تحقیق رایگان با موضوع جامعه مدنی، قدرت سیاسی، وابستگی متقابل

دانلود پایان نامه ارشد

شد. در این دوره به گفته تقی زاده،«روزنامه کاوه زاییده جنگ بود…، حالا که‏ جنگ ختم شد و صلح بین‏المللی در رسید،کاوه نیز دوره جنگی خود را ختم شده‏ می‏داند…[کاوه جدید]روزنامه‏ای می‏شود که مندرجات آن بیشتر مقالات علمی و ادبی‏ و تاریخی خواهد بود و مسلک و مقصدش بیشتر از هر چیز ترویج تمدن اروپایی است در ایران،جهاد بر ضد تعصب،خدمت به حفظ ملیت و وحدت ملّی ایران،مجاهدت در پاکیزگی و حفظ زبان و ادبیات فارسی از امراض و خطرهای مستولیه بر آن و به قدر مقدور تقویت بازارهای داخلی و خارجی آن» (تقی‌زاده، بی‌تا، شماره 36 :1-2).
مسأله تجدد و تبلیغ اصول آن محور اصلی،و به روایتی جنجالی‌ترین وجه فعالیت دوران‏ دوّم کاوه بود. در واقع باید گفت که گردانندگان کاوه بیش از این‌که به مبحث قدرت سیاسی و دستگاه حکومتی بپردازند، به تحکیم جامعه‌ای مدنی پرداخته‌اند و به پیروی از منادیان تجدد غرب، خواستار نوعی رستاخیز اخلاقی، فرهنگی و نهادی بودند. روزنامه کاوه در مقالات خود، اين اهداف را دنبال می‌کرد:«1- تعلیم عمومی و خودکشی برای عمومیت آن 2-نشر کتب مفیده و ترجمه کتب فرنگی و منتشر ساختن‏ آن3-اخذ اصول و آداب و رسوم تمدن اروپایی و قبول بلاشرط آن4-ترویج‏ فوق‌العاده و خیلی زیاد از انواع ورزشهای بدنی به ترتیب اروپایی5-حفظ وحدت ملی‏ ایران6-حفظ زبان ملی ایران یعنی فارسی از فساد7-اعلان جنگ بی‏امان بر ضد تریاک و وافور و الکل8-جنگ بر ضد تعصبات جاهلانه و مساوات تامه حقوق پیرامونمذاهب مختلفه9-محاربه بر ضد امراض عمومی و مخصوصاً مالاریا،امراض تناسلی، سل،محرقه و حصبه و امراض اطفال10-حفظ استقلال ایران11-آبادی مملکت‏ به ترتیب اروپایی و مخصوصاً داخل کردن ماشین12-آزادی زن‌ها و تعلیم و تحصیل‏ حقوق و اختیارات آنان13-جنگ زیاد و آتشین بر ضد دروغ14-جدّ و اهتمام در برانداختن صفت خبیثه اسباب چینی و«دیپلوماسی»که اخیراً بدبختانه در زیر این عنوان‏ در ایران شایع و مرغوب شده15-برانداختن رسم ننگین عشق غیر طبیعی که از قدیم‏ الایام یکی از بدترین رذایل قوم ما بوده و از موانع عمده تمدن است16-جنگ بر ضد شوخی و هَزْل و مبالغه و یاوه‏سرایی و پرگویی و سعی در ایجاد خصلت جدّی بودن در میان مردم17-احیای سنن و سوم مستحسنه قدیمی ملی ایران»(تقی‌زاده،بی‌تا،شماره46: 2-3).
تجربه ناکام مشروطیت،و این‏که مشروطه‏خواهان علی رغم سهیم شدن‏ در قدرت سیاسی نتوانستند بهروزی توده‏ها را تأمین کنند،موجب پیدایش این‏ فکر شد، که جابه‌جایی قدرت سیاسی در شرایط جهل عمومی گرهی از کار فروبسته مردم ایران نمی‏گشاید.به عبارت دیگر،ایجاد«جامعه مدنی‏»مهم‏تر از تصاحب قدرت سیاسی است.با ایجاد جامعه مدنی نوعی روابط«قانونی- عقلانی‏»بر جامعه حاکم می‏شود.عمده‏ترین ابزار ساماندهی«جامعه مدنی» هم‏ تعلیم عمومی است (انتخابی، 1379: 193). نوشته‏های مجله کاوه در دوره دوم فعالیت آن سراسر در جهت جا انداختن اندیشه لزوم ایجاد «جامعه مدنی» در ایران است.«جامعه‌مدنی» جامعهسازمان یافته و منتظمی است که به گفته هگل براساس نظام وابستگی متقابل‏بنا می‏شود و با ایجاد آن‏جامعه از حالت پاشیدگی و تفرقه در می‏آید(همان: 194).
نویسندگان کاوه ریشهی نابسامانی‌ها را در عملکرد سیاستمداران می‌دانستند و بی‌ثباتی و تزلزل و سقوط پی‌درپی کابینه‌ها را به ایشان نسبت می‌دادند. آنان می‌خواستند به جای کابینه‌سازی و تلاش برای برافکندن کابینه رقیب، ایجادِ یک حکومت باثبات و مرکزی را سرلوحه کارخود قرار دهند واز این طریق زمینه‌های اصلاحات و استقرار امنیت را فراهم آورند (آبادیان، 1384: 107).
آن‌چیزی که مورد نظر کاوه بود، تغییر و تحول اساسی در ساختارهای مختلف اجتماعی محسوب می‌شد و آن هم جز از طریق یک انقلاب فراگیر توده‌ای غیرممکن به نظر می‌رسید؛ اما شرایط عینی‌وذهنی برای وقوع انقلاب مهیا نبود به همین دلیل بود که گردانندگان کاوه برای این تغییرات فوری از «استبداد منور» دفاع می‌کردند و معتقد بودند یک مستبد خوب و ترقی خواه مثل پطرکبیر در روسیه یا میکادو در ژاپن یا بیسمارک در آلمان، در زمره این‌گونه اصلاح طلبان هستند (همان: 108).
کودتای 1299 و به قدرت رسیدن رضاخان

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان با موضوع آموزش عمومی، شاخص امنیت، امنیت جانی و مالی Next Entries انتخاب همسر، آداب و رسوم، ناخودآگاه