اتحاد اسلام، اهداکننده

دانلود پایان نامه ارشد

عرضه مي‌دارد. دانش پزشكي از مدتي قبل اين توان را پيدا كرد كه به‌ وسيله تلقيح مصنوعي بسياري از نواقص و عيوب زن و مرد را در توليد نسل جبران كند. اين عمل (تلقيح مصنوعي) بدواً به منظور اصلاح نژاد و تكثير نسل حيوانات اهلي به كار گرفته شده بود. اولين آزمايش را يكي از دانشمندان آلماني به نام “لدويگ جاكوبي” در سال 1765 ميلادي روي ماهي‌ها و کمي بعد در حيوانات توسط اپالانزاني در سال 1785 ميلادي اين کار انجام شد اپالانزاني موفق به ايجاد حاملگي در سگهاي پشمالو با تلقيح اسپرم در آن ها شد 3 و سپس در ايتاليا و بعداً در روسيه تلقيح مصنوعي روي حيوانات انجام گرفت و كم‌كم به انسان نيز تعميم يافت. دانشمندان در سال 1799 در انگلستان، در سال 1866 ميلادي در ايالات متحده آمريكا در سال 1868 در فرانسه و در بيمارستان زنان “نيويورك سيتي” آزمايش‌هاي خود را انجام دادند. ده سال بعد يكي از دانشمندان فرانسوي گزارش داد از بين 72 زني كه تلقيح مصنوعي روي آنها انجام گرفته، 41 مورد پاسخ مثبت يافته و بارور گرديده‌اند. از آن سالها به بعد اين موضوع توجه علما و دانشمندان را به خود جلب كرد.
ازسال 1914 به بعد تقريباً موضوع تلقيح مصنوعي كاملاً توجه علماء و پزشكان را به خود جلب كرد. در سال 1914 ميلادي يكي از اطباي انگليسي مقيم مصر موسوم به دكتر جامسيون شنيده بود كه در ميان بدويان طريقه اي براي معالجه زنان عقيم وجود دارد كه گاه منجر به آبستن شدن زنها مي شود و گاهي اين گونه زنان مي ميرند. اين اتفاق نظر پزشك انگليسي را به خود جلب كرد و در اثر بررسيهاي فراوان، دريافت كه زنان بدوي به قطعه اي از پشم حيوانات افسون مي خوانند و آن را به زن نازا مي دهند تا به رحم خود بمالد و معتقد بودند كه زن با اين روش حامله خواهد شد يا خواهد مرد.
اين مطلب باعث شد كه پزشك انگليسي تحقيقات دقيق تري انجام دهد و سرانجام دريافت كه زنان بدوي پشم را به نطفه مردان آغشته كرده و سپس آن را به زن عقيم مي‌دهند تا آن را استعمال نمايد كه علاوه بر نطفه مقدار زيادي از ميكروب‌هاي مضر موجود در پشـم وارد رحم زن مي‌گرديـد، اگـر آن زن داراي بنيـه قـوي بـود در مقابـل ميكروبها مقاومت مي‌كرد و الا از پا در مي‌آمد و مي‌مرد. .4
اين موضوع دكترجاميسون را به فكر انداخت كه به‌ وسيله تلقيح مصنوعي و از راه صحيح علمي كار صحرانشينان و جادوگران را به نتيجه برساند و با تكنيك موجود تلقيح مصنوعي زنان را انجام دهد و به‌ وسيله آلات مصنوعي و لوله آزمايش، نطفه مرد را به رحم زن منتقل نمايد تا به اين وسيله خانواده‌هاي فراواني را كه در اثر نداشتن فرزند، به متلاشي شدن تهديد مي‌گرديدند نجات دهد. او در اين مراحل گاهي به علت بي‌ثمر بودن اسپرم شوهر از نطفه مرد بيگانه استفاده مي‌كرد.
در ايران اولين مرکز درمان ناباروري در شهرستان يزد تاسيس شد که خدمات باليني و تحقيقاتي پزشکي زيادي ارائه داده است .5 دومين مرکز باروري و ناباروري از سوي جهاد دانشگاهي دانشگاه علوم پزشکي ايران ، موسسه رويان در سال 1368 افتتاح شد.6 سومين مرکز باروري و ناباروري در دانشگاه علوم پزشکي تهران ، در بيمارستان هايي ، مانند بيمارستان دکتر شريعتي شروع به کار کرد.7
تاريخچه قانون گذاري
در کشورهاي جهان سوم که اغلب کشورهاي اسلامي نيز در اين زمره قرار دارند قانون و مقررات خاصي تدوين نشده است.
جمهوري اسلامي ايران با تدوين قانون نحوه اهداي جنين به زوجين نابارور(مصوب 29/4/1382) قانوني را در پنج ماده به تصويب رسانيده که تنها يک روش از روش هاي موجود را به تصريح تجويز کرده است.
در شوراي مجمع فقهي سازمان کنفرانس اسلامي، نمايندگي فقهي کشورهاي عضو، ديدگاه هاي شرعي خود را طي مصوبه اي در سال 1365 (1986) پيرامون صور متعدد باروري هاي مصنوعي بيان کردند، ليکن اين امر خلا قانوني کشورها را پر نمي نمايد. به عنوان نمونه در کشور مصر، هيئت مشاوره اسلامي در سال 1980 و شوراي اتحاد اسلامي در سال 1985 نظرات فقهي خويش را به دولت مصر اعلام کردند، ولي تاکنون اين کشور نظرات مزبور را به صورت قانون منعکس ننموده است8.
در کشورهايي که داراي مقررات خاص و نسبتاً جامعي مي باشند نيز قوانين مربوط به تلقيح مصنوعي به مرور زمان تدوين شد.
در قانون بهداشت عمومي در کشورهايي که داراي مقررات خاص و نسبتاً جامعي مي باشند نيز قوانين مربوط به تلقيح مصنوعي به مرور زمان تدوين شد.
در قانون بهداشت عمومي در کشور فرانسه(مصوب 29ژوئيه 1994) مقررات جامعي در مورد تلقيح مصنوعي وضع شد. اين مقررات ذيل دو فصل با عناوين”کمک پزشکي به حاملگي” و “مقررات ويژه مربوط به اعطا و استفاده از نطفه” با افزودن مواد 19-311 و 20- 311، نسب ناشي از لقاح مصنوعي تحت شرايط مقررات مربوط به بهداشت عمومي، قانوني شناخته شد. در انگلستان سال 1990 قانون جامعي تحت عنوان قانون جنين شناسي و تلقيح انساني به تصويب رسيد. در سوئد قانون باروري در سال 1984 به تصويب مجلس قانون گذاري رسيد.
در روسيه با اصلاح قانون خانواده در سال 1968 اين امر قانوني شد. در استراليا با اصلاح قانون خانواده مصوب 1984 اين امر قانوني شد، ولي همسر زن عنوان پدر را نمي گيرد و بچه از نظر قانون بدون پدرتلقي مي گردد. در کانادا، بنابر توصيه کميسيون اصلاح قوانين در سال 1985 پيشنهاد شد که مراجع قانون گذاري ايالت هاي کبک و يوکون قوانيني را درخصوص تلقيح مصنوعي وضع نمايند.
در ايالات متحده آمريکا، حداقل 34 ايالت قوانيني را درخصوص بعضي از حقوق و مسئوليت هاي اهداکننده اسپرم به تصويب رساندند، به نظر نمي رسد که هيچ ايالتي يک قانون جامع و کامل در مورد A.I.D داشته باشد و يا قانون يک ايالت را بتوان به عنوان نمونه و مدل قانون گذاري در مورد A.I.D در نظر گرفت. در کشورهاي اتريش، آلمان، نروژ، دانمارک، هلند، بلژيک، پرتغال، يونان، فنلاند اقدام به تصويب قوانين خاص درخصوص تلقيح مصنوعي نموده، به موجب آن مسائل ناشي از به کارگيري اين تکنيک ها را از جهات تخصصي و حقوقي تنظيم کرده اند. در مجموع بررسي ها نشان مي دهد که قانون گذاري در اين زمينه از اواخر دهه هفتاد ميلادي آغاز شده است.9
رواج تلقيح مصنوعي در انگلستان و هجوم زنان بي‌فرزند به بيمارستان‌هاي لندن موجب شد كه موضوع تلقيح مصنوعي در بين عوام انگلستان مطرح، وزير بهداري استيضاح و دولت تخطئه گردد. علت مخالفت مجلس اين بود كه چرا اين گونه افراد مانند اطفال قانوني، طبيعي و شرعي به ثبت مي‌رسند و شناسنامه براي آنها صادر مي‌شود. با وجود اعتراض‌هاي مذكور از تلقيح مصنوعي جلوگيري نشد و امروزه در انگلستان اطفال ناشي از تلقيح مصنوعي به طور چشم‌گير مشاهده مي‌گردد.
در پاره‌اي از كشورها تلاش بر اين بود كه از اشاعه اين رويه غير طبيعي جلوگيري به عمل آيد. در كشور ايتاليا و در شهر واتيكان، پاپ رهبر كاتوليكهاي جهان تلقيح مصنوعي را تحريم كرد10؛ ولي بعضي از كشورهاي اروپايي و آمريكايي تلقيح مصنوعي را مباح دانستند. امروزه در ممالك متحده آمريكا با وجود مخالفت‌هاي فراوان، تلقيح مصنوعي رواج دارد و پزشكان فرانسه در صورت توافق زن و شوهر اقدام به تلقيح مصنوعي مي‌نمايند.
مشکلات تحقيق
با توجه به اينکه مبحث اهداي جنين از مسائل مستحدثه مي باشد و دانش پزشکي بسياري از مشکلات را برطرف نموده و نازايي از جمله بيماري هايي است که تا قرن حاضر علاجي براي آن نبوده و با کمک علم پزشکي بسياري از مشکلات آن تا حدودي رفع شده است ، بالتبع منشاء ايجاد مسائل مختلف فقهي و حقوقي شده است ، کتابهاي زيادي درباره آن نوشته نشده است و تحقيق مفصلي نيز در اين مورد صورت نگرفته است لهذا با کمبود منابع مواجه بودم .
از طرفي دسترسي به علماي اعظام مشکلات را براي اين جانب افزون مي کرد و پاسخ به پرسشهاي اينجانب از جانب علما ماهها طول کشيد و اين خود روند کار را به تاخير مي انداخت.
ساماندهي تحقيق
اين پايان نامه متشكل از چهار فصل است . فصل اول تحت عنوان کليات و مفاهيم و واژه شناسي است که از دو مبحث تشكيل شده كه مبحث اول داراي سه گفتار و مبحث دوم داراي دو گفتار است .
فصل دوم تحت عنوان واکاوي جايگاه نسب در اهداي جنين داراي شش مبحث است که مبحث اول دو گفتار دارد و مبحث دوم هفت گفتار و مبحث سوم داراي شش گفتار مي باشد و مبحث چهارم پنج گفتار را شامل مي شود همچنين مبحث پنجم داراي چهار گفتار است و مبحث ششم دو گفتار دارد.
فصل سوم كه به عنوان واکاوي نظرات مختلف در باب نسب ناشي از اهداي جنين داراي دو مبحث مي باشد که مبحث اول داراي دو گفتار و مبحث دوم داراي چهار گفتار مي باشد . و فصل چهارم تحت عنوان بررسي مسائل مستحدثه در اهداي جنين آخرين فصل اين رساله است ، که شامل پنج گفتار ، نتيجه گيريي ، پيشنهادها و ضمائم مي باشد .

مبحث اول :واژه شناسي
رويان : واژه اي است که براي توصيف مراحل اوليه رشد جنين به کار مي رود و از مرحله شروع تقسيم سلولي تا هفته ششم حاملگي ؛ جنين را شامل مي شود .
انتقال جنين : انتقال و جاي دادن جنين در مرحله 8 سلولي يا پيشرفته تر است که از لقاح در محيط آزمايشگاه به داخل رحم مادر حاصل مي شود .
اهداء تخمک : تحريک تخمک گذاري و برداشت تخمک از يک فرد ، براي باروري و انتقال به داخل رحم فرد ديگري است .
تخمدان : غده جنسي در زنان است که داراي دو عملکرد توليد مثلي شامل آزاد سازي تخمک به طور ماهانه و توليد هورمونهاي جنسي زنانه مي شود .
اووم : تخمک بالغ
تخمک يا اوسيت : سلول جنسي ماده است که در حالت بالغ تخم ناميده مي شود .
حاملگي اکتوپيک خارج رحمي : جايگزيني جنين در مکان خارج از رحم ، شامل لوله هاي رحمي يا داخل حفره شکمي است که با خطر زيادي براي مادر همراه است .
زيگوت : سلول حاصل از لقاح تخمک و اسپرم قبل از شروع تقسيمات است .
جنين : واژه اي است که براي توصيف جنين در حال رشد در داخل رحم از هفته نهم تا پايان حاملگي به کار مي رود .
گامت : سلول جنسي نر (اسپرم) يا سلول جنسي ماده (تخمک) است .
لقاح : عبارت است از نفوذ يک اسپرم به داخل تخمک بالغ و ادغام مواد ژنتيکي اين دو سلول جنسي براي تشکيل زيگوت .
لقاح خارج از رحم : يکي از روشهاي ناباروري است که در آن تخمک بالغ به طريقه جراحي از تخمدان برداشته مي شود و در محيط آزمايشگاه در مجاورت اسپرم لقاح مي يابد . جنين حاصل در مرحله 8 سلولي يا پيشرفته تر ، مجددا به رحم مادر منتقل مي گردد .
تلقيح در لغت به معني باردار کردن و لقاح به معناي باردار شدن است11. مفهوم اصطلاحي آن از معناي لغويش دور نگرديده؛ بدين معنا که تلقيح مصنوعي عبارت است از اين که زن را با وسائل مصنوعي و بدون آن که نزديکي صورت گيرد، باردار کنند.12 و به طور کلي بر دو نوع است: تلقيح مصنوعي داخلي و تلقيح مصنوعي خارجي.
تلقيح مصنوعي داخلي عبارت است از روشي که عمل تلقيح بين اسپرم مرد و تخمک زن در داخل رحم صورت مي گيرد؛ و بر حسب اين که بين صاحبان نفطه رابطة زوجيت بوده و يا چنين ارتباطي وجود نداشته است به صور مختلف تقسيم مي گردد که در ادامه، بررسي خواهند شد . در تلقيح مصنوعي خارجي نيز عمل تلقيح بين اسپرم و تخمک در خارج از رحم صورت مي گيرد و داراي اقسامي است که خواهد آمد. 13
ناباروري: عدم توانايي براي بچه دار شدن در طول يکسال اوليه زندگي مشترک در صورتي است که بدون استفاده از روشهاي جلوگيري براي حاملگي و بچه دار شدن تلاش کنند .
ناباروري ايدوپاتيک يا ناشناخته : ناباروري در افرادي است که هر زوج با روشهاي تشخيصي موجود، سالم شناخته مي شوند ولي قادر به باروري و داشتن فرزند نمي شوند .
هورمون : ترکيبي است از غدد درون ريز بدن آزاد شده و به وسيله سيستم گردش خون ، به اندامها يا بافتهاي هدف مي رسد و با اثر بر روي اين اندامها و بافتها ، فعاليت آنها ر

پایان نامه
Previous Entries اجاره رحم Next Entries عقد نکاح، زبان فرانسه، اصل انتقال