تحقیق با موضوع رهبری تحول آفرین، مزیت رقابتی، انعطاف پذیری، سبک رهبری

دانلود پایان نامه ارشد

داد.کیفیت به عنوان یکی از ابعاد مزیت رقابتی در نظر گرفته می شود و سایر ابعاد مزیت رقابتی از جمله هزینه کم و یا زمان مبتنی بر عملیات نیز می توانند از کیفیت بالاتر بهره مند شوند (لی و ژائو، 2006).
مشتريان كساني هستند كه تصميم مي گيرند چه محصول يا خدمتي به بهترين شكل نيازهاي آنها را تأمين مي كند(آواد و بن تلال، 2008).
محصولات با کیفیت کالا یا خدماتی هستند که قابل اطمینان اند، به این معنی که کاری برای آن طراحی شده اند را به خوبی انجام می دهند و ویژگی های متمایزی را برای بالا بردن در نزد مشتری ایجاد می کنند، زمانیکه مشتریان دریابند ویژگی های محصول یک شرکت (از نظر شکل، خصوصیات، عملکرد، بقا، قابلیت اطمینان، طراحی وسبک و …) نسبت به رقبا برای آنها ارزش بیشتری برای آنها فراهم می کند، گفته می شود کیفیت بالاتری دارد،اما اثر کیفیت بر مزیت رقابتی بدین صورت خواهد بود: محصولات با کیفیت بالا ، ارزش محصولات را در نظر مشتریان متایز می کنند و افزایش می دهند. این درک بالا از ارزش به شرکت اجازه می دهد قیمت بالاتری برای محصولاتش در نظر بگیرد.کارایی بالاتر و قیمت پایین تر با محصولات با کیفیت به دست می آید(مظلومی و دادوند، 1391).
در حوزه توليد و عمليات انطباق مشخصات محصول نهايي با نياز مشتريان از مسئوليت هاي مديران توليد است كه با هدف كسب مزيت هاي رقابتي مبتني بر كيفيت دنبال مي شود.رقابت مبتني بر كيفيت علاوه بر سرمايه گذاري هاي مناسب در جهت توسعه تكنولوژي، نيازمند رويكردي جامع است كه كيفيت را تنها روشي براي جلوگيري از مشكلات يا كاهش هزينه هاي دوباره كاري ننگرد، بلكه آن را فرصتي براي جلب رضايت مشتري قلمداد نمايد (کریمی دستجردی و دیگران، 1389).
پراجوگو31 كيفيت را عملكرد راهبردي مي داند كه منعكس كننده راهبرد رقابتي شركت است(پراجوگو، 2007).
كيفيت از منظر عملياتي، فعاليتي است كه موجب افزايش قابليت هاي كاركردي و بعضاً ساختاري در كالاها و خدمات مي شود. اين فعاليت به عنوان مجموعه اي از اقدامات در قالب وظايف تعريف شده و منابع سازماني را مصرف مي كند(رهنمای رودپشتی، 1387).
3- انعطاف پذیری: انعطاف پذیری توانایی پاسخگویی به تغییرات است.انعطاف پذیری توانایی پاسخگویی به نیاز های منحصر به فرد مشتریان خاص است.تولید انعطاف پذیر یک رویکرد استراتژیک به تولید برای مزیت رقابتی است که در تمرکز استفاده از انعطاف پذیری برای پاسخ به نیاز مشتری و تغییرات بازار می باشد (لی، 2000).
مي توان انعطاف پذيري را اين گونه تعريف كرد: تغييرات سريع ظرفيت در صورت بروز تغيير در تقاضا، توانايي توليد محصولات متنوع، تغييرات سريع در طراحي محصولات، معرفي سريع محصولات جديد، توانايي توليد محصولات مطابق با نياز مشتريان، توانايي تغيير در آميختة محصول (رمضانیان و دیگران، 1393).
به باور فاساوات و كانچانا، اصطلاح انعطاف پذيري به توانايي گسترش يافتن يا گسترش نيافتن منابع در پاسخگويي به تغييرات در توافقنامه هايي كه توسط مشتريان بسته مي شد، اشاره دارد(فاساوات و كانچانا، 2007).
انواع گوناگوني از انعطاف پذيري در ادبيات موضوع بيان شده است كه عبارت اند از : انعطاف پذيري محصول، انعطاف پذيري حجم، انعطاف پذيري تركيب، انعطاف پذيري ماشين آلات، انعطاف پذيري كاركنان، انعطاف پذيري بازار، انعطاف پذيري فرايند، انعطاف پذيري در عرضة محصول جديد و انعطاف پذيري توسعة ظرفيت (آواد و بن تلال، 2008).
انعطاف پذيري نمايانگر توانايي بنگاه در انجام تنظيمات مورد نياز براي واكنش مناسب دربرابر تغييرات محيطي، بدون ايجاد تأثيرات منفي زياد بر عملكرد است (هیزر و رندر32، 2003).
4- زمان: زمان به عنوان یک مزیت رقابتی،عبارت از تمرکز در کاهش زمان مورد نیاز برای تکمیل فعالیت های مختلف کسب کار و در نتیجه رضایت مشتری است.به عنوان مثال قابلیت تحویل،یک مساله برای زمان است.تحویل معمولا در تعدادی از جنبه های سازمان تعریف می شود، یکی اینکه چگونه یک محصول یا خدمت به سرعت به مشتری تحویل داده می شود (لی، 2000).بسیاری از شرکت هایی که به دنبال حفظ مشتریان کنونی یا افزایش مشتریان خود هستند باید تمرکز خود را بر اولویت های رقابتی جدید،سرعت توسعه محصولات ،تحویل سریع و قابل اعتماد به مشتریان کنند (لی ، 2000).
تحويل به مسائلي كه مبتني بر زمان است، مربوط مي شود. تحويل يعني چطور محصول يا خدمت به سرعت در اختيار مشتري قرار گيرد. همچنين از ديدگاه زمان عرضة محصول جديد به بازار هم توجه مي كند (فاساوات و كانچانا، 2007).
مشتريان تمايل دارند تا نيازهايشان با كميت مناسب، در زمان مناسب و با كيفيت مناسب در اختيارشان قرارگيرد. تأمين اين خواستة مشتريان، موجب افزايش رضايت آنها مي شود در اين راستا كومار و كومار معتقدند تحويل خدمت يا محصول، تضمين مي كند محصول با كيفيت(قابليت اطمينان و قابليت نگهداري)، با كميت خوب، در زمان مقرر، در مكان مناسب، از منبع معتمد (فروشندة معتمدي كه به تعهداتش در دورة زماني مشخص پاي بند باشد)، با خدمات كامل(خدمات پس از فروش و بعد از فروش)و در نهايت با قيمت مناسب، تحويل داده مي شود (آواد و بن تلال، 2008).
بسياري از شركتها، خصوصاً شركت هاي خدماتي، اولويت رقابتي تحويل مناسب را به عنوان معيار ايجاد و توسعه جايگاه رقابتي مناسب در بازار به كارمي گيرند.انتخاب اين اولويت به منزله آن است كه شركت تصميم مي گيرد محصولات خود را سريع تر و با اطمينان بالاتري نسبت به ساير رقبا به مشتريان خود تحويل نمايد (کریمی دستجردی و دیگران، 1389).
بسياري از شركت ها از طريق سرعت عمل در صدد كسب يك مزيت رقابتي اند.مفهوم زمان، به اين معناست كه محصولات و خدمات بايد درست در زماني كه مشتري به آنها نياز دارد در اختيار او قرار گيرد و معني ديگر آن سرعت عمل سازمان در توليد محصولات با ويژگي هاي ظاهري جديد، نوآوري در فن آوري و عرضه سريعتر اين محصولات به بازار و به معناي چابكي سازمان است(رهنمای رودپشتی، 1387).
زمان يك منبع قابل توجه و حياتي است ، يا به عبارت ديگر وقت طلاست. زمان تماماً و كاملاً كالايي تجديدناپذير است. بايد بتوانيم خود را با دنيايي كه سريعاً در حال تغيير است وفق داده و بايد براي انجام تمام كارها بايد زمان و وقت خود را خوب و دقيق سازماندهي و مديريت كنيم (گرگانلی دوجی و فاضلی، 1388).

2-11 ماهیت رهبری
واژه رهبری بنا بر تحقیقات به 1300 سال قبل از میلاد بر می گردد و سابقه ای دیرینه دارد (علوی، 1376). رهبری فراگرد نفوذ در زیر دستان است که تلاش و کوشش داوطلبانه و مشتاقانه آنان را در جهت تحقق اهداف سازمان برمی انگیزاند (ساعتچی ، 1375).

2-12 تعاریف رهبری
رهبری عبارت است از توانایی اعمال نفوذ یا اثر گذاردن بر یک گروه، در جهت تامین هدف‌ها، که این اثر می‌تواند منبع یا منشا رسمی و سازمانی داشته باشد و یا به صورت غیررسمی به وجود آید. رهبری فرایند نفوذ اجتماعی است که در آن رهبر به دنبال مشارکت داوطلبانه زیردستان جهت دستیابی به اهداف سازمانی است (فرهنگی و دیگران، 1383).
رهبری عبارت است از تاثیر میان فردی اعمال شده در یک یا چند موقعیت خاص از طریق فرایند ارتباطات در جهت تحقق هدف و یا اهداف شخصی یا سازمانی. البته ذکر این نکته لازم است که بین مدیریت و رهبری سازمان تفاوت وجود داشته و این دو الزاماً یکی نمی‌باشند گرچه ممکن است رهبری، مدیر هم باشد ولی الزاماً هر مدیری رهبر نیست، در متون مدیریتی و علم رفتار سازمانی تفاوت‌های رهبر و مدیر به طور مشروح و مشخص ارایه گردیده است (اینانلو، 1387).

2-13 تئوری‌های رهبری
با عنایت به تعدد و تکثر تئوری‌ها و مدل‌های مطرح شده در خصوص رهبری و با عنایت به این که صاحب نظران، موضوع رهبری را براساس کدام ویژگی و یا شاخصه مورد بررسی و مطالعه قرار داده اند، تئوری های رهبری به شکل زیر دسته بندی و ارائه شده است (فرهنگی و دیگران، 1383):

2-13-1 تئوری‌های شخصیتی (ویژگی‌های شخصی)
بررسی صفات رهبری سلسله مطالعات گسترده ای را از سال 1920 تا 1950 در برمی گیرد .طرفداران این مطالعات معتقدند که رهبران موفق دارای تعدادی ویژگی های برجسته شخصیتی هستند که از آنها رهبران موفق ساخته است (هرسی و بلانچارد33،1977 ).

2-13-2 تئوری‌های رفتاری
نظریه رفتار رهبری بیشتر تأکید بر رفتار رهبر دارد تا خصوصیات شخصیتی او. بر اساس این نظریه، رفتار رهبر مستقیماً بر اثربخشی گروه های کاری تأثیر می گذارد.چنین عقیده ای باعث شد محققان به تعیین الگوهای رفتاری بپردازند که این امکان را برای رهبران فراهم سازد تا بر روی دیگران نفوذ بیشتری داشته باشند (حقیقی فرد و دیگران، 1389).
شبکه مدیریت: یکی از معروف ترین روش ها برای شناساندن شیوه های رهبری در سازمان، شبکه مدیریت است که از سوی رابرت بلیک و جین موتان34 ارائه گردید (هرسی و بلانچارد،1977).

2-13-3 تئوری‌های موقعیتی(اقتضایی)
نظریه های اقتضایی رهبری پژوهش های خود را به طور مستقیم در جهت کشف متغیرهای زمینه ساز اثربخشی برخی از ویژگی ها و رفتارهای رهبر در یک وضعیت معین هدایت می کنند؛ برای مثال نظریه های اقتضایی بیان می دارند که یک مدیر اداری در یک دانشکده و یک گروهبان تعلیم دهنده فنون نظامی به ویژگی ها و رفتارهای متفاوتی نیاز دارند، زیرا با وضعیت های کاملاً متفاوتی مواجه هستند (حقیقی فرد و دیگران، 1389).

2-14 سبک‌های رهبری
نحوه استفاده رهبر از قدرت و نفوذ خود را، سبک رهبری می‌گویند که با عنایت به نوع و ماهیت تئوری‌های ارایه شده سبک‌های متعدد و متفاوتی در رهبری ارایه و به وجود آمده است، مهمترین آنها عبارتند از: سبک مشارکتی، سبک دستوری، سبک تفویض کننده اختیار، سبک حمایتی، سبک وظیفه گرا، سبک توفیق گرا، سبک معنوی، سبک خدمتگزار، سبک تحول آفرین (محمدی و دیگران، 1391).

2-14-1 معرفی و مفهوم سبک رهبری تحول آفرین
سبک رهبری تحول آفرین از سبک‌های نوین و جدید رهبری است که جزء تئوری‌های نئوکاریزماتیک قرار می‌گیرد و به همین دلیل مورد توجه محققان و پژوهشگران بسیاری واقع شده است. این اصطلاح برای اولین بار توسط دانتون35 در سال۱۹۷۳ به کار رفت. گرچه این اصطلاح تا زمانی که کلاسیک‌ها به وسیله برنز36 آن را در سال۱۹۷۸ به کار نبردند، مشهور نشد، باس و آوولیو37 مفاهیم مطرح شده توسط برنز در مورد رهبری را توسعه دادند و در سال۱۹۸۵ مفهوم رهبری تحول آفرین را ایجاد نمودند(عابدی جعفری و مرادی، 1384).
رهبری تحول آفرین به نوعی رهبری اطلاق می‌شود‌ که در آن رهبران دارای موهبت الهی هستند و برای پیروان خود انگیزش معنوی و توجه ویژه فراهم و با نفوذ بر قلبشان، آنها را هدایت می‌کنند. رهبران تحول آفرین یک چشم انداز سازمانی پویا خلق می‌کنند که اغلب یک دگرگونی در ارزشهای فرهنگی برای انعکاس نوآوری بیشتر را ضروری می‌سازد. رهبری تحول آفرین همچنین به دنبال برقراری یک رابطه بین علائق فردی و جمعی است تا به زیردستان اجازه کار کردن برای اهداف متعالی را بدهد. «بس38» موهبت الهی را به عنوان یکی از چهار مشخصة رهبری تحول آفرین مورد توجه قرار داد. موهبت الهی یک آتش است، آتشی که انرژی و تعهد پیروان را مشتعل می‌سازد و نتایجی بیشتر و ماورای شرح وظایف آنها ایجاد می‌کند (رابینز39، 1374).
مفهوم اولیه‌ رهبری‌ تحول‌ آفرین توسط برنز و در تحقیقات توصیفی او پیـرامون رهـبران سـیاسی ارائه شد. برنز رهبری‌ تحول‌ آفرین را به عنوان فرایندی که در آن رهبران و پیروان هـمدیگر را‌ بـه‌ سطح‌ بالاتری از اخلاق و انگیزه ترقی می‌دهند تعریف کرد. این رهبران سعی می‌کنند خصوصیات اخلاقی‌ و ایده‌آل‌های متعالی مـانند آزادگـی، عدالت، برابری، صلح و انـسانیت را پیرامون خود متجلی سازند و نه‌ خصوصیات‌ پستی‌ مانند ترس، حرص، حسادت و تنفر. وی توجه را بـه مـاهیت روابـط متعامل رهبران و پیروان جلب کرده‌ و دو نوع مدل رهبری را مطرح نمود. نوع رایج‌تر آن از نظر او‌ رهبری‌ تـبادلی‌ مـی‌باشد کـه دربرگیرنده یک سری از روابط

پایان نامه
Previous Entries تحقیق با موضوع مزیت رقابتی، کارایی هزینه، رهبری تحول آفرین، عملکرد مستقل Next Entries تحقیق با موضوع رهبری تحول آفرین، فرهنگ سازمانی، رهبران سیاسی، رهبری تبادلی