انتقال اطلاعات، وب سایت ها، فناوری اطلاعات

دانلود پایان نامه ارشد

باشد. با توجه به بررسی های انجام گرفته ، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار های اینترنتی به شرح ذیل می باشند : 

1. شناسایی مالك کسب و کار و امكان مراجعه در صورت بروز اشكال
2. كامل و صحیح بودن اطلاعات كالا یا خدمات ارائه شده
3. گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش
4. واضح بودن روند برگرداندن كالا و بازپس گیری پول
5. محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران
6. تایید امنیت سایت توسط یك موسسه و مركز ملی اعتماد

 طبق مطالعات انجام شده تائید کسب و کار اینترنتی توسط یك موسسه و مركز ثالث ، بیشترین تاثیر در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود ، می تواند برای شكایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید. 
    در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی (وابسته به وزارت صنعت ، معدن وتجارت جمهوری اسلامی ایران ) مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد. 
    اعطای نماد اعتماد الكترونیكی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند كردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الكترونیكی به شكل یك علامت در بالای سایت‌هایی كه از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. شکل 2-1 ساماندهی سایت‌های تجاری در كشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الكترونیكی به‌خصوص 52 B2C خواهد بود. (B2C به معني تجارت الكترونيكي بين بنگاه و مصرف‌كننده مي‌باشد كه بيشتر شامل خرده‌فروش‌ها مي‌شود )به نحوی‌كه مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌كه سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می كنند. خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید ، از صحت “نماد اعتماد الكترونیكی” به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند. (وب سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک53 ؛ 1393)

شکل 2-1 . علامت نماد اعتماد الکترونیکی

2-2-6-6 پروتکل 54 SSL
SSl پروتکل امنیتی ای است که اولین بار توسط شرکت Netscape بوجود آمد . این پروتکل براي رد و بدل كردن سند هاي خصوصي از طريق اينترنت توسعه یافت . SSL از يك كليد خصوصي براي به رمز در آوردن اطلاعاتي كه بر روي يك ارتباط SSL منتقل شوند استفاده مي نماید. هر دو مرورگر Internet Explorer و Netscape Navigator (و امروزه تمام مرورگرهاي مدرن) از اين پروتكل پشتيباني مي نمايند . همچنين بسياري از وب سايت ها براي فراهم كردن بستري مناسب جهت حفظ كردن اطلاعات محرمانه كاربران (مانند شماره كارت اعتباري) از اين پروتكل استفاده می نمایند . طبق آنچه در استاندارد آمده است ، 55URL هایی که نیاز به یک ارتباط از نوع SSL دارند با https: بجای http : شروع می شوند .

http مخفف شده ی  HyperText Transport Protocol می باشد که به بیان ساده یک نوع زبان برای ردوبدل شدن و انتقال اطلاعات میان کاربر و سرور می باشد . در پروتکل https حرف s معرف secure می باشد. در  پروتکل http ، انتقال اطلاعات با سرور از مجرای ناامن صورت می گیرد ، بدین معنا که ممکن است شخص سومی مانند هکرها به اطلاعات شما دست پیدا کنند . اما در https از طریق یک مجرا و زبان ایمن و مطمئن در حال ارتباط با سرور هستید . در این پروتکل اطلاعات رمز نگاری شده و به سرور می رود و در آنجا اطلاعات رمز گشایی شده و قابل فهم برای سرور می شوند. ایمن بودن مزیت اصلی و هدف اصلی استفاده از این پروتکل می باشد . از این رو بانکها و سایت های مهم ازاین پروتکل استفاده می کنند. به دلیل رمز نگاری و رمز گشایی شدن اطلاعات سرعت بالا آمدن این سایت ها کمی بیشتر است و کمی زمانبر می باشند و مشکل اصلی این پروتکل سرعت کم انتقال اطلاعات می باشد . موقع مشاهده سایت هایی با پروتکل https یک گزینه قفل و همچنین گزینه certificate information را نیز می توان مشاهده نمود . برای افزایش ایمنی می توان به وب سایت شرکت های امنیتی مانند  www.comodo.com و دیگر وب سایت ها مراجعه نمود و با پرداخت هزینه های ماهیانه و سالیانه اقدام به ثبت نام کرد.
2-2-7 رزرو اینترنتی هتل
پرداخت اينترنتي به پرداختن پول از طريق اينترنت، در قبال دريافت کالا يا خدمات اطلاق مي شود به طوري که اين پرداخت بدون نياز به حضور فيزيکي در بانک يا فروشگاه و از طريق اينترنت انجام شود. در واقع خريدار با استفاده از کارت بانکي خود مي تواند از اينترنت خريد کند و پول آن را همان موقع پرداخت نمايد.
رزرو اینترنتی هتل عبارت است از جستجوی هتل در سایت اینترنتی، انتخاب هتل ، پرداخت آنلاین مبلغ اقامت از طریق اینترنت، و دریافت تاییدیه (واچر56 آنی) از طریق پست الکترونیک. با دریافت ایمیل، هتل انتخابی در کشور مورد نظر رزرو گردیده و با پرینت و ارائه تاییدیه رزرو به هتل، می توان از امکانات هتل رزرو شده استفاده نمود .
مديران سايت هاي اينترنتي با بانک ها قراردادي مي بندند و به اين ترتيب پول با همکاري بانک از طريق اينترنت از حساب مشتري به حساب مدير سايت واريز مي شود. در حال حاضر بانکهاي پارسيان، اقتصاد نوين، ملت، سامان و پاسارگاد اين امکان را فراهم آورده اند که افراد بتوانند با استفاده از کارت هاي بانکي تحت شتاب، خريد اينترنتي انجام دهند. يعني اين بانک ها به عنوان دروازه پرداخت يا درگاه پرداخت يا در اصطلاح Gateway عمل مي کنند. اين به اين معني نيست که فقط کارت هاي همين 5 بانک قابليت خريد اينترنتي را دارد، بلکه به اين معناست که اين بانک ها امکاناتي را فراهم کرده اند که بتوان با کارت ساير بانک ها نيز خريد اينترنتي کرد و اين امکانات خود را در اختيار فروشگاه هاي اينترنتي قرار داده اند . به اين ترتيب شما پس از اطمينان از کالا يا سرويس سايت مورد نظر خود مي توانيد پول آن را به صورت آنلاين پرداخت نماييد . ( وب سایت www.salamsafar.com)

2-2-7-1 مزایای رزرو اینترنتی هتل
– در رزرو اینترنتی هتل شما امکان مقایسه تعداد زیادی هتل در کلاس ها و قیمت های مختلف را دارید
– در رزرو اینترنتی هتل شما میتوانید تصاویر بسیار جدید  از هتل را به همراه هرگونه تغییر احتمالی امکانات و قیمت بر روی صفحه کامپیوتر خود ملاحظه نمایید
– در رزرو اینترنتی هتل شما میتوانید در هر ساعت از شبانه روز رزرو خود را در هر نقطه از جهان انجام دهید
– در رزرو اینترنتی هتل شما می توانید از تخفیف های  هتل ها مطلع شده و استفاده کنید
– در رزرو اینترنتی هتل می توانید مشخصات کامل هتل، درجه هتل ، نوع پذیرایی هتل ، فاصله تا فرودگاه و مرکز شهر ،اینترنت ، استخر ، سالن بدنسازی ، پارکینگ ، امکان کنسل رایگان و نظرات میهمانانی که قبلا در آن هتل بوده اند و … را ملاحظه فرمایید
– در رزرو اینترنتی هتل شما می توانید سفری برنامه ریزی شده و با امکان صرفه جویی داشته باشید.

2-2-7-2 سایت های رزرو اینترنتی هتل
عموما در این سایت ها که روزبروز در حال افزایش می باشند تنها کافیست شهر مورد نظر ، تاریخ ورود ، تعداد افراد و تعداد شب اقامت را وارد کرد و بر روی جستجوی هتل کلیک نمود . شبكه بر اساس تاريخ انتخابي شما و تعداد شب هاي اقامتي شما، ليستي از هتل هاي شهر موردنظر شما كه داراي شرايط رزرو هستند براي شما نمايش خواهد داد، ليست اين شهرها بر اساس تاريخ هاي انتخابي شما، متفاوت خواهد بود، و اين امكان وجود دارد كه بر اساس تاريخ انتخابي شما و ميزان شب اقامت شما، ليست هاي متفاوتي ارائه شود.
پس از نمايش ليست هتل ها، شما مي توانيد با اطلاعاتي كه در مورد هر هتل ارائه شده است، هتل موردنظر خود را انتخاب نموده و از ليست واحدهاي اقامتي آن هتل، واحد موردنظر خود را انتخاب نموده و بر روي دكمه درخواست رزرو كليك نماييد.پس از كليك نمودن بر روي دكمه درخواست رزرو، شبكه شما را به صفحه اي راهنمايي مي كند، كه كليه اطلاعات هتل موردنظر شما به همراه اطلاعات و امكانات واحد اقامتي انتخابي شما نمايش داده خواهد شد.در زير اين صفحه بخشي وجود دارد كه شما بايد اطلاعات مسافر را وارد نماييد. پس از ورود اطلاعات مسافر كه تنها نام و نام خانوادگي، ايميل و تلفن مي باشد مي بايست قوانين رزرو اينترنتي را مطالعه و چك باكس مربوط به آن را انتخاب نماييد.لازم به ذكر است، در صورت عدم تاييد نمودن قوانين رزرو اينترنتي، شما به صفحه بعدي كه دريافت كد رهگيري مي باشد انتقال داده نخواهيد شد.
ازسایت های معتبر خارج از ایران جهت رزرواسیون هتل ها می توان به سایت های زیر اشاره نمود :

– www.hotels.com
– www.kayak.com
– www.booking.com
– www.hoteltravel.com
– www.hotelscombined.com
– www.hotwire.com

همچنین در کشور ایران نیز می توان به سایت های زیر اشاره نمود:

– www.hotelyar.com
– www.egardesh.com
– www.iranhotelonline.com
– www.eghamat24.com
– www.hotelbama.com
– www.berimsafar.com
– www.hotel360.ir
– www.iran-booking.com
– www.hotelasan.ir
– www.ihb.ir
– www.reservestan.com
– www.onlinehotelreservations.com
– www.hotelclub.com

2-3 تعاریف متغیرها
همانطور که اشاره شد در این تحقیق از پنج متغیر اصلی بعنوان متغیر های کلیدی مستقل استفاده گردیده است که شامل اعتبار طرف تجاری ، اعتماد مشتری به وی ، سازگاری و سودمندی و سهولت استفاده می باشند . متغیر وابسته نیز متغیر نگرش و نيت انجام رزرو اينترنتي هتل می باشند .
مدل پیشنهادی که بر اساس این متغیرها ” برای بررسی عوامل موثر بر نگرش و نیت و قصد استفاده از فناوری اطلاعات در ارائه خدمات رزرو اینترنتی در صنعت هتل داری استان گیلان ” طراحی شده است بصورت شکل 2-2می باشد .

شکل 2-2 . مدل نظری تحقیق (عطافر، خزائی پول و پورمصطفی ؛ 1391)
متغير های وابسته” نگرش ” و ” نيت انجام رزرو اينترنتي هتل ” می باشند که به عنوان متغير اصلي در مدل قرار گرفته اند . متغيرهای کليدی پذيرش فناوری شامل سودمندی و سهولت استفاده به عنوان متغيرهای کليدی نيت رزرو اينترنتي هتل در مدل گنجانده شده اند. اين مدل پيشنهادی ساير متغيرهای کليدی از جمله اعتبار، اعتماد و سازگاری را هم به مدل ابتدايي اضافه کرده است. گنجاندن اين متغيرها در مدل اين مدل را به يک مدل منسجم تبديل ميکند. شکل 2-2 مدل تحقيق را نشان مي دهد .

2-3-1 متغیر های مستقل
2-3-1-1 متغیر اعتبار
اعتبار را به عنوان حدی که مصرف کننده اعتقاد دارد فروشنده خبرگي، درستکاری و قابليت اعتماد لازم برای انجام معامله را دارد، تعريف مي شود. اعتبار عامل مهمي در شکل گيری تصور مصرف کننده از محيط های آنلاين است . Al-Gahtani ; 2011: 52 ) ) اعتبار به عنوان قابل اعتماد بودن يك سيستم و همچنين قابليت لازم براي انتقال و انجام معاملات تعريف مي شود . ( (Erdem & Swait;2004 لورن و لين در سال 2005 نشان دادند كه عدم وجود اعتبار مناسب منبع ارائه كننده خدمات مالي ، باعث ترس كاربران از اين كه بدون آگاهي آنها پول و اطلاعات شخصي خود به شخص ثالثي انتقال پيدا كند، می شود . ( لورن و لین ؛ 2005 ) وانگ و همكارانش در سال 2003 اعتبار را به ميزاني كه استفاده كنندگان يك سيستم بدون هيچ گونه تهديدهاي امنيتي و شخصي درك مي كنند، تعريف مي كنند . (وانگ و همكارانش ؛ 2003 ) در حوزه بانكداري همراه، پژوهش هاي اخير اثبات نموده اند كه وجود اعتبار درك شده ارتباط معني داري با پذيرش مشتريان بانك ها دارد. به عبارتي عدم وجود اعتبار مناسب منبع عرضه

پایان نامه
Previous Entries فروشگاه اینترنتی، فروشگاه آنلاین، ارزیابی تطبیقی Next Entries قابلیت اعتماد، تجارت الکترونیک، تجارت الکترونیکی