امام خمینی، نیروی انسانی، تجارت بین الملل

دانلود پایان نامه ارشد

رسيد كه يك چيزي ابداع كند كه بتواند با استفاده از آن تجارت كند مثل سكه، اسكناس و در زمان كنوني اعتبارات ،ATM ، اوراق بهادار و قرضه .
بعد از ابداع ابزار مبادله، انتقال ثروت صورت گرفت و بشر توانست سيطره تجارت خود را جهاني كند در نتيجه نياز به حمل كالا از جايي به جاي ديگر شكل گرفت. 
 در صنعت حمل و نقل بين المللي امروز، حمل و نقل از طرق مختلف كه شامل دريا، جاده، ريل و هوا هستند صورت مي پذيرد ليكن قريب به 85% تا 90% از حمل و نقل هاي بين المللي از طريق دريا و به وسيله كشتي انجام مي پذيرد. يكي از دلايل عموميت و ارجحيت حمل دريايي به امن و مطمئن بودن حمل دريايي نسبت به ساير شيوه ها بر ميگردد. به علاوه هزينه كرايه حمل دريايي در قياس با ساير شيوه هاي حمل و نقل بين المللي بسيار كمتر است زيرا با استفاده از كشتي ميتوان حجم بسيار قابل توجهي از كالا را در يك سفر حمل نمود كه اين امر باعث پايين آمدن سرانه كرايه حمل و مقرون به صرفه تر شدن حمل دريايي در مقايسه با ساير شيوه ها ميگردد .
شيوه حمل دريايي قديمي ترين شيوه حمل است كه بيش از 5000 سال از عمر آن مي گذرد. هنوز اين موضوع كاملا” مشخص نيست كه بشر از چه زماني وسايل نقليه دريايي ساخت و با آنها به دريا نوردي پرداخت ليكن كسي در قدمت بسيار زياد آن ابدا شكي به دل راه نمي دهد.
از ديگر دلايل عمده و مهم براي استفاده از شيوه حمل دريايي در جابجايي كالا مي توان اين مورد را برشمرد كه در دنياي تجارت امروز بارنامه دريايي (Ocean Bill of Lading) به عنوان سند مالكيت كالا (Document of Title) شناخته مي شود ليكن ساير بارنامه هاي ريلي، جاده اي، و هوايي سند مالكيت كالا قلمداد نمي گردند و به عنوان سند مالكيت كالا به هيچ مرجعي قابل ارائه نيستند.
در حال حاضر حجم قابل توجهي از محمولات در دنيا به وسيله كانتينر حمل مي شود زيرا كانتينر پس از ابداع، به دليل داشتن مزايايي همچون ايمن بودن، در بسته بودن و داشتن ابعاد مشخص و استاندارد ، توانست كمك شاياني به تسهيل عمليات حمل ، تسريع عمليات تخليه و بارگيري ، تقليل هزينه ها و خسارات وارده به كالا نمايد و به سرعت جاي خود را در صنعت حمل و نقل باز كرده و از جايگاه مهم و خاصي برخوردار گرديد.

2-18-جایگاه ایران در حمل و نقل دریایی
کشور ما نیز به دلیل داشتن مرزهاي آبی وسیع، عمده ي حمل و نقل کالاها را از طریق دریا انجام میدهد. صنعت حمل و نقل بخصوص حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی در دنیا از جایگاه ویژهاي برخوردار بوده و در همین خصوص کریدورهاي ترانزیتی مختلفی شامل RACNOST در سالهاي اخیر گسترش و توسعه یافته است و با وجود این مسیرها ارتباطات و فواصل کوتاهتري بین کشورهاي آسیایی و اروپایی را عرضه نموده اند، موقعیت خاص جغرافیایی ایران و جایگاه آن در مسیر تجارت بین الملل به مثابه راه میانبري بین شرق و غرب و شمال و جنوب دنیا، بازار مناسبی را براي ارائه خدمات حمل و نقل در عرصه تجارت بین الملل پدید آورده است. جمهوري اسلامی ایران با دارا بودن 2700 کیلومتر مرز آبی درخلیج فارس، دریاي عمان و دریاي خزر به عنوان مهمترین واقتصادي ترین دروازه براي دستیابی کشورهاي همسایه در حوزه قفقاز، کشورهاي مشترك المنافع 80CIS افغانستان و عراق محسوب میشود. بنادر جنوبی ایران درحاشیه خلیج فارس و دریاي عمان از طریق شبکه راه آهن به طول بیش از 8000 کیلومتر در کنار جاده هاي مناسب به مرزها و بنادر شمال ایران متصل شده اند. شرکت دریا گستر کیش 81 به عنوان فعالترین و بزرگترین پورت اپراتور در بنادر جنوبی و شمالی ایران داراي امکانات، تجهیزات نرم افزاري و سخت افزاري مدرن روز دنیا بوده و قادر است در بخشهاي ریلی، جاده اي و هوایی، خدمات ترانزیتی داخلی و خارجی به صاحبان کالا و مشتریان خدمات مناسبی ارائه نماید.

2-19- نگاهی به تاریخچه شرکت دریا گستر کیش
در مهرماه سال 46 شرکتی به نام شركت خدمات دريايي داريوش به ثبت رسيد كه تمام سهام آن در اختيار یک نفر ایرانی قرار داشت. اولین قرارداد اين شرکت جدید با شركت نفت ايران پان آمريكن (شركت نفت فلات قاره فعلی) به امضا رسید و نتیجه این شد که آمریکاییها پیشنهاد تاسیس شرکتی دریایی با همکاری شرکت خدمات دریایی داریوش و شرکت تایدواتر آمریکا را مطرح کنند. با پايه گذاري شركت جديد، شركت خدمات دريايي داريوش به شركت سهامي خاص، خدمات دريايي تايدواتر خاورميانه تغيير نام داد و در بیست و چهارم اردیبهشت ماه 1347 با سرمایه ده میلیون ریال و با هدف فعالیت در زمینه های ارائه خدمات دریایی به سکوهای نفتی و کشتی های حامل نفت، نصب و تعمیر لوله های زیر دریایى، ساخت اسکله و حوضچه های تعمیراتى و حمل و نقل دریایى در تهران به ثبت رسید.
هنوز زمان کوتاهی از فعالیت شرکت تایدواتر نگذشته بود که پيشنهاد شد براي گسترش فعاليت ها تعدادي كشتي خريداري شود و به همين منظور تایدواتر خاورميانه از بانك مركزي نیوارلئان آمریکا تقاضای وام کرد. با موافقت این بانک، وام لازم جهت خرید پنج فروند كشتي از نوع نفر بر عملياتي و يدك‌كش بین سالهای 46 تا 47 یه قیمت مجموع 800 هزار دلار پرداخت شد.
با وارد شدن این کشتی ها به فعالیت های عملیاتی، دریا گستر کیش به پیمانکار شرکت نفت ایران پان آمریکن یا همان فلات قاره تبدیل شد.
شروع هشت سال جنگ تحميلي بر عليه كشورمان در سال 59 به شدت وضعيت استخراج و صادرات نفت از ايران را تحت تاثير قرار داد. شركت تايدواتر در اين دوران همپاي ديگر بخش هاي فعال اقتصادی و با وجود مخاطرات بسيار نه تنها از فعاليت خود نكاست بلكه بر شدت آن نيز افزود و سرویس دهي و خدمات دهي به كشتيها و چاه هاي نفت را به عهده گرفت که در این راه شهدایی را تقدیم انقلاب و ملت ایران کرد.
در بحبوبه جنگ و پس از آنکه حملات موشکی عراق به بندر امام خمینی(ره) و کشتی هایی که به آن وارد می شدند تشدید شد دولت تصمیم گرفت برای جلوگیری از این تهدیدها، بندری جدید در کشور بسازد از همین رو بندر شهید رجایی بدلیل اینکه مطالعات آن انجام گرفته بود مورد توجه قرار گرفت. از همین زمان شرکت دریا گستر کیش با اهتمام و پشتکار باورنکردنی و در شرایطی بسیار سخت نسبت به سرمایه گذاری، جذب و آموزش نیروی انسانی کارآمد جهت ساخت بندر شهید رجایی و اپراتوری این بندر فعال شد و این در حالی بود که در این زمان هیچ شرکت داخلی توان حضور در بندر شهید رجایی را نداشت. رشد و توسعه روزافزون بندر شهید رجایی ماحصل روزها و شبها تلاش پرسنل شرکت تایدواتر اشت که امروزه رتبه این بندر در بین بنادر کانتینری جهان به رتبه 44 رسیده و ظرفیت عملیاتی آن بیش از 3.2 میلیونTEU (واحد شمارش)کانتینر است.
موفقیت های تایدواتر در سال 83 موجب شد شرکت تایدواتر به لحاظ سوددهی به مرحله مناسبی رسیده و در نتیجه در بورس پذیرفته شود.
شرکت دریا گستر کیش با گذشت بیش از چهل و سه سال، امروز به مجموعه ای قدرتمند در زمینه ارائه خدمات بندری و دریایی در کشور تبدیل شده است که نه تنها برای فعالان دریایی کشور نامی آشناست، بلکه در بازارهای بین المللی نیز از شهرت بسیار خوبی برخوردار است. دریا گستر کیش طیف وسیعی از فعالیت ها شامل خدمات بندری، دریایی، لایروبی، ترانزیت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و … را در عرصه حمل و نقل دریایی عرضه می کند.
مجتمع بندری شهید رجایی مهمترین مرکز فعالیت شرکت دریا گستر کیشمحسوب می شود. جایی که در حدود شصت درصد از مبادلات تجاری دریایی جمهوری اسلامی ایران در آن متمرکز بوده و پایانه های کانتینری آن سهمی بالغ بر 90 درصد از کل عملیات کانتینری کشور را در اختیار خود دارند.با توجه به تحریم شدن شرکت تایدواتر خاورمیانه توسط وزارت خزانه داری آمریکا و اتحادیه اروپا مدیران شرکت تصمیم گرفتند کلیه فعالیت های شرکت را به یکی از شرکت های اقماری مجموعه تایدواتر که تامین نیروی انسانی را بر عهده داشت انتقال دهند که از بین شرکتهای اقماری شرکت دریاگسترکیش انتخاب شد . لذا بی اثر نمودن تحریم ها کلیه فعالیت های تایدواتر با نام دریاگسترکیش صورت می پذیرد .

2-20-خدمات شرکت دریا گستر کیش
2-20-1-خدمات بندری
خدمات بندری شامل عملیات کانتینری، عملیات کالاهای عمومی و متفرقه و عملیات کالای فله می باشد که در زیر به اختصار به شرح هر یک می پردازیم:
1-عملیات کانتینری
شرکت دریا گستر کیش ، بزرگترین و فعال ترین اپراتور ترمینال های کانتینری جمهوری اسلامی ایران است که با قریب به دو دهه عملیات، بیش از 90 درصد عملیات کالای کانتینری بنادر کشور را برعهده دارد. این شرکت اپراتور اصلی ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی است که از سال 1991 میلادی، دروازه اصلی مبادله کالاهای کانتینری به ایران محسوب می شود. البته شرکت دریا گستر کیشدر بنادر عسلویه و امیرآباد نیز فعالیت کانتینری دارد. بهره گیری از سیاستگذاریهای مناسب سازمان بنادر و دریانوردی و ارتباطات گسترده داخلی و بین المللی این شرکت باعث شده تا زمینه های جذب و ارائه خدمات به بزرگترین و مهمترین خطوط کشتیرانی کانتینری دنیا در این بندر فراهم شود.
لازم به ذکر است که در حال حاضر از مجموع 25 خط برتر کشتیرانی جهان حداقل 20 خط کشتیرانی دارای سرویس حمل و نقل منظم کانتینری به ترمینالهای کانتینری بندر شهید رجایی هستند و کشتیهای آنها توسط شرکت دریا گستر کیش مورد تخلیه و بارگیری قرار می گیرد.

2-عملیات کالاهای عمومی و متفرقه82
انجام عملیات کالاهای عمومی و متفرقه دومین رده و عمده ترین فعالیت دریا گستر کیش در بنادر ایران را تشکیل می دهد. دریا گستر کیش 5/2 میلیون تن کالای عمومی و متفرقه را در سال 1389 عمدتا در بندر امام خمینی(ره)، بندرعباس و بندر امیرآباد تخلیه، بارگیری و در انبارهای خود نگهداری کرده است.

3-عملیات کالاهای فله83
بخش عمده ای از فعالیت دریا گستر کیشدر زمینه عملیات کالاهای فله در بندر امام خمینی(ره) (بندر اصلی تبادل کالای فله در کشور) انجام می شود. خدمات دریا گستر کیش در رابطه با تخلیه، بارگیری، نگهداری یا کیسه گیری کالاهای فله منحصر به بندر امام خمینی(ره) نیست و نیمی از عملیات مشابه در بندرعباس و کل عملیات در بندر امیرآباد و بخشی از عملیات بندر عسلویه را نیز در اختیار دارد.

2-20-2-خدمات لجستیکی
جایگاه خدمات لجستیکی به عنوان رکن توزیع در تمام بنادر و مراکزی که شرکت دریا گستر کیشدر آنها فعالیت دارد بطور ویژه مورد توجه است و از طریق ارائه خدمات حمل و نقل چند وجهی(ریلی-جاده ای) همراه با انجام تشریفات گمرکی مورد نیاز در اختیار خطوط و شرکت های کشتیرانی، شرکت های حمل و نقل و فورواردرهای خارجی، بین المللی و صاحبان کالا قرار می گیرد.
2-20-3-ایجاد بنادر خشک و ترمینال های کانتینری در داخل کشور(I.C.D)
بر اساس مطالعات انجام شده در نیمه نخست سال 1386، ایجاد ترمینالهای کانتینری در داخل کشور جز اهداف و استراتژی های کلان شرکت دریا گستر کیشقرار گرفت. بر همین اساس و با توجه به اینکه تهران پرترافیک ترین منطقه داخل کشور است طرح ایجاد نخستینI.C.D با تجهیزات کانتینری در نیمه دوم سال 1386 در ایستگاه راه آهن باری آپرین به اجرا درآمد. شرکت دریا گستر کیشنیز با خرید تجهیزاتی مانند ریچ استاکر، ساید لیفت، انواع لیفتراک، جرثقیل، باسکول، دستگاههای شستشوی کانتینر و…فعالیت خود را در این منطقه آغاز کرد. بر همین اساس مطالعات ایجاد و احداث دو I.C.D دیگر در مبادی مرزهای شمال شرقی و غرب کشور به انجام رسیده که امید است پس از توسعه و تجهیز ترمینال آپرین عملیات اجرایی این دو ترمینال و اتصال آنها به آپرین و بنادر شمالی و جنوبی کشور آغاز شود. در همین زمینه ایران و ترکیه نیز برای گسترش و توسعه ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل ریلی و ایجاد پارک های لجستیک مشترک در بنادر خشک دو کشور، پروتکل همکاری امضا کرده اند. اجرایی شدن این قرارداد نقش بسزایی در اتصال بنادر شمالی و جنوبی و همچنین روان سازی عملیات ترانزیت کالا و کانتینر و رشد ترانزیت از مسیر ایران به ترکیه دارد.

2-20-3-ترمینال های

پایان نامه
Previous Entries مدیریت دانش، انتقال دانش، عوامل کلیدی Next Entries جمع آوری اطلاعات، مدیریت دانش، نیروی انسانی