تحقیق رایگان درباره رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، کسب و کار، بازاریابی

دانلود پایان نامه ارشد

کنند. سولیس و بریکنریج می نویسند: ” عصر رسانه های اجتماعی نیاز به تلفیق روابط عمومی سنتی و بازاریابی اینترنتی، هوش بازار و وب ادراکی و توانایی گوش دادن و تعامل برقرار کردن بدون صحبت کردن در پیام ها را باید فراهم کند.( Solis, Brian, and Deirdre Breakenridge,2009)
از آنجا که در حال حاضر مؤثر ترین روش های ادغام رسانه های سنتی با اینترنت هدایت بازدیدکنندگان مقالات، تبلیغات، روزنامه ها و تلویزیون به دیدن اطلاعات آنلاین بیشتر است، شرکت ها می توانند پول کمتری صرف رسانه های سنتی خود کنند و بیشتر صرف بازاریابی رسانه های اجتماعی کنند. دومین منفعت این است که رسانه های اجتماعی کسب و کار را در معرض دید قرار می دهد.با حفظ این موارد در ذهن، یک شرکت به طور مؤثر می تواند از اینترنت برای پیشبرد اهداف کسب و کار خود استفاده کند.
از آنجا که استفاده از رسانه های اجتماعی در زمان و هزینه بسیار مؤثر تر از تبلیغات سنتی است، بنابراین نباید به عنوان مشکل برای کسب و کار ها مطرح شود، شرکت هایی که بابت هزینه های اولیه جهت ایجاد و بروز رسانی نگران هستند باید توجه داشته باشند که در حقیقت تبلیغات هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه گذاری است، شرکت هایی که بازاریابی رسانه های اجتماعی به موفقیت دست یافته اند آنرا به عنوان فرصتی برای ارتقای شرکت خود از طریق سرمایه گذاری اولیه می بینند و به آن به عنوان هزینه مشکل ساز نگاه نمیکنند. آنها همچنین به یاد خواهند آورد که تنها از طریق گوش دادن به مخاطبان و سپس ایجاد اهداف ارتباطی استراتژیک به طور مؤثر خواهند توانست به اهداف مصرف کننده مورد نظر خود دست یابند. (Raush, 2011)
ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می گوید« تنها می توانی دو تا از ویژگی های، ارزان و سریع و با کیفیت را داشته باشی اما این در جهان رسانه های اجتماعی درست نیست، اگر شرکت ها زمان کافی صرف کنند نه تنها می توانند به درک درستی برسند بلکه می توانند به طور کارا از ابزارها و تکنیک های رسانه های اجتماعی استفاده کنند. زمانی که شرکت ها اهمیت تاکتیک هایی که در بالا ذکر شد را درک کنند آن ها باید یاد بگیرند که چه ابزارهای رسانه های اجتماعی در دسترس هستند و کدامیک بیشترین کمک برای دستیابی به اهداف سازمان خواهند کرد. با توجه به اینکه ابزار رسانه های اجتماعی زیادی در دسترس هستند یک کسب و کار ممکن است احساس غرق شدن در این ابزارها را داشته باشد که چگونه آن ها می توانند زمان کافی نه تنها برای یادگیری بلکه استفاده مؤثر از همه آنها را داشته باشند، یک سوال متداول این است که کدام یک از سایت ها و ابزارهای رسانه های اجتماعی در بازاریابی کسب و کار مؤثرتر و کاراتر هستند؟ برای پاسخگویی به این سوال باید نگاهی به مطالعه ای که در سال 2009 تحت حمایت اجلاس موفقیت رسانه های اجتماعی انجام شد انداخت چیزی که به تجزیه و تحلیل تقریبا 700 پاسخ دهنده به منظور تعیین اینکه چگونه و چرا بازاریابان از رسانه های اجتماعی برای رشد و ارتقای شرکت خود استفاده کنند پرداخت.
از این مطالعه این نتیجه بدست آمد که توییتر، بلاگ ها، لینکداین و فیس بوک 4 ابزار برقراری رسانه های اجتماعی مورد استفاده توسط بازاریابان هستند. از آنجایی که به نظر می رسد این ابزارها مؤثرترین رسانه های اجتماعی می باشند کسب و کار ها باید شروع به استفاده از این ابزارها کنند. سوال دیگری که پرسیده می شود این است که رسانه های اجتماعی چه منافعی دارند، اجلاس موفقیت رسانه های اجتماعی این موضوع را نیز بررسی کرده است، یکی از منافع اصلی بازاریابی رسانه های اجتماعی کاهش هزینه های کلی بازاریابی است. (Raush, 2011)
همانطور که قبلاً ذکر شد، اگر چیزی فاکتور تغییر پذیری داشته باشد از طریق بازاریابی آنلاین دهان به دهان منتشر خواهد شد. از آنجا که مردم بیشتر به اینکه دوستان آنها چه می گویند توجه می کنند، بررسی دنبال کنندگان و دوستان یک شرکت می تواند قدم بزرگی در راه در معرض دید گذاشتن یک کسب و کار بردارد. منفعت دیگر استفاده از رسانه های اجتماعی برای کسب و کارها رتبه جستجوی بالا، رهبری بیشتر و حتی همکاران و معاملات تجاری جدید می باشد.( Raush , 2011)
2-5-3 چالشهای رسانه های اجتماعی برای کسب و کار
استفاده موثر از رسانه های اجتماعی می تواند فرصت مناسبی برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. اما به تفکر و برنامه ریزی نیاز دارد. حرکت با تحولات سریع در فناوری آنلاین و ابزارهای تعاملی آنلاین میتواند در ارتقای برند ، تقویت پرفایل و شاید حتی برنده شدن در کسب و کار های جدید کمک کند. با این حال نیاز است تا توجه لازم را روی چیزی که کسب و کار قادر است در رسانه های اجتماعی انجام دهد و آنچه را که به طور واقعبینانه انتظار در برگشت آن هست را حفظ کند. ابزار و پلت فرم های رسانه های اجتماعی زیادی وجود دارد بنابراین سخت است بدانید از کجا شروع کنید.
برای کسب و کارهای کوچک نگرانی و مشکل اصلی منابع است. اگر کسی را ندارید تا قادر باشد تا رسانه های اجتماعی را مدیریت کند، می تواند زمان شما را هدر دهد و انحراف بالقوه ای در کسب و کار اصلی شما باشد. بعضی از چالش های اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد شامل:
امید دارید چه چیزی را بوسیله استفاده از رسانه های اجتماعی بدست بیاورید؟
چند ساعت را می توانید به رسانه های اجتماعی اختصاص دهید؟
مؤثرترین پلت فرم ها کدام هستند؟
تلاش می کنید چه چیزی را برای کسب و کار خود بدست آورید؟
در حالی که رسانه های اجتماعی این شانس را می دهند تا برند خود را بشناسانید و وفاداری مشتری را بدست آورید، خطراتی نیز در مشارکت در انجمن های عمومی نیز وجود دارد. داشتن یک ایده واضح و روشن در چگونگی کنترل بازخورد های منفی درباره کسب و کار ضروری است. همچنین نیاز است در مورد چیزی که ارسال می کنید و نحوه ارتباط با مردم در ارائه تصویری حرفه ای و روشن در جهان اطمینان حاصل کنید. نوشتن یک مجموعه قوانین برای اینکه چگونه رسانه های اجتماعی را مدیریت می کنید میتواند در هدایت چالشها کمک کند (Smart, 2013).
2-6 پیشینه تجربی
۲-6-1. پیشینه در داخل کشور
با توجه به بکر بودن این موضوع که چقدر و چگونه سازمان ها و شرکت های ایرانی از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب،لینکداین و گوگل پلاس استفاده می کنند و اینکه در ایران هیچ سابقه ای از این کار در دسترس نیست تنها تعدادی پژوهش در حوزه های دیگر از رابطه شبکه های اجتماعی با قسمتی از صنعت مورد بررسی قرار گرفته است مانند برسی شبکه های اجتماعی و موفقیت سیاست گذاری گردشگری ایران که توسط نادر مظلومی وسید حسین جلالی (1391) انجام شد و در آن نویسندگان معتقدند که شبکه‌های اجتماعی به واسطه تاثیرگذاری روی متغیرهای رفتاری، بر جذب گردشگران خارجی به مقاصد گوناگون نیز تاثیرگذار هستند. در این خصوص می‌توان به تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد، ریسک ادراک‌شده و قصد سفر به عنوان مهم‌ترین مولفه‌ها اشاره کرد.
در پژوهشی، حسین مرزبان و عصمت قلیجان (1388) به بررسی شبکه های اجتماعی و مولفه های تحلیل که در مطالعات شبکه های اجتماعی به کار می روند می پردازد. آنها جنبه هایی از ارتباط که یک شبکه های اجتماعی را شکل می دهند مانند محتوا، جهت و استحکام و همچنین کمیت هایی مثل دامنه، مرکزیت، نقش و غیره را مورد بررسی قرار می دهند. و بعضی از مفاهیم اصلی آنالیز شبکه های اجتماعی را بررسی می کنند.
ردیف
نویسنده و سال
هدف
نتیجه
1-
حمیدضیایی پرور و سید وحید عقیلی(1388)
سنجش میزان نفوذ شبکه های اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی
اغلب کاربران اینترنت در ایران عضو یکی از شبکه های اجتماعی مجازی بوده و در میان این شبکه ها، فیس بوک بیشترین ضریب نفوذ را داشته و همین شبکه بیشترین تأثیر در پوشش اخبار انتخابات 1388 و رخدادهای بعد از آن در ایران داشته است
2-
فاطمه اناری و عاصفه عاصمی و نصرت ریاحی نیا(1392)
بررسی میزان استفاده از ابزارهای شبکه های اجتماعی در به اشتراک گذاری دانش بین کتابداران دانشگاه اصفهان
میزان استفاده کتابداران دانشگاه اصفهان از ابزارهای شبکه های اجتماعی در روند به اشتراک گذاری دانش رو به پایین ارزیابی شده است. ابزارهای ویکی بیشترین استفاده و ابزارهای میکروبلاگ کمترین میزان استفاده را در روند به اشتراک گذاری دانش بین کتابداران این دانشگاه به خود اختصاص داده اند.
3-
هادی خانیکی و محمود بابائی(1390)
فضای سایبر و شبکه های اجتماعی مفهوم و کارکردها
حجم دادوستد، اشتراک گذاری اطلاعات و تعامل در شبکه های اجتماعی سایبرنشان از وقوع تغییرات شگرف در کیفیت و کمیت جریان اطلاعات در جوامع دارد. این جریان اطلاعاتی در شبکه های اجتماعی، با توجه به زمینه های اجتماعی و شرایط گوناگون دیگر، می تواند منشا تغییرات احتمالی باشد.تغییراتی که دریک طیف بسیار گسترده می تواند تعریف شود
4-
مهدی محسنیان راد(1391)
بررسی سه نسل از شبکه های اجتماعی در ایران
زیستگاه مشترک این سه نسل در ایران به مفهوم شبکه های اجتماعی یکپارچه نیست و پیشنهاد نموده که تحولات تعامل سخت افزار و نرم افزاری این سه پاره شبکه در میان خود و بین خود از موضوعات مورد توجه محققان ارتباطات در ایران قرار گیرد
5-
حسین مرزبان و عصمت قلیجان (1388)
بررسی شبکه های اجتماعی و مولفه های تحلیل که در مطالعات شبکه های اجتماعی به کار می روند
آنها جنبه هایی از ارتباط که یک شبکه های اجتماعی را شکل می دهند مانند محتوا، جهت و استحکام و همچنین کمیت هایی مثل دامنه، مرکزیت، نقش و غیره را مورد بررسی قرار می دهند. و بعضی از مفاهیم اصلی آنالیز شبکه های اجتماعی را بررسی می کنند.
6-
محمدرضا زالی و همکارانش (1390)
مطالعه نقش شبکه های اجتماعی در عملکرد کسب وکار بر اساس داده های دیده بان جهانی کار آفرینی در کشورهای ایران، دانمارک و کرواسی
کارآفرینان دانمارکی بیشتر از کارآفرینان دو کشور دیگر کسب وکار خود را با انگیره بهره برداری از فرصت راه اندازی می کنند.
در ادامه تعدادی از پژوهش های انجام شده به صورت جدول ارائه می شود.

جدول2- 1 پیشینه در داخل کشور

۲-6-2. پیشینه در خارج از ایران
در خارج از کشور تحقیقات بیشتری به دلیل نبود موانع فرهنگی و سیاسی در مورد شبکه های اجتماعی انجام شده است و استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود را یکی از بهترین راهها برای کاهش هزینه های خود در جنبه های مختلف از قبیل بازاریابی و بدست آوردن مشتریان جدید،معرفی محصولات و بدست آوردن مزیت رقابتی می دانند.
 Basak Denizci Guillet&Nga Ling Chan (2011) میزانی که بازاریابی رسانه های اجتماعی در صنعت هتل هنگ کنگ استفاده شده است را مورد بررسی قرار داده اند. عملکرد بازاریابی 67 هتل در هنگ کنگ روی 23 سایت رسانه های اجتماعی با توجه به 18 معیار اقتباس شده از مطالعات گذشته مورد بررسی قرار گرفت. (Basak Denizci Guillet,2011&Nga Ling Chan )
Michaela Stelzner (2013) در گزارش سالیانه خود از بازاریابی شبکه های اجتماعی در کسب و کار ها به بحث در مورد ” چه کسی، چه چیزی، چه موقع و چرا” پرداخته است.( Michaela Stelzner,2013)
Davis(2010) نیز در تحقیقی که توسط شرکت Harvard business review انجام داد به این نتیجه رسید که تنها 12درصد سازمان ها اعلام کردند که کاربران اثربخش در رسانه های اجتماعی هستند و همچنین به این نتیجه رسید که بیشتر سازمان ها همچنان در حال جستجو و بررسی برای پیدا کردن بهترین رسانه ای هستند که می تواند برای آنها مزیت رقابتی داشته باشد.
تحقیقات قبلی در مورد رسانه های اجتماعی براهمیت استفاده از آنها در کسب و کار تاکید شده است، که تعداد زیادی از آنها جهان بازاریابی را هدف قرار داده اند(Boyd,2012) مانند پژوهش انجام شده توسط Thackeray،ودیگران(2008) بر ارتقای استراتژی های تبلیغاتی در برنامه های بازاریابی اجتماعی با استفاده از وب 2.0 رسانه های اجتماعی تاکید کرده اند (Thackeray,2008)
در کشورهای اسکاندیناوی، تحقیقات متعددی نیز در مورد

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درباره شبکه های اجتماعی، تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، فرهنگ ایرانی Next Entries تحقیق رایگان درباره رسانه های اجتماعی، کسب و کار، معادلات ساختاری، شبکه های اجتماعی