تحقیق درمورد افزایش درآمد، مصرف کنندگان، زیرساخت ها، محدودیت ها

دانلود پایان نامه ارشد

سلامت خود را از آسیا تامین می کنند.

2-4-1 عوامل موثر در توریسم درمانی
طبق گزارش مکینزی،2008 گردشگران درمانی به پنج دسته تقسیم بندی می شوند :
1- افرادی که بدون توجه به هزینه خدمات، متقاضی استفاده از فناوری های پیشرفته در زمینه درمان و پزشکی هستند.
2- مراقبتهای پزشکی با کیفیت بالاتر
3- دسترسی سریع به خدمات ضروری پزشکی(بطور مثال در NHS انگلستان صف های طولانی وجود دارد).
4- هزینه ارزان تر برای خدمات ضروری پزشکی( جراحی های ضروری و …)
5- هزینه ارزان تر برای خدمات اختیاری و غیرضروری پزشکی( جراحی های زیبایی و …)

جدول 2-4 : مقایسه قیمت برخی خدمات در کشورها( واحد:دلار)
خدمات
آمریکا
هند
تایلند
سنگاپور
آنژیوپلاستی
98618
11000
13000
13000
بای پس قلب
210842
10000
12000
20000
تعویض دریچه قلب
274395
9500
10500
13000
تعویض زانو
69992
8500
10000
13000
بای پس معده
82646
11000
15000
15000
جراحی ستون فقرات
108127
5500
7000
9000

در مطالعات دیگر، علل اصلی تاثیرگذار بر این صنعت، افزایش هزینه های خدمات درمانی، پوشش بیمه های درمانی محدود، گزینه های جایگزین با کیفیت بالاتر و کم هزینه تر، فراهم شدن امکانات بیشتر با مجوزهای بین المللی، افزایش دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات و پیوندهای بین بازیکنان کلیدی این صنعت با برخی حوادث سیاسی مانند حادثه 11 سپتامبر ذکر می شوند. مقررات سختگیرانه که پس از حوادث یازده سپتامبر در ایالات متحده و کشورهای اروپایی برای صدور ویزا وضع شد موجب گردید تا بسیاری از بیماران دیگر کشورها خصوصا منطقه خاورمیانه به کشورهای آسیایی سفر کنند.(کونل،2005)
حوادث یازده سپتامبر موجب تغییر روند توریسم درمانی به درون آسیا و تسریع توسعه آن در این منطقه گردید.(ته و چو،2005 ) از نتایج چنین تغییری می توان به اقدام شرکتهای موجود در خاورمیانه در عقد قرارداد با مقاصد آسیایی که قبل از حوادث مذکور عمدتا در کشورهای اروپایی صورت می گرفت اشاره نمود.مثلا شرکت نفتی ابوظبی سالانه 36000 کارمند خود را برای بررسیی عمومی(Chek-Up) به مالزی می فرستد. همچنین پلیس امارات متحده عربی و دولت عمان برای همین موضوع با تایلند قرارداد عقد نموده اند.(کونل،2005)
منظم در سال 1388 در مطالعه خود عوامل موثر در توریسم درمانی را در چهار دسته اصلی به شرح زیر طبقه بندی کرده است:
1- عوامل بهداشتی زمینه ای و اقتصاد بهداشت :
• تغییرات اپیدمیولوژیک
• تغییرات دموگرافیک
• تغییر در سبک و شیوه زندگی
• افزایش تقاضا برای مراقبتهای بهداشتی با افزایش درآمد سرانه
• تغییر در محل تقاضا

2- مزیت های کلان :
• هزینه کم تولید
• سرمایه انسانی داخلی
• تحقیق و توسعه داخلی
• زیرساختهای فیزیکی
• ایجاد نهادها و موسسات سیاسی و قانونی
• اقتصاد بازار آزاد
• جاذبه های گردشگری
• آمیختن تکنولوژی نوین پزشکی با درمان های سنتی

3- عوامل اصلی (خرد) :
• قیمت رقابتی
• منشا پرداخت هزینه
• کیفیت
• دسترسی
• زمان انتظار
• خدمات منحصر به فرد
• سایر عوامل

4- عوامل اقتصادی- اجتماعی و ارتباطی :
• افزایش ارتباطات و پیشرفت فناوری اطلاعات
• افزایش آگاهی ها به علت دسترسی الکترونیک به اطلاعات
• رشد امکانات سفر به ویژه هواپیما و امکان سفرهای دور
• تمایل دولت ها به افزایش درآمد از گردشگری به علت مزیتهای اقتصادی و گردشگری
• امکانات انتقال ارز و پول و تعدات بیمه ها
• گردشگری پیشرفته و ساختارمند در کشور

2-4-2 آثار رشد و توسعه توریسم درمانی بر کشورها
برخی آثار مثبت و منفی حاصل از گسترش توریسم درمانی بر کشورها در جدول 2-5 خلاصه شده است.(جباری،1387)
جدول 2-5 : آثار رشد گردشگری پزشکی بر کشورها
اثر
کشورهای توسعه یافته
کشورهای در حال توسعه
مثبت
کاهش فشار بر سیستم پزشکی این کشورها
– توسعه زیرساخت ها، سرمایه گذاری های وسیع بخش های دولتی و خصوصی
– افزایش درآمدهای ارزی ناشی از ارایه خدمات مسافرتی، اقامتی و تورگردانی
– افزایش درآمدهای صنعت مراقبتهای بهداشتی
– مهار فرار مغزها و برگشت پزشکان بومی
منفی
از دست دادن درآمد ناشی از خروج بیماران از این کشورها
– افزایش تمرکز بر بیماران خارجی و غفلت از بیماران داخلی
– تمرکز تجهیز زیرساخت ها در جهت توسعه توریسم درمانی
– کم شدن خدمات پیشگیری(پزشکی شدن مراقبت ها)
– فزونی بی عدالتی بین پزشکان و مردم

2-4-3 موانع گسترش توریسم درمانی
عوامل متعددی وجود دارند که مانع از توسعه توریسم درمانی می شوند. این عوامل هم بر توانایی ارایه کنندگان در توسعه خدمات بین المللی پزشکی و هم بر توانایی مصرف کنندگان برای دستیابی به این خدمت اثر می گذارد. گارسیا- آلتز این عوامل را به شکل زیر خلاصه می کند :
1- محدودیت در ورود عملکرد ارائه کنندگان خدمات سلامت خارجی
2- محدودیت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش سلامت و یا بخش های مرتبط
3- قوانین بیمه ای، آموزش و ارتباطات از راه دور، محدودیت در انتقال پذیری بیمه از کشوری به کشور دیگر و یا محدودیت های مربوط به انتقال کارکنان از یک کشور به کشور دیگر
4- فقدان چارچوب های قانونی در خصوص امکان پیگیری های قضایی در زمینه خطاهای پزشکی و یا امکان حفظ اطلاعات خصوصی افراد
5- محدودیت زیرساخت ها، منابع مالی و انسانی، ارتباطات از راه دور ناکافی، کمبود زیرساخت های درمانی و همچنین استانداردهای پایین ارایه خدمات درمانی
6- افزایش رقابت در بازار، افزایش تعداد کسانی که به بازار توریسم درمانی وارد می شوند.(جباری،1387)
بطور کلی موانع گسترش توریسم درمانی در دو دسته عوامل کلان و خرد قابل بررسی است.(جباری،1387)
عوامل کلان :
• محدودیت در قوانین کنترلی بر حق اختراع و اکتشاف(حقوق معنوی)
• الزام وجود استانداردهای بین المللی برای صدور پروانه و مجوز کار
• محدودیت های بیمه ای(انتقال پذیری بیمه)
• محدودیت در کنترل مرزها و صدور روادید
• اجرای محدودیت های خاص برای مثال قطعنامه ها و تحریم کشورها

عوامل خرد :
این عوامل بیشتر ناشی از کمبود قوانین حمایتی در کشورهای در حال توسعه است .
• محدودیت در ورود و عملکرد ارایه کنندگان خدمات سلامت خارجی
• محدودیت سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش سلامت و یا بخش های مرتبط
• قوانین بیمه ای، آموزش و ارتباطات از راه دور
• فقدان چارچوب های قانونی امکان پیگیری های قضایی خطاهای پزشکی
• امکان حفظ اطلاعات خصوصی افراد
• استانداردهای پایین ارایه خدمات درمانی
• افزایش رقابت در بازار

2-4-4 پیش بینی آینده توریسم درمانی در جهان
مطالعات نشان می دهد که در حال حاضر توریسم درمانی در بازاری به وسعت جهان به سرعت در حال رشد می باشد. همچنین برخی از عوامل مهم در عرضه و تقاضا بیانگر آن است که بازار گردشگری درمانی به توسعه خود در سال های آینده ادامه خواهد داد.(جباری،1387)
• روند دموگرافیک(جمعیتی)
مسن شدن جمعیت دنیا، تقاضای مراقبت های بهداشتی را به طور عام در آینده افزایش خواهد داد. بیشتر نظام های سلامت جهان در حال حاضر پاسخگوی نیازهای سلامتی رو به رشد شهروندانشان نمی باشند. بنابراین این امر موجب خواهد شد تا بیشتر مردم این کشورها برای درمان های ارزان تر و یا بهتر به خارج از کشور سفر کنند. تا سال 2015 میلادی افزایش تعداد جمعیت فرزندان جنگ موجب تضعیف بیشتر خدمات سلامت خواهد شد. با بیش از 220 میلیون فرزند جنگ، در کشورهای آمریکا، کانادا، اروپا، استرالیا و نیوزلند بازار قابل توجهی برای مراقبت های پزشکی ارزان قیمت و با کیفیت بالا به وجود خواهد آمد.
• روند سبک زندگی
ادامه تقاضا برای داشتن سبک زندگی سالم، به عنوان محرکی برای توسعه گردشگری درمانی در آینده عمل خواهد کرد. همان گونه که کمیسیون مسافرت اروپایی در گزارش خود با عنوان «روند گردشگری در اروپا در سال 2005 و بعد از آن» اشاره کرده است که آگاهی بهداشتی نسبت به گذشته بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد. اگرچه افزایش آگاهی بهداشتی تاثیری بر حجم تقاضای گردشگری نخواهد داشت، اما این مساله مطمئنا تصمیم گیری در خصوص مقاصد گردشگری و نوع رفتارهایی که در زمان تعطیلات اتفاق می افتد، را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابر این نتایج امر برای بخش گردشگری عبارتند از :
– مقاصدی که از وضعیت بهتری برخوردارند بیش از پیش و به سرعت از لیست مقاصد گردشگری حذف خواهند شد.
– تقاضا برای تعطیلات آفتابی به تنهایی بیش از پیش کاهش پیدا خواهد کرد.
– به طور عام تعطیلات فعال- تعطیلاتی که با فعالیت فیزیکی همراه می باشند- افزایش خواهند یافت و تقاضا برای تسهیلاتی که بر مبنای این نوع از تعطیلات قرار دارند نیز به شدت افزایش خواهد یافت.
– تقاضا برای محصولات«تندرستی» نظیر اسپاها و مراکز تناسب اندام افزایش خواهد یافت.

• جهانی شدن نظام های مراقبت های بهداشتی
بازار مراقبت های بهداشتی به طور روزافزونی به سوی تجارت آزاد و رقابت، در حال گشوده شدن است. بنابراین موسسات بهداشتی و مصرف کنندگان انتخاب بیشتری برای خریداری مراقبت های بهداشتی با قیمت و یا کیفیت مناسب دارند. برخی نگرانی ها از جهانی شدن بازار مراقبت های بهداشتی مشکلات پیچیده ای با عنوان قوانین ایجاد خواهد کرد که این امر موجب تضعیف مراقبت های بهداشتی در برخی از کشورها خواهد شد، اما شاخص هایی وجود دارند که با افزایش تعداد مصرف کنندگانی که قادر به مسافرت برای درمان می باشند، این روند ادامه پیدا خواهد کرد. خریداری مراقبت های پزشکی برای آمریکایی ها که تخمین زده می شود 43 میلیون نفر بدون پوشش بیمه درمانی و 120 میلیون نفر بدون پوشش بیمه دندان پزشکی در این کشور به سر می برند و احتمالا این آمار در هزینه رو به افزایش است، جذاب خواهد بود.
همان طور که مصرف کنندگان مراقبت های بهداشتی بیشتر به مسافرت می روند احتمالا ساختار مراقبتهای بهداشتی جدیدی شکل می گیرد. شیلینگرین(Chilingerian) و سویج(savage) به این نکته به شکل زیر اشاره کرده اند. برای برخورد با فرصت ها و چالش های جهانی، سازمان های مراقبت های بهداشتی دو استراتژی متفاوت را می توانند به کار گیرند :
– ایجاد مراکز مراقبت های بهداشتی بین المللی با استانداردهای جهانی
– سازماندهی و تمرکز بر ایجاد یک مرکز مراقبت بهداشتی چند ملیتی
راهبرد نخست که منجر به توسعه بازار توریسم درمانی می شود و لازمه راهبرد دوم، ایجاد شبکه های مراقبت بهداشتی چند ملیتی و یا سازمان های مراقبت بهداشتی چند ملیتی است. شواهد نشان می دهد که گزینه توسعه توریسم درمانی برای تعداد بیشتری از کشورها جذابیت دارد و این امر در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
• پایگاه های مراقبت بهداشتی
جهانی شدن بازار مراقبت های بهداشتی باید به این شکل نیز دیده شود که تعداد پایگاه های کلیدی می توانند شکل بگیرند که این پایگاه ها، درمان های گسترده و متنوعی- با توجه به تعداد زیاد متخصصان پزشکی، منابع انسانی فراوان، مراکز R&D (تحقیق و توسعه) و صنایع دارویی که در اختیار دارند- را فراهم کنند. تعدادی از کشورها به فکر ایجاد پایگاه های منطقه ای هستند و بعضی از سازمان های پیشرو در مناطقی از آسیا نظیر سنگاپور، بانکوک و کوالالامپور در حال ایجاد چنین پایگاه هایی هستند. احتمالا این روند در آینده در کشورهای در حال توسعه ادامه می یابد. کشورهایی که توسعه توریسم درمانی، فواید متعددی نظیر ارتقاء سطح مراقبت های بهداشتی، افزایش درآمد صادراتی و توسعه منابع انسانی را برای آنها در بر خواهد داشت.
• سرمایه گذاری مشترک، نشان تجاری
توسعه صنعت توریسم درمانی نیازمند مبالغ زیاد سرمایه گذاری است، بنابراین جای تعجب ندارد که بسیاری از کشورها ساختارهای همکاری مناسبی برای سرمایه گذاری در این زمینه باشند. احتمالا مشارکت بخش خصوصی و دولتی و همچنین سرمایه گذاری در بخش خصوصی به طور روز افزونی برای توسعه این شاخه از گردشگری به کار گرفته خواهد شد. در حال حاضر نشانه هایی دال بر تشکیل زنجیره توریسم درمانی در بخش خصوصی دیده می شود. این روند با ایجاد نام تجاری

پایان نامه
Previous Entries تحقیق درمورد خدمات درمانی، کشورهای توسعه یافته، آمریکای لاتین، کشورهای آسیایی Next Entries تحقیق درمورد صنایع دستی، میراث فرهنگی، قلب و عروق، برنامه چهارم توسعه