تحقیق درمورد هوش سازمانی، استرس شغلی، تربیت بدنی، موفقیت تحصیلی

دانلود پایان نامه ارشد

ط زمانی و مکانی که کارمندان تربیت بدنی به سوالات پاسخ داده اند،محدود می شود.
2- برخی از کارمندان تربیت بدنی همکاری محدودی در پاسخ گویی به پرسش نامه ها داشته اند.
1-11) تعاریف نظری متغیرها
الف:تعاریف نظری
هوش سازمانی6: عبارت است از، استعداد و ظرفيت يك سازمان در حركت بخشيدن به توانايي ذهني سازمان و تمركز اين توانايي در جهت رسيدن به رسالت سازماني (آلبرخت،2003).
وي در مسأله هوش سازماني مدلي را ارائه مي‌‌كند كه داراي ابعاد هفتگانه ی چشم‌انداز استراتژيك، سرنوشت مشترك، ميل به تغيير، اتحاد و توافق، روحيه، كاربرد دانش، فشار عملكردمی باشد.
1- چشم‌انداز استراتژيك7:قابليت خلق، استنتاج و بيان هدف يك سازمان است (آلبرخت،2003).
2- سرنوشت مشترك8:احساس داشتن هدف مشترک بین تمام افراد سازمان برای عمل و تلاش به شکلی هم افزا(آلبرخت،2003).

3- ميل به تغيير9:سازگاری و تمایل برای تغییر ، جهت تحقق چشم انداز استراتژیک(آلبرخت،2003).
4- اتحاد و توافق10:وجود نظام ها و سلسله قوانین مشخص جهت اجرا برای افراد و گروه ها(آلبرخت،2003).
5- روحیه(جرأت و شهامت)11:روانشناسان سازمانی آن را تلاش دلخواه به عنوان انرژی اعضای سازمان در سطح بالاتر از آنچه که قرار است انجام شود می دانند(آلبرخت،2003).
6-كاربرد دانش12:استفاده موثر از دانش ،اطلاعات و داده ها(آلبرخت،2003).
7- فشار عملكرد13:هر یک از مجریان باید موضع اجرایی خاص خود را داشته باشند(آلبرخت 2003).
8-استرس شغلی:استرسشغليآمیزه‌ایازفشارزاهايمحلكار،ویژگی‌هایخودفردوفشارزاهايخارجازسازماناست. اينفشارزاهاميتوانندباعلائمبيماريدرمحيطكاربهبيماريواقعيبينجامند (مهنادی،2007).
ب) تعاریف عملیاتی متغیرها
-هوش سازمانی: در اين پژوهش، مجموع نمره‌اي كه هر فرد از پاسخگويي به سؤالهاي پرسشنامه هوش سازماني كسب کرده است، نمايانگر ميزان هوش سازماني است. اين نمره‌ها در مجموع نمره‌هايي كه از پرسشهاي مربوط به هفت مؤلفه به دست آمده است، محاسبه شده است. هر يك از مؤلفه هاي هفتگانه زير با مجموعه‌اي پرسش به صورت عملياتي تعريف شده اند. که در این تحقیق برای اندازه گیری از پرسشنامه آلبرخت که دارای هفت مولفه در 49 سوال می باشد مورد بررسی قرار گرفت.
– چشم‌انداز استراتژيك:قابليت خلق، استنتاج و بيان هدف يك سازمان است . که در این تحقیق از پرسشنامه آلبرخت با استفاده از سوالات2-3-15-17-22-42-48اندازه گیری شده است.
– اتحاد و توافق:وجود نظام ها و سلسله قوانین مشخص جهت اجرا برای افراد و گروه ها. که در این تحقیق از پرسشنامه آلبرخت با استفاده از سوالات12-18-20-26-38-39-41 اندازه گیری شده است.
-كاربرد دانش:استفاده موثر از دانش ،اطلاعات و داده ها. که در این تحقیق از پرسشنامه آلبرخت با استفاده از سوالات 7-21-23-29-30-31-35اندازه گیری شده است.
– سرنوشت مشترك:در پژوهش حاضر این مولفه ی هوش سازمانی با توجه به سئوالات4-9 -19-33-36-44-47 مورد بررسی قرار گرفته است.
– ميل به تغيير:در پژوهش حاضر این مولفه ی هوش سازمانی با توجه به سئوالات13-14-24-28-34-43-45 مورد بررسی قرار گرفته است.
– روحیه (جرات و شهامت): در پژوهش حاضر این مولفه ی هوش سازمانی با توجه به سئوالات 1-5-6-10-25-37-40 مورد بررسی قرار گرفته است.
– فشار عملكرد: در پژوهش حاضر این مولفه هوش سازمانیبا توجه به سئوالات8-11-16-27-32-46-49 مورد بررسی قرار گرفته است.
– استرس شغلی: در اين پژوهش، مجموع نمره‌اي كه هر فرد از پاسخگويي به سؤالهاي پرسشنامه استرس شغلی HSE كسب کرده است، نمايانگر ميزان استرس شغلی است. اين نمره‌ها در مجموع نمره‌هايي كه از پرسشهاي مربوط به هفت مؤلفه(تقاضا،کنترل،حمایت مسئولین،حمایت همکار،نقش،ارتباط و تغییرات) به دست آمده است، محاسبه شده است.

2-1 ( مقدمه
اين فصل شامل سه بخش است. در بخش اول به مبانی نظری شامل تعریف هوش ، هوش سازمانی، هوش سازمانی از نظر کارل آلبرخت بیان شده است. در بخش دوم ضمن بيان زمينه هاي نظري موضوع تحقيق، مفاهيمي همچون استرس، و هم‌چنين عوامل پيدايش استرس و پيامدهاي آن و حساسيت‌هاي موضوع استرس با توجه به منابع علمي داده شده است. در بخش سوم به تحقيقاتي كه در داخل و خارج كشور در راستاي موضوع تحقيق فوق انجام گرفته، اشاره گرديده و جمع بندي از تحقيقات انجام شده در داخل و خارج از كشور صورت گرفته است.
2 -2(تاریخچه هوش سازمانی
درعصرحاضرهرچه زمان به جلوتر مي رود با توجه به پيشرفت علوم وفنون وپيدايش نيازها وچالشهاي جديد ، سازمانها نيز پيچيده تر واداره آنها نيزمشكل تر مي شود. اين معنا زماني پر اهميت خواهد شدكه بپذيريم درهرسازمان امروزي علاوه برمنبع عظيم وخلاق انساني هوشمند ، ماشين آلات هوشمند ي نيز درفرآيند عملكردسازمانها نقش مؤثري ايفا مي كنند.
بنابراين هوش سازماني درسازمانهاي پيچيده امروزي برآيند وتركيبي از دو هوش فعال انساني وهوش مصنوعي ماشيني خواهد بودكه بي ترديد مديران سازمانها براي پويائي وافزايش كارائي سازمان خود راهي جز بهره گيري از اين دو جريان هوشمند نخواهند داشت (آلبرخت،2003).
تي ماتسودا14 ژاپني يكي از پديدآورندگان نظريه هوش سازماني15، هوش سازماني را تركيبي ازدو عامل هوش انساني وهوش ماشيني مي داند. مدل هوش سازماني كه ماتسودا معرفي مي كند باعث يكپارچگي پردازش دانش انسان و دانش بر پايه ماشين در توانايي حل مسئله مي شود.
بر خلاف خيلي ها ماتسودا تاكيد مي كند هوش ماشيني يك بخش يكپارچه از هوش يك سازمان است.از نظر وي كار سازماني كه در واقع يك كار گروهي و تعاوني مي باشد هم شامل عامل حل مسأله انساني مي باشد و هم شامل عامل حل مسأله ماشيني.
از نظر ماتسودا هوش سازماني، بطور كلي مجموعه توانايي هاي ذهني يك سازمان تعريف مي شود. بنابراين هوش سازماني ماتسودا داراي دو جزء است. هوش سازماني به عنوان يك فرآيند و هوش سازماني به عنوان يك محصول.
2-2-1)تعاریف هوش سازمانی
بطور کلی تعاریف متعددی را که توسط روان شناسان برای هوش ارائه شده است، می‌توان به سه گروه تربیتی (تحصیلی) ، تحلیلی و کاربردی تقسیم کرد( سرپرچمی،1388).
الف- تعریف تربیتی هوش:
به اعتقاد روان شناسان تربیتی ، هوش کیفیتی است که مسبب موفقیت تحصیلی می‌شود و از این رو یک نوع استعداد تحصیلی به شمار می‌رود. آنها برای توجیه این اعتقاد اشاره می‌کنند که کودکان باهوش نمره‌های بهتری در دروس خود می‌گیرند و پیشرفت تحصیلی چشم گیری نسبت به کودکان کم هوش دارند(سرپرچمی،1388).
ب- تعریف تحلیلی هوش :
بنابه اعتقاد نظریه پردازان تحلیلی ، هوش توانایی استفاده از پدیده‌های رمزی و یا قدرت و رفتار مؤثر و یا سازگاری با موقعیتهای جدید و تازه است.
شاید بهترین تعریف تحلیلی هوش به وسیله « دیوید وکسلر » ، روان شناس امریکایی ، پیشنهاد شده باشد که بیان می‌کند:هوش یعنی تفکر عاقلانه ، عمل منطقی و رفتار موثر در محیط (سرپرچمی،1388 ).
ج- تعریف کاربردی هوش:
در تعاریف کاربردی ، هوش پدیده‌ای است که از طریق تستهای هوش سنجیده می‌شود و شاید عملی‌ترین تعریف برای هوش نیز همین باشد .
2-2-2( انواع هوش و مولفه های آن
دانشمندان و روان شناسان زیادی در مورد هوش و انواع آن نظرات مختلفی را ارائه کرده اند که به اجمال در مورد برخی از آن نظریه ها و دسته بندی ها بحث میکنیم. دو تن از روان شناسان معروف که در مورد هوش و انواع آن مباحثی را بیان داشته اند گاردنر و آلفرد بینه هستند .
گاردنر هوش را به 8 مولفه و آلفرد بینه هوش را به 10 مولفه تقسیم بندی میکنند.
2-2-2-1(انواع هوش از نظر گاردنر :
1-هوش تصویری : هوش تصویری و یا فضایی یعنی توانایی تجسم تقریبا هر چیزی حتی تجسم فکرها.
2- هوش زبان شناختی : در واقع بخشی از آن چیز است که در میان عامه مردم هم به عنوان هوش پذیرفته شده است.
3- هوش منطقی – ریاضی : منظور از این هوش همان دو دو تا چهارتا کردن است یعنی هوش حل کردن مسائل ریاضی .
4-هوش موسیقیایی:کسی که به زیر وبم آهنگ ها ،ریتم و تن صداها وو نغمه ها حساس است مطمئنا از هوش موسیقیایی برخوردار است.
5- هوش جسمی- حرکتی : استعداد کنترل حرکات بدن و دستکاری ماهرانه اشیاء.
6- هوش میان فردی : توانایی ارتباط برقرار کردن و خوب ارتباط برقرار کردن و خوب درک کردن دیگران است.
7-هوش درون فردی : یعنی درک کردن خود و استفاده از خود شناسی برای انتخاب هدفهای زندگی.
8- هوش طبیعت : کسانی که میتوانند طبیعت را بفهمند در آن کار کنند و از آن لذت ببرند (حياتي، 1385).
2-2-2-2( انواع هوش از نظر آلفرد بینه:
1- هوش کلامی(زبانی): به درک معانی واژه ها و استدلال از طریق کلمات اشاره دارد . شاعران ، نویسندگان و سخنوران چیره دست به میزان زیادی این توانایی را دارند.
2- هوش عددی : دانشمندان ، حسابداران و فیزیک دانان بیش از دیگران از این توانایی بهره میگیرند .
3- هوش فضایی : نوعی توانایی تجسم و عملیات فضایی است. بدون آن نمیتوان اشکال پیچیده را دستکاری یا خلق کرد . از طریق این هوش میتوان نقشه را خواند وبه مقصد رسید . مهندسان ، ملوانان ، باغبانان و جراحان بیشتر از این هوش بهره میبرند.
4- هوش میان فردی : توانایی مربوط به ارتباط با افراد و درک آنان است.
5- هوش درون فردی : توانایی درک و سر و کار داشتن با خود است .
6-هوش فیزیکی(جسمی):توانایی استفاده درست ازبدن وحرکات بدن است.
7-هوش حسی: توانایی استفاده از حواسی مانند بینایی ، شنوایی و بویایی است.
8-هوش معنوی : توانایی به وجود آوردن زندگی متعادل با جهان ،طبیعت ومحیط اطرافمان است. یعنی توانایی زندگی و هماهنگی با همه انسانها وموجودات دیگر .
9-هوش خلاقانه : توانایی توجه به موضوعات ، اتفاقات و مسائل به شیوه ای کاملا تازه و بدیع حاصل این هوش است . گاهی بعضی از راه حل ها تنها میتواند از یک ذهن خلاق نشات بگیرد.
10- هوش هوش ها : توانایی استفاده از سایر هوش ها و قابلیت استفاده از شیوه ای هدفمند ، حاصل این هوش است . هیچ یک از ما سطوح کافی از این هوش را نداریم(حياتي، 1385).
2-2-2-3-(هوش چند گانه
در سال 1983، هاوارد گاردنر تئوری خود را تحت عنوان هوش چندگانه معرفی نمود. او این ایده را ایجاد کرد که هوش را نمی توان تحت یک عنوان کلی در نظر گرفت و بعنوان یک چیز منفرد دانست و آنرا با یک ابزار ساده اندازه گیری کرد.
وي هفت نوع هوش را در اين تئوري مطرح نمود و در این اواخر هوش طبیعیدان را اضافه نموده و عنوان کرده که ممکن است احتمالات دیگری شامل روحی16و تجربی17 نیز وجود داشته باشد (سرپرچمی،1388).

2-2-2-4(انواع هوش چندگانه:
2-2-2-4-1(هوش ديداري / فضايي18
اين نوع هوش توانايي درک پديده هاي بصري است. يادگيرنده هاي داراي اين نوع هوش ، گرايش دارند که با تصاوير فکر کنند و براي به دست آوردن اطلاعات نياز دارند يک تصوير ذهني واضح ايجاد کنند. آنها از نگاه کردن به نقشه ها، نمودارها، تصاوير، ويديو و فيلم خوششان مي آيد. مهارت هاي آنها شامل موارد زير است: درک نمودارها و شکل ها، طراحي، نقاشي، ساختن استعاره ها و تمثيل هاي تصويري، تفسير تصاوير ديداري(سرپرچمی،1388).

2-2-2-4-2(هوش کلامي/ زباني19
اين نوع هوش يعني توانايي استفاده از کلمات و زبان. اين يادگيرنده ها مهارت هاي شنيداري تکامل يافته اي دارند و معمولا سخنوران برجسته اي هستند. آنها به جاي تصاوير، با کلمات فکر مي کنند. مهارت هاي آنها شامل موارد زير مي شود: گوش دادن، حرف زدن، قصه گويي، توضيح دادن، تدريس، درک قالب و معني کلمه ها، قانع کردن ديگران به پذيرفتن نقطه نظر آنها (سرپرچمی،1388).
2-3-3-1-3(هوش منطقي / رياضي20
هوش منطقي / رياضي يعني توانايي استفاده از استدلال، منطق و اعداد. اين يادگيرنده ها به صورت مفهومي با استفاده از الگوهاي عددي و منطقي فکر مي کنند و از اين طريق بين اطلاعات مختلف رابطه برقرار مي کنند. مهارت هاي آنها شامل اين موارد مي شود: مسئله حل کردن، تقسيم بندي و طبقه بندي اطلاعات، انجام محاسبات پيچيده

پایان نامه
Previous Entries تحقیق درمورد هوش سازمانی، ادارات ورزش، استان مازندران، استرس شغلی Next Entries تحقیق درمورد هوش سازمانی، پایگاه اجتماعی، پردازش اطلاعات، یشرفت تحصیلی