تحقیق درباره دانشگاه تهران، قانون کار

دانلود پایان نامه ارشد

نباشد.
82 “لا عبر? بالقياف? في مذهبنا” (محمدحسن النجفي، جواهرالکلام، پيشين، ج40، ص515).
83 محمدجعفر جعفري لنگرودي، داير?المعارف علوم اسلامي قضايي، پيشين، ج 2، ص 947.
84 “لَا نَأْخُذُ بِقَوْلِ عَرَّافٍ وَ لَا قَائِفٍ” (الحر العاملي، وسايلالشيعه (قم: مؤسس? آلالبيت عليهمالسلام لاحياءالتراث، 1409ه.ق، چاپ اول، ج27)ص378؛ وهمو، وسايلالشيعه (قم: مؤسس? آلالبيت عليهمالسلام لاحياءالتراث، 1409ه.ق، چاپ اول،ج11) ص371)؛ ابيجعفر محمد بنعليبنالحسين بنبابويه القمي (الشيخالصدوق)، من لا يحضرهالفقيه (قم: جامعهي مدرسين، 1413ه.ق، ج 3) ص 50.
85 “عَنْ عَلِيِّ بْنِأَبِيطَالِبٍ (ع) أَنَّهُ قَالَ: مِنَ السُّحْتِ‏ ثَمَنُ الْمَيْتَ? إِلَى أَنْ قَالَ وَ أَجْرُ الْكَاهِنِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ أَجْرُ الْقَائِفِ” (حسين بن محمدتقي النوريالطبرسي (محدثالنوري)، مستدرکالوسايل (قم: مؤسس? آلالبيت عليهمالسلام، 1408ه.ق، چاپ اول، ج13) ص110).
86″من سمع قول قائف او کاهن او ساحر، فصدّقه، اکبّه الله علي منخريه في النار” (زين الدين بن علي العاملي (الشهيدالثاني)، مسالک الافهام (قم: مؤسس? المعارفالاسلاميه، 1419ه.ق، چاپ اول، ج 14) ص147؛ محمدحسن النجفي، جواهرالکلام، پيشين، ج40، ص 515).”البته اين روايت را تنها شهيد ثاني در مسالک و صاحب جواهر از قول وي نقل کرده و در کتب روائي يافت نشده است”.
87 محمدحسن النجفي، جواهرالکلام، پيشين، ج40، ص515؛ ر.ک: ابيجعفر محمد بنيعقوب بناسحاق الکلينيالرازي (الشيخ الکليني)، الکافي (تهران: دارالکتب الاسلاميه،1407ه.ق، چاپ چهارم، ج1) ص322.
88 محمدحسن النجفي، جواهرالکلام، پيشين، ج40، ص 515.
89 اعداد مرکز المعجمالفقهي، المصطلحات ([بيجا]: مؤسسه تحقيقات و نشر معارف اهل بيت، [بيتا]) ص1740.
90ابنمنظور، لسانالعرب (بيروت: دار احياء التراث العربي، 1408 ه.ق، چاپ اول، ج9) ص 154؛ الطريحي، پيشين، ج3، ص164.
91الفيومي، پيشين، ص404؛ الطريحي، پيشين، ج3، ص164.
92 علياکبر دهخدا، لغتنامه (تهران: مؤسسهي انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ دوم از دورهي جديد، 1377، ج10) ص1584.
93 محمدجعفر جعفري لنگرودي، مبسوط در ترمينولوژي، پيشين، ج4، ص 2516.
94 علياکبر دهخدا، پيشين، ج10، ص15784.
95 ابنمنظور، پيشين، ج9، ص 154.
96ر.ک: الجبران مسعود، فرهنگ الفبايي الرّائد، ترجمهي رضا انزابينژاد (مشهد: بهنشر آستان قدس رضوي، 1380، چاپ سوم، ج2) ص 1175.
97 “أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَهَى عَنْ إِتْيَانِ الْعَرَّافِ وَ قَالَ مَنْ أَتَاهُ وَ صَدَّقَهُ فَقَدْ بَرِئَ مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى مُحَمَّدٍ(ص)” (الحرالعاملي، پيشين، ج11، ص371؛ وهمو، وسايلالشيعه (قم: مؤسس? آلالبيت عليهمالسلام، 1409 ه.ق، چاپ اول، ج17) ص149).
98 محمدجعفر جعفري لنگرودي، داير?المعارف علوم اسلامي قضايي، پيشين، ج2، ص906.
99 محمد فاضللنکراني، جامعالمسا ئل ([بيجا]: امير اعلم،1380ه.ش، چاپ دهم، ج1) ص160.
100 ابنمنظور، پيشين، ج11، ص 357؛ الفيومي، پيشين، ص520؛ الطريحي، پيشين، ج 3، ص57.
101علياکبر دهخدا، لغتنامه (تهران: مؤسسهي انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ دوم از دورهي جديد، ج 14) ص21361.
102 محمدجعفر جعفري لنگرودي ، مبسوط در ترمينولوژي حقوق (تهران: گنج دانش، 1378، چاپ دوم، ج 5)پيشين، ص3479.
103 وهمو، داير? المعارف علوم اسلامي قضايي، پيشين، ج2، ص1082.
104 عليبنالحسين الکرکي(المحققالثاني)، جامعالمقاصد في شرحالقواعد (قم: مؤسس? آل البيت عليهمالسلام لاحياءالتراث،1408 ه.ق، چاپ اول، ج4) ص366.
105 ر.ک: همانجا، شمسالدين محمد بنمکيالعاملي (الشهيدالاول)، الدروسالشرعيه في فقهالاماميه (قم، مؤسس? النشرالاسلامي، 1414ه.ق، چاپ اول، ج3) ص288.
106 علياکبر دهخدا، پيشين، ج 11، ص 17315.
107 محمدجعفرجعفري لنگرودي، داير?المعارف علوم اسلامي قضايي، پيشين، ج 2، ص 948.
108 عليرضا فيض و علي مهذّب، ترجمهي کتاب لمعه (تهران: مؤسسهي انتشارات و چاپ دانشگاه تهران ، 1372) ص162.
109 محمدجعفرجعفري لنگرودي، داير?المعارف علوم اسلامي قضايي، پيشين، ج2، ص948.
110 محمدحسن النجفي، جواهرالکلام، پيشين، ج40 ، ص326.
111 ابيجعفر محمدبنالحسن بنعلي الطوسي(الشيخالطوسي)، المبسوط في فقهالاماميه) ([ بيجا]: المکتب? المرتضويه لاحياء الآثار الجعفريه، [بيتا]، ج8) صص 133-134؛ ابيطالب محمدبنالحسن بنيوسف بنالمطهر الحلي(ابنالعلامه)، ايضاحالفوائد ([بيجا]: مؤسسه اسماعيليان، 1389 ه.ق، چاپ اول، ج4) ص369؛ ر.ک: ابوالقاسم نجمالدين جعفر بن الحسن (المحققالحلي) شرايعالاسلام في مسائل الحلال و الحرام (تهران: استقلال، 1409ه.ق، چاپ دوم، ج4) ص366.
112″والاجر? من بيتالمال، فان ضاق فمنهما بالحصص” (المحققالاردبيلي، مجمعالفائد? و البرهان (قم: مؤسس? النشر الاسلامي التابع? لجماع?المدرسين، 1412ه.ق، چاپ اول، ج10) ص214).
113 محمدجعفر جعفري لنگرودي، داير?المعارف علوم اسلامي قضايي، پيشين، ج2، ص948.
114ر.ک: يوسف البحراني (المحققالبحراني)، الحدائقالناضر? في احکام العتر? الطاهر? (قم: مؤسس? النشر الاسلامي، 1363، ج21) ص178.
115وهمو، پيشين، ج 21، ص 178.
116همانجا.
117ر.ک: ابنالعلامه، پيشين، ج4، ص369 ؛ بهاءالدين محمدبنالحسن الاصفهاني (الفاضلالهندي)، کشف اللثام (قم: مؤسس? النشر الاسلامي،1424ه.ق، چاپ اول، ج 10) ص 166.
118ر.ک: احمد المقدس الاردبيلي(المحققالاردبيلي)، مجمعالفائد? و البرهان في شرح ارشادالاذهان (قم: مؤسس? النشر الاسلامي،1412ه.ق، چاپ اول، ج10) ص214؛ الشهيد الثاني، مسالکالافهام، پيشين، ج14، ص25؛ المحققالحلي، شرايعالاسلام، پيشين، ج4، ص 887؛ الفاضلالهندي، پيشين، ج10، ص 166؛ ابنالعلامه، پيشين، ج4، ص369.
119الشهيدالثاني، مسالکالافهام، پيشين، ج 14، ص 25؛ ر.ک: محمدحسن النجفي، جواهرالکلام، پيشين، ج40، ص337.
120المحققالبحراني، پيشين، ج 21، ص 178.
121ر.ک: محمدحسن النجفي، جواهرالکلام، پيشين، ج40، ص361، علياصغر مروايد، النيابيعالفقهيه (بيروت: دارالتراث و دارالاسلاميه، 1412ه.ق، چاپ اول، ج33) ص 141.
122 علياکبر دهخدا، لغتنامه (تهران: مؤسسهي انتشارات و چاپ دانشگاه تهران،1377، چاپ دوم از دورهي جديد، ج13) ص20159.
123 در حقوق قانون مستقلّي در خصوص مترجمين رسمي جداي از قانون کارشناسان رسمي، تحت عنوان “قانون راجع به ترجمهي اظهارات و اسناد در محاکم و دفاتر اسناد رسمي” با 9 مادّه در تاريخ 20/3/1316 به تصويب رسيد. آخرين آييننامهي مربوط به اين قانون، مصوّب1377 و مشتمل بر 59 مادّه است .
124 ر.ک:السيدمحمدکاظم الطباطبايياليزدي، العرو?الوثقي(قم: مؤسس? النشر الاسلامي، 1417ه.ق، چاپ اول، ج2) ص266؛ الشهيد الثاني، مسالکالافهام (قم: مؤسس? المعارف الاسلاميه، 1418ه.ق، چاپ اول، ج13) ص 467؛ وهمو، مسالکالافهام، پيشين، ج14، ص240؛ ابيعبدالله محمد بنمکيالعاملي(الشهيدالاول)، القواعد و الفوائد في الفقه والاصول والعربيه (قم: منشورات مکتب? المفيد، [بيتا]، ج1) صص274- 248؛ ابيمنصور الحسن بن يوسف بن المطهر الاسدي (العلامه الحلي)، قواعدالاحکام (قم: مؤسس? النشر الاسلامي، 1419ه.ق، چاپ اول، ج3) ص44؛ وهمو، تحريرالاحکام الشرعيه علي مذهبالاماميه (قم: مؤسس? الامام الصادق (ع)، 1422ه.ق، چاپ اول، ج5) ص 146؛ وهمو، ارشادالاذهان الي احکامالايمان (قم: مؤسس? النشر الاسلامي، 1410 ه.ق ، چاپ اول، ج2) ص145؛ الفاضلالهندي، پيشين، ج10، صص40- 41؛ محمدحسن عبدالله السيوريالحلي، نضد القواعدالفقهيه (قم: مکتب? آي?الله العظمي المرعشي، 403 1ه.ق) ص519.
125 ر.ک: الشهيدالثاني، مسالکالافهام، پيشين، ج13، ص467؛ محمدحسن النجفي، جواهرالکلام في شرح شرايعالاسلام(تهران: دارالکتب الاسلاميه، 1363ه.ش، چاپ دوم، ج41) ص149.
126 المحقق الحلي، شرايعالاسلام، پيشين، ج4، ص875 .
127 محمدحسن النجفي، جواهرالکلام، پيشين، ج40، ص211.
128مراد از مجتهد در اينجا مجتهدي است که مرجع تقليد نيز ميباشد.
129 ابنمنظور، لسانالعرب (بيروت: داراحياء التراثالعربي، 1408ه.ق، چاپ اول، ج2) ص397.
130 همانجا؛ الجوهري، پيشين، ج2، ص461.
131 سيد محمود هاشميشاهرودي، پيشين، ج1، ص265؛ ابيمنصور الحسنبنيوسف بنالاسدي (العلامه الحلي)، مباديالوصول الي علمالاصول ([بيجا]: مرکز النشر و مرکز الاعلامالاسلامي، 1404ه.ق) ص241؛ علياکبر دهخدا، پيشين، ج4، ص1032؛ بهاءالدين محمدبنالحسين بنعبدالصمد الحارثيالهمدانيالعامليالجبعي (الشيخالبهائي)، زبد?الاصول، ([بيجا]: مرصاد، 1381ه.ش، چاپ اول ) ص159.
132 الطريحي، پيشين، ج3، ص408.
133 علياکبر دهخدا ( تهران: مؤسسهي انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1377، چاپ دوم از دورهي جديد، ج 4 ) ص1033.
134 ر.ک:السيد محمد سرور الواعظ الحسيني البهسودي، مصباحالاصول (قم: مکتب?الداوري، 1417ه.ق، چاپ پنجم، ج3) ص439.
135 محمد مؤمن القمي، تسديد الاصول ( قم: مؤسس? النشر الاسلامي، 1419 ه.ق، چاپ اول، ج 2) ص 487.
136ر.ک: پاورقي ص12 اين پاياننامه.
137 براي مطالعهي بيشتر ر.ک: سيد هدايتالله طالقاني، مرجعيت (تهران: ارغنون و سبز رويش، 1374ه.ش، چاپ اول) صص232- 245.
138 ” شياع؛ شيوع داشتن خبر است از جماعتي که اتفاق وتباني آنها بر کذب بعيد باشد به گونهاي که به صحت گفتار ايشان ظن قوي يا اطمينان حاصل شود. در شياع، عدد خبردهندگان بايد از عدد شهود در باب شهادت بيشتر باشد تا فرق باشد بين خبر عادل و غير آن” (عليرضا فيض، مبادي فقه و اصول (تهران: مؤسسهي انتشارات و چاپ دانشگاه تهران،1373ه.ش، چاپ ششم) ص330؛ احمد فتحالله، پيشين، ص49).
139 السيد محمد کاظم الطباطبايياليزدي، العرو?الوثقي (قم: مؤسس? النشر الاسلامي، 1417ه.ق، چاپ اول، ج1) ص23؛ السيد علي الحسينيالسيستاني، تعليق? علي العرو?الوثقي ([بيجا]: [بينا]، [بيتا]، ج1) ص14؛ السيد محمدرضا الموسويالگلپايگاني، ارشادالسائل (بيروت: دارالصفو?، 1413 ه.ق، چاپ اول) ص 8؛ السيد روحالله الموسويالخميني (الامامالخميني)، تحريرالوسيله (قم: مؤسسهي مطبوعات دارالعلم، [بيتا]، چاپ دوم، ج 1) ص 8.
140ر.ک: السيد علي الحسينيالسيستاني، منهاجالصالحين (قم: مکتب آية لله العظمي السيدالسيستاني، 1414ه.ق، چاپ اول، ج1) ص14.
141مادهي 262 آيين دادرسي مدني مقرّر ميدارد: “… اظهار نظر کارشناس بايد صريح و موجّه باشد”. ودر مادهي 19 کارشناسان رسمي دادگستري نيز آمده است: “اظهار نظر کارشناسي بايد مستدل و صريح باشد”.
142 سيد احمد باختر، مجموعهي کامل قوانين و مقررات کارشناسان رسمي دادگستري، پيشين، ص47.
143 الميرزا علي المشکيني، اصطلاحاتالاصول (قم: الهادي، 1371ه.ش، چاپ پنجم) ص20.
144 “طاري در لغت به معناي “ناگاه درآينده، ظاهرشونده بر کسي، ناگاه فرودآينده از جايي، ظاهر شونده، گذرنده، غيرمقيم، آينده، ناگه روي داده و عارض است”. (ر.ک: علي اکبر دهخدا، پيشين، ج 10، ص 15227؛ محمد معين، پيشين، ج2، ص2195).
145 “عدول ازقرار؛ يعني دادگاه بدون توجه به قرار صادره و بدون درنظر گرفتن نتيجهي اجراي قرار، رأي صادر کند”.
146 عبدالله شمس، آيين دادرسي مدني (تهران: دراک،1387، چاپ نوزدهم، ج2) ص236.
147 “ارجاع به کارشناسي حتي درصورت تقاضاي طرفين، به دستور دادگاه صورت ميگيرد و ممکن است دادگاه تقاضاي طرفين را نپذيرد”.
148 “البته هنگام تقديم دادخواست اصلي نيز ميتوان تقاضاي کارشناسي را در ضمن خواستهي اصلي مطرح کرد”.
149 سيد محسن صدرزادهي افشار، پيشين، ص165.
150محمدجعفر جعفري لنگرودي، دانشنامهي حقوقي (تهران: اميرکبير، 1372، چا پ دوم، ج2) ص 156.
151 مادهي 149 قانون آيين دادرسي مدني مقرر ميدارد: “در مواردي که اشخاص ذينفع احتمال دهند که در آينده استفاده از دلايل و مدارک دعواي آنان از قبيل تحقيق محلي و کسب اطلاع از مطلعين و استعلام نظر کارشناسان يا دفاتر تجاري يا استفاده از قراين و امارات موجود در محل و يا دلايلي که نزد طرف دعوي يا ديگري است متعذّر يا متعسّر خواهد شد، ميتوانند از دادگاه درخواست تأمين آنها را بنمايند”.
152 امير حسين شيخنيا، ادلهي اثبات دعوي (تهران: انتشار، 1375،

پایان نامه
Previous Entries تحقیق درباره دانشگاه تهران، قانون کار Next Entries تحقیق درباره قانون کار