تحقیق رایگان درباره تجارت الکترونیک، استفاده از اینترنت، تجارت الکترونیکی، کانال توزیع

دانلود پایان نامه ارشد

ن عواملی مثل کیفیت، راحتی، ایجاد ارزش و سرگرمی برای مشتریان شود.(پیتادیا 42و شارما43 به نقل از هاکیو و همکاران، 2005)
سهولت کاربرد: باور کاربر نسبت به اینکه تا چه حد استفاده از یک سیستم خاص، بدون دردسر و همراه با راحتی خواهد بود (دیویس44، 1989). سهولت استفاده همچنین در ادبیات مربوط به مفاهیم آنلاین، تحت عنوان قابلیت استفاده یا کارآمدی نیز بیان میشود، که شامل سهولت در ردیابی، سهولت در سفارشدهی، عملکرد جستجو، سرعت دانلود، طرح کلی سایت و سهولت در خرید اینترنتی میباشد (جاتوراویث45، 2007).
قیمت: قیمت از نظرلغوی یعنی سنجش، ارزیابی، اندازه و معیار. قیمت در بازار عبارت است از ارزش مبادله‌ای کالا و خدمت که به صورت واحد پول بیان می‌شود.برای مشتریان حساس به قیمت در بازار،قیمت یک شاخص مهم در ارزیابی ارزش محسوب می شود.برای مشتریان اقتصادی تر معمولا قیمت یک جزء مهم از هزینه است که قیمت را بین محصولات جایگزین مقایسه می نمایند.قیمت مستقیم در خرید الکترونیکی از طریق اینترنت شامل هزینه های خرید سخت افزار و نرم افزار و نیز پرداخت هایی برای اشتراک اینترنت و به روز نمودن می باشد که بدون در نظر گرفتن آن قیمت همان قیمت محصول در بازار سنتی می باشد که جزء ذاتی از ریسک مالی درک شده برای محصول می باشد. (ز.چن و دوبینسکی46 2003)

دانشگاه علامه طباطبایی

فصل دوم: ادبیات تحقیق

2ـ1 مبانی نظری
2-1-1 مقدمه
در زمانهای اخیر اینترنت حجم عظیمی از هیجان را ایجاد کرده، طوریکه توجه رسانه، عموم و بازاریابان را به خود جلب نموده است. دلایل زیادی برای رشد استفاده از اینترنت (نه فقط خرده فروشی) در زمانهای اخیر فراهم است، مانند اندازه آن به عنوان منبع اطلاعات، آسانتر شدن آن برای استفاده کننده، و اینکه روز به روز قابلیت دسترسی به آن افزایش یافته و هزینهاش کاهش میبابد (از اُکاس47 و فِنچ48، 2003). اینترنت سریعترین تکنولوژی در حال رشد در تاریخ بشریت است. از آن زمانی که اینترنت به عنوان یک شبکه شروع به گسترش کرد، توانست به عنوان یک پیوند میان تمامی افراد، کسب و کارها، دانشگاهها و دولت عمل کند (مک کابه، 2001). از سویی تجارت الکترونیک یک سبک جدید تجارت مدرن است که با خرید و فروش اطلاعات، کالا و خدمات از طریق اینترنت مرتبط میباشد. دلیل اصلی این مساله، مقبولیت روزافزون اینترنت است که کسب و کارها را به سرمایهگذاری در حضور آنلاین ترغیب میکند (لیانگ و هوآنگ49، 1998). اما تجارت الکترونیک گران است و بسیاری از شرکتها به سختی منفعتی برای حضور در این عرصه پیدا میکنند. به هر حال خریداران کالا و محصولات جدید احتمالا با خریدارن ثانویه تفاوت میکنند(رونالد و الیزابت گُلداسمیت50، 2002). ماهیت متفاوت تجارت در این عرصه بر کسی پوشیده نیست و این مساله توجه جدی به مطالعه وشناخت بهتر این حوزه جدید از تجارت را میطلبد.
توسعه اینترنت تاثیر شدیدی بر محیط بازاریابی در سطح جهان داشته است. بسیاری از شرکتها برای فروش محصولات و خدمات خود به این منبع عظیم مصرف کننده روی آوردهاند و بسیاری از کسب و کارها دست به توسعه وبسایتهای خود زدهاند تا از این روند رو به رشد عقب نمانند. با توسعه اینترنت و افزایش خریدهای آنلاین، تجارت الکترونیکی به یک روش مرسوم برای مصرفکنندگان و شرکتها برای تجارت از طریق اینترنت درآمد (یون51، 2007).
رشد سریع اینترنت و شبکه گسترده جهانی در دهه 90 تجارت الکترونیکی را به وجود آورد و آینده بسیاری از شرکتها را تضمین نمود (هانگ، 1998). اینترنت بازارهای جدیدی را برای مشتریان و همچنین سازمانها ایجاد کرده است و به جایگزین جدیای برای خرید سنتی تبدیل گردیده است. رشد خرید اینترنتی، نیروی محرکی را برای انجام تحقیقات بیشتر در زمینه رفتار و نگرش مصرفکنندگان در وب و تجارتهای آنلاین فراهم کرده است.
در این بخش از تحقیق برای شکل گیری چارچوب نظری تحقیق ابتدا به بررسی نقش اینترنت و بازاریابی اینترنتی پرداخته و پس از مطالعه رفتار خرید مشتریان، به بررسی پیشینه تحقیقات صورت گرفته در این زمینه پرداخته و در نهایت به ارائه مدل مفهومی تحقیق پرداخته آن را مورد بررسی قرار خواهیم.

2-1-2 اینترنت
اینترنت سریعترین تکنولوژی در حال رشد در تاریخ بشریت است. از آن زمانی که اینترنت به عنوان یک شبکه شروع به گسترش کرد، توانست به عنوان یک پیوندی میان تمامی افراد، کسب و کارها، دانشگاهها و دولت عمل کند. و به همگان در سراسر دنیا این امکان را داد تا صرف نظر از زمان و مکان بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. این ابزار به کاربرانش این اجازه را میدهد تا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند، به کامپیوترهای از راه دور و قابل حمل دسترسی یابند و بتوانند برای یکدیگر نامه الکترونیکی بفرستند. همچنین امکان برقراری گروههای بحث، بازیهای چند نفره و سیستم های ارتباطی (مانند چت) و اطلاعات جهانی و سیستم های جستجو و ارسال اطلاعات، شامل شبکه گسترده جهانی را فراهم آورد. در واقع این نحوه استفاده آسان از شبکه گسترده جهانی است که آن را به سریعترین پدیده در حال رشد تبدیل کرده است (مک کیب52، 2001).
با وجود اینکه پست الکترونیکی و وب گسترده جهانی دو جز اصلی اینترنت به شمار میرود، اخیرا شرکتها از دومی اساسا به عنوان واسطه تبلیغات و اطلاعات استفاده میکنند. هنوز استفاده از وب گسترده جهانی به عنوان کانال توزیع محدود میباشد ولیکن رو به رشد است. جدا از دلایل خوبی که برای شرکتها جهت درنظر گرفتن اینترنت به عنوان واسطه بازاریابی مستقیم وجود دارد (پُئِل و لینیوس53، 1999)، هافمَن54 و نوواک55 (1996) معتقدند که وب گسترده جهانی برخی مزایای خاص را نیز برای مشتریان به عنوان کانال توزیع به ارمغان آورده است:
دسترسی24 ساعته، 7 روز هفته
خرسندی آنی، چراکه کاربران مجبور نیستند قبل از فراهم شدن اطلاعات، مدتی منتظر بمانند
تعاملی بودن، مصرفکننده بر جریان اطلاعات کنترل دارد (پُئِل و لینیوس، 1999).
اینترنت با بیش از 5/1 میلیارد کاربر، به عنوان یک شریک اصلی در تجارت جهانی و ابزاري براي اقتدار و کمال مشتریانش محسوب می گردد. بر اساس گزارش اخیر نیلسن در برخی کشورها خرید اینترتی توسط بیش از 95 درصد از کاربران اینترنت صورت می پذیرد. 99 درصد از کاربران اینترنت در کره جنوبی به صورت بهنگام خرید می کنند و در پشت سر آنها با فاصله اي اندك کاربران آلمان، انگلستان و ژاپن قرار دارند.مصرف کنندگان ایالات متحده در رتبه هشتم این لیست جاي گرفته اند.براساس یک مطالعه ي مشابه،40 درصد ازکل افراد حاضر در شبکه جهانی اینترنت جزء خریداران منظم و پا برجا محسوب می شوند. درحالیکه 85 درصد از کاربران اینترنت حداقل یک خرید بهنگام در ماه، تا انتهاي سال 2007 میلادي انجام داده اند(کنستان تندیس56،2010)
رشد سریع زیر ساختارهای اینترنت فرصتها و روشهایی جدید برای انجام کسب وکار به تمامی جهانیان معرفی کرد. اینترنت دنیا را بدون مرز کرده است. تولیدکنندگان، تجار و مصرفکنندگان در حال حاضر میتوانند به بازارها به طور سریعتری دسترسی پیدا کرده و اطلاعات بیشتری را نسبت به قبل در کمترین زمان ممکن کسب کنند(جاتوراویث، 2007). در کل استفاده از اینترنت میتواند در سه فعالیت اصلی دستهبندی شود: نشر اطلاعات شرکت، اجرای تجارت الکترونیکی و تبادلات کسب و کاری. برجستهترین ویژگی اینترنت عدم نیاز به واسطه است؛ تولیدکنندگان میتوانند کالاهای خود را به طور مستقیم و به آسانی از طریق اینترنت به فروش برسانند (جاتوراویث، 2007).
اینترنت توجه زیادی را از طرف خرده فروشان به عنوان یک بازار مهم با پتانسیلهای بالا به خود جذب کرده است. اینترنت مکانی است که خرده فروشان میتوانند فعالیتهای بازاریابی و فروش خود را به طور کارآمدتر و باصرفهتری به انجام برسانند. اینترنت تمامی انواع رسانههای بازاریابی را که شامل ارتباطات57، معاملات58 و تحویل59 است را در بر میگیرد. اینترنت، به عنوان یک واسطه برای ارتباطات، از طریق در اختیار قرار دادن اطلاعات در رابطه با خردهفروشان، کالاها و خدمات آنان، امکان دسترسی به مصرفکنندگان جهانی را فراهم کرده است (لیو60، 2004). ماهیت تعاملی اینترنت به خرده فروشان این اجازه را میدهد تا بتوانند یک ارتباط دو طرفه و فعال با مشتریانشان داشته باشند تا از آن طریق تصمیمگیری مشتریان را آسانتر کرده و یک ارتباط با ارزش تک به تک با آنها ایجاد کنند (لیو، 2004). اینترنت این امکان را به کاربرانش میدهد تا از طریق آن، سریعتر و به صرفهتر از هر واسطه دیگری، کالا یا خدمت مورد نظر خود را ببینند، سفارش بدهند، فاکتور خود را مشاهده کنند، معامله خود را انجام دهند و حتی در نهایت هزینه آنرا نیز پرداخت کنند. همچنین اینترنت به عنوان یک واسطه، این توانایی را محیا میکند که کالا یا خدمات خاصی را بدون در نظر گرفتن محدودیتهای زمانی و مکانی به مشتری تحویل دهد. در نتیجه اینترنت خرده فروشان و کسب و کارها را با دنیایی از فرصتها و مزایا مواجه کرده و تجارت از طریق اینترنت را برای آنها بسیار جذاب ساخته است. به طوری که بیشتر کسب و کارها آنرا بخشی از استراتژی بازاریابی خود قرار دادهاند (لیو، 2004). به دلیل مزایا و پتانسیل بسیار زیادی که اینترنت داراست، بسیاری از خرده فروشان و کسب و کارها به سمت آن هجوم آورده و به دنبال کشف فرصتهای موجود در بازارهای مجازی افتادهاند. پیشبینیها عنوان میدارند که در آینده خردهفروشان در سراسر دنیا از اینترنت و ساختار جدید کسب و کار در آن استفاده خواهند کرد و حتی جایگزین روشهای سنتی فروش مانند فروشگاههای ثابت خواهد شد (لیو، 2004).
اگر چه استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال خرید در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای غربی گسترش بسیاری پیدا کرده است اما در کشور ما هنوز دوران طفولیت خود را به سر میبرد. تاثیر بالقوه اینترنت بر بازاریابی مصرفکنندگان مقدار قابل توجهی از توجهها را به خود جذب کرده است (هافمن و نوواک، 1996؛ لای و سارواری به نقل از مک کیب، 2001). به طوری که بسیاری از صاحبنظران پیشبینی کردهاند که تا دو دهه دیگر، خرید و فروش الکترونیکی، نیاز به فروشگاههای فیزیکی را از بین خواهند برد (مک کیب، 2001).
در شکل شماره 2-1 به طور اجمالی به عوامل موفقیت و پذیرش اینترنت اشاره شده است:

شکل 2-1:عوامل موفقیت و پذیرش اینترنت،دهقان(1386)

2ـ1ـ2ـ1 ویژگیهای اینترنت
مک کیب (2001) در تحقیق خود 5 ویژگی اصلی اینترنت را برشمرده است. اولین ویژگی آن توانایی اینترنت برای ذخیره سازی مقدار بسیار زیادی از اطلاعات، و فراهم ساختن راههای آسان و کم هزینه برای سازماندهی، جستجو و ارزیابی این اطلاعات است. دوم، پتانسیل آن برای کاهش هزینههای توزیع، و در مورد کالاها و خدمات برمبنای اطلاعات، تامین توزیع لحظهای است. ویژگی سوم آن، موانع ورودی و خروجی نسبتاً کم برای شرکتهاست. چهارم درجه بالای کنش و واکنش متقابل اینترنت است که وسیلهای است برای سازمانها یا افراد، تا بتوانند با یکدیگر بدون توجه به زمان یا فاصله ارتباط برقرار کنند. خصیصه آخر اینترنت، توانایی آن برای جمعآوری اطلاعات مختص مشتریان و شخصیسازی تعاملات با مصرفکنندگان است. کلید اصلیِ درجه بالای کنش و واکنش متقابل اینترنت، و توانایی آن برای شخصیسازی، پتانسیل موجود برای هدف قرار دادن مشتریان به عنوان یک بازار متشکل از یک نفر است. همچنین توانایی برای جمعآوری و به خاطرسپاری پاسخهای هر یک از مشتریان، این امکان را به ما میدهد تا افراد را در آینده هدف قرار دهیم، به طوریکه بتوان واکنشهای منحصر به فرد او را به درستی در نظر گرفت.(مک کیب، 2001)
اينترنت با اين رويكردها كاربردهاي وسيعي را نيز سامان دادكه از آن جمله مي توان به موارد مهم ذيل اشاره كرد:
1ـ ارتباطات به شكل وسيعي دچار تحول شد. از ارتباطات فردي تا گروهي همه در اينترنت قابل تحقق است. گپ زدن، ملاقات از راه دور و خدمات پستي، نمونه هايي از اين فرايند هستند. در حقيقت، مدل

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درباره رفتار خرید، بازاریابی اینترنتی، علامه طباطبایی، تحصیلات تکمیلی Next Entries تحقیق رایگان درباره جستجوی اطلاعات، موتورهای جستجو، بازاریابی الکترونیکی، کالاهای صنعتی