اسرائیلیات، دانشجویان دختر، فعالیت فرهنگی

دانلود پایان نامه ارشد

حکومت استبدادی سعودی وآئین منحرف وهابیت بهره می گیرند. مهمترین مراکز فرهنگی ورسانه ای (رادیو، تلویزیون و مطبوعات) تلاش در معرفی نظام حکومتی آل سعود و آیین وهابیت به عنوان بهترین تشکیلات اداری و مذهب مورد علاقه مردم و هماهنگ با قرآن وسنت نبوی است» وی می افزاید: « هر گونه تحقیق وپژوهشی که با این بر نامه ها همسو باشد، تهیه، تنظیم، منتشر ، نگهداری وتبلیغ می شود وهر گونه تحقیق وتالیفی که موافق با مذهب دیگران (به ویژه مذهب تشیع امامیه) باشد انحراف از دین وبدعت وکفر معرفی ومردم را از نزدیک شدن به آن منع می کنند»180 در این قسمت برخی از آن مراکز انحصاری بطور اختصار آورده می شود:
الف )کتابخانه ها
دركشور وهابي نشين عربستان كتابخانه هاي زيادي با ارقام بالاي ازكتب وجود دارد اما متأ سفانه وهابيت ازاين كتاب خانه ها استفاده انحصاري مي كنند اما وقتي مراجعين از كتابخانه هاي شيعه باز ديد مي كنند كتب اصلي ودسته اول ساير فرق مسلمين حتي وهابيت به وفور به چشم مي خورد وبدون هيچ محدوديتي در اختيار همگان قرار مي گيرد اما اگر يك مُراجع شيعي ويا يك محقق در باره شيعه پژوهشي داشته باشد وبه اين كتاب خانه ها مراجعه كند كتب ومنابع اصلي ودسته اول شيعي را پيدا نخواهد كرد و يا اگر پيدا شود به صورت تحريف شده وناقص خوا هد بود .علي محمدي آشناني در كتاب شناخت عربستان به برخي از اين كتابخانه ها اشاره اي دارد و چنين مي نگارد : تعداد کتابخانه های عمومی عربستان در سال 1410 به 60 عدد افزایش یافت و در حال حاضر بیش از یک میلیون جلد کتاب دراین کتابخانهها موجود است. مهمترین کتابخانه های عربستان عبارتنداز:
1- کتابخانۀ شورای انگلیس: درسال 1970 تأسیس شد و دارای 9000 جلد کتاب و 59 مجلۀ دورهای است
2. کتابخانۀ فرهنگی.
3. کتابخانۀ انجمن ادارۀ عمومی : در سال 1962 تأسیس گردید و دارای050/770/1جلد کتاب عربی و انگلیسی ، 669 مجلۀ دوره ای و 951 نشریۀ دولتی است .
4. کتابخانۀ دانشگاه اسلامی : در مدینۀ منوره ، در سال 1961 تأسیس شد ودارای 000/334 جلد کتاب، 26000 ، 897 پایان نامه ، اسلاید و میکروفیلم است
5. کتابخانۀ عمومی ملک عبدالعزیز : در سال 1985 تأسیس شد ودارای 068/139 جلد کتاب [عربی] 293/22 جلد کتاب [اساسًا انگلیسی] 872 مجلۀ ادواری [عربی و غیر عربی] و دارای مجموعه ای از کتب تاریخی و کتب کمیاب مرجع می باشد.
6. کتابخانۀ دانشگاه ملک سعود : این کتابخانه دارای 1 میلیون جلد کتاب ،3000 نشریۀ ادواری، 86000 نشریۀ دولتی و تعداد زیادی کتب خطی کمیاب و مرجع است . و یک واحد مرکزی با 14 واحد فرعی دارد که سه واحد آن مخصوص دانشجویان دختر است . استفادۀ عموم از آن ، به شرط ارائۀ معرفی نامه آزاد می باشد. در این کتابخانه تعدادی کتب ایرانی نیز موجود است که اکثراً کتب شعر عمر خیام ، رودکی، سعدی و حافظ می باشد
7. کتابخانۀ الحرم [مکه] با 6000 جلد کتاب .
8. کتابخانۀ مدرسة الحدیث [مکه].
9. کتابخانۀ اوقاف مدینه : کتابخانۀ عارف حکمت 6000 جلد کتاب ، و کتابخانۀ محمودیه 2000 قرآن
10.کتابخانۀ ملی ملک فیصل : در سال 1968 تأسیس شد و دارای 000/37 جلد کتاب به زبان عربی، انگلیسی و فرانسه است.
11. کتابخانۀ ملی ملک فهد : عملیات ساختمان سازی این کتابخانه در سال 1406 هـ. ق. آغاز و با صرف مبلغ 8 میلیون ریال سعودی در سال 1409 هـ. ق. به پایان رسید . مساحت کتابخانۀ یاد شده 58 هزار متر مربع است که شامل 30 هزار متر مربع پارک و فضای سبز و 28 هزار متر مربع بنای سه طبقه می باشد.
این کتابخانه درحال حاضر دارای تعداد 30 هزار مدرک و سند درباره تاریخ و توسعۀ کشور است و تا پایان محرم 1412 هـ. ق. نیز تعداد 332/275 سند در مخزن اطلاعات در بخشهای اطلاعات عمومی، کتابهای مرجع الف وب، موجود بوده است. همچنین این کتابخانه دارای 21064 نسخه اصلی مدارک و 2500 تصویر مدارک می باشد که در مناطق مختلف کشورنگهداری میشود. دراین کتابخانه سکه های ضرب شده دردوران امویان، عباسیان، اشکانیان، سامانیان، غزنویان، آل بویه، فاطمیان، سلجوقیان، ایوبیان، ایلخانان، مملوکیان عثمانی و همچنین سکه های برنزی مربوط به دوران قبل از اسلام ساسانیان و بیزانسی نیز وجود دارد.گفتنی است این کتابخانه مجهز به سالن مدارک، سالن کتب خطی وکمیاب، سالن سمعی وبصری، سالن مرکز اطلاعات و بخش جداگانه زنان می باشد.
12. کتابخانۀ دانشگاه امام محمد بن سعود
13. کتابخانۀ سرویس اطلاعاتی سازمان ایالات متحده [جده] : دارای 2000 جلد کتاب و 65 نشریۀ ادواری است.
14.مرکز اطلاعات سازمان استانداری عربستان سعودی
15. کتابخانۀ مسجد نبوی181
ب)مراکز انتشاراتی
وهابيت در كشور عربستان مراكز انتشاراتي زيادي در اختيار دارد كه بصورت فعال براي تبليغ وهابيت كار مي كنند . گفتني است كه قسمتي از فعاليت اين مراكز اختصاص دارد به نشر كتب ضد شيعي وردّ عقايد مذهب شيعي در جهان وبخشي از فعاليت آن ها مربوط مي شود به نشر آثار وكتب پيشوايان شان مانند ابن تيميه ومحمد ابن عبدالوهاب وديگران، اما بخش قابل توجهي اين مراكز پيرامون تفسير قرآن وسنت نبوي با داعيه منحصر بودن تفسير اسلامي از ديدگاه علماء آنان با استدلال در دست داشتن سر زمين وحي وتسلط بر حرمين شريفين مشغول فعاليتاند. عباس جعفري در مقالة تحت عنوان «فرقة وهابيّت و عملكرد آن درتاريخ معاصر» مينويسد: بیش از 117 مراکز انتشاراتی و چاپخانه در زمینۀ چاپ وانتشار کتاب ومجله در عربستان تا سیس شده که مهمترین آنها به شرح زیر است :
1. دارابن الجوزی ، دمام
2. موسسه اسام ، الریاض
3. مکتبه الاوس ، المدینه
4. مکتبة الباز
5. دار الشروق للنشر والتوزیع، جده .و غیره…بخش مهمی از کتاب ها منتشر شده به زبان های عربی، انگلیسی، فارسی واردو است. در این چاپخانهها غیر از کتب قدیمی پیشوایان سلفی گری مانند ابن تیمیه، ابن القیم ، ابن کثیر، ومحمد ابن عبدالوهاب ، اختصاص به رد عقاید مذهب شیعه ودشمنی وضدیت با آن ، به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دارد که ناشران با دستور حاکمان وهابی با جدیت بسیار ، آنها را به چاپ رسانیده ودر داخل وخارج عربستان در میان مسلمانان وغیر مسلمانان (بیشتر به صورت اهدایی ) توزیع میکنند ویکی از مهمترین مسائل که در بیشتر این کتابها به چشم می خورد ونویسندگان وهابی آن را مطرح می کنند منحصر دانستن تفسیر اسلام وسنت نبوی به مرکز وحی (حرمین شریفین) و علما وساکنان آن است وهر گونه عقیده و فکری را که خارج از محیط حرمین در سراسر جهان مطرح شود باطل می دانند . آنان با فرا خوانی متفکران وجهان اسلام با در اختیار گذاشتن امکانات (کتابخانه وبودجه) در راه این هدف تلاش می کنند.182
12. استفاده از ابزار رسانه اي (مطبوعات ،رادیو ، تلویزیون ، خبر گزاری ها و سایت ها)
يكي از ابزار بسيار مؤثر براي تبليغ واطلاع رساني ابزار رسانه است به ويژه در عصر كنوني كه درعصر ارتباطات قرار گرفته ايم اهميت اين ابزار بيش از پيش براي ما محرز و آشكار مي شود، حاكمان وهابي عربستان كه اين ابزار را در دست دارند براي تبليغ وگسترش مذهب وهابي بطور بسيار فعال عمل مي كنند. عباس جعفري در مقالة خويش در اين رابطه چنين مي نگارد:
1. مطبوعات: در کشور عربستان ،همه مطبوعات در داخل وخارج کشور به زبان های عربی وانگلیسی با شمارگان بالا ، زیر نظر دولت (وزارت تبلیغات )وبا بودجه دولتی فعالیت می کنند. در واقع رسانه ها بازگو کننده خط فکری وسیاسی حاکم بر کشور هستند که دولت آن را ترسیم می کند. مهمترین روز نامه ها ومجلات عربی وانگلیسی عبارتند:
الجزیره، الریاض، المدینه المنوره، عکاظ، الیوم ،البلاد ، الشرق الاوسط ، الحیات، المجله ، المستقبل، الندوه ،الدعوه ، المجتمع ، المسلمون ، اخبار العالم الاسلامیه ، الیمامه و …..
2. خبر گزاری (داخلی وخارجی)خبر گزاری داخلی در سال 1970 م تاسیس شده است وبا عنوان عربی «وکاله الانباء السعودیه »وعنوان لاتین « S0P0A» فعالیت می کند.- خبر گذاری اسلامی «I0P0A»- خبر گذاری خارجی رویتر و آسوشیتدپرس .
3. رادیو و تلویزیون : رادیو وتلویزیون عربستان در سال 1967 م راه اندازی شده است وزیر نظر دولت به ویژه وزارت ا طلاعات ، قرار دارد وبه زبان های عربی ، انگلیسی ، فارسی ، فرانسوی ، ترکی و اردو در جهت سیاست های فرهنگی ، سیاسی کشور بر نامه های درون مرزی وبرون مرزی تهیه و پخش می کند .فعالیت فرهنگی ، رادیویی وتلویزیونی برای مردم آزاد نیست و تمام آنها طی فرمانی از اظهار نظر مطبوعاتی ورسانه ای ممنوع شده اند ، ورود نشریات خارجی به دلیل انتقاد از بر نامه های حکومتی سعودی ممنوع است و اعضای حاکم بر کشور که همگی از خاندان سعودی و وابستگان آنان هستند، به شدت بر برنامه ها ی رسانه نظارت دارند.183
4. سایت های فعال :بنا بر گزارش بعضي از سايت ها؛ وهابيت سايت هاي فراواني را براي تبليغ وهابيت در سراسر جهان راه اندازي كرده اند و آمار آن همچنان در حال افزايش است . در يكي از سايت ها با عنوان « پنج هزار سایت اینترنتی ابزار دست وهابیت » چنين آمده است:يك روزنامه الجزايری در گزارشی پيرامون تبليغ وهابيت و سلفی‌گری تكفيری بيان داشت: در حال حاضر بالغ بر 5 هزار سايت اينترنتی وجود دارد كه به ترويج نظريات و عقايد گروه تروريستی القاعده و مبارزات مسلحانه می پردازند.اشاعه افكاربه نقل از خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، اين روزنامه الجزايری در گزارشی از افزايش سايت‌هايی كه به ترويج و گروه تروريستی القاعده كه بر پايه فرقه وهابيت پايه‌گذاری شده‌است، پرده برداشت .در اين گزارش آمده‌است: «تاكنون 5 هزار سايت اطلاع رسانی برای تبليغ اين گروه تروريستی و تشويق به انجام عمليات تروريستی يا به زعم آنها مبارزات مسلحانه و جهاد وجود دارد كه ازآن به عنوان دستاويزی برای مبارزه با آمريكا بهره می‌برند. در ادامه بيان شده‌است: «مسئولان اين سايت‌ها كه خود را جهادگران سلفی می‌نامند از اين حربه برای تبليغ وهابيت و عمليات تروريستی بر ضد مسلمانان استفاده می‌كنند. اين در حالی است كه در سال 1998 تنها 12 پايگاه اينترنتی در اين زمينه وجود داشت اما پس از حواث يازده سپتامبر و افزايش روند فعاليت اين گروه، اين تعداد در سال 2005 به 4800 سايت و در حال حاضر بالغ بر 5000 سايت اينترنتی است.184

فصل سوم: تأثیرپذیری وهابیت از اسرائیلیات

راههای تأثیرپذیری وهابیت از اسرائیلیات
پس از آنکه در فصل نخست به تفصیل به معرفی اسرائیلیات و در فصل دوم به معرفی فرقهی وهابیت پرداختیم، در این فصل در صدد هستیم که راههای تأثیرپذیری وهابیت از اسرائیلیات را ذکر نمائیم. بطور کلی میتوان گفت که وهابیت به سه شیوه تحت تأثیر اسرائیلیات قرار گرفتهاند که عبارتنداز:
الف) اهل کتاب
برخی از اهل کتاب ناچار اسلام آورده بودند و گوشت و پوست آنها آغشته به اعتقادات یهودی و مسیحی بود و اطلاعات زیادی از تورات و انجیل موجود داشتند؛ از این رو، مسلمانان به دیده دانشمند و افراد با اطلاع به آنها نگاه میکردند و آنان نیز، در محافل و جمع مسلمانان از اسرائیلیات روایت میکردند. از مشهورترین آنها میتوان افراد ذیل را نام برد:
1. کعب الأحبار
احبار جمع «حَبر یا حبر» به معنای دانشمند است. کعب الأحبار یعنی کعب دانشمندان185 بعضی وجه تسمیهاش را در اختیار داشتن کتابهای احبار (دانشمندان یهود) دانستهاند.186 در اینکه کعب چه زمانی مسلمان شد، اختلاف نظر است. صحیحترین قول آن است که او در زمان عمر اسلام آورد.187
سال 32هجری، در دوران خلافت عثمان، در حمص وفات یافت.188 او با صحابه پیامبر (ص) می نشست و از کتابهای اسرائیلیات بر ایشان روایت نقل میکرد.189
1. ابوهریره میگفت: «کانَ اَهلُ الکتاب یقروُنَ التوراۃ بالعبرانیـﺔ و یفسَّرونه بالعربیه».190
2. گروهی از سیره نویسان نوشتهاند که علی(ع) درباره کعب الأحبار میگفت: او از دروغگویان است.191 همچنین از زراره روایت شده که گفت: شخصی

پایان نامه
Previous Entries مذاهب اسلامی، جنگ جهانی اول، عدالت اجتماعی Next Entries اسرائیلیات، پیامبر اسلام(ص)، عمر بن عبدالعزیز