تحقیق درباره دوران کودکی، قرون وسطی، جنگ جهانی اول، تعبیر و تفسیر

دانلود پایان نامه ارشد

نظر مي گيرند ، تناسب ها را رعایت می کنند ، هرآنچه که از لحاظ اهمیت قابل روئیت نیست را حذف و در طرح کلی ، پرسپکتیو را رعایت می کنند . اما نقاشی های کودک از فرم های هندسی ساده ای تشکیل شده اند که در آن به ویژگی های متفاوتی از شئ تکیه شده و به دیدگاه ها و شكل ظاهري توجهی نشده است و اغلب از معيار هاي متعارف ما براي ارزيابي و تعریف و تمجید ، خارج می شوند . البته ، نسبت به تعریف باطنی ما از ” نقاش خوب ” ، کودک فاقد مهارت کافی است و به همه چیزدقت نمی کند . برای تعریف مثبت از نقاشی های او ، باید درنظرگرفت که کودک به خوبی بزرگترها اما به صورتی متفاوتی نقاشی می کشد . جهان بینی ، زبان گرافیکی و برداشت ما از نقاشی کودک همانند بزرگترها نیست . نقاشی های وی ترکیب های گرافیکی خلاقی را ارائه می دهند که زبانشان با زبان فرد بالغ متفاوت است . ما باید برای هرآنچه که هستند با دیدی مثبت آن ها را ارزيابي كنيم . نقاشی هاچطور کشیده شده اند ؟ مطابق با کدام ساختار فضایی ؟ با کدام شكل گرافیکی ؟ این شكل ها چه ارتباطی با واقعیت دارند ؟
پرسشي دارم ! آیا بزرگتری که درقرون وسطی زندگی می کرده بهتر از یک کودک 8 یا 10 نقاشی می کشد ؟ ازدوران کودکی تا کنون ، نمودار گرافيكي ما تا حد زیاد پیشرفته شده اند ؟ امتحان کنیم . قبل از خواندن این کتاب چند برگه کاغذ بردارید و بدون آنکه سئولات زیادی از خود بپرسید ، نقاشی کنید ؛ ابتدا صورت آدمک و بعد نیم رخ او را ، آدمکی که از پله بالا می رود یا یک اسب ، سوارکاری سوار بر اسب خود ، اسبی که گاری را می کشد ، سگی که از روی مانعی می پرد ، یک خانه و یا منظره ای که از حدود ده عنصر شکل یافته است . هنگامی که فصل هایی که در مورد آن هاست ، مطالعه کنید ، به نقاشی های خود رجوع خواهید کرد . خودتان به خوبی پی خواهید برد . من كه شخصاً با اين گونه تمرين ها مي توانم ساده تر و فروتنانه تر داوري كنم .
هنگامی که در موزه به تابلویی نگاه می کنیم ، تنها تصویر كامل شدة اثر را می بینیم . فقط متخصصين قادر به تصور این هسنتدکه هنرمند درمقابل سه پایه نقاشی خود ، با هر ضربۀ قلم مو ، چگونه تابلو نقاشی را خلق كرده است . چند فیلم از هنرمندان درحال کار موجوداست اما اين ها استثنا محسوب می شوند . ما می توانیم نظاره گرکودکی باشیم که نقاشی می کند ، مداد خود را برروی کاغذ حرکت می دهد ، برای ارزیابی نقاشی خود ، دست از کار می کشد و شک می کند ، با به کارگیري اعضای بدن خود ، حرکاتش را از سر می گیرد ، زبانش را بیرون می آورد و كاملاً درکارش غرق می شود . او از كجا شروع می کند ؟ عملش چگونه سازمان یافته است ؟ چگونه یک آدمک ، حیوان ، خانه و یا یک منظره را می کشد ؟ با چه روش هایی نقاشی ها سرهم می شوند ؟
هدف از نگارش این کتاب ، ارائه بخشی از پاسخ ها به این سؤال ها و سؤال های دیگر است . در فصل های اول ، با تکیه بر توصیف ها و توضیحات مطرح شده به وسیلۀ لوکه 14، به تاریخ نقاشی کودک نگاهی می اندازیم . سپس نمایش در فضای پیاژه و اینهِلدِر15 را واژه به واژه تعبیر و تفسیر خواهیم کرد و برخی از مفاهیم همچون ” هنر تصویری ” و ” واقع گرا ” را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. این تجزیه و تحلیل ما را به سمتی هدایت خواهد کرد که نقاشی را در عين حال مانند یک زبان و یک نشان قابل مشاهده درنظر بگیریم که به وسیلۀ حرکت یک دست ایجاد شده که قلمی را گرفته است . به درستی نشستن ، تنظیم وکنترل عضلات خود در هنگام نقاشي ، مداد را به درستی در دست گرفتن، فشار ندادن بیش از حد مداد بر روی کاغذ ، آرام کردن حرکات دست برای رسم خطوط منحنی ، زیگزاگ و سپس رسم یک خورشید….. و خواهیم دید که نقاشی کردن از همان ابتدا وحتی هم زمان ، تكامل فكري و حرکات دست و نیز عمل و عکس العمل را با هم متحد می کند . حتی لئوناردُ داوینچی16 به ما توضیح می دهد که او تابلوهایش را به اتمام نرساند زیرا دستش نمی توانست هم سطح با درک و ذهنش عمل کند . پس با درنظرگرفتن نقاشی از آدمک ، حیوان ، روایت ترسیمی از یک داستان ، پرسپکتیوی از یک خانه ، خط راه آهن ، و یا یک منظره ، به مرور گسترده ای از نقاشی کودک و ارزیابی آن می پردازیم . چند کلمه ای در مورد کاربرد رنگ ها خواهيم گفت و نقاشی های که به وسیلۀ رُزالیا 17 را که در سنین 2.5 تا 5 سالگی کشیده است ، بررسی خواهيم كرد . در نهایت ، پس از بررسی نقاشی های تخیلی ، در فصل های آخر ، از خود خواهيم پرسید که آیا به راستي کودک هنرمند است و اينكه چگونه یک بزرگتر می تواند او را دریادگیری نقاشی همراهی کند .
صحبت از نقاشی ها بدون نمایش آن ها بسیار دشوار است . بنابراین تفاسیر خود را با شکل های متعددی توضیح خواهیم داد البته سعی کرده ایم برای هر یک از تفاسیر بیشترین تعداد نقاشی را جای دهیم . بيشتر آن ها ازمجموعه نقاشی هایی است که خود گردآوری کرده ایم و مابقی ، از دیگر نویسندگان برگرفته شده اند .
درعوض ، تابلوهای اعداد وارقامی که برای متخصصین آشنا و در مقالات علمی ضروری هستند ، کمتر ارائه شده اند چرا که خواندنشان اغلب دشوار است و برای برخی خوانندگان که آگاهی کمتری دارند ، مبهم هستند .

فصل اول
زمانی که نقاشی کودکانه
به بحثی علمی تبدیل می شود

اگر بتوانیم فکر کنیم که کودک از زمانی نقاشی می کشد که بزرگترها نقاشی می کنند ، باید گفت نقاشی هایش همیشه از انگیزه ای خاص ، بر نمی خیزد . مقایسه های تاریخی و قوم نگاری نشان می دهند که اهمیت در رفتارهای کودکانه ، که نقاشی کشیدن جزئی از آن محسوب می شود ، به بینشی از دوران کودکی بستگی دارد که به وسیله فرهنگ به او منتقل شده است . تمدن قرون وسطی که ما آن را به وسیله راهبه ای در حال ترسیم پیکرۀ مریم مقدس مطرح کردیم ، نگرش دوران کودکی را رد می کند . کودک در واقع همان فرد بزرگسال اما در ابعاد کوچک تر و ضعیف تر است که البته از جهات دیگر شخصیتی ، شبیه به اوست . کودک ، بزرگسالی نا آگاه است و فعالیت های کودکانه او که دربارۀ آن ها قضاوت های منفی می شود تنها در مطالعات علمی و دست کم برای مشاهدات اصولی اهمیت پیدا می کند . بزرگترها هیچ گاه کودک را به حساب نمی آورند اما به محض اینکه توانست گلیم خود را به تنهایی از آب بیرون بکشد ، به جامعۀ بزگترها تعلق پیدا می کند و در تمامی فعالیت های روزمره زندگی شرکت داده می شود . نقاش ها در تابلوهای خود ، کودک را با خطوطی نشان می دهند که نشانگر فردی بزرگسال با ابعادی کوچک است .
آریس18 ثابت می کند که تغییر بینش دوران کودکی در دل مشغولی های زندگی روزمره ، چگونه خود را نشان می دهد . او خاطر نشان می کند که طی قرون گذشته ، اعضای خانواده که روز به روز کم جمعیت تر می شوند ، در روابط عاطفی ، تربیتی و بهداشتی خود با کوک تغییر روش داده اند . کودک، محور مراقبت می شود . به او شیر می دهند ، پیشرفت او را دنبال می کنند ، محیط فیزیکی از جمله اتاق ، لوازم بازی ، اسباب و اثاثیه وی را مرتب می کنند و نگران آموزش او هستند . والدین تنها کودکان را به دنیا نمی آورند بلکه آن ها را همانند موجودات زنده ای می شناسند که شایسته است هم از معصومیتشان حمایت کنند و هم آینده آن ها را مهیا سازند . دوران کودکی دوران سرمایه گذاری است. ما دریافته ایم که اگر کودک به عشق نیاز دارد به تربیت نیز نیازمند است . از آنجایی که او موجودی در حال رشد است ، بهتر است که قابلیت هایش بیشتر در خانواده و در مدرسه به یک میزان رشد کند. او باید خوب حرف زدن ، نقاشی کشیدن ، خواندن ، نوشتن و شمردن را یاد بگیرد . به تدریج ، خانواده برنامه های خود را مطابق با کودکی برنامه ریزی می کند که در مرکز دغدغه ها قرار گرفته است . تحصیل با قوانین فری19 ، تحقیق در زمینه روانشناسی و فن آموزشی این هدف را به دنبال دارد تا کودک از مشکلات دور باشد . روابط میان کودک و دنیای اطراف او به واسطه گرانی ختم می شود که همانا والدین و آموزگاران مدرسه هستند .
به همین دلیل است که از اواخر قرن 19 میلادی اولین مقایسه ها پیرامون دوران کودکی و به خصوص نقاشی کودک در این دوران ثبت شد که در اثری از پرنود20 با عنوان ” نو آوری نقاشی کودک در فرانسه، در آستانۀ پیشتازی ” اشاره شده است . کودکان به طور ناگهانی نقاشی را شروع می کنند . ما می دانیم که آن ها از مدت ها قبل نقاشی می کشیدند . اما هنرمندان پیشتاز ، روان شناسان ، مربیان و قوم شناسان در صدد آن هستند تا نکات قابل توجهی را در نقاشی کودکان بیابند . دیدی که ما به نقاشی داریم ماهیت آن را تغییر می دهد . همانند حرکت پاندول ، آن چیزی که جز چرک نویس ، بی مهارتی ، جهالت و نفی زیبایی نبود و بهترین حالت برایش این بود که تصحیح و در بدترین حالت ، نکوهش شود ، به ناگاه به اثری هنری و موضوع علمی تبدیل شد . بین سال 1900 تا جنگ جهانی اول ( 1918 – 1914 ) ، بر تعداد نمایشگاه های نقاشی کودکان و همچنین نمایشگاه های آثار هنرمندان به همراه نقاشی کودکان ، افزوده شد21. کانونیسکی22 به مناسبت نمایشگاه بین المللی سال 1900 ، اولین نمایشگاه نقاشی کودکان را در پاریس تدارک دید . مسابقات آثار کودکانه ترتیب داده شد ، موزه های هنر کودکانه درهای خود را گشودند ، عالمانی چون لامپرشت 23، کرشن اشتاینر24 ، کلا پارد 25و دیگران مجموعه های شخصی از آثار کودکان را جمع آوری کردند . هنرمندانی همچون میرو26، کل 27، ماتیس28 و پیکاسو 29 خصوصاً از ورای نقاشی کودکان خود ، به نقاشی های کودکان علاقه مند شدند . مطالعۀ روان شناسان نشان می دهد که طرز فکر کودکان همانند افراد بزرگسال نیست اما پاسخگوی منطق خاص کودک است . کودک تنها فردی بزرگسال با جثۀ کوچک نیست بلکه موجودی است که باید به بزرگسال تبدیل شود پس شایسته است روند تکامل وی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد . دانشمندان به مفهوم جدیدی از رشد روانی رسیدند که طی قرن بیستم نقش اساسی داشته است . پیاژه مراحل منطق را شرح داد و در سال 1908 ، فروید که به نقاشی های هانس کوچولو علاقه مند شده بود ، آن ها را به سائقه های جنسی ( لیبیدو )30 توصیف کرد . مارگارت مید31 به این مطلب اشاره دارد که هر کودکی با فرهنگ قوی خود ، الگوی تمامی کودکان نیست . پیشگامانی همچون ریچی32، سولی33، روما 34، لوکه35 و دیگر پیشگامان ، اولین مطالعات اصولی خود را بر نقاشی هایی که نظر ما را جلب می کنند ، در کتاب هایی با تصاویر بسیار به چاپ رساندند . برای مثال لوکه نشان می دهد که 1700 نقاشی از دختر خود به نام سیمون 36 را جمع آوری و نزدیک به 600 برگه از آن ها را به عنوان ضمیمۀ کتاب خود ارائه کرد .

فصل دوم
تاريخچة مطالعات بر نقاشي كودكان
مطالعات بر نقاشي كودك در نظريه هاي تئوري متفاوتي از جمله میان فرهنگي ، آسیب شناسی روان شناختي ، روان سنجي و نيز نظريه هاي هنري جاي گرفته اند . ما اولين نظريه ها در مورد تكامل نقاشي كودك را به خاطر مي سپاريم كه به وسيلة ريچي ، سولي ، روما و لوكه مطرح شده اند ، چرا كه اين نظريه ها سه اصل مهم را بيان مي كنند . نخست اين که ، این نويسندگان فراموش شده به صورت هاي متفاوتي مشخصه هاي اصلي نقاشي كودكانه را مطرح كرده و مفاهيم اصلي را به صورت گزارشي ارائه داده اند . گفته هاي آن ها مي تواند به عنوان نقطة شروعي براي انديشه هاي ما محسوب شود . دوم ، نظرية لوكه که جايگزين مطالعات پيشين است که پس از بررسي هايي كه خود بر روي نقاشي هاي دخترش انجام داد ، در چهار چوبي ادراكي و با يكپارچگي گسترده اي قرار می گیرد كه فراتر از قرن بيستم پيش رفته است . در آخر ، سومين اصل اين است كه اين نظريه هاي تقریباً صد ساله كه صحت نقاشي هاي رايج كودكان را مد نظر قرار داده اند ، از يك قرن پيش وجود داشته اند و امروزه تقريباً از ميان رفته اند . اين مورد ، به خصوص در نقاشي آدمكي ديده مي شود كه از نيمرخ ترسيم شده است ولي دو چشم او از رو به رو دیده می شود . ما دوباره به موضوع این تکامل تاریخی باز خواهیم گشت.

1. پيشگامان : ريچي

پایان نامه
Previous Entries تحقیق درباره قرون وسطی، دوران کودکی، واقع گرایی، روانشناسی Next Entries تحقیق درباره زبان فرانسه، ریخت شناسی