تحقیق رایگان با موضوع دیپلماسی عمومی، مالکیت فکری، سیاست خارجی، حق مالکیت

دانلود پایان نامه ارشد

در اختیار مدیران سنتی و شرکت‌های دولتی قرار گرفته و فاصله علمی – تجربی نسل اول و دوم مدیران دولتی چین را کمرنگ‌تر نماید. در اجرای این برنامه نقش چینی‌های مهاجر و خارج نشین در آشنا کردن مردان صنعتی حزب کمونیست و مدیران شرکت‌های مادر چینی برجسته و روشن است.
1-3- فناوری و مالکیت فکری در چین
امور مربوط به مالکیت فکری در چین توسط دفتر دولتی مالکیت فکری جمهوری خلق چین154 پیگیری می شود. این دفتر که بصورت مستقیم به شورای دولتی وابسته است و دفتر حقوق انحصاری چین نیز نامیده می شود، در سال 1980 برای حفظ حقوق انحصاری بر تولید کالاها تاسیس گشت.
دولت چین به منظور تأمین بر پایبندی خود به حقوق مالکیت فکری 26 آوریل سال 2010 که روز جهانی حق مالکیت فکری نام گرفته است، گزارشی را منتشر نمود و در آن مدعی گشت «با تلاش های بیش از 30 سال گذشته، سازوکار حقوقی برای حفظ حق مالکیت فکری در چین شکل گرفته و وضعیت آن به صورت چشمگیری بهبود یافته است.»
نهادهای دولتی چین معمولاً پس از روز جهانی حق مالکیت فکری بر برگزاری مجمع‌ها و نشست‌هایی، مواضع و اقدامات چین در این زمینه را تشریح و تبلیغ می‌کنند. در هفته تبلیغاتی سال 2010، یک تیم خدماتی متشکل از داوطلبان با هدف حفظ حق مالکیت فکری در شهر پکن تأسیس گشت و در آن حدود 200 داوطلب 18 تا 60 ساله در مناطق مسکونی، با فعالیت هایی چون نمایشگاه های عکس، برگزاری مسابقات و سخنرانی‌ها در این زمینه سعی نمودند تا آگاهی مردم درباره حفظ حق مالکیت فکری افزایش یابد.
2-3- دیپلماسی فناوری در چین
استراتژی اصلی چین در زمینه ی امور علمی و فناوری به صورت عمده در قالب برنامه ملی توسعه علمی و فنی تدوین گشته و براساس این برنامه اولویت های علمی و فناوری این کشور در حال حاضر، پژوهش پایه ای، تحقیقات و توسعه فناوری عالی و جدید، توسعه کشاورزی و صنایع با فنون عالی و جدید و فنون فضانوردی و دفاع ملی تعیین گشته است . جدای از تلاش‌های ملی چین، این کشور در تلاش است تا با اتصال به مراکز علمی جهان و برقرار همکاری‌های بین‌المللی در زمینه علوم و فناوری، از این مراکز به عنوان منابعی برای رشد دانش در داخل بهره گیرد. به این منظور دولت چین به مبادلات و همکاری‌های بین‌المللی علمی و فناوری پرداخته و در فعالیت‌های بین المللی علمی و فناوری مشارکت فعال می‌نماید. در کنار این امر، شمار بسیاری از پژوهشگران چینی را نیز برای تحصیل و شرکت در فعالیت های تحقیقاتی به خارج از کشور اعزام می نماید.
ابزار دیگر دولت چین برای دستیابی به دانش روز مشارکت در فعالیت های علمی بین‌الملل است. ایجاد مؤسسات مشترک تحقیقاتی نیز ابزاری دیگری است که چین برای کسب دانش در عرصه بین‌المللی از آن بهره می‌گیرد. علاوه بر این، مؤسسات پژوهشی علمی و فناوری با همکاری چین و دیگر کشورها برای فعالیت در کشورهای ثالث نیز از برنامه های دولت چین در حوزه‌ی کسب دانش و فناوری است که پارک نوآوری علمی مالیرن با همکاری چین و امریکا نمونه‌ای از این دست فعالیت‌های دولت چین محسوب می‌گردد.

3-3- فناوری و مهاجرت
دولت چین در سال های آغازین حرکت به سوی توسعه و رشد اقتصادی با تشکیل «وزارت چینی های ماوراء بحار» و ده‌ها سازمان و نهاد نیمه دولتی در قالب بخش خصوصی و مردمی (NGO) ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی خود ر ا با چینی های مهاجر و نخبگان کارآزموده آن سوی مرزها برقرار کرد. دستاورد این حرکت، تماس سازمان یافته با چینی های متخصص، نیروهای کارآمد و صاحب تجربه ساکن در شهرک های چینی155 در سراسر جهان بود که در پرتو این سیاست و جذب نخبگان چینی از سایر نقاط جهان، زمینه بهره برداری از 30 میلیون چینی کاردان و آموزش دیده و مجرب آن سوی مرزها فراهم شد. این حرکت توانست به تعاملی دو سویه و موفق تبدیل گردد و مدیریت، ارتباطات، اطلاعات، مهارت و سرمایه چینی های خارج نشین را به بازار چین وارد سازد.
به دنبال حضور گسترده چینی های مقیم خارج، شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های بین‌المللی تشویق گردیدند که سرمایه‌های خود را به چین انتقال دهند و امروزه این شبکه به «حلقه اتصال چین با دنیای صنعتی و کشورهای غربی» تبدیل شده است.
4-3- دیپلماسی و اینترنت ، رقابت در عصر جدید
استفاده از زبان مشترک رایانه ای (پروتکل های TCP/IP) سبب گستردگی و یکپارچگی این شبکه شد اما نخستین چالش در برابر یکسانی این شبکه با موضع گیری چین و روسیه آغاز گشت. این دو کشور با فشاری که بر شرکت ICANN در سال 2007 وارد نمودند، موفق گشتند تا این شرکت را وادار به صدور مجوز استفاده از حروف غیر لاتین در تعیین نام دامنه‌ها و آدرس های اینترنتی نمایند. این حرکت علاوه بر ایجاد امکان دسترسی میلیاردها چینی و روسی به اینترنت و بهبود در ارتباطات و تجارت آنلاین در درون این کشورها، سبب تغییر در چهره ی اینترنت شد که یکی از عمده ترین این تغییرات، از بین رفتن امکان دسترسی به تمامی دامنه های جهان به دلیل تفاوت حروف نام‌های دامنه‌ی آنها است.
به این ترتیب با نوشتن دامنه‌های روسی و چینی تعداد بسیاری از سایت‌ها به دلیل تفاوت زبانی دسترسی جهانی خود را از دست داده‌اند. در این شرایط اگر چین هدایت نام‌های دامنه‌های کشور خود را – که برای تعیین آنها از حروف چینی بهره گرفته می‌شود – به عهده گیرد می‌تواند از سیستم‌های امریکایی استقلال یافته و شهروندان خود را از قسمت بزرگی از اینترنت جدا سازد. در این صورت این تغییر زبان می‌تواند جدا سازی ملی اینترنت را تسریع بخشد و در نهایت کنترل قسمتی از این شبکه به دست امریکا، قسمتی به دست چین و قسمتی دیگر از آن به دست روسیه خواهد افتاد.
5-3- دیپلماسی عمومی نوین در خدمت سیاست خارجی چین
در جهان کنونی دیپلماسی عمومی در قیاس با دیپلماسی سنتی به ابزار مناسب‌تری جهت نفوذ در میان افکار عمومی و افزایش قدرت نرم تبدیل شده است. در این میان سیاستمداران چین با توجه به درک از وجهه بین المللی خود و در تلاش برای بهبود آن تأکید خاصی بر به کارگیری دیپلماسی عمومی دارند. به این ترتیب است که در شرایط کنونی دیپلماسی عمومی تبدیل به بخش نو و مهمی از دیپلماسی چین شده و به همین سبب توجه بسیاری را از جانب دولت و جامعه معطوف به خود داشته است. اما با وجود این اهمیت، به صورت رسمی در ساختار دولتی چین بخش ویژه ای برای دیپلماسی عمومی در نظر گرفته نشده است. با این حال فعالیت های چین در این زمینه در وزارت خارجه چین متمرکز شده است و گروه اطلاع رسانی وزارت خارجه این کشور به عنوان یکی از وظایف خود فعالیت های مربوط به دیپلماسی عمومی این کشور را نیز برعهده دارد.
در کنار این بخش از وزارت خارجه ی چین، در سال 2010 این کشور اقدام به تأسیس مرکز مطالعات دیپلماسی عمومی نموده است. این مرکز که در دانشگاه مطالعات استراتژیک پکن ایجاد گشته، نخستین موسسه تحقیقاتی تخصصی دیپلماسی عمومی در چین محسوب می شود که پنج کارکرد عملیاتی برای آن تعریف شده است. نخست، مرکز تحقیقات دیپلماسی عمومی مرکز اصلی تحقیقات دانشگاهی در عرصه دیپلماسی عمومی به شمار می آید. دوم، این مرکز تبدیل به یک نهاد استراتژیک برای ارائه مشورت به حزب کمونیست و دولت در حوزه دیپلماسی عمومی خواهد شد. سوم، تربیت نیروی انسانی در حوزه ی دیپلماسی عمومی و روابط بین‌الملل. چهارم، فعالیت به عنوان یک طرح مبادلات دانشگاهی و تأمین منابع لازم برای تحقیقات دیپلماسی عمومی چین و پنجم، مرکز تحقیقات دیپلماسی عمومی تبدیل به نماد دانشگاه مطالعات خارجی پکن خواهد شد.
در کنار تأسیس این مرکز مطالعاتی، چین در تلاش برآمد تا «نخستین مجمع بین المللی دیپلماسی عمومی» را با عنوان «سومین مجمع دیپلمات ها» در 11 سپتامبر 2010 در پکن برگزار نماید. در این مجمع بین المللی، با تمرکز بر دیپلماسی عمومی در حوزه های موضوعی چون «ارتباطات، مشارکت، مسئولیت پذیری و عمل» مباحثه و گفتگو خواهد شد.
امروزه چین از ابزارهای دیپلماتیک و حتی آموزشی برای تقویت قدرت نرم خود و ارائه چهره ای مناسب تر از این کشور در جهان استفاده می نماید.
دراین راستا چین بر «مفهوم برآمدن صلح آمیز قدرت جهانی» خود تأکید دارد.
مقام‌های چینی برای تقویت قدرت نرم این کشور و در چارچوب برنامه‌های دیپلماسی عمومی خود کمک‌های مالی در اختیار برخی کشورهای منطقه و جهان قرار داده‌اند که مهم‌ترین آن کمک‌های چین به کشورهای آفریقایی است. چین همچنین برنامه‌های فضایی گسترده‌ای را دنبال می‌کند و مقام‌های چینی معتقدند موفقیت در این برنامه‌ها به تقویت قدرت نرم چین علاوه بر توان فناوری آن کمک می کند.
در نهایت باید اشاره شود که در مجموع مطالعه‌ مورد چین نیز نشان می‌دهد که پویایی میان سه ضلع مثلث مفهومی فناوری، قدرت نرم و دیپلماسی، انحصار به کشورهای صنعتی و توسعه نیافته و در واقع تجربه‌ی این کشور نشان می‌دهد که مدیریت بهینه این مثلث مفهومی توانسته جایگاه بین المللی آن را ارتقا بخشد.
4- دیپلماسی و قدرت نرم در روسیه
اصطلاح «دیپلماسی عمومی» طی سال ‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری در سیاست بین ‌الملل به گوش می‌ رسد. در شرایط حاضر، به تبع تغییرات شتابان در نظام بین‌الملل، نقش‌ یابی مولفه ‌ها و بازیگران جدید در روندهای بین‌ المللی و تالی آن، ضرورت به کارگیری ابزارها و سازوکار‌های جدید برای تأمین منافع، اهمیت دیپلماسی عمومی نیز دوچندان شده و این حوزه در ارتباطی تنگاتنگ با «قدرت نرم» و «جنگ نرم به عنصر مهمی در سیاست خارجی کشورها تبدیل شده است.
 روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و هرچند در این زمینه کارنامه چندان موفقی نداشته، اما طی سال‌ های اخیر برای تقویت چهره خود در عرصه بین‌ الملل و خصوصاً مقابله با «جنگ نرم» غرب، دیپلماسی عمومی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. تقویت و توجه بیشتر به رسانه‌ های بین‌ المللی روسیه (خصوصاً انگلیسی زبان)، تقویت و حمایت از نهادهای غیردولتی روسی فعال در عرصه بین‌ المللی و برگزاری نشست‌ های مختلف در قالب‌ های مختلف در روسیه یا خارج از این کشور با شرکت میهمانان خارجی از جمله این اقدامات است.
در همین راستا، بنیاد گورچاکوف روسیه که مورد حمایت وزارت خارجه این کشور است با برگزاری نشستها و گفتگوههای در سطح بین المللی به پیشبرد این روند کمکهای بسیاری نموده است. طی این نشستها مسائل مختلف سیاست خارجی روسیه از کلیات این حوزه تا مباحث جاری از جمله چالش ‌های سیاست خارجی روسیه، تقابل مسکو با غرب، تحریم ‌ها علیه روسیه، تنش‌ ها در اوکراین، همگرایی در اوراسیا، شرق‌ گرایی در سیاست خارجی روسیه، مسائل افغانستان و خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
هرچند در این نشست‌ ها مباحث تخصصی سیاست خارجی روسیه مطرح می شود، اما رویکرد اصلی بنیاد گورچاکوف تلاش برای تقویت «دیپلماسی عمومی» این کشور بود. در همین راستا، نکته مهمی که در این نشست قابل تأمل به نظر ‌می‌ رسید و مثال آن در ایران وجود ندارد، دعوت از نمایندگان کشورهای مختلف منطقه با دیدگاه ‌های مختلف بود که بعضاً برخی از این کشورها از جمله اوکراین، گرجستان، کشورهای اروپای شرقی و بالتیک هم‌ اکنون رابطه خوبی با روسیه ندارند.
به‌رغم این نگاه نسبتاً «خوش‌ خیم»تر و به‌ رغم تلاش‌ های صورت گرفته طی سال‌ های اخیر، روسیه توفیق چندان زیادی در حوزه دیپلماسی عمومی نداشته و خصوصاً بعد از بحران اوکراین و جنگ اطلاعاتی غرب علیه مسکو، تصویر این کشور در منطقه و عرصه بین‌ الملل بیش از پیش خدشه‌دار شده است. یکی از موانع مهم در پیشبرد «دیپلماسی عمومی» و قدرت نرم روسیه، ذهنیت همچنان «سخت‌انگار» دولت‌ مردان کرملین است. به نحوی که آنها همچون الکساندر سوم که مهم‌ترین شریک و ابزار روسیه در عرصه بین ‌الملل را« ناوگان دریایی» این کشور‌ می‌ دانست، مولفه ‌های «سخت» قدرت را همچنان مهم‌ تر از عناصر «نرم» از جمله حوزه دیپلماسی عمومی ‌می‌ دانند.
اساساً روسیه با مفهوم «قدرت نرم» مشکل دارد و این ترکیب را متناقض‌ می‌داند. چرا که به اعتقاد او، قدرت ماهیتاً «سخت» است و صفت «نرم» نقض ماهیت موصوف یعنی

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان با موضوع دیپلماسی عمومی، ایالات متحده، وزارت خارجه، سیاست خارجی Next Entries تحقیق رایگان با موضوع بازدارندگی، علم و فناوری، سیاست خارجی، دیپلماسی عمومی