تحقیق رایگان با موضوع دیپلماسی عمومی، ایالات متحده، وزارت خارجه، سیاست خارجی

دانلود پایان نامه ارشد

كنترل اتباع ساير كشورها به كار مي‌رود. شيوه‌هايي كه از سوي ديگر دولت‌ها به صورت الگو مورد پيروي قرار گرفتند
از ديگر كاربردهاي فناوري در مسايل مرتبط با كنترل بيگانگان مسأله‌ي بازرسي توسط اشعه ايكس مي‌باشد. با افزايش تهديدات تروريستي در فرودگاه‌هاي ايالات متحده، اين كشور براي كنترل افراد در كنار بازرسي بدني ساده از دستگاه‌هاي ويژه‌ي اسكن بدن با اشعه‌ ايكس استفاده مي‌كند كه مي‌توان اين موضوع را ورود فناوري به اين عرصه دانست.
1.4. فناوري، ديپلماسي و مديريت اينترنت
اين مساله كه چه كشور، شركت يا نهادي كنترل موثر بر فضاي مجازي را دارد، با توجه به ويژگي‌هاي اين پديده، پاسخ روشني ندارد چرا كه اينترنت شامل گروهي از موافقت نامه‌ها ميان جوامع رايانه‌اي، سرورهاي بي شمار و كابل‌ها است كه بيشتر آنها در خفا قرار دارند. اما از نظر برتري توانايي در كنترل شبكه مي‌توان از شركت اينترنتي ICANN در كاليفرنيا نام برد. اين شركت سازماني است كه تعداد آدرس‌هاي آنلاين يا نام‌هاي دامنه را به همراه پسوندهاي آنان از قبيل com. متعادل مي‌سازد. اهميت اين شركت در كنترل اينترنت و نفوذ آمريكا در هماهنگي جهاني آن، سبب شده تا كشورهايي چون روسيه، چين و برخي از كشورهاي اروپا به صورت مداوم از اين موضوع ابراز نگراني نمايند. به گفته يكي از مديران منطقه‌اي شركت ICANN، آمريكا نقشي متفاوت از نقش ديگر كشورها در زمينه اينترنت دارد. به بياني ديگر در صورتي كه هر كشوري قصد تغيير جنبه‌هاي مختلف دامنه خود را داشته باشد، اين تغييرات بايد توسط وزارت بازرگاني آمريكا مورد كنترل و تأييد قرار گيرد. عمليات اجرايي چنين تغييراتي نيز توسط شركت آمريكايي Verisign صورت خواهد گرفت و به همين دليل كشورهاي بزرگ جهان به اين امر كه آمريكا عملاً در حضور كشورهاي مختلف در اين شبكه نقش تعيين كننده‌اي دارد اعتراض دارند.
در حال حاضر هسته‌هاي اصلي تأسيسات اينترنت شامل كامپيوترهايي با عملكرد بالا، سيستم‌هاي اپراتور، فناوري‌هاي «پايگاه داده»132 و اطلاعات از سوي شركت‌هاي بزرگ فناوري اطلاعات (IT) آمريكا هدايت مي‌شوند. جداي از اين امر بيش از 92.3 درصد از كامپيوترهاي شخصي در سراسر جهان و حدود 80.4 درصد از سوپر كامپيوترها از چيپ‌هاي «شركت اينتل» استفاده مي‌كنند. همچنين 91.8 درصد از كامپيوترهاي شخصي از سيستم‌هاي عامل شركت مايكروسافت استفاده مي‌كنند و 98 درصد از خطوط فناوري سِرورها تحت كنترل شركت Hewlett – Packard , IBM است. همچنين 89.7 درصد از نرم افزارهاي «پايگاه داده‌ها» توسط شركت‌هاي Oracle و مايكروسافت كنترل مي‌شود.
آمريكا پس از كنترل تأسيسات زيربنايي اينترنت و همچنين سيستم‌هاي سخت افزارها، اكنون به كنترل مطالب منتشر شده در اينترنت گرايش پيدا كرده است. دولت آمريكا در راستاي كنترل گسترده اينترنت با استفاده از غول‌هاي آي.‌تي خود براي ايجاد يك شبكه گسترده جهاني اينترنت حركت مي‌كند كه واشنگتن بتواند در آن دخل و تصرف كند و به طور كامل تحت كنترل خود باشد. به همين دليل است كه دولت آمريكا فعالانه در راستاي شركت دادن غول‌هاي آي.تي خود در شبكه كنترل محتواي اينترنت گام بر مي‌دارد.
با به قدرت رسيدن باراك اوباما ارزيابي‌هاي نويني از تهديدات ايالات متحده در فضاي مجازي انجام گرفت و در پي اين ارزيابي بود كه در سال 2009، واشنگتن تهديد عليه اينترنت را يكي از مهمترين تهديدات اقتصادي و نظامي عليه ايالات متحده اعلام نمود. استراتژي امنيت شبكه دولت اوباما، بر ايجاد تمهيدات فني لازم براي مقابله با حملات هكرها و ساير تهديدات در فضاي مجازي استوار شده است. در تداوم اين نگرش، در سند استراتژي امنيت ملي اوباما كه در مه 2010 منتشر گشت، بخش عمده‌اي به امنيت فضاي سايبر اختصاص يافته است.
1.6. ديپلماسي، فناوري و محيط زيست
ساختاري كه در وزارت خارجه‌ آمريكا براي رسيدگي به امور زيست محيطي طراحي شده، اداره امور بين‌المللي زيست محيطي و علمي و اقيانوس‌ها133 است كه اين اداره زير نظر معاونت امور جهاني و دموكراسي134 وزارت امور خارجه آمريكا فعاليت مي‌نمايد. اين اداره داراي بخش‌ها و دفاتر تخصصي شامل هيئت مديره اقيانوس‌ها و ماهيگيري، دفتر حفاظت دريايي، دفتر امور اقيانوس‌ها و قطب، دفتر سياست زيست محيطي، دفتر حفاظت از منابع طبيعي و بوم شناسي، دفتر تغييرات آب و هوايي جهاني، دفتر دفاع بيولوژيك و سلامت جهاني، دفتر فناوري پيشرفته و فضا و دفتر همكاري علوم و فناوري مي‌باشد.
دفتر سياست زيست محيطي از بخشي از ساختار كلي حفاظت محيط زيست آمريكا است كه به منظور برخورد با تهديدهاي زيست محيطي تشكل شده و با ديگر سازمان‌هاي دولتي همكاري مي‌كند. هدف از تشكيل اين نهاد، جلب همكاري‌هاي جهاني، منطقه‌اي و دو جانبه براي حل مشكلات زيست محيطي از طريق ديپلماسي است. نهاد ديگري كه در وزارت خارجه‌ ايالات متحده‌ آمريكا ايجاد شده و به موضوع خاصي در حوزه‌ مسايل زيست محيطي مي‌پردازد، دفتر تغييرات آب و هوايي جهاني است كه مسئول پي‌گيري مذاكرات و مسائل مرتبط با امور ديپلماتيك در حوزه تغييرات آب و هوايي است، انجام كارشناسي و مشاوره در حوزه‌ تغييرات آب و هوايي نيز در حوزه‌ وظايف اين نهاد تعريف شده است.
بنابراین می توان گفت پيوند ميان فناوري، ديپلماسي و قدرت نرم نه فقط ذات و طبيعت ديپلماسي را دگرگون كرده است بلکه به پيدايش و خلق سازمان‌هاي پيوند زننده‌ فناوري و ديپلماسي در اجراي سياست خارجي ايالات متحده‌ آمريكا منجر گشته است.
1.7. فناوري، ديپلماسي و دفاع بيولوژيك
در ايالات متحده، با توجه به تهديداتي كه اين كشور از زاويه‌ حملات ميكروبي احساس مي‌نمايد، بيش از يك دهه است كه در قالب مبارزه با بيوتروريسم اقدامات بسياري انجام گرفته است. در اين رابطه مي‌تواند به سند استراتژي امنيت ملي آمريكا منتشر شده در 27 مه 2010 اشاره كرد. در اين سند تحت عنوان مقابله با تهديدهاي بيولوژيكي، ارزيابي امنيتي آمريكا اين است كه «تهديد بيولوژيك و به كارگيري مواد بيولوژيكي به صورت سهوي يا عمدي عليه اماكن و اتباع ايالات متحده‌ي آمريكا و در كنار آن گسترش يافتن بيماري‌ها در لیست اولویت‌های امنیتی این کشور قرار گرفته و دولت این کشور باید در چارچوب های ملی و بین المللی به دنبال یافتن راه های مقابله با آنها باشد.»
در چارچوب فعالیت های ملی ایالات متحده ی آمریکا با هزینه ای 450 میلیون دلاری در تلاش برای ساخت موسسه ای بسیار پیشرفته در زمینه تحقیقات برای مقابله با خطرات بیولوژیکی است. در چارچوب فعالیت‌های بین‌المللی نیز این کشور به دنبال آن است که با افزایش کنترل و نظارت بر فناوری‌هایی با کاربری دوگانه، امکان دسترسی گروه های تروریستی و یا دشمنان ایالات متحده را به این فناوری ها محدود نماید.
2. شیوه های نوین دیپلماسی در دنیای جدید
در بیان شیوه های نوین دیپلماسی در عصر دانش و اطلاعات از دیپلماسی عمومی، دیپلماسی رسانه ای و سایبر دیپلماسی یاد شد. در ادامه تلاش می شود تا چگونگی استفاده از این شیوه‌ها در دیپلماسی ایالات متحده شرح و تفسیر داده شود و برای آغاز این مبحث، نخست دیپلماسی عمومی ایالات متحده مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
2.1. دیپلماسی عمومی امریکا در عصر جدید
دیپلماسی عمومی ایالات متحده امریکا عرصه ای است که در آن می توان تاثیر تحول فناوری و به کارگیری آن را در حوزه دیپلماسی به وضوح مشاهده کرد. سیر تحول این شیوه اعمال سیاست خارجی نشان می دهد که چگونه می توان ابزارهای ارتباط جمعی را برای کسب قدرت و منافع ملی به کار گرفت و چگونه تحول این ابزارها در اثر تغییرات فناورانه می تواند بر صورت و معنای دیپلماسی عمومی مؤثر باشد.
پیش از آغاز بحث دیپلماسی عمومی باید اشاره شود که برای دوره ای طولانی محوریت سیاست بین الملل، رقابت برای کسب قدرت از نوع سخت افزاری آن بوده و سیاست خارجی و دیپلماسی کشورها ابزاری به شمار می آمده تا آنها قدرت خود را به نمایش گذارند و یا در رابطه با دیگران آن را کسب و تحصیل نمایند. الگوی رفتاری دولت ایالات متحده امریکا نیز از این چارچوب خارج نبوده و در طول تاریخ این کشور – از استقلال تاکنون – چنین الگویی قابل مشاهده و ارزیابی است. اما یکی از دلایلی که موجب تغییر اندکی در این الگو شد، تحول قدرت در عرصه ی بین الملل و پیوند آن با ساخت های اندیشه ای است.
دیپلماسی عمومی امریکا راهی برای کسب و گسترش این صورت نو از قدرت به شمار می آمد. با این وجود تحولات بعد از جنگ جهانی دوم جهانی به پیشتازی این کشور در این حوزه انجامید. پیشینه ی اقدامات ایالات متحده در این حوزه به سال 1917 باز می گردد؛ یعنی زمانی که رییس جمهور وودرو ویلسون135 فرمان تاسیس کمیته ی اطلاعات عمومی136 را به ریاست یک روزنامه نگار به نام جرج کریل137 صادر کرد. این نهاد، به تاسیس یک خبرگذاری دولتی، تهیه بروشورهایی با نام مژده امریکایی و برگزاری تورهای تبلیغاتی اقدام کرد. فعالیت این کمیته در سال های پس از جنگ نخست جهانی و در حین جنگ به اندازه ای سوء ظن ایجاد کرد که در فاصله کمی بعد از پایان جنگ و برقراری صلح، فعالیت این کمیته تعطیل شد.
پس از جنگ جهانی اول، نخستین اثر فناوری بر دیپلماسی ایالات متحده آشکار شد، ظهور فرستنده – گیرنده های تجاری رادیویی در دهه ی 1920 عاملی شد تا دولت ایالات متحده به فکر استفاده از این امکان جدید افتد.
ورود به جنگ یکی از مهمترین عواملی به شمار می آمد که ایالات متحده را به سوی استفاده از برنامه های خبری تبلیغی در جهت اهداف خود سوق می داد. جنگ جهانی دوم، زمینه را برای سیر تحولآتی دیپلماسی عمومی و عملیات نفوذ استراتژیک فراهم کرد. نکته قابل توجه در این میان این است که در آن مقطع زمانی، هیچ بخش سازماندهی شده ای برای تبلیغات جنگی و ارایه اطلاعات وجود نداشت و همان گونه که اشاره شد، تنها بخشی در وزارت خارجه به امور اطلاع رسانی به امریکای لاتین اختصاص یافته بود.
دولت امریکا در یازدهم ژوئن 1942، یعنی به فاصله کمتر از یک سال، اداره هماهنگ کننده اطلاعات را منحل و دو سازمان جدید را جایگزین آن نمود. این سازمان های جدید عبارت بودند از اداره اطلاعات جنگ138 و اداره سرویس های استراتژیک نیروهای مسلح139 که اداره نخست مسئولیت انجام تبلیغات جنگی و دیگری، وظیفه انجام عملیات ویژه را برعهده داشت.140 تقسیم وظایف میان این دو سازمان به گونه ای بود که اداره اطلاعات جنگ، وظیفه ی انتشار اخبار رسمی درباره جنگ و تبلیغات جنگی آشکار را در داخل کشور برعهده داشته و اداره سرویس های استراتژیک نیروهای مسلح نیز، مأموریت هماهنگی و هدایت عملیات مخفی و از جمله تبلیغات جنگی پنهان را یافت.
تجربه‌‌ی تاثیر عمیق استفاده از ابزارهای ارتباطی برای پیش برد اهداف در طول جنگ موجب شد تا این شیوه به روش‌هایی متداول برای اجرای سیاست خارجی این کشور نیز بدل گردد.
به طور کلی دیپلماسی عمومی امریکا در دوران جنگ سرد به زعم برخی تحلیلگران غرب یکی از دلایل پیروزی بلوک غرب بر بلوک شرق دانسته می شود. به ویژه که برخی کارشناسان بر این عقیده اند که هزینه تأثیرگذاری بر افکار عمومی کشورهای مورد نظر بسیار کمتر از هزینه های نظامی و یا دیپلماسی سنتی است و با وجود زمان بر بودن، نتایج بسیار پرباری را برای مقام های امریکایی در پی داشته است.
از همان آغاز گرایش های مختلفی در میان سیاستگذاران ایالات متحده درباره آن چه که می بایست در فرآیند دیپلماسی عمومی به مردم سایر کشورها عرضه گردد، اختلاف نظر و چالش بود. گروهی بر آن بودند که وظیفه ی دیپلماسی عمومی تنها ارایه اطلاعات است. اطلاعاتی که به مخاطب این امکان را دهد تا تصویری روشن و دقیق از واقعیت ایالات متحده را داشته باشد که بر آن مبنا بتواند به قضاوت خود درباره این کشور و ملت آن شکل دهد. گروه دوم کسانی بودند که تنها ارایه اطلاعات را هدف دیپلماسی عمومی نمی‌دانستند چرا که بر این نکته تأکید می‌کردند که آن چه در فرآیند دیپلماسی عمومی می بایست به مخاطب عرضه گردد، فرهنگ و ارزش های امریکایی است.
اما جدای از این رویکردها، برای

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان با موضوع وزارت خارجه، سازمان ملل متحد، سازمان ملل، وزارت امور خارجه Next Entries تحقیق رایگان با موضوع دیپلماسی عمومی، مالکیت فکری، سیاست خارجی، حق مالکیت