تحقیق رایگان درباره رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی، کسب و کار، وب سایت ها

دانلود پایان نامه ارشد

ش بود. یک امکان جذاب دیگر این سایت، آیکونی به نام “معروف ترین ها” بود. بعد از مدتی بعضی افراد اقدام به ایجاد پروفایل های جعلی شخصیت های معروف کردند و مشکلات ایجاد شده، کمپانی را مجبور به حذف این آیکون کرد. مشکل دیگر، حجم زیاد کاربران سایت بود که باعث ایجاد مشکلات فنی در سایت شد. در نتیجه محبوبیت این سایت در آمریکا کمرنگ شد اما در همین زمان در کشورهای دیگر به شهرت و محبوبیت بسیاری دست یافت.
از سال ۲۰۰۳ تعداد زیادی شبکه های اجتماعی با کاربری های مختلف به وجود آمد که می خواستند به موفقیت های FriendSter دست پیدا کنند. این سایت ها گاهی کاربران و مخاطبان خاص خود را داشتند. مثل LinkedIn، VisiblePath،Xing که کاربری تجاری و کسب و کار داشتند. شبکه Dogester که کمک می کرد افراد غریبه که علایق مشترک داشتند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شبکه MyChurch که اعضای کلیساهای مسیحی را با هم آشنا می کرد. و MySpace که مهم ترین این شبکه ها بود و هدف ایجاد آن جذب کاربران FriendSter بود که دیگر به آن علاقه ای نداشتند. بنابراین با تبلیغات زیاد از راه های گوناگون دست به جذب کاربران FriendSter زد. نوجوانان، هنرمندان و اهالی موسیقی بیشترین کاربران MySpace بودند. این سایت دارای محبوبیت جهانی شد (گرچه بعضی کشورها مثل هلند و سوئد و لهستان همزمان با این تحولات، شبکه های اجتماعی اختصاصی برای مردم کشور خود ایجاد کردند). MySpace ویژگی ها و امکانات خاص و جذاب و مورد توجهی را ایجاد کرد که در جذب کاربران نقش بسیار مهمی داشت. مهمترین ویژگی MySpace دو آیکون “چه کسی را مایلم ملاقات کنم؟” و “درباره من” است. پروفایل هر فرد هم از دو بخش “علایق” و “جزئیات در مورد فرد” تشکیل شده و امکان آپلود عکس هم در این سایت وجود دارد.
در سال ۲۰۰۴ FriendSter با ۷ میلیون کاربر و MySpace با ۲ میلیون کاربر صاحب بیشترین کاربران در حوزه شبکه های اجتماعی بودند.اکنون MySpace جای خود را به Facebook با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر داده است که امکانات و ویژگی های آن از تمام شبکه های اجتماعی دیگر بیشتر و به روزتر است. Facebook در سال ۲۰۰۴ توسط یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به نام مارک زوکربرگ در خوابگاه دانشگاه راه اندازی شد. این سایت در سال ۲۰۰۶ در دسترس عموم قرار گرفت و قبل از آن به دانشجویان دانشگاه هاروارد اختصاص داشت. در این سال Twitter هم راه اندازی شد.
سال ۲۰۰۶، سال گسترش روز افزون کاربران و بازدیدکنندگان وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بود. در این سال دسترسی عمومی مردم به فیس بوک آزاد شد. زیرا در دو سال قبل، این سایت تنها به صورت پایلوت در دانشگاه هاروارد استفاده می‌شد، همچنین توییتر11 نیز در این سال پا به عرصه وب سایت های اجتماعی گذاشت.
در سال ۲۰۰۸ Facebook با ایجاد صفحات اصلی وب سایت خود به زبان های مختلف، موجب رشد چشمگیر کاربران و کاربری سایت خود شد.
بعد از راه اندازی Facebook، ابتدا اکثر دانشجویان هاروارد و بعد از آن بسیاری از دانشگاهیان ایالات متحده و حالا تمام دانشگاه های معتبر و بزرگترین شرکت های دنیا و بزرگ ترین چهره های جهانی و جمعیت بسیار زیادی از مردم سرتاسر جهان عضو این شبکه های اجتماعی هستند.
علاوه بر این، هنگامی که رسانههای اجتماعی و پدیده های محتوای تولید شده توسط کاربر رشد کرد، وب سایتهای متمرکز بر رسانه های اشتراکگذاری شروع به پیاده سازی ویژگیهای سایت های شبکه های اجتماعی12 و تبدیل شدن به سایتهای SNS کردند که میتوان از فلیکر13 (اشتراکگذاری عکس) Last.FM (عادات موسیقی گوش دادن) و Youtube(اشتراکگذاری ویدئو) نام برد. (Ellison, 2007)

2-2-4 کارکرد و ویژگی های رسانه های اجتماعی
در خصوص مهمترین کارکردهای رسانه های اجتماعی میتوان به یادگیری مطالب جدید، عضویت و فعالیت در گروههای متناسب با سلایق فردی سرگرمی، دوست یابی، کسب اخبار و تشکیل گروههای جدید و مدیریت آنها اشاره کرد که مهمترین اولویت افراد را تشکیل میدهند.
در میان کارکردهای رسانه های اجتماعی، کارکردهای گروهی به صورت ویژهای مدنظر افراد قرار دارد و مدیریت گروههای جدید و عضویت در گروههای موجود و فعالیت در آنها جزو اولویتهای اصلی افراد است؛ بنابراین، کارکردهای گروهی شبکه های اجتماعی اینترنتی از اهمیت ویژهای برخوردار است و افراد با حضور در گروههای مذکور نیازهای اجتماعی خود به ویژه، نیاز به روابط اجتماعی را ارضاء میکنند. شاید اهدافی مانند کاریابی و تجارت الکترونیک برای برخی افراد اولویت داشته باشد، این موضوع همواره یکی از دغدغه ثانویه اعضاست.
در نهایت، همه ی این موارد بیانگر آن است که کارکردهای شبکه های اجتماعی اینترنتی تنها به موضوعات سیاسی که اخیرا در بسیاری از همایشها و نشستهای هماندیشی نظیر همایش مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و نشست هماندیشی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شده است، منحصر نمیشود بلکه این جوامع دارای کارکردهایی وسیعتری مانند کارکردهای اقتصادی و فرهنگی و استفاده در کسب و کار میباشند و توجه به ظرفیت های رسانه های اجتماعی زمینه ای مناسب را برای دسترسی به اهداف رشد و توسعه کشور فراهم آورد؛ به ویژه، نتایج پژوهش کارکرد رسانه های اجتماعی بیانگر این مطلب است که کاربران رسانههای مذکور ترجیح میدهند بیشتر وقت خود را در اوقات فراغت به این دسته از رسانهها اختصاص دهند و طبیعتاً بیشتر تحت تأثیر رسانه های اجتماعی هستند تا سایر رسانهها. (افراسیابی،محمدصادق, 1389)
معمول ترین ویژگی یا خصوصیت رسانه های اجتماعی، در درجه اول دامنه آن است، به طور مثال توانایی در پخش و انتشار پیام ها در بازه زمانی کوتاه است. دومین ویژگی رسانه های اجتماعی در دسترس بودن آن است، در اصل بدان معناست که هر کس میتواند به این رسانه با هزینه بسیار کم دسترسی داشته باشد. سهولت استفاده نیز یکی از عوامل اساسی در رسانه های اجتماعی است. برای مثال راهاندازی یک بلاگ که میتواند مخاطبان زیادی را نیز جذب کند آسانتر از راهاندازی یک کانال تلویزیونی است. طراوت رسانه از لحاظ سرعت به روز رسانی قابل توجه است. به روز رسانی یک وبلاگ یا وب سایت در چند دقیقه انجام میشود حال مقایسه کنید با یک روزنامه یا کتاب. (Bernhard, 2012)

2-2-5 انواع رسانه های اجتماعی
2-2-5-1 رسانه های اجتماعی خارجی
رسانه های اجتماعی در اشکال و عناوین مختلف وجود دارند اما هدف اصلی همه آنها ارتباط و تبادل اطلاعات افراد با یکدیگر است.
1. شبکه های اجتماعی14 :
در این شبکه ها کاربران اجازه دارند تا لیستی از دوستان خود داشته باشند و اجازه اضافه کردن یا کم کردن آنها را داشته باشند. ارسال پیام و به اشتراک گذاری محتوا  و اعلام موافق یا مخالف بودن با محتوا از طریق زدن علامت لایک از دیگر امکانات این شبکه ها می باشد. این شبکه ها بالاترین میزان رشد را نسبت به سایر رسانه های اجتماعی دارد. از معروفترین نمونه های این رسانه می توان به فیس بوک، گوگل پلاس، مای اسپیس و نینگ15 اشاره کرد.
2. میکروبلاگ16:
بلاگ‌نویسی کوچک نوعی وبلاگ نویسی است که به کاربران امکان نوشتن متن‌های کوتاه و منتشر کردن آن را می‌دهد (اغلب ۱۴۰ حرف)، که هم برای نمایش عمومی و هم نمایش به گروه‌های محدود که کاربر آن‌ها را انتخاب کرده‌است، به کار می‌رود. میکروبلاگ کاربران را قادر به تبادل عناصر کوچکی مثل فایل‌های کم حجم و نوشته‌های کوتاه و… می‌کند. به این نوشته‌های کوچک که در میکروبلاگ به اشتراک گذاشته می‌شود، میکروپست می گویند.
آنچه باید در مورد ایجاد پست در میکروبلاگ مورد توجه قرار بگیرد اختصار گویی است مثلا نوشته‌ها را با عناوینی مانند “در چه حالی هستید” و یا “به چه ورزشی علاقه دارید” شروع می‌شود. یکی دیگر از امکاناتی که شبکه‌های اجتماعی میکروبلاگ در اختیار کاربران قرار می‌دهد، امکان ایجاد پست به روش‌های مختلف است، برای مثال از طریق خود سایت یا پست الکترونیک و یا حتی پیام کوتاه امکان ارسال پست وجود دارد.
این پیام‌ها به روش‌های متفاوت تولید می‌شوند. مانند پیام‌های متنی، پیام‌های فوری (مانند پیام‌های فوری یاهو، نامه‌های الکترونیکی یا وب. از سرویسهای میکروبلاگ معروف میتوان از توییتر، آیدنتیکا، تامبلر، جایکو17 و پلارک18 نام برد که معروف ترین آنها توییتر میباشد.

3. بلاگ ها: 19 
عامل و سیستمی که به کمک آن می توان وبلاگ ایجاد کرد، وبلاگ فضایی آنلاین است که در آن مطالب به ترتیب جدیدترین پست ها انتشار می‌یابد. در وبلاگ‌ها امکان دریافت نظرات، مشترک شدن به وسیله ایمیل و یا دنبال کردن مطالب به کمک خبرخوان‌ها (RSS) وجود دارد. برای راه اندازی یک وبلاگ به راحتی می‌توان از سرویس‌های ارائه خدمات وبلاگنویسی استفاده کرد، معروف ترین بلاگهای آزاد برای  علاقه مندان  به وبلاگنویسی عبارت است از: ورود پرس20، تایپ پد21 و بلاگر22، البته این موضوع در ایران فرق می کند و مهمترین بلاگها، بلاگ فا23 و پرشین بلاگ24 می باشند.
4. ویکی ها:25
ویکی اشاره به محتوای ایجاد شده توسط کاربران مختلف، اما در زمان های مختلف و از مکان های مختلف دارد. محتوای ویکی می تواند توسط کاربران مختلف اصلاح و ویرایش شده و ذخیره شود. در این وب سایت ها کاربران عادی اینترنت امکان تولید و ویرایش محتوا را دارند.
ویکی ها برای کارها و پروژه‌های مشارکتی گزینه بسیار مناسبی می‌باشند زیرا افراد این امکان را دارند که از نقاط متفاوتی به صورت تیمی همکاری کنند. معروفترین ویکی، ویکی پدیا26 میباشد که از زبان فارسی نیز پشتیبانی میکند. ویکی پدیا فعالیت خود را در سال ۲۰۰۱ شروع کرده و در حال حاضر ۲٫۵ میلیون مقاله به زبان انگلیسی و بیش از یک میلیون کاربر عضو دارد. نمونه‌های دیگر ویکی می توان به ویکیا،27 ویکی هاو28 ویکی نیوز29 اشاره کرد.
5. اخبار اجتماعی:
رسانه ای که در آن کاربران به اخبار رای می دهند. در این رسانه میتوان به دیگ30 و پاپ یو آر الز31 اشاره کرد.
6. اندازه گیری اجتماعی32:
در این رسانه کیفیت مطالب ارسال شده بررسی میگردد که میتوان به بلاگ پلاس33 اشاره کرد.
7. نشانه گذاری اجتماعی34 :
به کمک این رسانه سایت ها و جستجوها و مواردی از این قبیل سازمان دهی و در جای ویژه ای ذخیره میشوند و با ایجاد نشانه به راحتی قابل دسترس است. این سایتها به کاربران خود اجازه میدهند تا سایت های جذابی را برای خواندن، جستجو و پیدا کنند. نشانهگذاری اجتماعی به کاربران خود این اجازه را میدهد تا گزینه هایی را بر اساس علاقمندی خود انتخاب کنند و برای آنها مرتبط ترین ها، مطالب پر بازدید و با عنوان موضوع جذاب را به ارمغان خواهد آورد. اگر شرکتی تمایل داشته باشد تا سایتش را از طریق نشانهگذاری اجتماعی ارتقا بخشد آنها باید به ویژگیهایی که مطالب ارسالی آنها را بیشتر قابل دیدن خواهد کرد آگاه باشند. از معروف ترین این سایت ها دیگو35 و دل36 میباشد.
8. اشتراک گذاری ویدئو37: 
اشتراکگذاری ویدئو یکی از جدیدترین پدیده ها برای کسب و کارها به عنوان کانالی که برای ایجاد ویدئو کلیپ هایی برای مشاهده توسط مردم، دنبال کردن و اشتراک با دیگران ارسال میشود محسوب می شود. بر طبق اظهارات سولیس38 و بریکنریج39 « کلمات تنها می توانند پیام شرکت را منتقل و حمل کنند اما ویدئو فرصتی برای نمایش محصولات است در حالی که بینندگان را سرگرم میکنند.»( Solis, Brian, and Deirdre Breakenridge,2009)
در این رسانه امکان ارسال ویدئو یا ارائه نظر به صورت کتبی یا به صورت یک ویدئو دیگر وجود دارد. معروف ترین این رسانه یوتیوب40 و ویمو41 می باشد.
9. اشتراک عکس42:
رسانه های اجتماعی اشتراکگذاری عکس نیز مانند اشتراکگذاری ویدئو به کاربران شخصی و کسب و کارها اجازه میدهند تا عکسهای مدنظر خود را به دسته های مختلفی از سایت های متفاوت ارسال کنند، کسب و کارها میتوانند از این سایتها برای منافع خود بوسیله اشتراکگذاری عکسها، دموها و مسائل پشت پرده چیزی که داخل شرکت آنها میگذرد استفاده کنند.  به کمک این

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درباره رسانه های اجتماعی، کسب و کار، شبکه های اجتماعی، معادلات ساختاری Next Entries تحقیق رایگان درباره شبکه های اجتماعی، کسب و کار، رسانه های اجتماعی، واژه نامه