تحقیق درمورد اخوان المسلمین، تعلیم و تربیت، اجتماعی و فرهنگی، چارچوب شریعت

دانلود پایان نامه ارشد

شد351 و صوفیان آنقدر قدرت ندارند که بتوانند در برابر سلفیه مقابله کنند. به هیچ وجه خواستار درگیری با سلفیه نیست و میخواهد که تمام نقاط اختلافی در چارچوب شریعت با مذاکرات صلح آمیز حل و فصل شود و این توافق نیز با یکی از رهبران سلفی به نام عبدالمنعم الشحات352 صورت گرفته است. از نظر او، این مسئله باعث تحکیم وحدت مسلمانان میشود هر چند که مشایخ برخی طرق با این مسئله مخالف هستند اما شیخ شهاوی برای تحکیم وحدت آن را ضروری میداند و مخالفت شیوخ دیگر در برابر سلفیه را نوعی کینه توزی میداند. اینکه سلفیان سعی در تخریب اماکن مذهبی دارند را به لحاظ شرعی جایز نمیداند اما در عین حال برخی از رفتارهای صوفیه در این اماکن را نیز شرعی نمی‌داند مانند طواف ضریح که از نظر او میتوان این اشتباهات را نیز با تعلیم و تربیت رفع کرد.353 در این راستا، سندی با عنوان «الصوفية و التصوف و دستورها» را تنظیم کرده که هدف آن پاک کردن تصوف از هر گونه بدعت‌هاست.354 در عین حال شیخ شهاوی تاکید دارد که نباید عرصه برای مشارکت بیشتر سلفیه هموار شود. به اعتقاد او ورود سلفیه به عرصه سیاست مصر موجب افزایش اختلاف خواهد شد.355

مواضع او در برابر اخوان المسلمین
او معتقد است برخی برای رسیدن به منافع شخصی خود میخواهند میان اخوان المسلیمن و طریقتهای صوفیه اختلاف اندازند و در ادامه بیان میکند که تنها اختلاف میان این دو گروه این است که منهج تصوف اختلاط دین و سیاست را قبول نمیکند. تاکید میکند همه باید بر اساس قرآن و سنت عمل کنند و در اسلام میانه روی و اعتدال را پیشه کنند.356
درباره اتفاقات و آشوب‌هایی که بعد از برکناری مرسی اتفاق افتاد، از پلیس و ژنرال سیسی حمایت کرده و از آنها می‌خواهد تا اقدامات لازم را برای مقابله با گروههای ارهابی اتخاذ کند و در این راستا، از تمام مردان طرق صوفیه می‌خواست در میادین تجمع کنند.357
شیخ محمد شهاوی می‌گوید مرسی خطای بزرگی مرتکب شد و قسمی که در برابر قانون خورده بود را شکست. مرسی باعث شد انقلاب دیگری صورت بگیرد و میشد انتظار داشت که اگر مرسی به رفتار خود در نابودی دولت و موسسات ادامه بدهد انقلاب نظامی صورت گیرد. شیخ اینگونه تعبیر میکند: «مرسی مصر را به جنگلی تبدیل کرده بود که در آن مجرمان به حکم قضات توجهی نمیکردند»358.

مواضع او در برابر سوریه:
محمد شهاوی نظام سوریه را نظام ظالمی معرفی میکند که خون زنان و کودکان را به ناحق می ریزد. از کسانی که از این نظام حمایت میکند شدیدا انتقاد میکند و با «محمد ماضی ابوالعزائم» که طرفدار نظام سوریه است مخالفت می‌کند. او وظیفه کشورهای عربی و مسلمان میداند که بر حمایت از مردم سوریه وارد عمل بشوند و از تمام حامیان این نظام میخواهد به ترویج افکار خود که در راستای رسیدن به اهداف شخصی است ادامه ندهند. او به عنوان صوفی از این افکار ظالمانه برائت میجوید. او به عنوان ریئس مجلس الصوفی العالمی، در‌خواست یکی از مشایخ سوریه از مصر برای توجیه جنایات رژیم بشار اسد و متحدان او رد میکند. شهاوی معتقد است مردم سوریه خواستار آزادی هستند و سعی میکنند مثل سایر کشورهای عربی از استبداد و دیکتاتوری رهایی یابند چیزی که در چارچوب بهار عربی حاصل شد اما نظام سوریه در برابر این درخواست مشروع آنها با روشهای خشن و سرکوب گرایانه مقاومت میکند.359

مواضع او در برابر ایران:
شیخ شهاوی معتقد است که ایران قصد نفوذ به مصر دارد تا از طریق صوفیان که در حب آل بیت با شیعه اشتراک دارد، افکار شیعی را اشاعه دهد و این مسئله امنیت قومی مصر را به هم میزند. به اعتقاد ایشان برنامههایی برای نفوذ افکار شیعی در مصر طراحی شده است که هدف آن تاخت و تاز در جامعه مصر است و باید در برابر این تلاشها هوشیار بود. این تلاش ها ابتدا از طریق ایران در برخی از شیوخ طرق صوفیه شروع شده است. ایران تلاش کرده تا صوفیان را جذب کند و او رفتار صوفیانی که به ایران سفر می کنند را شخصی میداند که از جامعه صوفی به دور است. تاکید میکند که هیچ رابطهای با ایران نداریم و هیچ ارتباطی نیز میان شیعه و صوفیه نیست. شیعیان اصرار زیادی برای نفوذ به مصر دارند زیرا که آنها در مصر دشمنان کمتری دارند.360

دیدگاه طریقت نسبت به روابط مصر و امریکا:
در یکی از نشست‌هایی که طرق صوفیه در جهت مطالبات از اباما رئیس جمهور آمریکا برای آزادی مسلمانان زندانی شده در سال 2009م برگزار شد، شیخ شهاوی یکی از اهداف نشست را ایجاد تعاون بین مصر و آمریکا بیان کرد.361 او اعلام کرد که این کنفرانس به هدف دستیابی به بازبینی استراتژی طرح صلح خاورمیانه، ایجاد تعاون و همکاری بین مصر و آمریکا، اجرایی شدن گفتمان اوباما برگزار گردید کما اینکه تاکید داشت که کنفراس از اوباما می‌خواهد به گوشه و کنایه زدن رسانههای امریکایی به اسلام پایان بخشد و امید به آزادی زندانیان مسلمان در آمریکا دارند.

بخش دوم: شرنوبیه
شرنوبیه در واقع از شاخه شهاویه انشعاب یافته است؛ زیرا که موسس این شاخه از شاگردان شیخ شهاوی بود. با این وجود، دیدگاه و مواضع شیخ حاضر آن با شیخ حاضر طریقت شهاویه تفاوت زیادی دارد. شیخ فعلی این طریقت، محمد عبدالمجید شرنویی است. ایشان عضو لجنة الخماسیة نیز می باشند. این لجنه برای اداره مجلس تاسیس شده است و پنج عضو دارد که شيخ محمد الشهاوى، على السطوحى، الحسينى جوهر، سعود حجازى و محمد عبدالمجيد الشرنوبى اعضای این لجنه هستند.362

گفتار اول: فعالیت های سیاسی ـ اجتماعی
مواضع شیخ:
شیخ شرنوبیه در برابر فعالیت‌های سیاسی صوفیان مخالفتی ندارد و حتی از ورود برخی صوفیان و مشایخ صوفی به عرصه انتخابات حمایت میکند. هرچند معتقد است صوفیگری و حکومت نقیض یکدیگرند هستند چرا که از نظر او سیاست نجاستی است که سیاستمدار به آن مبتلا شده و به عهد خود وفا نمیکند اما صوفی صادق به دور از این امور است. برای همین صوفی و سیاست با هم نخواهند بود. از نظر او، صوفیان فقط محب اهل بیت هستند و فعالیت‌های سیاسی و حرکت تمرد عادت صوفیان نیست. در ادامه میگوید: من از کسانی هستم که از ژنرال سیسي برای اداره کشور و خلع مرسی حمایت کردم اما به جنبش تمرد نپیوستیم.363 او معتقد است هیچ مانعی برای مشارکت مشایخ صوفیه در انتخابات آینده وجود ندارد و اعلام می‌کند از نامزدینی که منتسب به طرق صوفیه هستند چه شیخ طریقت باشد یا غیر آن، حمایت میکند زیرا در بین اکثریت صوفیه، مطامع سیاسی وجود ندارد.364 در سال 2010م نیز خواستار تشکیل حزبی برای طرق صوفیه بودند که اهداف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را دنبال کند.365

مواضع شیخ در برابر اخوان المسلمین:
محمد شرنوبی مشکلاتی که مصر در حال حاضر در گیر آن بوده را غضب خدا بر مصریان میداند و معتقد است حزب عدالت و آزادی در اداره شئون کشور از طریق محمد مرسی و اعضاء او در پارلمان با شکست روبرو شد. به نظر او نیروهای اخوان نیت بدی داشتند که این نیت بعد از به قدرت رسیدن بر مردم آشکار شد. 366
میگوید باید بین اخوان المسلمین و حزب عدالت و آزادی و حزب نور تفاوت قائل شد زیرا همه ما برادران مسلمان (اخوان المسلمین) هستیم اما حزب عدالت و آزادی و نور، نظامی سیاسی برای تشکیل حزب هستند. اخوان المسلمین لباس دین بر تن کردهاند تا اهداف سیاسی خود را محقق سازند و اگر محب دین بودند بر دعوت خود استمرار نداشتند. معتقد است تمام این آشوبها و خرابیها که به مصر آمد به دلیل ورود دین به عرصه سیاست است. هدف اخوان المسلمین رسیدن به سلطه بود و چیزی جز تلاش برای انتقام و سیطره یافتن بر تمام تشکیلات دولت از آنها انتظار نمیرفت. به همین دلیل برای منصبهای مهم ریاست نزدیکان خود را انتخاب کردند بدون اینکه توجه کنند آنها شایستگی آن منصب را دارد یا خیر. به نظر ایشان کسی که بر مصر حکومت میکرد مرسی نبود بلکه مرسی وسیلهای برای اخوان المسلمین و حزب آزادی و عدالت برای تحقق بخشیدن به خواستههای آمریکا و اسرائیل بود. به همین دلیل بود که آمریکا از آنها برای رسیدن به حکومت حمایت کرد. در ادامه می‌گوید در گذشته نیز عملکرد اخوان تاریک بود و محمد مرسی متهم به تزویر است.367 حتی اشاره به انتخاباتی که مرسی پیروز آن بود می‌کند و می‌گوید قرائنی است که نشان می‌دهد بیش از دو میلیون رای تقلبی وجود داشت.368
ایشان از اجتماع صوفیان در تایید ژنرال سیسی استقبال میکند و این را فرصت خوبی برای فعالیت سیاسی صوفیان میداند.369 معتقد است در حال حاضر ژنرال سیسی برای ریاست جمهوری بهترین فرد است و اگر او برای انتخابات نامزد نشود مشایخ صوفی به یکی از نظامیانی که برای انتخابات نامزد شدهاند رای خواهد داد.370

موضع شیخ در برابر ایران:
عبدالمجید شرنوبی پنج بار به ایران سفر کرده است و نظر بسیار مساعدی نسبت به ایران دارد. ایران را حکومتی در بالاترین شکل ممکن می‌داند371 و برقراری ارتباط میان ایران و مصر را ضرورت ملی و دینی می‌داند372 و معتقد است سیاست جامعه کنونی ایجاب میکند بدون توجه به مذاهب دینی میان ایران و مصر رابطه برقرار شود.
او اختلاف ایران و مصر را اختلاف سیاسی میداند. و میگوید این اختلاف از آنجا شروع شد که دولت مصر، شاه سابق ایران را در مسجد الرفاعی دفن کرد و ایران نیز نام « خالد اسلامبولی» را بر یکی از خیابانهای خود نهاد و این یعنی اختلاف سیاسی نه دینی.373 او عشق به اهل بیت را نقطه اشتراک ایران و مصر میداند.374

موضع شیخ در برابر تشیع:
شیخ شرنوبی در واکنش به این مطلب که شیعیان عایشه، همسر پیامبر و برخی از صحابه را سب و لعن می‌کند می‌گوید: «این مطلب اشتباه است. من به همراه گروهی با مردم ایران از شیعه و سنی دیدار کردم و در مساجد شیعیان و اهل تسنن نماز خواندم. ازدواج میان شیعه و سنی صورت میگیرد و هیچ فتاوایی به طور رسمی به سب صحابه یا عایشه حکم نمیدهد و این عمل از طرف گروه تندرو صورت میگیرد که در میان ما هم جناحی به نام سلفیه و سلفیه جهادی وجود دارد. همانگونه که علی جمعه مفتی مصر به این مطلب اشاره کردند ما با شیعه در اصل و جوهر اشتراک داریم و اختلافات در فروعات است که تقریبا 5 درصد می‌باشد.»375
او درباره شایعات در مورد تلاش شیعیان برای برپایی «عتبات مقدسه» در برخی از استان های مصر پس از انقلاب این کشور گفت: این مسئله صحت ندارد و ما مرقد اهل بیت (علیهم السلام) را در مصر داریم، راس الحسین، سیده زینب و دیگر اماکن و ما این اماکن را به عشق اهل بیت (علیهم السلام) قبول میکنیم اما عتبات دیگری که در ایران و عراق است در مصر نیست.376

بخش سوم: برهانیه
این شاخه که مرکز آن در سودان است، از جمله طریقتهای بسیار فعال در مصر است. در ابتدا فعالیتهای محمدعثمان عبده و تلاشها سنوری باعث گسترش روز افزون برهانیه در مصر شد و در حال حاضر نیز شیخ آن محمد ابراهیم محمد عثمان عبده فعالیت‌های طریقت را بر عهده دارد.
همانطور که اشاره شد، اختلافاتی میان این شاخه و شاخه اصلی شکل گرفت که همین مساله باعث محدود شدن فعالیتهای طریقت شد و حتی در برههای از زمان کاملا تحریم شد. شاید همین علت باعث شده است که نتوانند در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند. بیشترین فعالیتی که از این شاخه در مصر به چشم می خورد محدود به بررگزاری حلقات ذکر و موالید است. اما به طور کل آنچه به نظر میرسد اینکه بیشتر در زمینه مباحث اعتقادی فعال هستند و مقالات زیادی در موضوعات مختلف اعتقادی به چاپ رساندهاند در صورتی که هیچ فعالیت سیاسی از آنها به چشم نمیخورد. در بحث اعتقادات بسیار بر حب اهل بیت تاکید دارند. در مقالاتی که به چاپ رساندند به زیبایی در مدح اهل بیت و پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) سخن گفته است. به طور مثال، هرکس اهل بیت (علیهم السلام) را مغضوب کند باعث غضب پیامبر و خداوند می‌شود و در حدیثی پیامبر اکرم و اهل بیت را حرمت خداوند در زمین ذکر می‌کند: «و عن حرمات الله لحفظ الدين يحدثنا أبى سعيد الخدرى فيقول: إن لله عز وجل ثلاث حرمات فمن حفظهن حفظ قال الله تعالى دينه ودنياه ومن لم يحفظهن لم يحفظ الله له دنياه ولاآخرته، قلت: وماهن؟ قال: حرمة

پایان نامه
Previous Entries تحقیق درمورد جهان اسلام، دین و سیاست، مشروعیت بخشی، دوران مدرن Next Entries تحقیق درمورد تاریخ تصوف، حوزه و دانشگاه، مجمع عمومی، منازل السائرین