتدا از طريق جنگ و نيروي نظامي صورت گرفت اما به تدريج در دوره‌هاي بعد از طريق راه‌هاي تجاري و داد و ستد هاي بازرگاني نفوذ خود را در شرق، غرب و جنوب گسترش داد، اکنون در آفريقا، تقريبا در مناطق شمال مدار استوا، جمعيت عمدتا مسلمان است. اين مناطق از سمت شرق تا غرب امتداد دارد و در بخش هايي از مرکز و جنوب نيز اقليتي از مسلمانان وجود دارند که اين پراکندگي در بخش جنوب شرقي بيشتر است.مسلمانان آفريقا نيز مانند ديگر نقاط جهان داراي فرقه‌‌هاي گوناگون مي‌باشند. اما عمده جمعيت مسلمانان را سني ها تشکيل مي دهند که خود به نحله هاي مختلف تقسيم مي‌شوند. شيعيان نيز در اين قاره پيرواني دارند. در گذشته براي اولين بار شيعيان عرب توانستند در شمال آفريقا دولتي شيعي تأسيس کنند. اين دولت از آنجا پديد آمد که ادريس فرزند عبدالله فرزند حسن المثني فرزند حسن بن علي بن ابي طالب (ع) وقتي توانست خود را از قربانگاه حجاز، نجات دهد، توانست خود را به آفريقاي شمالي برساند و در آنجا توانست سرزميني از آنرا مستقل سازد. اين سرزمين اکنون دو قسمت شده قسمتي از آن را امروز به نام کشور مغرب و قسمت ديگر آن به نام الجزاير خوانده مي شود و در آنجا اولين دولت شيعي را در تاريخ اسلامي تأسيس کرد. اين کار در سال ??? هجري انجام شد. دومين دولت شيعي عربي، دولت فاطميان است. اين فقط بزرگترين دولت شيعي نبود بلکه اگر ميزان عظمت و بزرگي در نگهداري و حفظ علم و ادب و گسترش فرهنگ اسلامي معيار باشد در حقيقت بايد گفت بزرگترين حکومت اسلامي بوده است. مهمترين کشورهاي داراي جمعيت شيعي در آفريقا عبارتند از، سودان، مصر، اتيوپي، تانزانيا و تونس. (همان)
4-8-3-تشيع و آمريكا: اگر بخواهيم درباره شيعيان آمريکا صحبت کنيم، مناسب تر است ابتدا گروه‌هاي شيعه آنجا را معرفي نماييم. به طور خلاصه، گروه هاي شيعيان آمريکا را مي توانيم دو قسم بدانيم: گروهي که اکثريت شيعيان آنجا را تشکيل مي دهند و از کشورهاي ديگر مثل ايران و عراق به آنجا رفته اند؛ گروهي هم که اصلاً آمريکايي هستند؛ مثل سياه پوست‌ها، قوي ترين گروه در ميان شيعيان آمريکا، لبناني‌ها هستند که در “ميشيگان” در “ديترويت” ساکن هستند. معمولاً آمريکايي‌هايي که اصالتا آفريقايي يا سياه پوستند از اين موضوع احساس ناخوشايندي دارند؛ چون آن‌ها يک اقلّيت هستند و براي تجارت و پول به آمريکا نيامده اند؛ برخي از آن ها در آنجا به دنيا آمده اند و به اسلام و بخصوص تشيّع علاقه پيدا کرده اند و به همين دليل، اين موضوع تمام زندگي شان را عوض کرده است. آن ها نمي خواهند فرهنگ خود را نگه دارند، آن ها مي خواهند تشيّع و اسلام را تبليغ کنند، ولي گروه هاي خارجي که به آنجا آمده اند جور

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درباره اعراب مسلمان، رسول اکرم (ص)، مسجد الحرام، شرق شناسان Next Entries تحقیق رایگان درباره خاورشناسان، جمال زاده، افغانستان