تحقیق با موضوع سینمای دینی، پیشرفت فرهنگی، روزنامه نگاران

دانلود پایان نامه ارشد

بود ما در این سینمای مد نظر پیشرفت داشته ایم.
اما باید از طرفی این نکته را هم در نظر داشت که “مخاطب ، يك محصول سينمايي را بر اساس انتظاراتي مي خرد كه از آن محصول دارد. يعني تضميين هايي كه در هويت ادراك شده ي فيلم وعده داده شده اند. هاليوود گاهي اين عموميت را خلق ميكند گاهي آن را پس از ظهورش در فرهنگ عامه به كار مي گيرد. اين هويت ها در مجموعه ي عمل اجتماعي محيط بر سينماي هاليوود، از جمله تبليغات، برخورد رسانه ها، و صحبت هاي عادي مردم به حركت در مي آيند و آزادانه وارد جرياني چون عقل سليم مشترك بين سرمايه گذاران و مديران تبليغات صنعت سينما، منتقدان، روزنامه نگاران و تماشاگران مي شود. اختلاف نظرهاي پيش آمده بر سر تعيين هويت، به بحث هاي انتقادي دامن مي زند و باعث به وجود آمدن زير ژانرها هم مي شود”.(فيليپس،1377: 120)‏
تبليغات، برخورد رسانه ها، و صحبت هاي عادي مردم در جامعه سینمایی و خارج از سینمای ما چگونه است؟ و این در حالی ست که با نگاهی سختگیرانه با مروری سریع و اجمالی به آمار فروش سینما و فیلمهای سینمایی در سالها و دهه های گذشته این موضوع به خوبی مشخص و مبرهن است که با استفاده از گفته فیلیپس ، در سینمای ما گویی بازی برعکس است ، هیچ نظری به وجود نمی آید که اختلاف نظری به وجود بیاید. این داستان کل سینما دوستانی است که حداقل در طول عمر سینماییشان چند باری سرشان برای این سینما درد گرفته است . وای به حال مان می شود وقتی حال آنانی را بررسی می کنیم که هیچ وقت تا حالا نشده برای سینما سردرد بگیرند .
تولستوی معتقد است که هنر راستین آن هنری ست که در خدمت هدفی نیک باشد (اسوالد هنفلینگ 1389 : 3) مرور فیلمهای سینمای دینی گویی مروری بر متن کتب مقدس است ، برای ما قرآن ، برای مسیحیان انجیل و برای یهودیان تورات. این فیلمها تا حد ممکن سیاه نمایی نمی کنند ، دروغ نمی گویند ، به منفی بافی های بی مورد و سیاسی نمی پردازند ، تهمت نمی زنند ، از قضاوت های عجولانی و احساساتی به دورند و تا آنجا که می توانند رسالت کشور و دین ، رسالت آنها هم هست . از خدا حافظ رفیق تا قدمگاه ، از خدا نزدیک است تا آواز گنجشگها ، از فرزند خاک تا روز سوم و طلا و مس ، هیچ فرقی ندارد همه این فیلمها یک گام و حداقل یک گام عامل پیشرفت فرهنگی اند ، یک گام سواد دینی و ذهن مذهبی بیننده را ارتقاء می دهند و در همین سالهای اندک هستند فیلمهایی که درست دنده معکوس این فیلمها عمل کرده اند (که ما در اینجا به آنها نپرداختیم) به هر حال هر چه که آن فیلمها سیاه نمایی می کنند ، این فیلمهای دینی با پاک کن ذاتی دینی شان سعی در پاک کردن کثافات و آلودگی ها و بدفهمی ها دارند . سعی می کنند شیاری بین پاک و ناپاک بکشند، مرز بندی کنند . تکلیفشان با خودشان و گامی که در حال برداشتنش هستند مشخص است . بنابراین بیننده نیز خیالش راحت است ، می داند به تماشای چه فیلمی آمده و با فراق بال با خانواده اش به سویش می شتابد. البته باید در نظر گرفت که ما در آغاز راهی بس بزرگ قرار داریم و این گام های نخست است. سینمای دینی سینمایی است که در اوج جوانی سیر می کند و همچون یک جوان در حال پخته شدن امیدوارانه در حال سفر به پختگی است.

منابع و ماخذ:
قرآن مجید(ترجمه مهدی الهی قمشه ای)
آبراهامیان. یرواند 1383. ایران بین دو انقلاب. ترجمه احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی. چاپ نهم. نشر نی
آويني .مرتضي.1377. آينه جادو. ساقي
آوینی.مرتضی.1375. حکمت سينما. بنياد سينمايي فارابي
ارجمند.مهدی.1376.سینمای متعالی.دفتر پژوهشهای سینمایی حوزه هنری
ارسطو. 1371. فن شعر. ترجمه عبدالحسين زرين كوب. نشر اميركبير.
آزاد ارمکی.تقی. 1388. بررسی کارکردهای سینما در ایران
استیفنسون.رالف و ژان ار دبری 1365 .سینما از دیدگاه هنر . انتشارات شباویز
استون . برايان.1383. مفاهيم مذهبي و کلامي در سينما. بنياد سينمايي فارابي
اسوالد.هنفلینگ.1389.چیستی هنر.ترجمه علی رامین. انتشارات هرمس
اکبری . نزهت 1391 . رسانه های تصویری و فرهنگ . ساکو
امیرتیموری.محمدحسن . 1377.رسانه های آموزشی، انتشارات ساسان
امیل دورکیم1383 صور بنیانی حیات دینی. مترجم باقر پرهام . انتشارات مرکز
امين خندقي. جواد.1391. دين و سينما. گزاره‌هاي اعتقادي: بررسي و تحليل بيش از سيصد فيلم. ولاء منتظر عج
ایوبی. حجت الله1387. دولت وسینما در فرانسه: راهکارهای ایستادگی در برابر سینمای آمریکایی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. سال اول. شماره 3
بری کیت گراند 1391 ژانرهای سینمایی از شمایل شناسی تا ایدئولوژی . مترجم شیوا مقانلو. نشر بید گل
بوردل. دیوید و تامسون. كریستین. 1385 . هنر سینما. فتاح محمدی. مركز
بردول. دیوید 1387. مطالعات سینمایی امروز و فراز و نشیب های کلان.مهدی نصرالله زاده .ناشر فرهنگ صبا   
بورگهارت.تیتورس.1390.هنر مقدس.سروش
پروا.مهدی.1380.روانشناسی یکتاپرستی
پل شرایدر1375. سبک استعلایی در سینما – محمد گذرآبادی. نشر فارابی
جان رمی. مايکل. 1375.محمد شهبا.تاملاتي در باب سينما و دين. بنياد سينمايي فارابي
جعفري.محمّدتقي.1370. حقوق جهاني بشر از ديدگاه اسلام و غرب، تهران، دفتر خدمات حقوقي بين المللي جمهوري اسلامي ايران
جوادی آملی .1378.انتظار بشر از دین. نشر اسرا
راست گفتار.کاظم.1366 .تاریخ سیاست در سینما . انتشارات پارت
رباني. تقي.1389. آيين برنامه‌سازي درباره تاريخ مقدس و رسانه. صدا و سيماي جمهوري اسلامي. مرکز پژوهشهاي اسلامي

پایان نامه
Previous Entries تحقیق با موضوع سینمای دینی، سینمای هالیوود، موفقیت تجاری Next Entries منبع مقاله درباره ارزيابي، نانهاي، بياتي