تحقیق رایگان درباره رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، کسب و کار، بازاریابی

دانلود پایان نامه ارشد

مشترک داشته باشد یا روابطی را ایجاد نماید. رسانه های اجتماعی حاضر در این پژوهش شامل شبکه های اجتماعی، بلاگ ها، اشتراک گذاری چندرسانه ای، میکروبلاگ ها، انجمن ها، ویکی ها، رسانه های کسب و کار می باشند.
شبکه های اجتماعی :
شبکه های اجتماعی به پایگاه های اینترنتی اطلاق می شوند که هدف اولیه از برپایی و خدمات رسانی آنها برقراری ارتباطات و تعاملات اجتماعی است (Loh,2011). می توان این شبکه ها را اجتماعی از مردم در محیط مجازی دانست که علایق و تجارب خود را به اشتراک می گذارند (Miguéns, 2008) در این پژوهش شبکه های اجتماعی مورد بررسی شامل فیس بوک ، گوگل پلاس، مای اسپیس ، نینگ می باشند.
بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی:
فرایند جلب توجه جامعه به یک فرد، موضوع یا برند خاص با استفاده از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی است. برنامه‌های بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی معمولا بر ایجاد محتوایی که بتواند ضمن جلب توجه کاربران سایت‌های اجتماعی، آن‌ها را به اشتراک‌گذاری محتوای مورد نظر در رسانه‌های اجتماعی ترغیب کند، متمرکزند. بدین ترتیب پیام شرکت / سازمان / فرد مورد نظر، در قالب یک زنجیره‌ از کاربری به کاربر دیگر منتقل می‌شود.(نعمتی،1393)
کسب و کار:
به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتي از مشغوليت و به طور عام، شامل فعاليت‌هايي است که توليد و خريد کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر مي‌گيرد.(رکابی،1389)
کسب و کار کوچک و متوسط:
کسب و کار های کوچک حسب تعریف وزارت صنایع و معادن و وزارت جهادکشاورزی، SME ها عبارتند از تشکیلات اقتصادی خدماتی و صنعتی منطقه‌ای با کمتر از 50 نفر کارمند، بانک مرکزی ایران فقط مؤسسات دارای کمتر از 10 نفر کارمند را به عنوان SME تعریف می‌کند،اداره آمار ایران فقط بنگاه‌های با کمتر از 10 نفر کارمند را به عنوانSME منظور می‌کند و تمام انواع دیگر بنگاه‌ها را به عنوان مؤسسات تولیدی بزرگ می‌شناسد.

1-۷. جنبه نو بودن پژوهش
در کشور ما متاسفانه آمار دقیقی از نحوه استفاده و کاربرد شبکه های اجتماعی در کسب و کارها وجود ندارد. بویژه کسب و کارهای کوچک که حمایت از آنها می تواند موجب رشد و شکوفایی اقتصادی و اشتغال زایی گردد، می توانند از این ابزارها بسیار منتفع گردند لذا در این تحقیق با جمع آوری آمار و شکل دهی به پروفایل کاربردی این رسانه ها، سعی می شود تا با ارائه سرخطهایی، نظر تصمیم گیران این حوزه به اهمیت و تیم های سیاست گذاری در این حوزه جلب گردد.

فصل دوم: مباني نظري و پیشینه پژوهش

2-1. مقدمه
در این فصل مفاهیمی بررسی می شود که بعضی مواقع معانی آنها یکسان تصور می شود اما در واقع تفاوت هایی با هم دارند از جمله رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی که هر کدام بحث و مفهوم منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه به طور مفصل به توضیح آن می شود. سپس به توصیف مفاهیمی همچون نقش رسانه های اجتماعی در کسب و کار خصوصیات و ویژگی های رسانه های اجتماعی و کاربردهای استفاده از رسانه های اجتماعی و کاردکردهای رسانه های اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرد.

۲-۲. رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی به وضوح جعبه ابزاری قوی برای جذب و نگهداری و توسعه بهتر استعدادهای کسب و کار را به رهبران ارائه و پیشنهاد میدهد. ( Gordon, 2010)
ما در مبحث رسانه های اجتماعی در 6 بخش ابتدا به تعریف رسانه های اجتماعی پرداخته و سپس مفهوم و تاریخچه و کارکرد و ویژگی ها و خصوصیات و انواع رسانه های اجتماعی را به طور مختصر مورد بررسی قرار میدهیم.
2-2-1. تعریف رسانه های اجتماعی
اصطلاح رسانه های اجتماعی به ابزار الکترونیکی نسبتاً ارزان و به طور گستره در دسترس اشاره دارد که هر کس میتواند به اطلاعات دسترسی داشته باشد و آن را منتشر کند، همکاری یا تلاش مشترک داشته باشد یا روابطی را ایجاد نماید.
مانگولد 2و فاولدز3 رسانه های اجتماعی را به عنوان مجموعهای از رسانه های آنلاین دهان به دهان که شامل بلاگها، تالارهای گفتگو، انجمنها و شبکه های اجتماعی است توصیف میکنند. با تمام فنآوریهای تلفن همراه و مبتنی بر وب، رسانه های اجتماعی پلتفرمهای بسیار تعاملی را از طریق گردهم آوردن اشخاص و خلق جوامع ایجاد میکند. افراد و سازمانها از رسانه های اجتماعی برای اشتراکگذاری، همکاری و بحث در مورد محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده میکنند (Mangold, 2009).
آندره کاپلن و مایکل هانلین، رسانه‌های اجتماعی را این گونه تعریف می‌کنند:
“گروهی از برنامه‌های کاربردی4 مبتنی بر اینترنت هستند که با اتکا به امکانات فناورانه وب 2، امکان ایجاد و تبادل محتوای تولید‌ شده بوسیله کاربران را می‌دهند”. (Kaplan, 2010)
خانم میندی مک آدامز5 که از استادان شناخته شده‌ی روزنامه‌نگاری آن‌لاین است در یادداشتی‌ تعریف مورد نظرش از رسانه‌های اجتماعی را به این صورت ارائه می‌دهد:
1. اصطلاح سیستم دیجیتال روش دیگری برای اشاره به رسانه‌هاست. خانم میندی تلاش می کند از واژه دیجیتال استفاده کند چون رسانه‌های اجتماعی را شامل رسانه‌های چاپی، آنالوگ و نحوه‌ی پخش آن‌ها نمی‌داند.
2. کلمه “رسانه” معادل واژه “شبکه” نیست. بنابراین زمانی که ما درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی بحث می‌کنیم، منظورمان متفاوت از وقتی است که درباره‌ی رسانه‌ی اجتماعی حرف می‌زنیم.
3. اگر هیچ لینکی به پروفایلی که به اشتراک گذارنده یک آیتم است وجود نداشته باشد (در واقع اگر پروفایلی نباشد)، ما با رسانه‌‌های اجتماعی سر و کار نداریم. پروفایل مشخصه‌ایست که از طریق آن افراد را دنبال می کنیم یا دنبال نمی‌کنیم، با آن‌ها دوستیم یا نیستیم – به بیان ساده‌تر آن‌ها را در مجموعه خودمان شامل می‌کنیم یا مانع از ورود آن‌ها می‌شویم.
4. منظور از اشتراک‌گذاری در این‌جا به معنی حرکت دو طرفه‌ی اطلاعات است، در مقابل سیستم‌های رسانه‌ای سنتی اخبار که حرکت اطلاعات در آن‌ها یک‌طرفه‌اند.
5. اشتراک‌گذاری اشاره دارد به  یک گروه جهت‌دار، ما اطلاعات را با گروه خودمان به اشتراک می‌گذاریم. حتی اگر آن‌چه به اشتراک گذاشته‌ایم به سرعت از محدوده‌ی گروه خارج شود. در اشتراک‌گذاری انتظار بازخورد وجود دارد.
6. اما اطلاعات، شما ممکن است به جای آن از کلمه‌ی پیام “استاتوس” خبر، یا داده‌ها استفاده کنید. اطلاعات می‌تواند به شکل عکس، صدا، نقشه، سمبل‌ها، ویدیو، و غیره باشد. و البته اطلاعات می‌تواند به صورت متن یا لینک به هر یک از این انواع را نیز شامل شود. (Mindy, 2012)
2-2-2 مفهوم رسانه های اجتماعی
در حالی که بیشتر مردم در مورد وب 2.0صحبت میکنند، رسانه های اجتماعی به ذهن خطور میکند. صدها میلیون از مردم ابزارهایی مثل فیسبوک را به عنوان ابزار اصلی خود برای ارتباط با دوستان، بستگان و به طور فزاینده برای کسب و کار استفاده میکنند. رسانه های اجتماعی و وب2.0 اغلب به صورت اصطلاحات قابل جایگزین با یکدیگر و در واقع رسانه های اجتماعی بزرگترین حوزه در وب2.0 به حساب میآید.( McHaney,2013)
رسانه های اجتماعی فعالیت رسانه های اجتماعی را تسهیل میکند و بر اساس فرض قبلی ما که مردم عمیقاً اجتماعی هستند و نیاز دارند تا با استفاده از صدا، حرکت و زبان نوشتاری تعامل کنند، میباشد. مردم نه تنها به دنبال رسانه های اجتماعی هستند بلکه به آنها به عنوان راهنمای اجتماعی در تصمیم گیری، برنامهریزی و ارتباطات تکیه میکنند. رسانه های اجتماعی انواع متفاوت تعاملات در محیط دیجیتال را با قادر ساختن کاربران به تهیه و جمعآوری و فیلتر و مصرف اطلاعات در شکلهای مختلف پشتیبانی میکند (McHaney, 2013). طرز تفکر وب2.0 این امکان را فراهم میسازد تا مردم بر اساس ذات طبیعی اجتماعی خود به سمت پلتفرمهای دیجیتال جدید حرکت کنند. رسانه های اجتماعی چیزی بیش از فیسبوک6 است. فیس بوک ایجاد و استفاده از شبکه های اجتماعی را تسهیل میکند. شبکه های اجتماعی آنلاین به شکل فضای مجازی که اجتماع مردم اطلاعات را در مورد خودشان و علاقمندی های خود به اشتراک میگذارند ظاهر میشود. این شبکه ها میتواند عمومی و یا محدود به مجموعه دوستان باشند. مردم به شبکه های اجتماعی بوسیله ارسال پیام غیرهمزمان یا استفاده از ابزارهای گفتگو به صحبت یا ارسال پیام میپردازند دسترسی دارند.
کاربران رسانه های اجتماعی میتوانند پیام های چندرسانه ای روی صفحه خود قرار دهند. اعضا پروفایل آنلاینی از زندگی نامه، عکسها، وضعیت کنونی، عادات، علاقمندی ها و اطلاعات دیگر ایجاد میکنند. برای مثال از محبوبترین برنامه های رسانه های اجتماعی می توان به لینکداین7 و مای اسپیس8 اشاره کرد. رسانههای اجتماعی همچنین به عنوان منابع جدید اطلاعات آنلاین، که اطلاعات در خود آن ایجاد شده، آغاز شده، توزیع شده و مورد استفاده مصرف کنندگان برای آموزش یکدیگر در مورد محصولات، نام تجاری، خدمات، شخصیت ها و مسائل مربوط قرار می گیرد، معرفی میشود. (W.McHaney, 2013)
2-2-3 تاریخچه رسانه های اجتماعی
نخستین بار مفهومی با عنوان شبکه‌های اجتماعی اینترنتی با قالب امروزی در سال ۱۹۶۰ اولین بار در دانشگاه ایلی نویز در ایالت متحده امریکا مطرح شد. پس از آن در ۱۹۹۷ نخستین شبکه های اجتماعی اینترنتی به آدرس SixDegrees.com راه‌اندازی شد. این سایت به کاربرانش اجازه ایجاد پروفایل داد تا آنها بتوانند لیستی از دوستان خود ایجاد کنند. در سال 1998 به کاربران خود اجازه داد تا دوستان خود را جستجو کنند. این ویژگیها در ابزارهای قبل از SixDegrees مانند AIM,ICQ نیز وجود داشتند ولی لیست دوستان قابل نمایش نبود،classmats.com به افراد اجازه می داد تا با همکلاسیها یا دانشگاهیان خود مرتبط شوند و در شبکه برای یافتن و ایجاد ارتباط با دوستان خود گشت و گذار کنند اما کاربران قادر به ایجاد پروفایل یا لیستی از دوستان خود نبودند تا اینکه SixDegrees این ویژگیها را با هم ترکیب کرد. این سایت سعی در ارتقای ابزارهای خود داشت اما در آن موفق نشد و بعد از سه سال متوقف شد. (Weinreich,2007)
از سال 1997تا 2001 رسانه ها و شبکه های زیادی ایجاد شد که به کاربران خود اجازه میدادند تا پروفایل شخصی، حرفهای بسازند. کاربران میتوانستند دوستان را در پروفایل شخصی خود داشته باشند بدون اینکه دنبال تأیید برای ایجاد اتصال باشند اما آنها نتوانستند موفقیت خاصی بدست بیاورند، تا اینکه انفجار تجارت در وب سایت‌های اجتماعی در سال ۲۰۰۲ باعث به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی فرنداستر9، اورکات10 و لینکداین شد و باعث شکوفایی قارچ گونه وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در اینترنت شد.
از سال ۲۰۰۱ به بعد شبکه های اجتماعی متفاوتی با کاربری های متنوع ایجاد شد و در واقع موج جدیدی از شبکه های اجتماعی شکل گرفت. به عنوان مثال شبکه Ryze که با هدف تجاری و کسب و کار شکل گرفت و به بزرگترین شبکه خدمات کسب و کار تبدیل شد. پدیدآورنده Ryze میگوید ابتدا او سایت را به دوستان خود معرفی کرد و اولین کاربران آن کسب و کارها و فناوری ارتباطات در سانفرانسیسکو بودند. افراد پشت Tribe.net, Ryze,friedsterبه شدت از لحاظ شخصی و حرفهای به هم آمیخته بودند. آنها معتقد بودند که این سایتها میتوانند یکدیگر را بدون رقابت پشتیبانی کنند (Festa, 2003). در انتها Ryze هرگز نتوانست محبوبیت عمومی بدست آورد. Tribe.net برای کسب جایگاه پرشوری از کاربران رشد یافت، linkedin یکی از قویترین سرویس های کسب وکار شد و friendster یکی از مهمترین رسانه های اجتماعی شد (Chafkin, 2007).
از سال ۲۰۰۲ شبکه های اجتماعی FriendSter، Orkut و LinkedIn برای تکامل Ryze راه اندازی شدند. شبکه FriendSter به عنوان مکمل سایت Ryze شکل گرفت تا با Match.com رقابت کند (Cohen, 2003). این سایت از آنجا که یک امکان جدید را در اختیار کاربران قرار داده بود، کاربران بسیاری را جذب خود کرد و بعد از یک سال، سه میلیون کاربر را از آن خود کرد. این امکان جدید که با استقبال مردم رو به رو شده بود، امکان دوست شدن فرد با چهار نسبت آن طرف تر یعنی دوست دوست دوست دوست های

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درباره رسانه های اجتماعی، کسب و کار، شبکه های اجتماعی، معادلات ساختاری Next Entries تحقیق رایگان درباره شبکه های اجتماعی، تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، فرهنگ ایرانی