تحقیق رایگان درباره شبکه های اجتماعی، تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، فرهنگ ایرانی

دانلود پایان نامه ارشد

رسانه عکسها در وبلاگ ها یا سایت قرار می گیرند و آلبومهای زیادی تشکیل می گردد که در آنها حفظ حریم خصوصی افراد لحاظ شده است.  از نمونههای بارز این رسانه فلیکر43 و فوتوباکت44 می باشد. (Raush, 2011)
انواع بسیار زیاد دیگری از این شبکه ها وجود دارد که هم به دلیل اهمیت کمتر آنها و مشهور نبودن آنها در ایران از اشاره به آنها خودداری می شود.

2-2-5-2 رسانه های اجتماعی داخلی
وقتی بحث از شبکه های اجتماعی در ایران می‌شود، ناگهان «اورکات45»به ذهن می‌آید. اورکاتی که از ۲۲ ژانویه سال ۲۰۰۴ یعنی قبل از فیس‌بوک و توییتر به وجود آمد و بعد از آنها هم‌گویی که از بین رفت! البته نه از بین رفتن به معنای خاموش شدن بلکه به معنای فراموش شدن!
اورکات در ایران داستان خودش را داشت. اولین تجربه عمومی ایرانی‌ها از شبکه‌اجتماعی به معنای امروزی بود. برخی برای تمرین زبان با آن کار می‌کردند و بعضی به دنبال دوست بودند! اورکات در ایران برای قشر فناوری اطلاعات و اینترنت جذاب بود و سریع همه در آن عضو شدند، برخی اولین تجربه ارتباط با افراد خارجی را در اورکات داشتند. به معنای واقعی شبکه بود.
در آگوست ۲۰۰۴ در اورکات از نظر محل اقامت کاربران، به ترتیب ۳ کشور برزیل (۶۹ درصد)، ایالات متحده آمریکا (۱۸ درصد)، و ایران (۶ درصد) در رده‌های بالا قرار داشتند. پس از آن وب‌گاه اورکات از داخل ایران فیلتر شد. در همان زمان چند رسانه های اجتماعی داخلی راه اندازی شد که معروف ترین آنها کلوب میباشد. در زیر به چند مورد از معروفترین آنها میپردازیم :
1. کلوب46:
کلوب در معرفی خود این چنین می نویسد: ” در دنياي امروز وجود ارتباط و تبادل افکار، نظريات، دانش و اطلاعات از جمله نيازهاي انکارناپذير انسانها ميباشد.  توسعه و فراگيري روزافزون اينترنت به واسطه همين نياز شکل گرفته است بطوريکه جوامع بشري بدون دسترسي به فضاي اينترنت عملا با مشکلات عديده ارتباطي و اطلاعاتي مواجه خواهند بود.  سايت اينترنتي کلوب دات کام در تاريخ يکم دي ماه 1383 برپايه نيازهاي امروزي کاربران اينترنتي ايراني راه اندازي شد. تا به عنوان سايتي براي ارتباط ايرانيان و فارسي زبانان جهان بتواند بستري جهت تبادل اطلاعات، نيازها، کالا و خدمات، آشنا شدن با همکاران، دوستان قديمي و… بوجود آورد. 
از ديگر اهداف سايت معرفي امکانات و قابليت هاي موجود و انطباق آنها با مشکلات و نيازهاي مطرح ايرانيان مي باشد تا از اين رهگذر با اقل هزينه ممکن خدمات و اطلاعات درخواستي در اختيار متقاضيان قرار گرفته و موجبات افزايش بهرهوري و کارايي را در سطح اجتماع فراهم نمايد.  اميد است اين سايت بتواند تا ضمن اعتلاي افکار و فرهنگ عمومي، زمينه ساز رشد و ترقي جامعه ايراني در سراسر دنيا گردد. “
2. افسران47:
شبکه های اجتماعی افسران جنگ نرم که به اختصار افسران نامیده می شود در بخش معرفی خود اینگونه نوشته است: با توجه به تأکيدات ويژه رهبر معظم انقلاب نسبت به مقابله با جنگ نرم دشمن و توصيه ايشان مبني بر اينکه «خودتان در مجامع فکري‌تان به دنبال راهکار باشيد»، تصميم گرفتيم تا شبکه افسران را به منظور ايجاد بستر براي هم‌فکري و بيان ديدگاه‌ها، شبکه توزيع براي بيشتر ديده شدن محتواهاي توليدشده، انتشار سريع محتوا، ايده يا اطلاع، بسترسازي براي آزمون ايده‌هاي نو قبل از اجرا، توانمندسازي افسران جوان در مقابله با جنگ نرم دشمن راه‌اندازي کنيم. افسران بستري براي توزيع بهتر، سريعتر و گسترده‌تر محتواهاي توليد شده توسط کاربران شبکه است که طبيعتاً علاقه‌مند هستند مخاطبين بيشتري داشته باشند. از سوي ديگر افسران مي‌تواند مورد توجه کساني قرار بگيرد که سعي دارند با ديدگاه‌ها و نظرات مردم بدون واسطه ارتباط داشته باشند.
3. فیس بوک ایرانیان48 :
این رسانه درباره خود مینویسد: ” فیسبوک ایرانیان برای توسعه علم و فرهنگ و هنر تشکیل و نظر به استقبال مردم عزیز کشور ایران اسلامی از شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک عکس بین المللی اقدام به تاسیس یک شبکه های اجتماعی اشتراک عکس ایرانی مطابق با اخلاقیات و هنجار های مردم ایران زمین نمود.تا جای خالی این گونه شبکه های اجتماعی در فضای مجازی کشور برطرف گردد و کاربران برای بهرهمندی از این گونه امکانات احتیاج به سرویس های بین المللی بیگانه که مغایر با قوانین و هنجارهای ملت جمهوری اسلامی ایران نداشته و در محیطی امن به فعالیت بپردازند.
هدف ما از ایجاد چنین فضایی جز تبادل اندیشه ها، تضارب آراء،تقارب افکار و ارتباطات ایده ها نخواهد بود و این تفکر لازم و ملزوم تئوری “پدیده نو در جامعه نو” می باشد، پس خواسته همه ما اعتلای جامعه با تضارب افکار سالم در این فضای بزرگ اجتماعی است.
4. فیس نما49 :
فیس نما، از سال 1384 با هدف رقابت با شبکه های بیگانه و فراهم آوردن محیطی امن برای کاربران با مدیریت علیرضا قاسم پور تاسیس شد .قاسم پور نقطه قوت فیس نما نسبت به دیگر شبکه های داخلی را حضور اکثر کاربران ایرانی فعال در حوزه شبکه های اجتماعی، امکانات متعدد و رسیدگی سریع به مشکلات کاربران عنوان می کند.
مدت زیادی از بوجود آمدن شبکه های اجتماعی فیس نما نمی گذرد. فیس نما رشد نمایی زیادی داشته و به سرعت به یکی از سایت های پربازدید ایران تبدیل شده است.  رشد فیس نما کاملا غیرعادی و خارج از روال رشد سایت های اینترنتی است که به نظر می رسد یکی از علل آن وجود تبلیغات بازشونده در سایت های پربازدید ایران است. در حال حاضر فیس نما رتبه 10 الکسا ایران را داراست که این موضوع نشان از بازدید بسیار بالای این سایت دارد. به نوشته این شبکه کاربران فیس نما کمی بیش از یک میلیون نفر هستند.
5. هم میهن50 :
از خرداد سال 90 به منظور ایجاد محیطی امن و سالم برای کاربرانی که تمایلی به حضور در شبکه های اجتماعی بیگانه ندارند با مدیریت امیر قاسمی تاسیس گردید. قاسمی، نقطه قوت هم میهن را هماهنگ بودن با فرهنگ ایرانی و اسلامی،کنترل محتوا و سالم سازی محیط تحت نظر 60 مدیر و 6میلیون مخاطب ایرانی عنوان می کند.
6. فارس توییتر51:
فارس توییتر، از سال 1391 با هدف رقابت با شبکه های اجتماعی خارجی و ایجاد محیطی مناسب با فرهنگ ایرانی برای کاربران ایرانی با مدیریت علی اکبر صادقی راه اندازی شد. این شبکه همانطور که از نامش پیداست نوع خدماتش به شبکه معروف توییتر بسیار نزدیک است. صادقی نقطه قوت فارس توییتر را امنیت، سهولت استفاده کاربران عنوان می کند، قاسمی یکی دیگر از نقاط قوت این شبکه نسبت به دیگر شبکه های اجتماعی داخلی به روز کردن صفحه با ارسال پیامک توسط كاربران، عنوان می کند. در آخرین اعلام مدیر این شبکه تعداد کاربران فارس توییتر به مرز 29.000 کاربر رسیده است.
2-3 شبکه های اجتماعی
2-3-1 تعریف شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی به پایگاه های اینترنتی اطلاق می شوند که هدف اولیه از برپایی و خدمات رسانی آنها برقراری ارتباطات و تعاملات اجتماعی است (Loh,2011). می توان این شبکه ها را اجتماعی از مردم در محیط مجازی دانست که علایق و تجارب خود را به اشتراک می گذارند (Miguéns, 2008). درعین حال ممکن است مسائلی همچون نظارت بر ارتباطات میان افراد و کنترل روندهای اجتماعی از اهداف پنهان راه اندازی این گونه پایگاه های اینترنتی قلمداد شود. تحقیقاتی که متمرکز بر تأثیرات شبکه های اجتماعی بر دنیای کسب و کار می باشند، عموماً این شبکه ها را بر حسب نوع و ماهیت ارتباطات از یکدیگر تفکیک میکنند (Pace,2008; Keenan & Shiri, 2009; Shen & Chiou, 2009).
نیکل الیسون52 شبکه های اجتماعی را سرویس ها و خدمات مبتنی بر وب تعریف میکند که به اشخاص اجازه میدهد تا (1) یک پروفایل عمومی یا نیمه عمومی در یک سیستم محدود ایجاد کنند، (2) لیستی از کاربران دیگر که با آنها ارتباط برقرار میکند را تشریح کند، (3) لیست ارتباط های خود و آنهایی که با دیگران در سیستم ارتباط برقرار میکنند را ببیند. (Ellison, 2007)
چیزی که شبکه های اجتماعی را منحصر به فرد میکند این نیست که آنها به اشخاص اجازه میدهد تا با غریبه ها و دیگران ملاقات کنند، بلکه به این دلیل است که کاربران را قادر می سازد تا روابط و شبکه های اجتماعی خود را بیان و در معرض دید قرار دهند. این میتواند منجر به ارتباط بین اشخاصی که در غیر این صورت تمایلی با این کار ندارند میشود، اما این هدف اغلب منظور و مورد نظر نیست و این ملاقات ها به طور مکرر در “روابط پنهان” کسانی که برخی اتصالات آنلاین را به اشتراک میگذارند میتواند اتفاق بیافتد. (Haythornthwaite, 2005)
در بسیاری از شبکه های اجتماعی بزرگ، شرکت کنندگان لزوما دنبال شبکه شدن و یا ملاقات افراد جدید نیستند، بلکه آنها در درجه اول به دنبال برقراری ارتباط با افرادی هستند که بخشی از روابط اجتماعی واقعی آنها هستند، ما آنها را با عنوان سایتهای شبکه های اجتماعی برچسب میزنیم. (Ellison, 2007)

2-3- 2 انواع شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی نیز انواع متفاوتی از لحاظ کاربرد دارند اما به دلیل اینکه شبکه های اجتماعی نوعی از رسانه های اجتماعی محسوب می شود بعضی از انواع شبکه های اجتماعی تشابهاتی نیز با رسانه ها دارند. در زیر به مهمترین شبکه های اجتماعی پرداخته می شود.
1. شبکه های اجتماعی عمومی:
شبکه‌های اجتماعی عمومی، روی موضوع خاصی متمرکز نیست. تاکید این شبکه ها در ارتباط ماندن کاربران آنها با دوستان خود و ارتباط با افراد جدید است. این شبکه ها شما را به عضویت در گروه های مختلف و ارتباط با افرادی که علایق و سلایق مشابه را دارند تشویق می‌کند. به عنوان مثال می توان به شبکه های اجتماعی عمومی فیس‌بوک، های ۵، اورکات و ایرانی به کلوب و فیس‌نما اشاره کرد. شبکه‌های اجتماعی عمومی امروز در کشورها بازارهای بزرگی در اختیار دارند به عنوان مثال شبکه های اجتماعی Qzone در کشور چین رتبه اول بازدید را دارد و فیس‌بوک و سایرین هنوز نتوانسته اند کاربران چینی را از این سایت به طرف خود جذب کنند.
2. شبکه های اجتماعی فیلم و موسیقی:
شبکه‌های اجتماعی فیلم و موسیقی، تمرکز بر ارتباط کاربران با همدیگر و لذت بردن از منافع مشابهی در زمینه فیلم و یا موسیقی دارد. این شبکه‌ها منابع بزرگی برای پیدا کردن اطلاعات کاملی در مورد فیلم مورد علاقه تان، پیدا کردن آهنگ های جدید با چک کردن لیستی از آهنگهای اشتراک گذاشته شده توسط کاربران و یا پخش فیلم، بازی و غیره است.  شبکه‌هایی از این قبیل می توان به LastFM، Flixster، iLike اشاره کرد. هر روز بر تعداد هواداران این شبکه ها افزوده می‌شود. ارتباط فیلم و موسیقی هر روز با شبکه‌های اجتماعی بهتر و نزدیکتر می‌شود و فعالان این عرصه در حال موج سواری از شبکه‌های اجتماعی هستند چون به عنوان ظرفیت به آن نگاه می‌کنند.
3. شبکه های اجتماعی موبایل:
یکی از بزرگترین زمینه های رشد در بازار آنلاین، کاربران تلفن همراه هستند. امروز بیش از نیمی از کاربران فیس بوک از طریق تلفن همراه وارد آن می‌شوند. اما شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه توانایی های بسیار خوبی برای تنظیم جلسات کاری که بی برنامه و به مقتضای وقت انجام نمی شود را دارند. این شبکه ها این قابلیت را به شما میدهند که جلسات کاری خود را بدون حضور در شرکت تنظیم کنید. چند مثال درباره این شبکه ها می توان به، dodgeball،Loopt، Mozes اشاره کرد. رشد شبکه‌های اجتماعی تحت موبایل که بر بستر اپلیکیشن فعالیت می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود چون پلت فرم موبایل (اندروید یا آی او اس) را برای توسعه خود در نظر گرفته‌اند.

4. شبکه های اجتماعی حیوانات خانگی:
آیا فکر می کنید که شبکه های اجتماعی به انسان محدود شده اند؟ بسیاری از شبکه های اجتماعی مختلف از فنر گرفته تا سگ و گربه و غیره وجود دارند و فعال هستند. یکی از همین شبکه‌ها، شبکه پت (Pet) است که  کاربران آن، صاحبان حیوانات خانگی هستند. در این شبکه‌ها می‌توان اطلاعات مفیدی در مورد حیوانهای خانگی بدست آورد یا در گفتگوهای مرتبط با علایقتان شرکت کنید. حتی اگر شما تصمیم به خرید حیوان

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درباره رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، کسب و کار، وب سایت ها Next Entries تحقیق رایگان درباره رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، کسب و کار، بازاریابی