اقتصاد باز، اقتصاد بازار، سودآوری

دانلود پایان نامه ارشد

گیرند. «جامعه‌شناسی هنر تاکید دارد که نباید جایگاه ]اصلی[ هنرمند به عنوان واسط و تسهیل‌کننده بیان را نادیده انگاشت، زیرا وساطت زندگی‌نامه‌ی تولیدکننده اثر،عنصر مهمی را در تحلیل ]و کالبدشکافی اثر[ تشکیل می‌دهد.» (فرهنگی، 175،1378)
تجربه زندگی‌نامه محملی شناخته شده، به خصوص در هنر غرب است اما آنچه به صورت ویژگی ممتاز هنر معاصر ایران شناخته می‌شود، نه تنها گامی فراتر است، بلکه به جای نگاه ساده ارجاع به حافظه و هویت جمعی و ملی کشوری غنی مانند ایران به تحلیل و نقد خود22 در برابر نگاه عمومی مدرن می‌پردازد. البته این خودنمود23 گاه در تضاد با «خود» واقع می‌شود و موجب نقد خود24 می‌گردد. وجه اشتراک آثار این هنرمندان ایرانی، علایق مشترک آنان در تحلیل بیوگرافی و موضوعاتی از قبیل آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق بشر و به خصوص موضوع انتظار است. «هنرمندان ایرانی با موضوعات ساختگی کار نمی‌کنند، بلکه از زندگیشان در جامعه تاثیر می‌پذیرند و سعی می‌کنند بفهمند وقتی صبر می‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد. اینجا پتانسیل خلاق عظیمی، بی‌اندازه بزرگ مهیا است. این هنرمندان جامعه‌ای را تحلیل می‌نمایند که در آن زندگی می‌کنند و این جامعه در حالت انتظار به سر می‌برد. اما خود هنرمند حرف نمی‌زند، عمل می‌کند» (وینتس، 1389، 15).

2-7 رابطه بازار هنری و اقتصاد بازار
2-7-1 ویژگی‌های بازار هنری
ویژگی بازار هنری این است که محصولات به طور اخص آثار هنری هستند، کیفیت هر اثر هنری در گرو محتوای ایدئولوژیکی، ذائقه هنری و میزان علاقه به آن است. گرچه ظاهر اثر هنری هم حائز اهمیت است ولی در مقایسه با محتوای معنوی آن در درجه دوم اهمیت قرار دارد. قصد خریدار از خرید آثار هنری و شرکت در فعالیت‌های هنری کسب درآمد یا تولید کالا نیست، بلکه هدف، برآورده ساختن نیازهای معنویی مانند کسب دانش و زیبایی‌شناسی است این ویژگی، خاص بازار هنر است.
در عین حال توزیع کالاها در این بازار از طریق قدرت بازار عمل می‌کند. آن دسته از آثار هنری که بتوانند نیازهای زیبایی‌ش شناخت خریدار را برآورده سازند و با ارزش‌هایی که مشتریان باور دارند سازگاری داشته باشند، طبیعتاً مطلوب‌ترین آثار هستند. به طور اخص آثاری که منحصر به فرد باشند بیشترین مشتری را دارند.

2-7-2 نظام تجارت مستقل
ویژگی اصلی اقتصاد بازار، نظام تجارت مستقل آن است، برای اینکه اقتصاد بازار بتواند نسبت به هرگونه تغییر در عرضه و تقاضا، رقابت و نیز تغییر در قیمت بازار به طور مستقل واکنش نشان دهد، انتقال خرید و فروش باید سه جنبه داشته باشد: مالکیت قطعی، حق تصمیم‌گیری قطعی و سودآوری به صورت مستقل.
آثار هنری به عنوان کالاهایی خاص در بازار ویژگی‌های کالا را دارند. فقط بازاریابانی که با آثار هنری سر و کار دارند، دارای نظام مستقل برای خرید و فروش هستند و می‌توانند نسبت به تغییرات سریع و گوناگون در زمینه عرضه و تقاضا، رقابت و تغییر قیمت‌ها از بازار، واکنشی مناسب نشان دهند و بدین ترتیب می‌توانند در واقع به عنوان بخش اصلی بازار بر کار خود نظارت کنند، باعث رشد گسترش خود شوند و محدودیت‌های خاص خود را هم داشته باشند.

2-7-3 وظایف بازار
1-انگیزه سودآوری 2- انتقال و تبادل اطلاعات
3- تخصیص منابع 4- انتخاب

2-7-4 ضرورت سامان بخشیدن به مدیریت بازار هنری
«سرمایه‌گذاری در آثار هنری در حکم مدرن طلایی است که هنوز از آن بهره‌برداری نشده است. و در سطح بین‌المللی، سرمایه‌گذاری بر روی آثار هنری خاص. در مقام سوم است و ثروتمندترین افراد دنیا تقریباً بدون استثناء در این نوع سرمایه‌گذاری شرکت می‌کنند» (تجویدی، 1356، 217).
همچنین ارزش‌گذاری و تعیین قیمت آثار هنری که در حکم کالا در بازار هنری معامله می‌شونداز عوامل دشوار در سامان بخشیدن به بازار هنر است. می‌گویند نمی توان بر یک اثر هنری قیمت گذاشت. به همین دلیل از دید بسیاری از مردم این گفته بدین معنی است که یا آثار هنری بی‌ارزش هستند یا ارزش بسیار گزاف و هنگفتی دارند، البته واقعیت این است که هر دو برداشت از این گفته خطاست. تعبیر درست این گفته است که آثار هنری قیمت ثابتی ندارند و بسته به خالق اثر قیمت‌ها نیز متفاوت‌اند.
کمتر از 20 یا 30 درصد از خریداران صرفا به خاطر داشتن ثروت معنویی اقدام به خرید این گونه آثار می‌نمایند و بخشی از خریداران آثار هنری قصدشان فقط سرمایه‌گذاری است، گروه دیگری از خریداران هم هستند که به آثار هنری به چشم هدیه نگاه می‌کنند که در فصل بعد به طور مفصل و به صورت آماری به آن پرداخته خواهد شد.

2-7-5 ساختار نظام حقوقی و مدیریت بازار هنری
اهمیت به تشخیص آثار هنری اصیل از آثار هنری جعلی و تقلبی در بازار هنری به قدری زیاد است که حتی کارشناسان در برخی موارد نمی‌توانند آثار را از یکدیگر تفکیک کنند.
در همین راستا شیوه خاص که می‌توان برای ثبت آثار هنری به کار گرفت شامل این است که هنرمندان علامتی را که نشانگر اصالت اثرشان است مشخص نمایند، تصویری از آثار هنری خود را تهیه کنند و مجموعه این مدارک را به مرکز ثبت آثار هنری ارائه نمایند. این‌گونه نوعی برند را برای اثر خود ایجاد گرده و حق ساخت و پرداخت هنری و نقوش منتخب را برای خود محفوظ ساخته‌اند.

2-8 بسته‌بندی عامل مهم فروش
«یکی از راههای اصلی و تاثیرگذار در فروش آثار هنری بسته‌بندی مناسب است، این امر از اهمیت زیادی برخوردار است، در حالی که ممکن است هنرمندان برای ارزان تمام شدن محصول نهایی از بسته‌بندی استفاده نکنند و یا از بسته‌بندی مناسب استفاده نکنند در حالی که تفکر ارزان قیمت بودن محصول صنایع دستی تفکری است بس اشتباه که در میان هنرمندان رایج شده و در میان مخاطبان آثار.
امروزه بسته‌بندی خود یکی از وسائل عمده تبلیغات به شمار می‌رود و از هر نوع ذوق و سلیقه و ابتکار نقاشان و طراحان استفاده می‌شود» (بی نام. 1337، 43).
مواردی که باید در ارائه یک بسته‌بندی مناسب رعایت شود شامل موارد زیر می‌باشد:
1-طراحی و ساده‌گی بسته‌بندی 2- اندازه و حجم مناسب با اثر
3- رنگ‌آمیزی مناسب و جذاب 4- استفاده از لوگوی انحصاری (که نشان‌دهنده هنرمند سازنده اثر می‌باشد)
5- عنوان کردن کشور سازنده 6- کیفیت از لحاظ متریال و زیبایی‌ بسته‌بندی
متاسفانه آثار هنری یا بسته‌بندی ندارند و یا از بسته‌بندی مناسبی برخوردار نیستند و در واقع دنیاپسند نیستند، نکته‌ی مهمی حائز اهمیت این است که در خرید اثر هنری ابتدا زیبایی و جذابیت یک بسته‌بندی مناسب تاثیر ویژه‌ای بر روی خریدار می‌گذارد و او را برای خریدهای بعدی ترغیب می‌کند.
بسته‌بندی عاملی برای پیوند مرزها شتاب زندگی امروز موجب شده تا افراد نیز بر سرعت خود برای درک اطلاعاتی که پیرامون آن‌ها را فرا گرفته است، بیافزایند و این سرعت علتی برای رشد جوامع بشری در بعضی از قسمت‌ها شده است.
در دنیای امروز یکی از جالب ترین و جذاب‌ترین بخش‌های اطلاعاتی را طراحی بسته‌بندی تشکیل می‌دهد.
این بخش دارای دو ویژگی عمده است.
الف) بصری ب) صنعتی
در بخش الف، انرژی و اطلاعاتی که از طریق فرم و عوامل آن به طرف خریدار ارسال می‌شود، موجب جذب او برای دریافت آن محصول می‌شود.
در بخش ب، مواردی مانند نگهداری محصول، عمر مفید محصول و شیوه‌های بالا بردن آن، موارد متریال‌های مفروض‌آوری‌های جدید (تکنولوژی) مورد توجه است.
برای یک انتخاب معمولا ابتدا بخش الف و پس از آن بخش ب بر مشتری تاثیرگذار است. شاید برای شما نیز این برش مطرح شده باشد که علت خرید یک محصول چیست وچه عاملی در خرید آن محصول نقش دارد که در دیگری وجود ندارد. آیا علت آن تبلیغ، بسته بندی بوده و یا مرغوبیت کالا در این زمینه تاثیرگذار بوده است؟
هر یک از سه مورد بالا به تنهایی می تواند در انتخاب یک محصول موثر واقع شود، اما گاهی تمام این موارد همزمان با یکدیگر در یک قالب ارائه می‌شود. صحنه‌های مختلف تجاری را فاکتورهای کیفیت، عملکرد شیوه بسته‌بندی فرا گرفته است. یک بسته‌بندی مناسب می تواند تا 90 درصد از محصول داخلی خود خبر دهد و حتی گاهی می‌تواند هویت جدیدی را ارائه کند که باعث درک عمر محصول داخلی آن شود.
اهدافی که از طراحی یک بسته‌بندی انتظار می رود و طراحان بسته‌بندی باید به آن توجه داشته باشند، از این قرار است:
1-جلب توجه مصرف کننده 2-در یاد و حافظه ماندن بسته‌بندی
2- ارتباط برقرار کردن با کالای درون بسته
4- توجه به بازاری که در آن محصول عرضه می‌شود.
1-4- بسته‌بندی باید در محل فروش چشمگیر باشد.
2-4- بسته‌بندی باید در میان انبوه محصولات نظر خریدار را سریعاً به سوی خود جلب کند.
3-4- میزان کشش و انرژی بسته‌بندی، در تصمیم خریدار برای خرید تاثیر بسزایی دارد.
4-4- رعایت مهندسی فاکتورهای انسانی (ارگونومی)
اقتصادی بودن، تکنیکی بودن و تبلیغاتی بودن بسته‌بندی سه اصلی است که طراحان باید با توجه به نوع سفارش فرد سفارش‌دهنده به آن توجه داشته باشند، زیرا باید به خاطر داشت که بسته طراحی شده در بازار رقابت هرگز تنها نخواهد بود و همیشه توسط بسته‌های محصولات رقیبان محصور خواهد شد.
اصلی‌ترین هدف بسته‌بندی، حفظ محصولی است که در داخل بسته قرار می‌گیرد. یک بسته‌بندی ممکن است صرفاً منجر به حفظ و نگهداری فیزیکی محصول شود و گاه نیز باعث حفظ و نگهداری استیتیکی (زیباشناسی) آن در بازار خواهد شد. از این رو بسته‌بندی نقش بسیار پیچیده‌ای را ایفا می‌کند.
بازاریان و صادرکنندگان آثار هنری مجبور هستند که در بازارهای خارجی فعال شوند و درصدد برآمده‌اند که بسته‌بندی آثار را به گونه‌ای تغییر دهند که مورد پسند و سلیقه بازارهای بین‌المللی باشد.
بسته‌بندی نماینده و پیام‌رسان پدیدآورندگان کالاست، شخصیت، هویت و اهمیت کالا و تولیدکنندگان آن در ورای طراحی و ساخت آن نهفته است در واقع بسته‌بندی روح محصول و سازنده آن است.

2-8-1 اهمیت بسته‌بندی
بسته‌بندی در ایران چه به لحاظ تکنولوژی و چه از نظر طراحی فاقد رشد لازم توصیف می‌کند. مشکل بسته‌بندی در ایران بیش از آنکه سخت‌افزاری باشد، نرم‌افزاری است. هم اکنون جدیدترین نسل ماشین‌آلات بسته‌بندی در کشور مشغول به کارند و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در این بخش صورت گرفته است. اما پایین بودن کیفیت و زیبایی بسته‌ها، بیشتر به دیل سوء مدیریت و عدم توانایی بهره‌وری از امکانات موجود است.

2-8-2 فواید بسته‌بندی
فواید بسته‌بندی عملکردهای بسته‌بندی را در دو دسته کاربردی و ترغیبی تقسیم‌بندی می‌کند. حفاظت از محتوی، تسهیل و کمک در استفاده از کالا و حمل، نگهداری و توزیع آن را در گروه عملکردهای کاربردی و ایجاد انگیزه خرید و معرفی صحیح کالا را در دسته جنبه‌های ترغیبی قرار می‌دهد.
طراحی بسته‌بندی در فرم و ابعاد صحیح و استفاده از مواد و مصالح مناسب، کارکردهای مفیدی را در پی خواهد داشت. استفاده از فرم ها و اشکال هندسی ساده نظیر مکعب مستطیل می‌تواند بر این کارکردها بیفزاید.
در بحث هویت‌بخشی، در بازارهای امروزه این وظیفه به عمده بسته‌بندی است که شناسایی کالا و چگونگی کمیت، کیفیت، نوع عملرد و میزان تشخیص کالا را به بینندگان القا کند. این کارکرد که از مهم‌ترین و اساسی‌ترین فواید بسته‌بندی است. همان‌ عملکرد هویت‌بخشی به کالاست که باید باتوجه به ویژگی های کالا و مخاطب، هدف‌دار و تعریف شده باشد.
برخی از این اطلاعات مربوطه به جلب نظر مخاطبین است و برخی دیگر مربوط به ایجاد انگیزه خرید. لوگو، برند (علامت تجاری که برای مصرف‌کننده شناخته شده و معتبر است)، یا ترد مارک (لوگوهای ثبت شده و دارای‌حقوق انحصاری) به عنوان نام محصول، از مهم‌ترین و صریح‌ترین اطلاعات درج شده در روی بسته‌بندی‌ها است (اتفاق،1383) .

2-8-3 طراحی بسته‌بندی
تولید بسته‌بندی مطلوب از موثرترین ابزارها برای افزایش فروش محصولات در بازار است و موفقیت بسته‌بندی را دیده شدن و در کانون توجه بودن آن، در میان سایه کالاها تضمین می‌کند رسیدن به این اهداف جز با طراحی دقیق و

پایان نامه
Previous Entries هنر معاصر، جهانی شدن، روابط اجتماعی Next Entries زیبایی شناسی، زیبایی شناختی، ساختارگرایی